Welke ski's?

• jibb
    Tourist
    jibb op 12 september 2014 · 14:57
    Vanaf begin jaren 90 sta ik een aantal keren per jaar in de sneeuw. Ik snowboard en ski. Zodra de pistes hard zijn of slushy pak ik mijn race carvers ( Atomic D2 GS). Valt er verse sneeuw dan pak ik mijn snowboard en ga ik regelmatig offpiste. Korte hikes en daar waar ik het terrein ken tree runs.

Met snowboarden gaat off piste mij vrij eenvoudig af en pak ik ook de steilere stukken mee. Echter met ski's heb ik mij offpiste nog nooit echt thuis gevoeld. Met 30+ weken ervaring op ski's zit het met techniek wel snor maar ik heb geen flauw idee welke ski's bij mij passen.

Vraag is dus welke offpiste/ freeride ski heb ik nodig?

- 30+ weken ski ervaring
    - off piste skiën beginner
    - ben iemand die snel leert
    - 194 cm / 100 kg
    - ski's hoofdzakelijk gericht op poeder (de D2 GS blijven)
    - mag een wat moeilijkere ski zijn, dus niet een model waar ik na een paar weken op uitgekeken ben
    - budget ca. € 275,-

Ter info heb Blizzard Titan's geprobeerd maar die waren ver boven mijn kunnen off piste. Had er zelfs op de piste een flinke hand vol aan.
  • dr.Gear
    Expert
    dr.Gear op 12 september 2014 · 15:59
    Hoi Jibb,
    Dat lees ik graag. Geen compromis, maar een ski voor de poeder en (daarnaast) een ski voor de piste. Dr. Gear heeft vorig jaar met veel plezier de Atomic Automatic getest: http://wepowder.nl/weblog/4946/Review-Atomic-Atlas-en-Automatic...

Verder kan dr. Gear je de volgende ski's aanraden:
    * Rossignol Super 7
    * Scott Punisher

Maar er is hier nog veel meer kennis aanwezig op dit forum.
    Als ik het niet heb getest dan is het niet best.
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 12 september 2014 · 16:21
    194/100 kg dan heb je een "burly ski" nodig lijkt me. Met een budget van 275 (inc binding?) zit je in de 2e hands vijver te vissen neem ik aan?
    -Blizzard Cochise, Bibby pro, Katana oid in 190+cm?
    of deze : http://www.sport-bittl.de/skisport/freeski-telemark/4frnt-devastator-1...
    mocht je Dr Gear's advies volgen: http://www.sport-bittl.de/skisport/freeski-telemark/atomic-automatic-1...

Ben benieuwd waar je mee thuis komt.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 13 september 2014 · 11:25
    Elan Boomerang!
    Er staan nog reviews hier ergens de site.
    Stevig genoeg voor grote mannen, soepel genoeg voor instappers om vervolgens mee door te kunnen groeien naar het heftigere poeder werk. Ze geven ook dan nog steeds geen krimp. (eigen ervaring)
    De katana's zijn wel heftig om mee te beginnen, althans de oudere versies, heb met de nieuwe, rocker versie, geen ervaring.
    powpowwowjippiajippieee
  • kanski
    Elite
    kanski op 14 september 2014 · 09:50
    Liberty Double Helix 121mm onder de voet in 1.90m; is vrij soepel
    of
    Liberty Variant 113 odv in 1.93m; is iets stijver

Völkl two 124mm odv in 1.96m full rocker heel playfull
    of
    Völkl shiro 193mm odv in 1.93m full rocker

Rossi super 7 116mm odv 1.88m beetje traditioneel maar super ondersteunend in het terrein!

Tja... en qua prijs... zal je hard moeten zoeken en informeren her en der...

Ik weet dat MK nogal eens veel Völkl in de aanbieding heeft in het begin van het seizoen.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • jibb
    Tourist
    jibb op 16 september 2014 · 12:41
    Genoeg informatie om mee verder te kunnen! Maar ook veel verschillende aanbevelingen. Zal ongetwijfeld met persoonlijke voorkeuren en ski stijl te maken hebben.

Heb al wat meer reviews van de Atomic Automatic gelezen en deze komt overal positief uit de tests. Als Atomic adept (sta al 15 jaar op verschillende Atomic GS modellen) is dat natuurlijk mooi om te lezen.

Het is alleen niet verkeerd om eens ergens anders te kijken. Zo heb ik ook de Rossi Super 7 gegoogled. Ook hier een aantal goede reviews. Plus ik ken een aantal mensen die dik tevreden zijn met de Rossi piste ski's. Zodoende ben ik ook de Soul 7 tegen gekomen. Wat ik zo las was dat de testers de Soul 7 een wat meer allround ski vonden dan de Super 7. Met name in verspoord terrein en slechtere sneeuw condities was de Soul 7 beter kreeg ik de indruk.

Daarnaast lees ik ook goede dingen over de Line Sir Francis Bacon. Veel positieve reviews en heb deze ski's vorig jaar al eens 2e hands langs zien komen.

Vraag is nu hoe verhouden de Soul 7 en Francis Bacon tot de hier genoemde ski's?
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 16 september 2014 · 13:01
    Antwoord op je vraag: een stuk soepeler / zachter..
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 september 2014 · 08:56
    Allebei echte allround ski's. Line heeft ietsje meer freestyle speels karakter als twintip.
    De soul is traditioneler maar kwam ook super goed door de test.
    Overigens weet ik niet meer welke Atomic we getest hebben in de allmountain categorie, maar die werd ook heel goed bevonden!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 21 september 2014 · 22:12 Life is what happens the moment you put your phone away.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 21 september 2014 · 23:38
    gezien je budget: check http://wepowder.nl/forum/topic/98411
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • jibb
    Tourist
    jibb op 1 oktober 2014 · 16:58
    Bedankt voor de info en linkjes tot nu toe. Heb inmiddels ook een aanbod gehad voor een setje Whitedot Redeemers met Marker Jester. Ski's zien er goed uit en lees ook over deze ski's goede dingen.

Maar ook verschillende meningen. De ene review heeft het over een toegankelijke ski die 'makkelijk' draait, de andere review neigt de ski meer naar big mountain. Daarbij heb ik wel het idee dat met name de wat lichtere skiers de ski meer als big mountain bestempelen.

Hoe moet ik de Redeemers tussen bovengenoemde ski's plaatsen?
    Zelf heb ik een positief gevoel bij deze ski's en ze passen ook binnen mijn budget.
  • mh74
    Advanced
    mh74 op 1 oktober 2014 · 17:36
    Als beginnende off-piste skier zou ik voor minder brede latten gaan.

Naar mijn ervaring zijn de Redeemers heerlijk bij diepe poeder en slush. Als de sneeuw lastiger wordt (bruchharsch) dan vind ik ze wat minder fijn. Redeemers zijn erg breed dus veel float en hebben erg veel rocker waardoor ze relatief kort aanvoelen en makkelijk door de bocht gaan en ook makkelijk door hobbelig terrein (buckels e.d.) gaan.
    Powder makes me happy!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 1 oktober 2014 · 20:43
    Breedte zegt weinig of een ski moeilijk of makkelijk is. Mate van rocker, lengte, flex vind ik doorslaggevender.
  • jibb
    Tourist
    jibb op 8 oktober 2014 · 14:05
    Gezien de prijs en overall goede reviews heb ik de knoop doorgehakt. Het zijn de Redeemers geworden!

Misschien niet de ideale ski om als beginner off piste mee te beginnen maar denk dat ik met mijn 24 jaar ski ervaring voldoende techniek in huis heb om met deze ski's de komende jaren genoeg uitdaging te hebben.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 8 oktober 2014 · 18:50
    Gefeliciteerd! Mooie doorgroei ski.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 9 oktober 2014 · 19:19
    Hi jibb,

Leuk om te lezen. Ik ben zelf met een vergelijkbare zoekactie bezig. 197cm/93kg en sinds begin 2000 meerdere keren per jaar naar de sneeuw. Snowboarder tot dat door een blessure niet meer (goed) ging en sindsdien veel aan het skiën. Net als jij voel ik me op ski's nog niet zo zeker in de poeder als met board. Het doel is dat daar dit jaar met een Canada trip verandering in komt 😃

Ik zoek denk ik iets meer allround aangezien ik maar 1 set mee wil nemen in het vliegtuig. Dit is mijn shortlist tot nu toe:

Salomon rocker2
    Rossignol Sickle
    Moment bibby pro 190
    of Moment pb&j, of moment deathwish
    Armada TST

Ik heb alleen nog wat moeite met het vinden van goede deals. En de bibby pro of sickle kan ik al helemaal niet meer aangeboden vinden.

Tot slot, veel plezier met de Redeemers, hoop dat ze je gaan bevallen!
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 oktober 2014 · 19:35
    @Borrie, volgende week komt onze freeride skitest live te staan. Mogelijk helpt die je ook nog in je zoektocht.
    May the powder be with you.
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 10 oktober 2014 · 14:49
    @meteomorris, dat is goed nieuws, thanks! Die ga ik zeker checken...
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • jibb
    Tourist
    jibb op 19 januari 2015 · 14:31
    Afgelopen week de Redeemers uitvoerig kunnen testen. Zat een week in Tignes en zo'n beetje alle verschillende sneeuwsoorten gehad. Kan maar alleen maar concluderen dat dit top ski's zijn!

De reviews die ik heb gelezen waren stuk voor stuk spot on. De ski's ogen intimiderend maar zijn dat verre van!

In slushy sneeuw, of het nu vlak is of met buckels, zijn de ski's zijn eenvoudig te pushen tot hoge snelheid en blijven daarbij stabiel. Geen geklapper of grip verlies te bespeuren. Ouderwets kort wedelen, kort of lang gecarvede bochten de Redemeers geven geen krimp in de slush. Buckels? je ziet ze onder je doorgaan maar je voelt ze niet 😀

Aantal keren flinke platen ijs en keihard opgevroren pistes tegengekomen gedurende de week. Dat zijn de enige ondergronden waar ik met de Redeemers niet uit de voeten kon. Door de breedte is het lastig om grip te krijgen. De enige manier om beneden te komen is het spul maar te laten lopen en af en toe helemaal dwars te gooien. Kost flink wat kracht in de benen en binnen no-time compleet gesloopt.

Gelukkig ook een aantal dagen sneeuwval gehad. Off piste waren de ski's top! In het begin wat aftasten, ben nooit een fan geweest van de ouderwetse lange latten en carvers offpiste, maar binnen no time een grijns van oor tot oor op mijn gezicht. Wat een gemak en controle geven de Redeemers tot op hoge snelheid.

Een dag na de sneeuwval een tocht gemaakt van Tignes Brevieres naar de Col de L' Iseran en terug. Normaal zou ik mijn Atomic D2 GS carvers pakken maar de gok genomen en met de Redemeers op pad gegaan. Geen moment spijt van gehad en probleemloos overal beneden gekomen. Of het nou een stijle zwarte, een rode buckel of brede blauwe snelweg was de Redeemers deden het perfect!

Een paar keer kapot gereden poeder opgezocht. Ook hierin komen de Redeemers tot zijn recht. Kwestie van de bocht inzetten en de ski's slikken alles. Piste met bulten losse sneeuw, ook geen probleem voor de Redeemers.

Al met al zeer tevreden met de skí's! Heb het gevoel dat ik hier nog zeker een flinke tijd mee vooruit kan. Ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen in echte diepe poeder!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro