'Vanlife' laatste 10 dagen Chili

• koentjen
    Tourist
    koentjen op 22 september 2014 路 19:04
    Ollie, Marc en ik waren het even beu om te liften en te reizen met bussen. Het eerste plan was om met een campervan naar Argentinië te reizen om Las Lenas en eventueel Bariloche te skien! Uiteindelijk bleek dit te duur doordat ze veel geld vragen aan de grensovergang tussen Chili en Argentinië voor huurauto’s… Door de sneeuwval was de grens in de Andes ( op 2700m) ook afgesloten. Hmm plan B dan maar??

We besloten om de gebieden rond Santiago te verkennen. Na een slecht seizoen hadden La Parva, El Colorado en Valle Nevados eindelijk een goeie dump gekregen en de verwachtingen waren enkel nog meer sneeuw! De accommodaties zijn hier superduur, ideaal dus om in de camper te slapen! We wisselden regelmatig tussen de 3 gebieden en kampeerden hier en daar op parkings dicht bij de skigebieden, altijd handig voor water en wc’s!
    Afhankelijk van de weersomstandigheden gingen we touren, poeder skiën of lijnen verkennen. Voor mij waren er 3 topmomenten die er echt wel bovenuit staken!

Toen we in La Parva aankwamen viel ons direct 1 couloir op: El Chimnae of de schoorsteen. Een lange smalle couloir. Ofwel kan je de lift nemen en een half uurtje stappen, maar wij verkozen om ongeveer 3 uur te touren! De sneeuw was redelijk hard en aangewaaid, maar toch is het kicken om in een couloir te droppen die bovenaan amper 2 a 3m breed is. Straightlinen op het einde zat er ook niet in, aangezien er redelijk veel stenen boven de sneeuw uitkwamen!

2 dagen erna hadden we een zalige poeierdag in El Colorado. De voorspelling was 4cm nieuwe sneeuw… we werden wakker met een laag van 10 a 15cm op de van en het was nog steeds aan het dumpen. Boven bleek er nog meer sneeuw te liggen en die was gevallen zonder te veel wind ( vrij zeldzaam in Chili) Knallen, knallen en nog eens knallen tot de benen er volledig aan waren!
    Nog eens 2 dagen erna hadden we afgesproken met de Nederlander Paul De Groot en zijn vriendin Tijn. Beiden gepassioneerd door freeriden, touren enz

Samen tourden we anderhalf uur de Santa Teresea omhoog om daarna een super vette afdaling te maken… iedereen was stoked, wat een zalige flank! Normaal gingen we nog eens omhoog touren, maar het werd te warm en te gevaarlijk… pintje drinken dan maar 馃槂
    Na een week ging de grensovergang eindelijk open! Net voor de grens ligt het bekende gebied Portillo. Één van de raarste gebieden waar ik al geweest ben. In het midden ligt een meer met aan beide kanten supersteile flanken vol couloirs die je kan hiken. Helaas was het warme weer hier ook gepasseerd en was er veel te veel wind. Niet zo ideaal dus. We besloten 1 dag de liften te nemen. Vooral de bovenste liften zijn raar… een soort van sleeplift met 5 naast elkaar die heel snel gaat op een steile flank… niet voor watjes!

Volgende dag ging de wind nog meer te keer, zelfs touren was bijna onmogelijk! Ons alternatief was om in het duurste hotel van Portillo binnen te raken en het zwembad en de hottub eens uit te testen! Blijkbaar zijn ze niet gewend om ‘vanpeople’ te spotten. We geraakten zonder probleem binnen en het personeel bracht ons zelfs een handdoek aan het zwembad.. haha
    Ons ‘Vanavontuur’ was fantastisch, maar niet altijd even gemakkelijk! Skibotten, handschoenen en kledij drogen bijna niet. De geur van skikousen en botten werd naar het einde toe steeds hardnekkiger en sommige nachten waren zo koud dat zelfs mijn contactlenzen in mijn potjes bevroren waren.
    Toch zou ik het direct overdoen: zoveel gelachen, iedereen die een praatje met ons aan de van komt maken…kortom weeral een ervaring om niet te vergeten!

Ondertussen ben ik aan mijn laatste week begonnen… dju toch, waarom gaan leuke dingen altijd zo snel voorbij! Ik ben terug richting zuiden vertrokken om wat in Pucon en Nevados de Chillan te skiën! Ollie en Marc zijn richting Argentinië. Ik had hen graag gevolgd, maar met de wispelturige grensovergang en de korte tijd die ik nog heb leek het me iets te gevaarlijk om mijn vlucht te missen. Ik mis mijn skibuddies al enorm, maar ben ervan overtuigd dat ik ze ooit wel nog eens tegen kom op 1 of andere berg!
    Geen edit deze keer, aangezien we geen elektriciteit in de van hadden en ik niet altijd achter mijn computer wil zitten!

bron: skibum.be
  • koentjen
    Tourist
    koentjen op 22 september 2014 路 19:47
    oei die moest eigenlijk bij Trip reports... oeps!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 september 2014 路 20:44
    Leuk bericht weer. Gaaf! 馃槂 Dank voor het delen.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 22 september 2014 路 23:03
    Hele dikke LIKE!!!
    Live to ride, ride to live
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 22 september 2014 路 23:04
    tegek!!!
    sbs roelz
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 23 september 2014 路 08:38
    Living the dream!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 23 september 2014 路 10:59
    馃榾 Thanks for sharing!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 23 september 2014 路 18:43
    Wow vet! Staat ook al heel lang op mn verlanglijst. Ik ben benieuwd hoe jullie de Wicked Vans vinden.
    One step at a time.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro