Ortovox AVABAG probleem

• Constant
    Beginner
    Constant op 19 april 2017 · 22:56
    Mijn Ortovox Avabag is geleverd met de handle/grip in de S positie. Afgelopen zondag ging de airbag per ongeluk af tijdens een valpartij terwijl de handle veilig was opgeborgen in de shoulderstrap.

In eerste instantie leek het gewoon pech, want vallen geeft nu eenmaal een klein risico op het per ongeluk afgaan van een airbag.

Vandaag de productpagina geraadpleegd van Ortovox, daar blijkt dat wordt geadviseerd om de handle altijd in L positie te monteren en alleen in uitzonderlijke gevallen (kleine personen) de handle naar S te verplaatsen (de aangeschafte versie van de airbag is trouwens het model voor lange personen). Ook lees ik dat er vaker problemen zijn geweest met per ongeluk afgaan van Avabag, volgens Ortovox door gebruikersfouten in de S stand van de handle. Vreemd is echter dat de airbag geleverd is af fabriek met de handle in de S stand, beetje jammer dus dat had me een hoop ongemak kunnen besparen tijdens de season closure paastrip.

Na bestudering van de handle zie ik nog twee andere zaken die niet worden genoemd op de Ortovox website:
    1. Binnen in de grip is er een grotere ruimte tussen L en S dan in de schouderstrap, waardoor de kabel in S stand aanzienlijk strakker staat dan bij L, dus een grotere kans op per ongeluk afgaan van de airbag. Dit lijkt me een ontwerpfout.
    2. Bij de L stand kan de handle niet meer bewegen als de handle is opgeborgen binnen in de shoulderstrap, in de S stand wel, dit lijkt me ook een ontwerpfout.

Ik heb Ortovox hierover willen mailen, maar als klant mag je alleen via de leverancier/winkelier communiceren als je opmerkingen hebt. Verder ben ik tevreden met de airbag, maar ik hoop wel dat ik via mijn leverancier kostenloos een gevulde cartridge krijg en dat alle klanten worden gewaarschuwd om de handle alleen in L stand te gebruiken. Verder blijkt de grijze handle niet gemaakt om te verwisselen, het grijze deel blijft niet meer vastzitten in de handle dus hopelijk krijg ik daarvoor ook een kostenloze vervanging.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 20 april 2017 · 14:07
    Zonder je hele verhaal te lezen (dus wellicht sla ik de plank mis):

AVABAG NUTZUNGSHINWEIS: KORREKTE GRIFFEINSTELLUNG

Liebe ORTOVOX-Freunde,

Die AVABAG Lawinenairbags sind so entwickelt, dass die Auslösung des Airbags im Lawinenfall möglichst intuitiv und einfach gelingt. Dafür kann die POSITION DES AUSLÖSEGRIFFS am Schultergurt an die individuelle Körpergröße angepasst werden. Zudem bietet das AVABAG System die Möglichkeit das Ziehen des Griffs einfach und unbegrenzt zu trainieren ohne den Airbag danach jedes Mal falten zu müssen.

Uns wurde von vereinzelten Fällen berichtet, in denen sich der Airbag aufgrund einer falschen Längeneinstellung des Griffs selbst auslöste. Um weitere Fehlbedienungen zu verhindern, möchten wir nochmals auf die KORREKTE LÄNGENEINSTELLUNG des AVABAG Griffs hinweisen.

Eine ungewollte Selbstauslösung kann auftreten, wenn am Griff die „S“ Position eingestellt ist und der Griff im „L“ Führungskanal im Schultergurt eingeschoben ist. So entsteht ein dauerhafter Zug auf das Auslösekabel, wodurch es bei geringer Zusatzbelastung zu einer ungewollten Auslösung kommen kann.
    Achte darauf, dass an deinem AVABAG die Griffposition korrekt eingestellt ist.
    Detailliertere Beschreibung findest Du in der AVABAG GEBRAUCHSANLEITUNG (https://www.ortovox.com/fileadmin/AVABAG-GAL_DE_web.pdf... ) sowie im Video:
  • gerco77
    gerco77 op 20 april 2017 · 19:55
    Afgelopen zondag ging die van mij bij een lichte valpartij spontaan af terwijl de handle in L stand stond! 100% goed gemonteerd! Handle was 'veilig' opgeborgen.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 20 april 2017 · 19:59
    @Bertjebertje, je leest inderdaad niet wat ik schrijf, mijn handle is geleverd in de S positie, ik heb na levering hier niets aan veranderd.

De handle stond "goed" in de S positie, maar er zit hier duidelijk een ontwerpfout.

@gerco77: nu begin ik me zorgen te maken, ik had net weer vertrouwen in de airbag als de handle in de L stand was gemonteerd. Ik was trouwens ook maar lichtjes gevallen.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 21 april 2017 · 10:37
    Waarschijnlijk is deze tas alleen voor goede skiers die niet vallen 😉
  • Constant
    Beginner
    Constant op 21 april 2017 · 19:20
    Argh, daar gaat m'n reputatie! 😃
  • gerco77
    gerco77 op 22 april 2017 · 18:50
    Ik kan niet eens skiën!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 6 juni 2017 · 22:35
    Ik heb de airbag vandaag retour gekregen nadat deze in de fabriek van Ortovox kostenloos is nagekeken en blijkbaar goedgekeurd. De lege gasfles is gratis bijgevuld.

Alleen het grijze deel van de grip zit nog losjes, is veroorzaakt in een zwak deel van het plastic toen ik de grip losmaakte, dat is een beetje jammer. Blijkbaar moet ik dat zelf oplossen of nabestellen?
  • Constant
    Beginner
    Constant op 12 juni 2017 · 11:13
    Ik heb het handvat gefixt, stukje elastiek aan de binnenkant van het handvat waardoor het klipje in de uitsparing blijft zitten. Ik ben weer helemaal blij met m'n airbag 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro