Ervaring met Nokian winterbanden?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 27 augustus 2014 · 15:15
    Na Continental, Yokohama en Michelin winterbanden ben ik me nu aan het orienteren op Nokian Winterbanden. Iemand ervaring daarmee? Slijtage, performance in de sneeuw, maar ook niet onbelangrijk.. hoe doen ze het in de Nederlandse regen?

Iemand nog tips/suggesties?
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2014 · 12:34
    Mmmm.. de R zit in de maand..
    Nu heb ik de Nokian Hakka LT2 gevonden voor een prima prijs, maar dat is eigenlijk een Cargo band en mag maar tot 160 km/h. Niet dat ik die vaak haal, maar toch. Ik heb ook de HAKKAPELIITTA R2 SUV gevonden, maar die is echt bizar duur

Nu stuitte ik ook op de Bridgestone Blizzak DM V1. Prijsverschil voor 4 in vergelijking met de Nokian Hakka R2 SUV is op dit moment 640 euro!!! Daar koop ik heel wat skipassen voor. Iemand ervaring met de Bridgestone Blizzak DM V1?

Ik vond dit op youtube, maar dat zegt meer over het vermogen van een landcruiser 100 vs een BMW x-drive dan over de banden:

• sanno
    Tourist
    sanno op 9 oktober 2014 · 12:43
    LOL, LC trekt op, ohh er hangt nog wat achter mijn auto?
    Als die BMW zijn handrem had aangetrokken en verder niets gedaan had, was het waarschijnlijk moeilijker geweest.
    Toerisski
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 oktober 2014 · 14:32
    Er ligt ijs onder de sneeuw. Als je daarop de wielen laat slippen ontstaat een dun laagje water onder wielen en ben je verloren. Het zelfde principe als een schaats.

Lage gearing versus personen wagen ....... Dan doen de banden er niet meer toe.

Ik heb de Nokians nog niet op de auto gelegd. Wel wat kettingen gesorteerd.
    De Nokians hebben grover profiel als de standaard Continental 'alpenbandjes' rechts op de foto.

Met een 9 mm sneeuwketting bereik je weinig. Die verdwijnt in het profiel

Een 13 mm ketting zigzag over de band doet het al beter

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2014 · 15:01

Met een 9 mm sneeuwketting bereik je weinig. Die verdwijnt in het profiel [[/IMG] Mars op 9 okt. 2014 14:32
    wow!

@Mars, afgaande op je eerdere foto. Ga jij altijd winterkamperen?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 oktober 2014 · 18:41
    Dat doe ik nou een jaar of 10.

Doorgaans neem ik de caravan met de Kerst mee en gaat ze met de carnaval of Pasen weer mee naar huis.

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2014 · 18:52
    @Mars nice. Waar ben je zoal geweest?
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 10 oktober 2014 · 19:08
    Over Nokian banden, een paar jaar geleden wilde ik niets anders. In de sneeuw zijn de WR banden echt geweldig. Zeker in droge sneeuw. Maar op natte wegen, zeker in de bergen vond ik deze banden matig, zelfs gevaarlijk, tenminste ik moest echt rustiger gaan rijden.

Sinds twee jaar rij ik met Michelin banden, deze slijten minder snel, (dan mijn Nokians) en zijn minstens even goed als de Nokians in de sneeuw en vele malen beter op nat of warm wegdek. De Michelin Lattitude Alpin op mijn Rav4 zijn echt geweldig. Vorig jaar stond ik versteld van deze banden. Tijdens een approach naar een toerskitocht over blauw ijs en n een steile bocht waren deze banden echt indrukwekkend.
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 13 oktober 2014 · 18:29
    Zojuist 4 x Michelin Pilot Alpin PA4 mee uit Duitsland genomen; kom maar door met die PA's!!!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 25 oktober 2014 · 20:26
    [mention="/profile/27035"][mention=27035]@Mars[/mention][/mention] nice. Waar ben je zoal geweest? meteomorris op 9 okt. 2014 18:52

Ik ga er niet mee road trippen. Daarvoor kun je beter een camper nemen.
    Ik zet hem met een tent vast neer voor een winter (Kerst – carnaval of Pasen)
    Steeds vaker onder aan de Fernpas vanwege
    Kennissen,
    Camping 24/7 toegankelijk en maar 700 Km van huis,
    Je kunt makkelijk een dag ergens naar toe. Houdt het midden tussen betaalbaar en bereikbaarheid.
    Skigebied voor familie

Ik had hem afgelopen winter in Grindelwald willen zetten. Maar dat is door omstandigheden niet doorgegaan.

[mention="/profile/27035"][mention=27035]@Mars[/mention][/mention] [mention="/profile/3414"][mention=3414]@ieism[/mention][/mention] ben benieuwd. meteomorris op 29 aug. 2014 09:36

Ik heb de Nokian Hakkapeliitta's een paar dagen onder de auto.
    Gezien het grove profiel maken ze weinig geluid. Tenzij je sportief rijd dan beginnen ze in de bochten te gillen. Op een droge weg is de grip goed.
    Op nat wegdek glijden ze natuurlijk sneller. Maar dan zijn ze tricky. Met aangesproken ABS of Brake Assist heb ik een lange remweg. Met gedoseerd maximaal remmen heb ik een beduidend kortere remweg. Bij zomerbanden zit daar geen of nauwelijks verschil tussen. Alsof het ABS bij de Nokians veel trager werkt als bij zomerbanden.
    Met de Michelin PA2 heb zo ook al een keer een schuiver gemaakt. Ik kan niet zeggen dat ze slechter zijn.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 28 oktober 2014 · 20:45
    @Meteomorris Ik zag deze topic (nu pas), en ook deze (wat oude) reclame voor t eerst vandaag.... ben bang dat het toch Hankooks moeten worden 😉....

Be one with it !
    En deze 007 Witte reus had wel wat wepowder logo's kunnen gebruiken. hahaha...
    Never a last run..
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 oktober 2014 · 21:28
    @Fonzie lol...
  • Karst
    Advanced
    Karst op 28 oktober 2014 · 21:56
    [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] wat is het uiteindelijk geworden?

anders heeft Oponeo.com ook redelijk goede deals (volgens mij een Europees prijsvechter).
    ik heb uiteindelijk (continentals) via winterband- 365. nl gezien er een aanbieding was voor een set incl. velgen. + balanceren (die had ik nodige ivm inruilen van mn Punto voor een Skoda Scout).
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 28 oktober 2014 · 21:57
    @Karst nog niets. Het is zo warm 😉
  • Karst
    Advanced
    Karst op 28 oktober 2014 · 22:05
    @meteomorris
    😃 er zijn nu goede deals te vinden. btw de bandenzaak aan de Elandstraat (DH) wil ze wel monteren voor een prikkie (al moet je wel onderhandelen 😃, en vooral niet je banden daar kopen )
    Smile! Your ridin' pow!!!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 17 november 2014 · 16:43
    @Karst @Fonzie @Dio @Mars @ieism @Rogier @RP @tsc72149 @sanno @Constant @Roelaano @SPAM Dank voor het meedenken. Het is uiteindelijk de blizzak DM-V1 geworden. Is in totaal zo'n 10 dagpassen goedkoper dan de Nokian banden. Dat was mij het verschil niet waard.

• sanno
    Tourist
    sanno op 17 november 2014 · 19:21
    @meteomorris Hier zijn de DM-V1 goedkoper dan de Nokian maar zeker geen 10 dagpassen (ook niet voor heel goedkope gebieden). Maar ben benieuwd naar je ervaringen want volgend jaar moet ik nieuwe banden.
    ga je ze het hele jaar door gebruiken of alleen als winterband?
    Toerisski
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 april 2015 · 19:48
    @ Sanno.
    Korte update. De Nokian Hakkapaliitta R2 heb ik tot januari gereden, perfecte band. Dat is dus de "Noorse versie" niet degene voor Europe bedoeld, die zullen ze bij jou ook verkopen.

Daarna heb ik een flink aantal trips met de Nokian WRs gereden. Dit is een standaard winterband voor Suv's. Daar was ik eigenlijk niet tevreden over. Voor op de snelweg best prima, maar vooral te weinig zijdelingse grip voor zo'n band. Dus onderstuur en wegglijden op een schuine weg. Ook weinig grip op ijs, en zelfs diepe sneeuw was niet echt okee. Kan best zijn dat het per auto verschillend is, onder de Cherokee was het geen succes. De Hakka is echt een heel andere band, niet te vergelijken.

Nu overgestapt op Wrangler Duratrac, een terrein band met sneeuwvlok. Huilt als een hyena als je 60kmu gaat, maar dan maar de radio wat harder. Niet echt geschikt voor het snelle bochtenwerk, maar wel zachte compound en veel sipes. 😃

splitfest.nl
  • Mars
    Tourist
    Mars op 11 april 2015 · 20:45
    @meteomorris @ieism @sanno

Dan ook hier een korte update

Ik heb de Hakkapaliitta nog onder de auto (E-klasse met 4Matic). Morgen komen de zomerbanden er onder.

Het is ook een Noorse variant. Ze zijn goed bevallen. De grip op ijs en sneeuw is fenominaal. Met een 1700 Kg caravan door 20-30 cm sneeuw/ijs is geen probleem. De tractiecontrol spreekt niet eens aan.
    Ook op ijs, met dooiwater er op, meer dan voldoende grip voor de caravan om hoog uit zijn standplaats te trekken. Anderen lieten er een tractor voor komen. Het heeft wat kampeerders met vragen achter gelaten..... 😀
    Bij liften kun je ook nog net op dat plekje parkeren waar de rest niet in durft.

De koersstabiliteit van de banden is wel iets minder als ik van de Pirelli's en Michelins gewend ban. De combinatie auto-caravan is gevoeliger voor slingeren. Voor mijn gevoel begin ik 5-10 Km/h eerder in te grijpen. Dan nog kun je er 100 mee rijden. Dat zal voor Noorwegen geen ontwerpeis zijn geweest.

Ze huien niet als een hyena. Maar ze maken door het grove profiel meer geluid als reguliere winterbanden.

De slijtage is minimaal.

Over de kosten kan ik niet veel zeggen. Ik heb ze op BMW velgen op de kopgetikt en de velgen doorverkocht.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 16 oktober 2015 · 18:34
    Ik ben nu ook aan het uitkijken naar een nieuw setje en vroeg mij af of iemand hier ervaring heeft met de Fulda Kristall control HP? Of gewoon ervaringen met Fulda banden zouden ook al wat helpen.
    Ik hoor het wel 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro