Deeluxe boots (Spark XV)

• Yves
    Advanced
    Yves op 4 september 2014 · 11:04
    Sinds vorig jaar ben ik op zoek naar een softboot die me het best mogelijke compromis biedt naar klimmen/rijden.

Toen heb ik eens een dag met die Driver X van Burton rondgelopen, maar zelfs met een aantal halve maten en aanpassingen leek ik geen goeie fit te krijgen. De shopowner liet me toen zijn boots zien van Deeluxe (independent BC): vibram zool, backwelt voor crampons,...

Ben dan eens op zoek gegaan en Xavier De Le Rue blijkt daar een pro model (Spark XV) te hebben dat geschikter is voor klim- en splitwerk. Maar meer dan wat online shop mogelijkheden vond ik niet (en een verdeler die met hen werkte kon zo laat op het seizoen het model niet meer krijgen). Aangezien ik met het passen van die Drivers al zooi had ben ik daar maar niet op doorgegaan.

Met het komende seizoen voor de deur dus een aantal vraagjes, het betreft hier het volgende model:

http://www.deeluxe.com/products/spark-xv/

1) Iemand ervaring met die Deeluxe Spark XV modellen (compatibiliteit crampons ed, flex,...)?

2) Kent er iemand een verdeler? Bij voorkeur in België maar NL kan ook. UIt ervaring weet ik dat ze de parkmodellen wel vaak hebben maar dat ze in deze 'niche' minder investeren?

3 Failing that... beste ervaring met online sales en return policies? En kan je zo'n thermoliner zelf 'molden'?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 4 september 2014 · 11:54
    Frosty / MK had die Deeluxe Spark's eerder wel in de collectie. Je zou ze even kunnen bellen om te checken of dat komend seizoen weer zo is.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 september 2014 · 11:54
    Snowcountry heeft deze gewoon, over de maat kunnen ze je telefonisch adviseren en terugsturen als het niet past kan altijd. Je kan ook langsgaan om te passen trouwens, even bellen.

Thermoliner zelf molden is echt heel makkelijk. Ik doe een sok met rijstkorrels in de microwave, en dan in de schoen laten zakken tot helemaal voorin. Paar minuten laten zitten en dan de schoen aan met een afgeknipte sok over je teen voor wat extra ruimte.

Edit: MK heeft ze inderdaad ook volgens mij.
    splitfest.nl
  • Yves
    Advanced
    Yves op 4 september 2014 · 12:25
    Snowcountry vond ik qua service al super dus daar misschien eens proberen. Frosty/MK ken ik niet echt, maar even Googlen maakte me al wijzer.

Voor wat betreft die thermoliners: schoen aan (met al dan niet afgeknipte schoen) en dan in de buitenschoen, I presume?

Thanks!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 september 2014 · 12:29
    Van de afgeknipte sokken maak ik een soort teenkapjes en doe er een gewoon paar skisokken overheen, om wat meer ruimte te geven bij je tenen.

Ik laat de binnenschoen gewoon in de buitenschoen zitten. Als je een beetje gaat schudden komt de rijstsok helemaal tot in de teen. Let wel op met aantrekken, want het kan vrij heet zijn.
    splitfest.nl
  • Bono
    Beginner
    Bono op 4 september 2014 · 17:03
    Mk heeft ze zeker, ze hadden nog wat staan van oude collectie, misschien heb je geluk. Ik vind ze top, met rijden. Heb wel de stijfste model ervan
  • costijn
    Expert
    costijn op 5 september 2014 · 03:38
    Ik heb nog een setje staan die me eigenlijk niet goed past...1 week intensief gebruikt, volgens mij maatje 43-44.
    Een betere (en veel duurdere) optie is Fitwell, erg duurzame klim/snowboard boot.
  • costijn
    Expert
    costijn op 5 september 2014 · 03:49
    ze klimmen/lopen/wandelen top, de zool is een echte bergschoenzool en vrij small vergeleken een normale softboot. Erg makkelijk op rotsrandjes ed/geroll. De schoen zelf (bovenwerk) vind ik vrij lomp, wel makkelijk om uit elkaar te trekken en te drogen in de hut. Na 1 week met veel lopen over stenen kwamen er bij mij gaten in de bovenkant (boven tenen).
    Het boarden...door de dikke zool sta je vrij hoog boven je board, beetje apart gevoel. Op 1 of andere manier blijven mijn oude afgtrapte Burton Serow's veel fijner dan elke nieuwe boot! sjeisse, heb de ideale boot nog steeds niet gevonden!
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 5 september 2014 · 07:37
    Pffieeew, 636 dollar foor die Fitwell's, das ook niet weinig.
    Nuja, de Spark Summit kost dat uiteindelijk ook wel.

Hoog tijd dat La Sportiva met een mooie snowboardboot komt 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2014 · 07:59
    splitfest.nl
  • Yves
    Advanced
    Yves op 5 september 2014 · 11:42
    @costijn Die Fitwells zien er anders ook wel interessant uit. Zelfde probleem helaas: waar te passen ipv blinde online aankoop. Zag dat backcountry.it ze verdeelt, en de europese prijs lijkt een pak beter haalbaar. Ken jij nog andere (dichtere) opties? Verdeler in NL of, beter no, BE?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2014 · 12:03
    Fitwells is qua maat helemaal ingewikkeld. Niemand is het er echt over eens wat nou de maatvoering is en de mondomaat is ook niet echt heel precies want Italie. De één zegt dat ze groot vallen, de ander klein. Voor mij waren ze sowieso te smal. Passen kan je vergeten in NL en Belgie, want ze zijn hier niet te koop.

Je kan ze gewoon online bestellen bij backcountry.it. Vroeger had Marcus van Wildschnee ze ook, die kan ze denk ik ook nog wel leveren als je het vraagt.
    splitfest.nl
  • Yves
    Advanced
    Yves op 5 september 2014 · 12:13
    Even een mailtje gestuurd naar Pietro bij Backcountry.it. Lijkt me echt wel de moeite als zijn return policy wat flexibel is naar passen toe.

Iemand ervaring met het switchen van liner? Hier en daar lees en hoor ik wel wat minders over de meegeleverde optie bij die fitwell. Maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit aparte liners te koop heb gezien...
  • robbert
    Advanced
    robbert op 5 september 2014 · 20:27
    Dacht dat Fitwell dit jaar andere liners heeft.
    Mijn ervaring is dat voor normale toeren een gewone softboot voldoende is. Kies de juiste stijgijzers (geen snelsluit) die goed passen en je kan bijna alles doen. Alleen bij echt steil klimmen is het fijn om een harde zool te hebben.
    Vorig jaar hardboots (dynafit toerskischoen) met phantom bindingen geprobeerd. Super voor lopen en klimmen alleen kon ik nog niet wennen aan het gevoel met boarden. Dit jaar nog maar eens proberen
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 december 2014 · 14:57
    @Yves @Robbert

Kom net bij Basecamp Den Haag vandaan, die hebben sinds kort Fitwell in hun programma. Een flink aantal hele maten hebben ze, dus dat moet het precies passen een stuk gemakkelijker maken.
    splitfest.nl
  • Yves
    Advanced
    Yves op 11 december 2014 · 16:00
    thanks @ieism Ik ga ze eens bellen denk ik, lijkt me de trip nog wel waard
  • Yves
    Advanced
    Yves op 16 december 2014 · 16:59
    @ieism over de middag even tot daar gesjeesd en een paar gevonden dat wonderwel leek te passen (zelfs met mijn aangepaste zolen erin).

Wel (tot mijn verbazing) naar een 305-45,5 moeten gaan. Die Italiaanse maten zijn dus echt wel bizar.

Hier en daar hoorde ik wel eens wat klachten over het gewicht maar vergeleken met mijn 9 jaar oude softboots zijn ze een pak lichter (het voordeel als je even wacht met gear te vernieuwen 😉.

Nu nog wat meer sneeuw om ze écht te testen (binnen 2 weken in Via Lattea, en daar valt het nog mee...)
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 januari 2015 · 08:01
    Fitwell is nu voor 400 Euro in de aanbieding op Ebay

http://www.ebay.de/itm/Fitwell-BACKCOUNTRY-boot-Mountaineering-snowboa...
  • JanP
    Advanced
    JanP op 3 februari 2015 · 22:51
    @yves, ik ben zelf ook aan het zoeken naar de fitwells. en ben ook vooral benieuwd naar de maatvoering. volgens een algemene sizing chart zou 305 gekoppeld zijn aan US 13. Maar kan ik uit jouw bericht opmaken dat jij 'normaal' gesproken maat 45,5 hebt van schoenen en dan een fitwell 305 nodig hebt?
  • Yves
    Advanced
    Yves op 4 februari 2015 · 09:46
    @janparo Het verschil is zelfs nog iets groter: ik draag nu een simpele sneaker en die heeft maat 44 (FR, US 10 - don't ask, Adidas Mi sizing) en rijdt nu met een fitwell 305. Ik moet er wel bij vertellen dat ik er ook behoorlijk technische steunzolen in gooi (beenlengteverschil) die toch ook wel een maatje verschil maken.

Ben begonnen met het passen van de 295, maar die zat toch iets te strak aan mijn tenen. En bij Basecamp hadden ze alleen de hele (eu) maten, dus de daaropvolgende was 305. In de winkel was ik nog even aan het twijfelen of ik mezelf niet aan het bedotten was (al lang op zoek en net 190 km gereden...) maar na 15 minuten in die 305 kreeg ik nog steeds geen heel lift, kon ik comfortabel stappen en bleef ik het 'snug fit' gevoel hebben.

Ondertussen een week mee op stap geweest, kleine stukjes geveld, een pak stenen proberen ontwijken, noodgedwongen pistes gecruised,... en nog steeds heel tevreden. Je leest hier en daar wel dat de liner wat te wensen over laat en aan mijn hiel voelt hij soms ook wel heel stug maar al bij al zeer tevreden.
  • JanP
    Advanced
    JanP op 4 februari 2015 · 22:20
    Dank voor je toelichting! ben bang dat ik dan al gauw de grootste maat nodig heb van de Fitwells en maar hopen dat die niet alsnog te klein zijn! Of het wordt toch stijgijzers onder m'n huidige softboots binden.
  • Yves
    Advanced
    Yves op 4 februari 2015 · 22:24
    Tja, het lijkt in beide richtingen te werken. Ik had eerst schrik dat ik met die maat op mn gewone hover- en ultracraft toe of heel drag ging krijgen. Maar ik sta blijkbaar schuin genoeg (duck) om daar geen last van te hebben... Boardjes ook nog eens vervangen ging wat té veel van het goede zijn...
  • Mars
    Tourist
    Mars op 7 februari 2015 · 10:53
    De Deelux maatvoering blijkt hetzelfde als de EU maten.
    Maar bij toedrag het gaat je niet helpen:

De Summit (luxe uitvoering van de XV) is een stuk langer als noodzakelijk. De liner laat een centimeter ruimte over in de buitenschoen??

Voor wie wil vergelijken met zijn schoenen;
    op de foto staan:

Burton Ion 44
    Deeluxe Summit 44
    Meindl B/C-schoen 44
    La Sportiva Evo 45

De latjes liggen links en rechts exact op 33,5 cm. Maar dat lijkt iets scheef op de foto.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro