Marker Kingpin - daar is ie dan, de tech / hybrid binding van Marker

• Ghini
    Advanced
    Ghini op 1 september 2014 路 19:21
  • MDA
    Advanced
    MDA op 2 september 2014 路 16:21
    Een groot voordeel van een alpine achterbak ten opzichte van de achterbak van techbindingen is - naast elasticiteit - neerwaartse druk. De Dynafit Beast heft die nadelen gedeeltelijk op (elasticiteit en een aangepast ontwerp van de pinnen), maar oefent geen neerwaartse druk op je hak uit zoals alpine bindingen dat doen.
    Blister legt de verschillen behoorlijk goed uit:
    http://blistergearreview.com/gear-reviews/update-dynafit-beast-16-at-b... evan op 2 sep. 2014 14:24

Goede review... en inderdaad: neerwaartse druk mist nog bij bijvoorbeeld de Beast of Ion. Op dezelfde schaal: Ik geloof er helemaal niks van dat de toe unit van de Kingpin een redelijke elasticiteit heeft.

We zouden eens een tabel moeten maken met Beast / Ion / Kingpin / Vipec (?) en dit soort eigenschappen vergelijken samen met prijs en gewicht... Ik denk dat er een correlatie te zien zal zijn tussen enerzijds het aantal (goede) eigenschappen in termen van elasticiteit en druk en anderzijds gewicht... en waarschijnlijk ook prijs 馃槂
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 september 2014 路 16:59
    Haha even wat duidelijk maken over die 'zwakke plek' in het ONTWERP van die twee pinnetjes. Ik heb zelf Plums (Yak) en die vertrouw ik 100% (en dat is bijzonder voor mijn doen..) en die zal ik voorlopig ook houden. Ik kan er vol gas mee door verspoorde en oude meuk knallen, wat jumps maken etc, zonder de voorbak te locken of mn DIN omhoog te schroeven dus ik ben zeer tevreden.
    Ik noem de pinnen een 'zwakke plek' omdat het naar mijn idee een aantal nadelen heeft voor bepaald gebruik (hard freeriden) en er voor zulk gebruik mooiere en betere oplossingen te bedenken zijn.
    - Ik heb vaker gehoord dat die pinnen zijn afgebroken. De Plum Yak heeft standaard een 'Guide heel pad' , voor de Plum Guide is die los te bestellen, bij andere merken heeft de rem mogelijk een zelfde werking. Bij jumps of rare bewegingen kan je ski zo flexen dat er te veel kracht op de pinnen komt te staan waardoor die af kunnen breken. Door zo'n heel pad kan je schoen niet diep genoeg zakken tijdens de buiging van een ski en wordt een deel van die krachten opgevangen. Nadeel is kans op een slechtere release tijdens zo'n extreme buiging van je ski.
    - Die twee pinnen zitten erg dicht bij elkaar. Ik ben absoluut geen fan van Marker (slechte ervaringen gehad met losse voorbak van een Jester, vertrouwen weg en dus die binding snel weg gedaan) maar ze leggen het wel aardig uit op hun Kingpin mini website. Het gaat allemaal om power transfer, het inzetten van een bocht etc. Doordat die pinnen zo dicht bij elkaar zitten (korte arm) + (!) ze kunnen bewegen (dat gebeurd als je er in stapt) is er kans op beweging/slop tussen de pinnen en de fitting in de schoen. Doordat het deel onder de pinnen als je gelockt bent schuin staan wordt die mogelijkheid versterkt. Lees het goed, ik heb het over de mogelijkheid. Bij nieuwe bindingen en schoenen zit alles nog heel strak en ik heb net mn schoenen nog even in mn Plums geklikt, ook nog super strak, maar vanuit de ogen van een ontwerper vind ik twee pinnen zo dicht op elkaar terwijl er heel veel krachten op worden uitgeoefend niet mooi/kloppen. Een grotere arm zonder kans op ruimte voor speling zou mooier zijn, beter de krachten over kunnen brengen etc. De Skitrab TR2 heeft dat mooi opgelost naar mijn idee. De Dynafit Beast heeft ook extra uitsteeksels die breder zijn geplaatst, maar daar is wel een speciale heel insert voor nodig. Dat Dynafit dat zo heeft gemaakt geeft al aan dat er een beperking is in het originele pinnetjes ontwerp.
    De tour wereld veranderd, steeds meer mensen gaan touren en ook die hard freeriders gaan touren. Die willen toch ook een lichte en veilige binding en daarom zijn er nu hybride bindingen aan het verschijnen. Bindingen die licht zijn, fijn lopen maar wel forward pressure en goede power transfer hebben. Betere power transfer zou voor iedereen fijn zijn, niet alleen voor diegene die zichzelf van meters hoge cliffs gooien of echt met mach 10 naar beneden komen.
    De G3 viel mij erg tegen qua ontwerp. Enige vernieuwing is forward pressure. Zoveel geld en jaren in die binding gestoken en de enige echte toevoeging of vernieuwing was de forward presure, ik had er meer van verwacht.. Die forward pressure is een hele fijne toevoeging en het is verder een hele mooie solide binding maar het is naar mijn idee nog geen do-it-all freeride tour binding, ze gebruiken achter nog steeds die twee dicht naast elkaar geplaatste pinnetjes.
    Van de Kinpin verbaasd het me dus dat er in de voorbak weinig is veranderd. Twee extra veren, maar geen safety release zoals bij de Beast en TR2. De achterbak vind ik dan wel weer indrukwekkend, vooral dat die zijwaarts kan releasen. Dat zullen we ook wel terug gaan zien in hun andere bindingen.
    Als de geruchten kloppen komen ook Salomon en Atomic samen met een binding vergelijkbaar aan de Kingpin, een vrij standaard tech voorbak met een betere achterbak.
    De ultieme tech tour binding is er dus nog niet als je het mij vraagt. Wat zou die binding dan allemaal moeten hebben? Even goed en veilig kunnen releasen en opvangen (forward pressure) als een normale alpine binding, licht gewicht, fijn lopen, 3 loopstanden (1 vlak), stijgstanden snel en makkelijk te bedienen (met skistok), achterbak ook snel weer te locken (gevaarlijke passages of down steppen) en natuurlijk niet kapot te krijgen 馃槈
    Ik blijf benieuwd naar het ontwerp van Salomon/Atomic en wat er nog meer gaat komen komende jaren. Ik weet toevallig dat PHK uit Italië de opdracht heeft gekregen van een grote naam uit de ski industrie om een compleet nieuw ontwerp/systeem te maken. De tech bindingen die ze nu verkopen hebben ze namelijk alleen gemaakt om aan dat merk te laten zien welke kwaliteit ze kunnen leveren. Dat ik PHK bindingen op een Scott advertentie zag verbaasde me nogal, Scott rebrand namelijk al jaren vrolijk de Salomon/Atomic bindingen. Blijft dus nog beetje vaag allemaal, ik zal weer eens wat gaan peuteren bij PHK..
    Zelf blijf ik voorlopig lekker knallen op mn Plum Yaks: no-nonsense bombproof tech tour bindingen. 1000 euro neerleggen voor een Beast waar dan vervolgens van alles mis mee is doe ik liever niet, dan liever simpel en sterk. Als ik nu nieuwe schoenen nodig zou hebben en genoeg geld zou ik de TR2 kopen met de bijpassende Meastrale RS schoenen.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 2 september 2014 路 19:27
    Faberge: Ik vind Yaks ook erg mooi, maar ik zie op tegen het skien zonder remmen... hoe heb jij dat opgelost?

En ter zake over zwakke punten in ontwerp: Ik snap wat je bedoelt. Intrinsiek zie ik de mechanische beperking die twee, zo dicht bij elkaar geplaatste contactpunten oplevert. Echter, als ik naar tech bindingen kijk zie ik niet of nauwelijks klachten over power transfer, en bijna alleen maar over pre-release / skien met gelockte binding. Vandaar dat een binding met elasticiteit mij meer aanspreekt dan eentje met een breder / wijder uit elkaar staand contactpunt. Does that make sense?
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 september 2014 路 20:15
    @MDA Ik ski nu nog met leashes. Die suicide brakes (naar voren gericht) van Plum zie ik niet zitten. Er zijn wel twee andere oplossingen waar ik wel nog naar kijk: losse remmetjes die in je crampon slot passen: http://www.kreuzspitze.com/prodotti-15.php of losse remmetjes van G3 monteren: http://www.lornecameron.com/2013/plum-guide-binding-brakes/... maar waarschijnlijk blijf ik gewoon met leashes skiën..

On topic: Ik snap wat je bedoelt, daarom is de G3 ION ook zeker een mooie binding en misschien wel een verbetering tov bijv een Plum, ik had er alleen na zoveel jaar in de maak meer van verwacht. Zelf hoef ik gelukkig nooit gelockt te skiën en heb ik nog nooit pre releases gehad, en ik hou toch echt wel van af en toe lekker raggen.

Hier nog een interview met een van de mannen achter de Kingpin: http://backcountrymagazine.com/gear/marker-kingpin/...
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 september 2014 路 09:34
    maak nu ook gebruik van leashes. Niet heel gebruikers vriendelijk maar wel zeker.
    Toerisski
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 3 september 2014 路 14:13
    Ik weet toevallig dat PHK uit Italië de opdracht heeft gekregen van een grote naam uit de ski industrie om een compleet nieuw ontwerp/systeem te maken. De tech bindingen die ze nu verkopen hebben ze namelijk alleen gemaakt om aan dat merk te laten zien welke kwaliteit ze kunnen leveren. Dat ik PHK bindingen op een Scott advertentie zag verbaasde me nogal, Scott rebrand namelijk al jaren vrolijk de Salomon/Atomic bindingen. Blijft dus nog beetje vaag allemaal, ik zal weer eens wat gaan peuteren bij PHK..
    Fabergé op 2 sep. 2014 16:59

Fulvio werkt idd nog steeds aan een compleet vernieuwend concept in opdracht van een aantal nog niet te noemen merken. Niks wat komend jaar uit komt of klaar is, denk aan een compleet nieuw systeem waar ook andere schoenen ed voor nodig zijn.. Daar zullen we voorlopig dus nog niks van horen of zien..
    Toch benieuwd waar Salomon en Atomic mee komen..

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro