ABS-CARE

• 3zel
    Advanced
    3zel op 8 oktober 2014 · 12:36
    ABS biedt een nieuwe service waarbij je jaarlijks een nieuwe cartridge ontvangt voor je ABS (met de oude cartridge kan je dan oefenen. De lege huls moet je opsturen) en je tegelijkertijd ook verzekerd bent voor 25.000 euro in geval van een lawine (kost 59,90 euro). https://www.abs-airbag.com/en/service/care/
    Het is me niet helemaal duidelijk of je dan ook verzekerd bent voor de vele andere gevaren buiten een lawine waardoor een verzekering 'buiten piste' en een gewone reisverzekering uitgesloten zijn...
    Iemand van plan deze te bestellen?
    knowledge is powder
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 oktober 2014 · 23:03
    @3zel, geen idee hoe dat zit met die verzekering. Is me ook niet geheel duidelijk. @Dio, jij hebt wel eens naar verzekeringen gekeken. Wat zeg jij?
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 8 oktober 2014 · 23:15
    Heb zelf geen abs en 't is me iets te droog leesvoer om voor het slapen gaan met de stofkam door te nemen, maar als je op de bovengelinkte abs-site even doorklikt kom je op deze polisvoorwaarden:
    https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/ABS_Avalanche_Airbag_AVB_Engl...

Je moet 'm wel echt gebruikt hebben in een lawine om aanspraak te kunnen maken...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 9 oktober 2014 · 07:18
    Zoals ik het lees, je bent verzekerd als je de airbag bij je hebt tijdens een lawine ("If, whilst using an ABS Avalanche Airbag Rucksack, the insured person is in an avalanche"😉, je hoeft 'm niet echt gebruikt (geactiveerd) te hebben. Dan zou dat er expliciet in vermeld moeten staan.

Vergoeding is gelimiteerd tot 25.000 Euro, dat lijkt me te weinig, liever oververzekerd dan onderverzekerd.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 oktober 2014 · 13:17
    Maar wat is 'using a....rucksack'? 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • PS
    Advanced
    PS op 9 oktober 2014 · 18:31
    [mention="/profile/10455"]@Constant[/mention], die EUR 25,000 is alleen voor search, rescue, recovery and medical transportation. Bergredding is zeker duur, maar het zou me verbazen als dit deel van je schade boven het verzekerde bedrag uitkomt.

Wat overblijft zijn medische kosten (over het algemeen: gedekt door je basis verzekering), invaliditeit, inkomensverlies etc. Daar zal je dan inderdaad zelf voor moeten zorgen.

[mention="/profile/2958"]@EmileHendrix[/mention]
    Je hebt gelijk, dit is ongelooflijk slecht gedraft. Voor twee lezingen vatbaar. Je moet me er niet op vastpinnen, maar ik verwacht dat bij een claim voor de uitleg van Constant gekozen zal worden. Onhandig geschreven bepalingen worden in NL, en ook in Duitsland, ten nadele van de opsteller uitgelegd (zeker in het geval van een consument). Ten tweede zal ABS, mediageil bedrijf dat het is, niet snel een claim onder deze polis willen weigeren simpelweg omdat de gebruiker zijn ballon niet op tijd opgeblazen kreeg. Zie je de headline al voor je: "Rucksack fails to deliver safety, and so does insurance"

Alleen dekking voor lawine ongevallen
    Een belangrijker probleem met deze verzekering is dat je alleen gedekt bent als je in een lawine terecht komt.

§3 Insured services
    1. Search, rescue and retrieval costs:
    If, whilst using an ABS Avalanche Airbag Rucksack, the insured
    person is in an avalanche and must be searched for, rescued or
    retrieved, then the insurer shall pay up to EUR 25,000 for this.

Lawines zijn natuurlijk erg gevaarlijk, maar volgens mij niet de meest voorkomende oorzaak van off-piste ongelukken. Val je van een cliff, knal je tegen een boom, of zak je door een sneeuwbrug dan keert deze ABS-verzekering niet uit.

Gelet daarop is de ABS verzekering gewoon erg duur. Je betaalt EUR 30 (59 EUR - 29 voor de cylinder refill) voor dekking van een heel beperkt deel van de bergrisico's . Dan kan je beter meteen je hele reisverzekering onderbrengen bij de NKBV, voor EUR 26,50 per jaar. Ben je gedekt voor alle bergsportongelukken, ook als je een keer niet die zware plofzak bij je hebt (natuurlijk wel altijd je 3-eenheid mee 😉).
  • Constant
    Beginner
    Constant op 9 oktober 2014 · 22:30
    Als ik kijk wat een aantal reageerders verwachten van de verzekering, dan kom je (zonder cartridge!) ruimschoots boven de 60 Euro per jaar uit, zeker bij een invaliditeits- of inkomensverzekering.

Volgens mij hebben we het hier over een abonnement op een nieuwe cartridge, waarbij een "bijna-gratis" verzekering met (te) beperkte dekking zit. Je moet zoiets meer als een soort productverzekering zien, vooral in marketing perspectief. Vaak ben je al op een andere polis al gedekt, dan zul je eerst op die polis moeten claimen en komt deze extra polis waarschijnlijk niet van pas.

Wat betreft de prijs, hierin zit de verzend-, inspectie- en handlingkosten incl. kosten van retoursturen van oude cartridge. Daar betaal je ook een paar tientjes voor.
  • PS
    Advanced
    PS op 9 oktober 2014 · 23:03
    Constant, kan zijn. Mijn punt was dat "onderverzekerd" over het algemeen betekent dat een bepaald schadevorm wel verzekerd is maar dat het verzekerd bedrag te laag is om de schade te dekken. Dat lijkt me hier niet het geval: voor EUR 25.000 halen ze je echt wel van de berg.

Al die andere schadevormen (invaliditeit, inkomensverlies) zijn niet verzekerd bij ABS. Bij een normale reis- of sportverzekering overigens ook niet (soms krijg je wel een lump sum bedrag voor invaliditeit). Zulke doorlopende schadeposten zijn namelijk afhankelijk van je inkomen en je leeftijd. Dit soort verzekeringen zijn voor iemand met het inkomen van een arts of advocaat veel duurder dan voor een leraar op de basisschool..

Het ABS-abonnement is als verzekering niet erg interessant, denk ik. Als je een flat-fee van EUR 30 wil betalen voor verzendkosten van een volle en lege cylinder, dan is het leuk. Ik ga gewoon ieder jaar op bezoek bij MK voor een nieuwe cylinder. Nog gezellig ook.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 9 oktober 2014 · 23:15
    @morris sorry bijna 24u later om een reactie te geven, ik lijk wel een soort on-line doornroosje.. :/

Even de voorwaarden en condities bekeken:

De ingebouwde safeguard in de tekst zit in het woord 'using'. Er staat niet: 'wearing'. Een ABS dragen is iets anders dan een ABS gebruiken. Gebruiken vergt actie. Het afwezig zijn van actie kan een reden zijn de claim af te wijzen. Niet trekken van je ABS kan dus gevolgen hebben. Desalniettemin sluit ik me aan bij [mention="/profile/10455"]@constant[/mention]'s opmerking van bijna-gratis verzekering. Dubbele dekking echter is het probleem van de verzekeraars, daar heb je als consument in Nederland geen boodschap aan. Claimen bij de beste dekking gevende verzekeraar, onderling vechten ze het maar verder uit. Niet jouw probleem.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 10 oktober 2014 · 07:38
    Wat ik ermee bedoel is dat dubbel verzekerd zijn, nooit iets extra oplevert, hooguit iets extra kost aan premies. In de praktijk lossen de verzekeraars het inderdaad vaak onderling op zonder dat de klant het merkt, ze kijken in een gemeenschappelijke database en zien direct welke polis ooit als eerste is afgesloten, daar wordt als eerste aangeklopt.

Ik zie deze verzekering vooral als een verklaring van de fabrikant dat hij verklaart een goed product te verkopen tegen lawines. Een marketingmethode die je ook wel ziet bij andere producten, niets mis mee, alleen in de praktijk is de schadedekking te beperkt om er iets aan te hebben.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 11 oktober 2014 · 19:11
    My take: € 60,- om je ABS één keer te trekken is een dure grap (het Pieperfest incl. lunch is goedkoper en daar kan het ook!). En ik denk niet dat ABS het snel aandurft om een claim af te wijzen op basis van 'niet getrokken'. In hun communicatie over hoe effectief die dingen wel niet zouden zijn, laten ze de afdelingen 'kapot gegaan' en 'niet getrokken' immers ook zorgvuldig buiten beschouwing. 😃 Zij willen natuurlijk niets liever dan een beeld neerzetten dat het een fluitje van een cent is om een airbag ter trekken onafhankelijk van de situatie. Formeel zal Dio ongetwijfeld gelijk hebben en zo lees ik de tekst ook.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro