Silicone skins

• JobLomans
    Expert
    JobLomans op 5 september 2014 · 18:39
    Wie heeft ervaring met de skins zonder kleefstof? De skins blijven hechten door een siliconelaag dacht ik.
    Iemand goede ervaringen hiermee?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2014 · 19:05
    Ik heb drie sets gehad, en allemaal goede ervaring ermee. Werkt bij mij perfect maar ik ken ook mensen die er steeds problemen mee hebben.

Welk merk heb je op het oog?
    splitfest.nl
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 5 september 2014 · 19:30
    Heb een paar Gecko's besteld maar nog nooit getest. Zijn er nog meer merken dan Gecko?
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 5 september 2014 · 19:54
    Nog geen bepaald merk. Van Gecko weet ik, maar is dat wat? Weet je een ander goed merk?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 september 2014 · 20:00
    Gecko's heb ik ook, maar die zijn eigenlijk niet meer leverbaar dacht ik. Ik dacht dat ze ermee gestopt waren.

Kohla heeft nu Vacuum Base met dezelfde techniek, maar die zijn er nog niet voor snowboarders.
    En Coltex heeft de CT40, bijna zelfde verhaal.
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 september 2014 · 20:02
    Ik heb een paar High Trail skins die ook goed werken. Ze moeten alleen niet nat worden, of onder de sneeuw komen te zitten. Dan plakken ze niet meer. Overigens denk ik dat je siliconen skins makkelijker af kunt drogen in dat geval dan lijmskins als die van Black Diamond. Ook met die laatste goede ervaringen trouwens.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 5 september 2014 · 23:31
    Thanks voor de info.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 6 september 2014 · 12:23
    Ik heb ook de Gecko's, tien dagen gebruikt en geen problemen gehad. Wel meestaal 1 keer naar boven vellen en dan naar beneden, als je meerdere keren je vellen terug op moet zetten zouden ze minder gaan plakken als ze nat worden/als er sneeuw op zit.
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 6 september 2014 · 14:11
    de black diamonds kwamen bij mij wel soms vol met sneeuw/ijs te zitten. En ik heb een keer boven op een top mijn cheat sheat weg laten waaien waardoor ik ze tegen elkaar aan geplakt in mijn tas kon stoppen.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 6 september 2014 · 21:26
    Nat worden en sneeuw zou juist voor dit soort skins geen probleem moeten zijn. Sneeuw er af vegen en skins gewoon 3x goed nastrijken, dan zitten ze goed genoeg vast.. Zelf nooit problemen gehad iig..
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 6 september 2014 · 23:19
    Minder geschikt voor beklimmingen waarin je afwisselend skiet en stijgt. Bijvoorbeeld op de Route Royale op Mont Blanc vanuit de Cosmiques over de Tacul en Mont Maudit. Velen hebben problemen om de vellen weer aan te zetten na afdalen Tacul en het afdalen vanop de col Maudit richting de Brenva Col. Twee passages waar het echt shit is als je die moet stappen en iedereen je voorbij skiet omwille van een foute materiaalkeuze.
    Geschikt voor de zondagse tocht maar niet voor het serieuze werk. Dan beter blijven bij Pomoca en Coll Tex en, gevolgd door BD. Gebruik 20 jaar vellen maar ben dus niet overtuigd door het nieuws van de collega's en eigen ervaring.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 7 september 2014 · 10:01
    Minder geschikt voor beklimmingen waarin je afwisselend skiet en stijgt. Bijvoorbeeld op de Route Royale op Mont Blanc vanuit de Cosmiques over de Tacul en Mont Maudit. Velen hebben problemen om de vellen weer aan te zetten na afdalen Tacul en het afdalen vanop de col Maudit richting de Brenva Col. Twee passages waar het echt shit is als je die moet stappen en iedereen je voorbij skiet omwille van een foute materiaalkeuze.
    Geschikt voor de zondagse tocht maar niet voor het serieuze werk. Dan beter blijven bij Pomoca en Coll Tex en, gevolgd door BD. Gebruik 20 jaar vellen maar ben dus niet overtuigd door het nieuws van de collega's en eigen ervaring. SvenD'Haeseleer op 6 sep. 2014 23:19

Welke heb je getetst? Ik hoor erg goede verhalen over die van 4FRNT/High Trail evotec..
  • mitely
    Expert
    mitely op 11 september 2014 · 12:30
    Hey

Met de Kohla Vacum vellen hebben wij goede ervaring, wenig klachten, praktisch is ook, bij het opbergtasje, die heeft nml. een soort fleece doek waarmee je het vel en de ski weer droog poetzen kan.( en ook schoen maken !)
    - zelf heb ik een paar toeren gemaakt op een Hightrail evo, wat mij niet zo goed beviel. Heb ze
    in een voorjaar toer gebruikt, waar bij ik meermaals mijn vellen heb moeten gebruiken. Als ze nat
    zijn plakken ze niet meer.
    - de nieuwe generatie Gecko, weet ik niet... zijn moeilijk te krijgen (fabrikant heeft hier in D. nieuwe verkoop kanalen om struktureerd.)
    - Klassieke plak vellen werken goed, wat hierboven ook zegt wordt.
    BD, Pomoca, CollTex zijn super.
    - Pas op bij verpakken van CT40; mag je de vellen nooit lijmlaag op lijmlaag plakken !!

Heb je problemen met ijs, of vel verwijderen van ski.. hier een paar tips.

Hier nog een paar goede links naar videos met een paar tips !! (K2 Backside education)

De Tip met de broek funktioneerd echt !!
    Mitely
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 22 september 2014 · 15:51
    Jones heeft voor komend seizoen ook een splitboard vel op de markt gebracht gemaakt van Mohair. Heeft iemand enig idee qua verhouding in kwaliteit ten opzichte van de vellen die alreeds op de markt zijn?

Ik kan ook niet echt vinden of ze gebruik maken van een kleefstof of op siliconenbasis zijn.

Ben zoekende naar een velletje voor mijn splitboard, maar nog geen idee welke richting ik op moet, tips en aanraders zijn welkom!

Ideal for all splitboards Not all splitboard skins are created equal. Some glide well, but slippery on the stepps. Others are like velcro - great great for climbing, terrible for touring.
    After three years of testing - Jones is proud to offer a new splitboard skin that eliminates this issue and offer the perfect balance of glide and grip. Jones skins are the first splitboard skin made with 100 % mohair fiber.
    Unlike synthetic skin fibers, mohair is a premium natural fiber that delivers unmatched performance in any condition because it remains soft and flexible at any temperature.
    The mohair is also treated with a water-repellant finish to keep your skins dry lap after lap. Jones skins are trim-to.fit so they work perfectly with all Jones Splitboards, as well as any other splitboard brand.
    Width: 150 mm
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 september 2014 · 16:32
    Tijdje terug waren we dagje op pad en hebben minstens vijf keer naar skimodus omgebouwd. Paar collega splitboarders liepen met vellen zonder lijm en die waren als de dood dat ze nat zouden worden. Mijn advies: duck tape mee.

Heb onder andere ook de mohair van Jones en heb er tot nu toe geen klachten over gehad.

Belangrijkste mbt. splitboardvellen is dat ze passen qua breedte. En ik ben zelf altijd zonder tailclip onderweg en plak mijn vellen keihard lijmlaag tegen lijmlaag.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 22 september 2014 · 16:51
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben m.n. geinteresseerd in de ervaringen met de vellen voor freeride skis. (mijn splitboaard heb ik een tijd geleden verkocht, ik ski (freeride) toch liever : -)
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 22 september 2014 · 19:51
    Tijdje terug waren we dagje op pad en hebben minstens vijf keer naar skimodus omgebouwd. Paar collega splitboarders liepen met vellen zonder lijm en die waren als de dood dat ze nat zouden worden. Mijn advies: duck tape mee.
    Heb onder andere ook de mohair van Jones en heb er tot nu toe geen klachten over gehad.
    Belangrijkste mbt. splitboardvellen is dat ze passen qua breedte. En ik ben zelf altijd zonder tailclip onderweg en plak mijn vellen keihard lijmlaag tegen lijmlaag. Erwin op 22 sep. 2014 16:32

Waren dat dan siliconen, welk merk? Gecko of anderen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 22 september 2014 · 23:21
    Ik dacht Gecko, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 23 september 2014 · 02:27
    Hey
    Met de Kohla Vacum vellen hebben wij goede ervaring, wenig klachten, praktisch is ook, bij het opbergtasje, die heeft nml. een soort fleece doek waarmee je het vel en de ski weer droog poetzen kan.( en ook schoen maken !)
    - zelf heb ik een paar toeren gemaakt op een Hightrail evo, wat mij niet zo goed beviel. Heb ze
    in een voorjaar toer gebruikt, waar bij ik meermaals mijn vellen heb moeten gebruiken. Als ze nat
    zijn plakken ze niet meer.
    - de nieuwe generatie Gecko, weet ik niet... zijn moeilijk te krijgen (fabrikant heeft hier in D. nieuwe verkoop kanalen om struktureerd.)
    - Klassieke plak vellen werken goed, wat hierboven ook zegt wordt.
    BD, Pomoca, CollTex zijn super.
    - Pas op bij verpakken van CT40; mag je de vellen nooit lijmlaag op lijmlaag plakken !!
    Heb je problemen met ijs, of vel verwijderen van ski.. hier een paar tips.
    Hier nog een paar goede links naar videos met een paar tips !! (K2 Backside education)

De Tip met de broek funktioneerd echt !! mitely op 11 sep. 2014 12:30

Die broektip functioneert idd maar dat is niet is niet door hen uitgevonden, deden we in 1996 ook al gewoon proefondervindelijk in de wind.
    Fijn dat je daar een filmpje van deelt btw!
  • SvenD'Haeseleer
    Elite
    SvenD'Haeseleer op 23 september 2014 · 02:35
    Mijn advies: duck tape mee.. Erwin op 22 sep. 2014 16:32

Nog steeds de beste voorzorg naast een reservevel als skier, rond mijn poles hangt steeds genoeg. Hoewel ik dat steeds geef ipv zelf gebruik. Ik heb een warme schraper die oude lijm verwijdert en (her) lijm en reinig mijn eigen vellen zo, kom geen troubles tegen na al die jaren. De sprays ontgoochelden wel vaak inzake lijm, inzake "anti botte" ofte kleven van natte sneeuw werken de betreffende busjes wel goed.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 23 september 2014 · 09:36
    Hoewel ik dat steeds geef ipv zelf gebruik.SvenD'Haeseleer op 23 sep. 2014 02:35

Inderdaad! 😃
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 23 september 2014 · 17:36
    zag toevallig deze site: naar beneden scrollen, dan staan vele genoemde vellen hier vermeld
  • JobLomans
    Expert
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 24 september 2014 · 16:04
    @Erwin bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee 😃
  • mitely
    Expert
    mitely op 24 september 2014 · 17:27
    waarbij je moet opletten bij de Contour EasyFix , nml. de beugel (die over de Ski-tip)
    wordt vast gemaakt met Velcro. Dit velcro stukje kan,bij meermaals vellen opplakken op een toer ,vereisen. Wat je dan moeilijk weer weg krijgt. (ps. kan vereisen, gebeurt dus niet altijd)
    Wat belangrijker is bij een vel: Kies ik 100% mohair, beter glijden, niet ''stollen'', maar is misschien niet zo duurzaam. of kies ik Mix 30/70 (mohair/nylon), Duurzaam, goedkoper, maar glijd niet zo goed, moet ik vaker impregneren.
    Voor splitboard moet je een goed bevestigingssyteem hebben, bv dat van G3.
    En.. de vellen moet goed passen op je Ski/ snowboard (of toegesneden zijn.)

Hier ook nog goede vel adres:

http://www.bergzeit.de/skifelle/?key=Skifelle&cat=suggest...
    Mitely
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 24 september 2014 · 17:56
    @ Mitely, hebben jullie alleen ervaring met de Kohla Vacum of ook met de Gecko klebefrei vellen? Vergelijking? Ik twijfel namelijk tussen deze twee vellen, wil toch eens kiezen voor een klebefrei vel.
  • mitely
    Expert
    mitely op 24 september 2014 · 22:10
    Persoonlijk geen ervaring met de nieuwe generatie Gecko,
    (wie ik boven geschreven heb..)
    Die Kohla Vacuum zijn goed, en veel positieve berichten.
    Mitely
  • Ors
    Advanced
    Ors op 9 januari 2015 · 13:26
    Ik heb een paar oude Gecko's - met een clip die je kunt aansnoeren - en die bevallen goed. Bevestigingspunt is een dingetje waar je rekening mee moet houden, want ze schuiven makkelijk van ronde skitips af.
    De nieuwe generatie Gecko's hebben Gecko-pootjes als tailclip die een verbetering zouden moeten zijn, maar dat schijnt in de praktijk nogal eens tegen te vallen.

Met dat in het achterhoofd heb ik een setje Colltex vellen die kleven d.m.v. een vergelijkbare silicone-technologie aangeschaft. (nog niet kunnen testen)

Of ducktape meenemen
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Markie
    Advanced
    Markie op 9 januari 2015 · 18:52
    Belangrijkste mbt. splitboardvellen is dat ze passen qua breedte. En ik ben zelf altijd zonder tailclip onderweg en plak mijn vellen keihard lijmlaag tegen lijmlaag. Erwin op 22 sep. 2014 16:32
    +1 😃

En heerlijk technisch topic dit, weer eens wat anders dan "GoPro sticker plak topics". Wil wel eens setje zonder lijm uitproberen!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • vasco
    Advanced
    vasco op 17 december 2015 · 16:35
    Vorig jaar heb ik 3 dagen met kohla vacuum vellen getoured en dat werkte goed! Nu wil ik zelf ook graag en paar kopen. Ik had een paar besteld in duitsland, maar DHL kan niet zo goed bezorgen (proberen ze bij onze expeditieafdeling aan te komen in het weekend en savonds). Mijn pakketje is weer naar duitsland terug. Ik ga zondag naar de alpen en zoek voor die tijd nog vellen. Weet iemand of ik die hier in NL kan krijgen? Ik heb al een tijdje gezocht, maar niet meteen iets gevonden. Zouden er winkels tussen hier en Bern zijn die op zondag open zijn?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro