hi,ik ben nieuw hier en op zoek naar de perfect rides ;-)

• Nicolasss
    Tourist
    Nicolasss op 1 oktober 2014 路 17:56
    hey,ik ben hier op wepowder terecht gekomen via een artikel die ik gelezen had in de p-magazine..
    ik ben dus een ervaren snowboarden en i loooove the pow 馃槂
    ik ga reeds jaren een 2 tal keer per jaar naar de alpen maar krijg er nooit genoeg van.
    ik ben op zoek om eens echt een backcountry reis te doen maar weet niet goed waar ik moet beginnen zoeken.ik ben ook op zoek om met mensen in contact te komen die dit soort reizen te doen.
    wat mij ervaring betreft in de poeder,ik ga telkens alleen maar of piste als ik in de bergen ben en hoe steiler hoe liever ik het heb.ik heb ook al redelijk hoge hikes gedaan om op bergtoppen te geraken.
    dus mijn vraag is,ik zou graag eens wat extremer gaan freeriden of ik gewoon ben dan wat je te vinden hebt op de gewone skireisen en op zoek naar contacten die ook naar de bergen gaan alleen om te freeriden.
    groeten,
    nicolas

hier wat beelden van vorige winter

• evan
    Advanced
    evan op 1 oktober 2014 路 18:19
    [plaats hier uw commentaar m.b.t. veiligheid buiten de piste]
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 1 oktober 2014 路 18:34
    Ik ga over het algemeen ook alleen in de bergen offpiste. Alhoewel ik het wel een keer in Zoetermeer geprobeerd heb. Beviel niet.

Ik laat de safety opmerkingen wel aan anderen over. Wel mag je je post nog zelf een keer lezen. Ik heb gehoord dat intepunctie en samenhangende zinnen de volgende hype worden! Doe nu nog snel mee voor het mainstream wordt!
    Het gaat beter als je denkt.
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 1 oktober 2014 路 19:37
    Dat zijn lekkere beelden hoor!
    Maar..... zoals genoemd, een stukkie veiligheid mis ik wel.
    Ook ik heb erg mooie dingen gedaan, tot ik wat meer over veiligheid leerde. Toen wel geschrokken wat ik allemaal niet wist en gelukkig maar toch goed ging.

Tip 1: klik bovenaan eens op "academy" of ga naar http://www.wepowderacademy.com/
    Doe dan in elk geval module 1. Veel mensen hier (waaronder ik) gaan niet met iemand rijden die niet een basisbegrip van snow safety heeft. Of boek een theoriecursus bij het snow safety center, zie http://www.snowsafety.nl/cursussen/lawine-i/

Tip 2: klik bovenaan eens op events, staan zeer interessante events bij en dan vindt je gelijkgestemden. Afhankelijk van mijn revalidatie zal ik er ook weer met één of twee meegaan. Ook via deze weg zul je meer van veiligheid leren begrijpen.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 oktober 2014 路 19:46
    Hoi Nicolasss,

Vandaag aan mij de eer om een welkoms woord, met de standaard veiligheid spreek te doen.

1. Welkom.

2. Je treft niet zo'n gezellige dag op het forum, dat gebeurt soms. Deels omdat het hoog tijd voor poeder is, en deels omdat we er gister wat minder goede berichten te melden waren. Maar leuk dat je besloten hebt wat serieuzer te gaan freeriden, het mooiste wat er is en je zal hier veel leren.
    De eerste stap is echter een stap terug nemen, en beseffen dat het een niet ongevaarlijke bezigheid is. Zeker als je zo steil mogelijk, alleen maar poeder en nog extremer wil.
    Maar dat wist je natuurlijk al lang, en daarom zijn jij en je vrienden altijd met een lawinepieper, schep en sonde onderweg. En belangrijker nog, jullie weten precies hoe je die moet gebruiken en als de poep de ventilator raakt kan je je buddies ook binnen een kwartier vinden en uitgraven.

Maar dat is allemaal theoretisch, want een lawine gebeurt jullie natuurlijk helemaal niet. Kwestie van goed voorbereid op pad gaan en na blijven denken toch? Dus lawinebericht lezen, en met jullie kennis en ervaring in de backcountry passen jullie je routekeuze perfect aan aan de omstandigheden en het sneeuwdek. Ik kan het natuurlijk aan dat ene filmpje niet zien, maar ik ga er even vanuit dat als steil je ding is dat je minimaal een Lawine 1 cursus of vergelijkbaar achter de rug hebt.

Nou ja, wat kan ik dan nog meegeven.. Als je echt extreem en backcountry wil zou toch minimaal lawine 2 kunnen overwegen, of lawine 3. En er zijn ook nog plaatsen voor ehbbo en bergredding, dat is ook wel aan te raden als je echt dieper de backcountry in wil. Of huur eens een gids in, die weten niet alleen de beste spots maar kunnen je ook op een leuke manier kennis laten maken met de valkuilen van offpiste.

Ik zou zelf Wolfgang Hackel eens boeken voor een paar dagen dit seizoen, die is didactisch en communicatief nogal goed. Echt spelenderwijs leren zeg maar. 馃槂

Veel succes, en schroom niet te vragen.
    splitfest.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 1 oktober 2014 路 20:14
    [plaats hier uw commentaar m.b.t. veiligheid buiten de piste] evan op 1 okt. 2014 18:19
    Wat hierboven al gezegd is!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 oktober 2014 路 20:37
    @Nicolasss

Wat @ieism zegt: Welkom!
    Het p-magazine?! Dan moet je Belg zijn.. dan nog eens: Hartelijk welkom.
    Er zitten hier net als ik nogal wat Hollanders op het forum en die kunnen zoals jullie dat plegen te zeggen wel eens een dikke nek hebben. Wees niet bang, we menen het goed. Het komt er soms alleen nogal straf uit. Zeker omdat we gisteren nogal wat op ons dak kregen:
    * http://wepowder.nl/weblog/5316/Andreas-Fransson-en-JP-Auclair-overlede...
    * http://wepowder.nl/weblog/5320/Liz-Daley-overleden-

Wat we proberen te zeggen:
    1. werk aan je kennis over de gevaren off-piste (hier veel lezen en efkes een cursus volgen: http://www.wepowderacademy.com/)
    2. ga die kennis toepassen in het terrein onder begeleiding van een gids: http://wepowder.nl/guides
    3. koop een langer board en verbeter je techniek (ik zie in je video's dat je teveel vanuit je achterste been stuurt. Daarmee ben je feitelijk iedere bocht aan het remmen en minder aan het sturen). Ook hiervoor kun je bij diverse snowboardgidsen terecht: http://wepowder.nl/guides
    4. ga daarna veel de sneeuw in. Hartje winter scoor je je steeps het beste tussen de bomen en later in het seizoen hoger op de berg.

Nogmaals welkom.. deze tips zijn bedoeld om je een lang en gelukkig bezoeker te maken van wePowder en niet om mijn dikke nek te laten zien 馃槈
    Vragen? Schroom niet. Ik help je graag verder.
    May the powder be with you.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 1 oktober 2014 路 20:37
    Tip: kijk eens op powderguides. Een paar dagen met een gids op pad is echt een aanrader. Kost wel wat euros maar je krijgt er veel kwaliteit voor terug: niet alleen mooie afdalingen maar ook tips en trics.
    Bros
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 oktober 2014 路 20:38
    @Nicolasss nog een nabrander..
    Op http://wepowder.nl/routes vind je nu al meer dan 720 freerideroutes in bekende gebieden.. En het worden er alleen maar meer.
  • Nicolasss
    Tourist
    Nicolasss op 1 oktober 2014 路 21:03
    wow,
    rap veel reacties precies 馃槂 alvast bedankt allemaal voor de tips.
    ik ben inderdaad belg.
    ik ga eens zien voor een veiligheid/lawine cursus te volgen daar hebben jullie zeker gelijk in.
    ik heb nooit een gids ofzo ingehuurd omdat het mij eerlijk gezegd altijd wat toeristisch uitziet en niets is wat ik niet zelfstandig zou kunnen doen.
    ik zal eens die linken die jullie mij gegeven hebben bezien.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 oktober 2014 路 21:10
    @Nicolasss, doe de cursus, dan hebben we het daarna nog wel over de gids 馃槈
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 1 oktober 2014 路 23:03
    @Nicolaas,

Welkom en veel doorzettingsvermogen om enkele stappen terug te zetten en de nodige kennis op te doen. Indien je niet over deze kennis beschikt, kan je niet alleen jezelf maar ook anderen in gevaar brengen. Maar de eerste stap heb je dus al gezet 馃槈

Er zijn heel wat Belgen hier op het forum en af en toe wordt er wel eens afgesproken om te oefenen met de pieper.
    Van welke regio ben je? Ik kom uit Sint-Truiden (Limburg).
    knowledge is powder
  • robbe
    Advanced
    robbe op 1 oktober 2014 路 23:07
    Welkom! Succes met alle lectuur 馃槂 ik ben zelf van antwerpen (moest je met piepers willen oefenen)
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • rollie
    Beginner
    rollie op 1 oktober 2014 路 23:43
    neem inderdaad al de wijze lessen voor lief en vergeet vooral niet te blijven genieten!
    vind je rijstijl wel gaaf! (leek Skiër zijnde)
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 2 oktober 2014 路 00:21
    Welkom Nicolasss!

Ik gooi nog even http://epique.com/ erin voor backcountry trips.
    Rex Monte - Amor Nix
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 2 oktober 2014 路 10:44
    Ik ga over het algemeen ook alleen in de bergen offpiste. Alhoewel ik het wel een keer in Zoetermeer geprobeerd heb. Beviel niet.
    Ik laat de safety opmerkingen wel aan anderen over. Wel mag je je post nog zelf een keer lezen. Ik heb gehoord dat intepunctie en samenhangende zinnen de volgende hype worden! Doe nu nog snel mee voor het mainstream wordt! w00ter op 1 okt. 2014 18:34

Hahha Tis al Mainstream!! 馃榾 hahaha
    Skiing is Freedom!
  • thijzer
    Beginner
    thijzer op 2 oktober 2014 路 13:09
    hey,ik ben hier op wepowder terecht gekomen via een artikel die ik gelezen had in de p-magazine..
    ik ben dus een ervaren snowboarden en i loooove the pow 馃槂
    ik ga reeds jaren een 2 tal keer per jaar naar de alpen maar krijg er nooit genoeg van.
    ik ben op zoek om eens echt een backcountry reis te doen maar weet niet goed waar ik moet beginnen zoeken.ik ben ook op zoek om met mensen in contact te komen die dit soort reizen te doen.
    wat mij ervaring betreft in de poeder,ik ga telkens alleen maar of piste als ik in de bergen ben en hoe steiler hoe liever ik het heb.ik heb ook al redelijk hoge hikes gedaan om op bergtoppen te geraken.
    dus mijn vraag is,ik zou graag eens wat extremer gaan freeriden of ik gewoon ben dan wat je te vinden hebt op de gewone skireisen en op zoek naar contacten die ook naar de bergen gaan alleen om te freeriden.
    groeten,
    nicolas
    hier wat beelden van vorige winter
    Nicolasss op 1 okt. 2014 17:56

Staat het artikel in de p-magazine van deze week? Zoniet kan je het eens online zetten.
    En welkom, er komen precies veel Belgen langs de laatste tijd, toevallig niet van het gezellige westvloanders?
  • Yves
    Advanced
    Yves op 2 oktober 2014 路 13:15
    [mention="/profile/27230"]@Nicolasss[/mention] welkom, en zoals de rest al zei: get the basics right first.

Als Belg kan ik de lawine-initiaties van de KBF wel aanraden. Weet niet waar je je precies bevindt, maar eind november begint er weer een onder leiding van Stefaan Huylebroek in Overmere, die geeft een heel goede intitiatie.

http://www.klimenbergsportfederatie.be/stages/clinic-lawinekunde-overm...

Als de locatie of datum je ding niet is vind je hier ook alle andere winterstages:

http://www.klimenbergsportfederatie.be/stages?discipline=7&type=24...

En neem er in parallel de wepowderacademy ook bij. Dan heb je al een deftig startpakket...
  • Nicolasss
    Tourist
    Nicolasss op 2 oktober 2014 路 18:58
    ik ben een west vlaming 馃槈 ik ben van heist (knokke-heist) aan de kust.ik zal eens zien voor dat artikel in de p magazine,het was van vorige week.
    wat betreft die cursus http://www.wepowderacademy.com/ heb ik juist de module 1 gedaan die gratis is.ik wil hier eventjes op reageren.lijkt mij een goede cursus te zijn voor beginnende skiers en boards die off-piste willen gaan.maar het zou voor mij weggesmeten geld zijn om de rest van de module één ook uit te doen.begrijp mij niet verkeerd,ik sta er volledig achter maar weet dat ik bv al 10 jaar geleden op mijn eerste reis naar de bergen (had wel al veel indoor geweest) naar chamonix gegaan zijn en dan al de vallee blanche enzo gesnowboard heb.zonder gids maar met een ervaren skier.en ondertussen al veel ervaring opgedaan in de bergen en ook al in situaties terecht gekomen dus ik weet wel wat de gevaren zijn.
    ik heb inderdaad nooit een cursus gevolgd maar die module één lijkt mij onnodig in mijn geval.ik wil gerust betalen voor cursussen maar dan wil ik er wel iets aan hebben.
    ik heb ook heel veek intresse in splitboarden..daar heb ik nog geen ervaring in.
    anyway nogmaals bedankt allemaal voor de vele reacties,ik zal morgen eens bezien wat die lawine-initiaties van de KBF inhoud.
    bedankt,
    nicolas
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 oktober 2014 路 19:37
    Mag ik vragen hoe jullie het voor elkaar krijgen om een schep en sonde in die piepkleine rugtasjes te krijgen? Ik sjouw me al jaren een ongeluk met een veel te grote backpack, en nu zie ik opeens dat het ook veel handiger kan.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 oktober 2014 路 19:40
    He, @Nicolasss,

Dat zijn twee scherpe punten.
    Ervaring kan een verschil van dag en nacht maken.
    En poedertrips zijn helaas wat kostbaarder dan een damset.

Zelf heb ik, met verschillende praktijk- en theorie cursussen, cursusjes (en ondertussen bijna mijn eerste 'voet' aan boeken op mijn boekenplank), door de afgelopen paar jaren heen van alles bij proberen te leren. Hier mee probeer ik om van de grond omhoog een zo stevig mogelijke basis te bouwen.

En nu ik, na een paar jaar van investeren in mezelf, meer en meer op aan kan van die combinatie van theoretische kennis, praktische kennis en ervaringen, ben ik er erg blij mee: In de bergen wordt je (soms verrassend) getest op de twee 'pijlers' die overblijven, als de derde wegvalt. En dan is het mooi om ook in die twee pijlers geïnvesteerd te hebben.

Samenvattend zie ik in die cursussen absoluut geen verspilling van middelen, maar juist een investering met positief rendement!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 2 oktober 2014 路 19:42
    Mag ik vragen hoe jullie het voor elkaar krijgen om een schep en sonde in die piepkleine rugtasjes te krijgen? Ik sjouw me al jaren een ongeluk met een veel te grote backpack, en nu zie ik opeens dat het ook veel handiger kan. ieism op 2 okt. 2014 19:37

[mention="/profile/3414"]@ieism[/mention]: combinatie van 'safety first', 'waar een wil is is een weg' en (als nodig) een oktoberavond met naald en draad op de bank. En als je niet gaat voor 'zuinigheid met vlijt bouwt poedertrips als wereldreizen' kan je natuurlijk altijd een nieuwe kopen 馃槈
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 2 oktober 2014 路 19:54
    Het gratis gedeelte van module 1 is ook wel erg summier. Wordt later echt wel dieper. Je hebt de basis echt nodig om te begrijpen wat er echt gaande is. Zonder die theoretische basis geloof ik nooit dat je de ervaring hebt uit de bergen. Van 2 keer per jaar groeit er echt geen mountain sense. Juist heel veel van de zaken die je hebt gezien zullen veel meer waarde krijgen als je de theoretische achtergrond ziet. En ja, er zullen misschien al zaken bekend zijn, maar velen ook niet. Ga die module maar gewoon doen. Praktische reden: jij zoekt toch ook poedermaatjes hier? Meestal zoekt men hier elkaar uit op basis van gelijkwaardige kennis en rijvaardigheden, en daarnaast hoe je je gedraagt in de bergen. Dat laatste weet je pas als je met iemand hebt gereden dus als dat eerste al niet overeen komt wordt het lastig.

De praktijkcursussen van het Snowsafety center geven bij uitstek ook de mogelijkheden om poedermaten te vinden. Tegelijk leer je heel veel theorie toepassen en wordt er veel gereden!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 2 oktober 2014 路 19:58
    Ok ik ben even sprakeloos..

& @ieism misschien heeft hij met al zn ervaring wel genoeg aan deze:

• The_O
    Tourist
    The_O op 2 oktober 2014 路 20:21
    [mention="/profile/27230"]@Nicolasss[/mention]. Had in eerste instantie ook twijfels na gratis deel module 1. Nu ik beide modules regelmatig doorneem zijn de twijfels weg. Weggesmeten geld is het sowieso nooit want het geld wordt weer gebruikt voor verdere verbetering van wepowder, dat is me inmiddels wel duidelijk. Dus ook al weet je echt alles (stel dat 馃槈) steun je de community voor een fair bedrag.

Zelf vind ik het prettig dat ik alles in Nederlands kan lezen dan blijft het toch weer beter tussen de oren hangen. Heb in Canada 5 jaar geleden intro cursus gedaan met praktijk dag en ga zeker nog een keer te doen. Wil ook EHBO hier doen.
    And Also The Trees
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 oktober 2014 路 20:29
    Ok ik ben even sprakeloos.Fabergé op 2 okt. 2014 19:58
    Same here! Normaal gesproken had ik al iets geroepen, maar ik onthoud me van commentaar.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 2 oktober 2014 路 20:34
    @Nicolasss

Goed dat je weet wat er mis kan gaan. Daarmee val je onder de
    * Bewuste toeristen: men is zich bewust van gevaar, maar heeft nooit een cursus gevolgd

Je geeft zelf ook aan dat je nooit een cursus hebt gevolgd. Onderzoek heeft aangetoond dat er dan nog veel te leren valt. Ik citeer: 'Bij de bewuste toerist komen alle denkfouten voor, maar de volgende fouten extra vaak: de ’Expert-halo’, de gevoeligheid voor status en vrouwen in de groep.'

Mag ik met permissie je onderstaande quote gebruiken in mijn lezingen over weer en lawines en verwerken in de Safety Academy?

Je hebt gelijk dat het eerste gratis hoofdstuk je mogelijk een verkeerd beeld geeft. Ik verzeker je dat de resterende 7 hoofdstukken + het bijbehorend boek een wereld voor je gaan openen. En mocht dat niet zo zijn, dan ben ik ook fair genoeg om te zeggen... niet goed... geld terug.

wat betreft die cursus http://www.wepowderacademy.com/ heb ik juist de module 1 gedaan die gratis is.ik wil hier eventjes op reageren.lijkt mij een goede cursus te zijn voor beginnende skiers en boards die off-piste willen gaan.maar het zou voor mij weggesmeten geld zijn om de rest van de module één ook uit te doen.begrijp mij niet verkeerd,ik sta er volledig achter maar weet dat ik bv al 10 jaar geleden op mijn eerste reis naar de bergen (had wel al veel indoor geweest) naar chamonix gegaan zijn en dan al de vallee blanche enzo gesnowboard heb.zonder gids maar met een ervaren skier.en ondertussen al veel ervaring opgedaan in de bergen en ook al in situaties terecht gekomen dus ik weet wel wat de gevaren zijn.
    ik heb inderdaad nooit een cursus gevolgd maar die module één lijkt mij onnodig in mijn geval.ik wil gerust betalen voor cursussen maar dan wil ik er wel iets aan hebben.
    ik heb ook heel veek intresse in splitboarden..daar heb ik nog geen ervaring in.
    anyway nogmaals bedankt allemaal voor de vele reacties,ik zal morgen eens bezien wat die lawine-initiaties van de KBF inhoud.
    bedankt,
    nicolas Nicolasss op 2 okt. 2014 18:58
  • robbert
    Advanced
    robbert op 2 oktober 2014 路 20:53
    @Nicolasss Hartelijk Welkom

PLEASE, JUST STAY SAFE OUT THERE!

Robbert
  • GF
    Beginner
    GF op 2 oktober 2014 路 20:55
    Ik heb het idee dat Nicolas denkt dat hij met zijn jaren ervaring het allemaal wel weet en moeilijk te doordringen is van de gevaren en het geluk dat hij heeft gehad.

Deel 1 is zeker nuttig. Zonder een heb je geen basis voor deel 2. Ik dacht vooraf ook dat ik het wel aardig wist. Maar sinds deel 1 en 2 heb ik wel heel veel ontzag voor de moeilijk tot niet in te schatten sneeuwdek.
    Ik denk zelfs dat er een soort van "gezonde" angst ingeslopen is.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 oktober 2014 路 21:16
    Ken je dat gevoel dat je een euro in een snoepautomaat gooit, en dat die veer de chocoladereep net niet ver genoeg duwt om 'm naar beneden te laten vallen?

Zo voel ik me nu.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro