Te snel rijden in Graubunden, dat is niet fijn.

• tommy31
    Tourist
    tommy31 op 6 mei 2015 路 21:16
    Bekeuringen Zwitserland vijf stuks zojuist binnen.. niet mals..

Hieronder de bedragen..

1 ritje vanuit Italie 2014 in september om 02:040 tot 04;45 vijf stuks allemaal zwitserland.

1e 16km te hard 100E
    2e 12km te hard 55E
    3e 19km te hard 240E
    4e 26km te hard 650E
    5e 32km te hard moet nog binnenkomen... mogelijk 750-900.00E

Kleine 2000,00E leuk ritje nottt...

Wel of niet betalen? ik kom er nooit meer NOOIT!!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 6 mei 2015 路 21:51
    maar @tommy31 wist je niet dat er 1. veel flitskasten staan in CH, 2. boetes hoog zijn? en 3. na 1e keer geflitst ff wat rustiger aan moet doen?

Wel zuur natuurlijk!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 mei 2015 路 21:57
    En 4. er in september geen sneeuw meer ligt. 馃槂
    splitfest.nl
  • tommy31
    Tourist
    tommy31 op 6 mei 2015 路 21:58
    Had te maken dat ik samen met vriendin op vakantie was in sardien Italië. Zij werd plots erg ziek en ik heb haar toen op het vliegtuig naar huis gezet.. Toen wou ik uiteraard zo snel mogelijk naar huis.. Midden in de nacht geen kip op de weg.. Bijna tien maanden later krijg ik ze binnen.. Binnen 30 dagen betalen.. Ik neem even een glas whisky
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 mei 2015 路 22:02
    Dat is niet fijn.
    splitfest.nl
  • tommy31
    Tourist
    tommy31 op 6 mei 2015 路 22:29
    Als ik niet betaal dan zal er een verhoging komen dan een incasso incasso incasso...deurwaarde en.. Uiteindelijk stoppen ze daar vast wel mee toch
  • Constant
    Beginner
    Constant op 6 mei 2015 路 22:36
    Ik denk dat je beter een brief kunt schrijven aan de Zwitsers over de bijzondere omstandigheid dat je vriendin erg ziek was, zoveel mogelijk bewijsmateriaal ter onderbouwing meesturen, wellicht zijn ze nog enigszins clement.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 mei 2015 路 22:57
    Als je in Nederland woont zou ik dit niet gokken. Reken erop dat de boetes dan heel hard omhoog gaan, factor 4 lijkt me minimaal. Ze stoppen denk ik niet.

Bovendien werkt Zwitserland samen met de Nederlandse instanties als het om boetes en rijontzeggingen gaat. Ze zullen de incasso niet aan het CJIB uit handen geven, maar op een gegeven moment zal het OM er wel aan te pas komen denk ik. Durf je dit te gokken met een boete van zo'n bedrag, als je uiteindelijk toch moet betalen heb je een probleem denk ik. Probeer het anders eerst met een boete van een tientje ofzo zou ik zeggen.

Ik weet het niet 100% meer omdat ik de boetes en brieven ritueel verbrand heb. Mogelijk heb ik er daarna nog overheen geürineerd, nadat ik al mijn zakmessen en milka repen uit het raam heb geworpen. Nu na een aantal maanden therapie en 10 trips naar Zwitserland gaat het weer beter met me, en ben ik er weer van overtuigd dat Zwitsers super aardig zijn maar dat je er gewoon wat langzamer moet rijden.

edit: Een brief schrijven kan je wel proberen, ze zijn best communicatief en aardig namelijk. In tegenstelling tot Nederlandse instanties.
    splitfest.nl
  • MDA
    Advanced
    MDA op 7 mei 2015 路 10:58

edit: Een brief schrijven kan je wel proberen, ze zijn best communicatief en aardig namelijk. In tegenstelling tot Nederlandse instanties. ieism op 6 mei 2015 22:57

Dat kan ik beamen... Niet dat ik je veel kans geef dat de boetes verdwijnen, maar misschien krijg je een schikking voor alleen de hoogste boete oid. Dat proberen om te kijken of het vanzelf verdwijnt in CH werkt niet echt ben ik bang. Ze werken traag, maar wel nauwkeurig hier.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 7 mei 2015 路 12:42
    Klopt wat @MDA zegt. laatst nog bij de douane op ZH vliegveld aangehouden voor een boete van 100Fr. was namelijk 3jaar geleden geflitst bij Basel.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 7 mei 2015 路 12:48
    Uit eigen ervaring helpt het negeren van de boetes niet.

Op een dag loop je tegen de lamp. Op het vliegveld of grensovergang.. Dan kom je er niet meer onder uit, zitten of betalen..
  • Constant
    Beginner
    Constant op 7 mei 2015 路 18:57
    Ik heb het meermaals vernomen dat bij bijzondere persoonlijke omstandigheden (zoals met enige spoed rijden vanwege ernstige ziekte van een familielid) kwijtschelding van snelheidsovertredingen heeft plaatsgevonden. Zo snel mogelijk een brief schrijven en niet wachten totdat de zaak voor de rechter komt.

Overigens zou ik het waarderen als mensen veilig blijven rijden tijdens bijzondere omstandigheden, want vooral bij stress-situaties neemt de kans op ongelukken enorm toe. En daar ken ik helaas een noodlottig praktijkverhaal over, dat is nog erger dan hoge boetes.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • tommy31
    Tourist
    tommy31 op 7 mei 2015 路 19:13
    Voor een kleine 2100,00 wil ik best wel even een brief tikken.

Mocht ik iets horen laat ik het uiteraard weten.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 7 mei 2015 路 19:44
    Bekeuringen Zwitserland vijf stuks zojuist binnen.. niet mals..
    Hieronder de bedragen..
    1 ritje vanuit Italie 2014 in september om 02:040 tot 04;45 vijf stuks allemaal zwitserland.
    1e 16km te hard 100E
    2e 12km te hard 55E
    3e 19km te hard 240E
    4e 26km te hard 650E
    5e 32km te hard moet nog binnenkomen... mogelijk 750-900.00E
    Kleine 2000,00E leuk ritje nottt...
    Wel of niet betalen? ik kom er nooit meer NOOIT!! tommy31 op 6 mei 2015 21:16

Niet in Graubunden neem ik aan?
    Rex Monte - Amor Nix
  • MDA
    Advanced
    MDA op 8 mei 2015 路 09:47
    Overigens zou ik het waarderen als mensen veilig blijven rijden tijdens bijzondere omstandigheden, want vooral bij stress-situaties neemt de kans op ongelukken enorm toe. En daar ken ik helaas een noodlottig praktijkverhaal over, dat is nog erger dan hoge boetes. Constant op 7 mei 2015 18:57

+1 (en een beetje off-topic). Om mijn EHBO cursusleider en oud-brandweerman te citeren: "Rustig blijven wanneer haast geboden is".
  • keeper
    Tourist
    keeper op 30 mei 2015 路 23:26
    Ben wellicht geflitst in Zwitserland... Kanton Zug . Vaste flitspaal (oranje flitsen, kan dat? ) op straat van 60.... ik reed op mijn teller max 75 dus ik vermoed afgerond max 10 te snel in zone 60. Enkele vragen:

Ik ben Belg. .. boete komt sowieso aan of niet? Hoe lang duurt dat?

Hoeveel zou boete bedragen? Is dit minimumboete?

Staat mijn naam nu sowieso op een sofort van lijst? Ik kom namelijk veel in Zwitserland. ...
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 31 mei 2015 路 14:28
    @keeper : in zwitserland ronden ze naar beneden af en tellen dat op bij je snelheid van dat moment : 20 + 75 = 95. 10CHF per eenheid dus dat komt op 950CHF. Jaja, Zwitserland is een duur land ...
    sbs roelz
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 31 mei 2015 路 14:31
    @keeper : graptjen 馃槈 ; keep calm. Bijlange niet alle "flitsen" zijn "effectief" een boete. Voor hetzelfde geld is het niks. Ook al enkele keren geflitst geweest in Suisse ; nooit iets van aangehad ... Fingers crossed.
    sbs roelz
  • keeper
    Tourist
    keeper op 31 mei 2015 路 18:20
    Haha gapjas. Kram hier al zot. We zien wel 鈽
  • MDA
    Advanced
    MDA op 1 juni 2015 路 11:47
    Als het komt, komt het binnen een maand of 3. Oranje flitsen van voren is helemaal de norm in CH. En 75 op de teller is vaak 67 in het echt. Ze beginnen te flitsen bij 63 echte km. Dus je zit zo goed als zeker aan het minimum (1 tot 5 km/u te hard). Binnen de bebouwde kom is het 20 CHF duurder dan er buiten, maar als je nog onder de 5km/u te hard zat, dan kijk je tegen een boete van 40 CHF aan... boven de 5km/u schiet het meteen naar 100 CHF. En nee, je zit nog lang niet ergens op een register...
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 1 juni 2015 路 13:38
    Als het komt, komt het binnen een maand of 3. Oranje flitsen van voren is helemaal de norm in CH. En 75 op de teller is vaak 67 in het echt. Ze beginnen te flitsen bij 63 echte km. Dus je zit zo goed als zeker aan het minimum (1 tot 5 km/u te hard). Binnen de bebouwde kom is het 20 CHF duurder dan er buiten, maar als je nog onder de 5km/u te hard zat, dan kijk je tegen een boete van 40 CHF aan... boven de 5km/u schiet het meteen naar 100 CHF. En nee, je zit nog lang niet ergens op een register... MDA op 1 jun. 2015 11:47

hear hear, een ervaringsdeskundige zo te horen 馃槈
  • MDA
    Advanced
    MDA op 1 juni 2015 路 14:11
    Als het komt, komt het binnen een maand of 3. Oranje flitsen van voren is helemaal de norm in CH. En 75 op de teller is vaak 67 in het echt. Ze beginnen te flitsen bij 63 echte km. Dus je zit zo goed als zeker aan het minimum (1 tot 5 km/u te hard). Binnen de bebouwde kom is het 20 CHF duurder dan er buiten, maar als je nog onder de 5km/u te hard zat, dan kijk je tegen een boete van 40 CHF aan... boven de 5km/u schiet het meteen naar 100 CHF. En nee, je zit nog lang niet ergens op een register... MDA op 1 jun. 2015 11:47
    hear hear, een ervaringsdeskundige zo te horen 馃槈 bertjebertje op 1 jun. 2015 13:38

Nog maar eentje voorlopig... en ik probeer dat zo te houden 馃槈
  • Teze
    Tourist
    Teze op 1 juni 2015 路 14:19
    @MDA, ervaringsdeskundige ondertussen? 馃槂

idd dat zijn ongeveer gangbare tarieven (kan nog een beetje verschil van kanton to kanton opzitten):

bv. 120 CHF voor 61km/h (echt) op baan van 50km/h in bebouwde kom. (eigen ervaring)

ook kunnen er factors zijn voor overdreven snelheid in tunnel,... of gecombineerd met andere overtredingen.

aantal vb:

*collega reed achter mij in Bern. ik rij nog net door oranje. hij geeft beetje gas bij om ook nog door oranje te geraken maar niet gelukt: i) door rood ii) overdreven snelheid. 370 CHF aan zijn been.

*andere collega nam een afrit van autosnelweg naar Bern. op dat stuk kom je ineens op stuk max 40km/h terecht. hij liet zich gewoon uitbollen en remde niet volledig af; was een grapje van meer dan 400CHF.

*andere collega was niet handenvrij aan het bellen (en mss nog iets anders fout gedaan?!? ) : 3maand rijbewijs kwijt (ze spreken hier niet echt in termijn van weken)

*buurvrouw in de winter uit de bocht gegaan op tramrails. (eerder uit gebrek aan ervaring dan roekeloosheid/hoge snelheid) geen schade aan derden. rechter oordeelde controle over het stuur verloren en eistte 6maand rijverbod; in beroep teruggebracht naar 3maand.

*Ik had ook begrepen dat er sinds een paar jaar nieuwe wet gestemd is die in geval van zware overtreding (bv 160km/h op autosnelweg) en recidive tot 10% van het Zwitsers jaarloon gevorderd kan worden.

*op bumperkleven hebben de zwitsers het ook niet echt begrepen. in de buurt van Geneve zijn er camera's die afstand op voorligger meten en desbetreffend flitsen. heb daar zelfs eentje zien afgaan voor iemand die van middenrijvak naar links ging meteen na hij werd ingehaald (was duidelijk niet voor snelheid maar voor afstand)

conclusie van het verhaal: je begint je rijgedrag dus effectief aan te passen hoor 馃槂

PS nog een tip die ik heb meegekregen: in geval van ongeval en je weet zeker dan je in fout bent; gewoon verzekerings papieren invullen en wegwezen. Politie niet bellen voor proces verbaal want dan krijg je bovenop je schade nog een cadeautje dat je rijbewijs kan inleveren want bijna automatisch wordt er geoordeeld dat je controle over het stuur verloren bent (en dus roekeloos was of onaangepaste snelheid of niet voldoende afstand.....)
  • Teze
    Tourist
    Teze op 1 juni 2015 路 14:20
    voor de rest is het hier wel leuk rijden hoor 馃槂
  • Teze
    Tourist
    Teze op 1 juni 2015 路 14:27
    hear hear, een ervaringsdeskundige zo te horen 馃槈 bertjebertje op 1 jun. 2015 13:38

Nog maar eentje voorlopig... en ik probeer dat zo te houden 馃槈 MDA op 1 jun. 2015 14:11

voorlopig zelf ook nog maar eentje. worst case komen er nog 2 binnen van 100km/h in tunnel (2x op exact zelfde plek op paar dagen tijd, dus laat maar komen) terwijl je 80km/h mocht. normaal mag je altijd 100 in die tunnel heel soms 80 en cruise control vergeten aan te passen. Hopelijk komen ze dus niet meer.

met boetes van collega's in andere kantons kan je enigszin weten aan welk bedrag je je kan verwachten. 1 collega van Tessin is boetes aan het verzamelen van alle kantons en zit momenteel aan 18 kantons
  • keeper
    Tourist
    keeper op 8 juni 2015 路 14:18
    Thanks voor de info. Er is ook een kans dat het uberhaupt niet komt?

Ik verwacht me dan aan boete van CHF 40 of worst case CHF 100.

We zien wel 馃槈

I'll keep you posted.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 9 oktober 2015 路 23:16
    Ok voor iedereen die weer wil scheuren door CH.
    dit is de tarievenlijst.

de "Tagess盲tze" kan je hier uitrekenen 馃槂
    http://www.blick.ch/news/schweiz/so-teuer-wirds-der-bussen-rechner-fue...

als iemand een POI lijst heeft van blitzkasten hou ik me aanbevolen. Vandaag op de Sustenpass ook nog een ontdekt omdat ie een foto van me maakte 馃槥
  • Teze
    Tourist
    Teze op 12 oktober 2015 路 16:12
    @ijsbeer

damn, daar word ik niet meteen happy van! ik veronderstel dat die "Tagessatze" enkel geldig is voor iemand die gedomicilieerd is in CH?
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 12 oktober 2015 路 18:53
    hey @Teze,
    Dat weet ik niet. Heb het ook niet zo snel kunnen vinden.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 13 oktober 2015 路 12:22
    tjeezus. Ik blij dat mijn busje niet hard kan!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro