Verbeter je ski techniek. Post een foto/video

• Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 19:37
    Het valt me op dat de geplaatste video's allemaal van (in mijn ogen) gevorderde free-riders zijn, dus daarom hier eentje van een absolute beginner met als klapstuk een mooie valpartij.
    En nee, het is geen slow-motion. Het is er gewoon niet zo steil (maar steil genoeg voor mij).
    RichardvR op 18 nov. 2014 21:25

Hoi @RichardvR : Ik vind dat je helemaal niet onderdoet aan andere hier in het topic! Je hebt een keurige techniek die je met meer ski-kilometers alsmaar meer zult gaan vertrouwen. Gewoon zo doorgaan, af en toe misschien eens een beetje meer 'aanvallend' skiën. (Maar daar moet je zin in hebben) Altijd weer goed je positie terugvinden, sterk blijven met je bovenlichaam en blijven genieten!
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 20:05
    [mention="/profile/27322"][mention=27322]@Remy[/mention][/mention]. Heel leuk en leerzaam om te leren van deze duidelijke beelden en uitleg. Je herkent al snel dingen van jezelf in de stijl van anderen. Ik heb 2 filmjes. De één wat duidelijker dan de ander. Mijn ski maatje Davide en ik willen deze winter ook weer eens wat lessen nemen. Ook al voelt het nu al lekker. Toch leuk om te leren. Sorry de filmjes zijn niet ge-edit dus volume is wat hard misschien. Ben benieuwd!
    5cm powderday:

30cm powderday:
    Remy. op 19 nov. 2014 03:42

Hey Remy, een klein beetje mijn achtergrond heb inmiddels een half jaartje les gegeven vorig jaar. Daar kreeg ik een punt om aan te werken wat ik mijn jou in je eerste filmpje ook zie.
    Je hebt een beetje kippenbenen, met andere woorden in je vallinie (recht naar beneden) ski je netjes parallel. Maar op het moment dat jij je dalski belast zet je ook de knie van je dalbeen tegen de knie/been van je bergbeen aan. Met als gevolg dat je een kleine pizza punt hebt (en dus afremt wat zwaarder skiën is). En wat uiteindelijk nog wel belangrijker is je zwaartepunt en je gewicht bevind zich dus meer op de bergski en minder op de dalski, terwijl je gewicht wel op je dalski zou moeten zijn.
    Het tweede filmpje lijk je veel achterover te leunen, probeer daar wat meer naar voren te leunen.
    Wat je er aan zou kunnen doen als oefeningen is met je twee vuisten tussen je knieën naar beneden skiën.
    Hoop dat je er wat aan hebt. (Hopelijk zijn de meer ervarener het er mee eens, blijft spannend een paar eerste posts.) besati op 19 nov. 2014 19:36
    @Remy. : @besati heeft idd al een prima analyse gemaakt, waarbij hij de oorzaak van je 'kippebenen' onderaan noemt. Je leunt achterover! Lekker nonchalant 😋 . Probeer aan het begin van je bocht meer naar voren te leunen en dan op je volle voet (dalski) gaan staan. Om dit kniedrukken weg te krijgen moet je zelf geconcentreerd die knie 'recht' houden en vooral vol op je voet leren te staan! Je knietje zit er al lekker in dus ik zou je raden 1 bewuste oefening thuis te doen : Op 1 been gaan staan, knie licht gebogen, ski positie aannemen met je bovenlichaam en armen (dus heel schuin gaan staan, zie eerdere foto's), heup omhoog trekken ('naar de berg') en dan vanuit je enkel kleine sprongetjes maken op dat ene been. Bij de 'landing' op de voorkant van je voet landen, afrollen (enkel buigen) en weer op je volle voet eindigen, nog altijd in de overdreven schuine positie staande! Ik hoop dat je hem begrijpt ?! Door het 'droog' oefenen kun je in alle rust je balans oefenen en gevoel krijgen. Je hebt niet heel 'hard' materiaal onder je voeten in je filmpjes.. door meer contact met je ski (door er dus echt op te gaan staan) is zulk materiaal ook veel beter te skiën. Je kan dan bijv. voorkomen dat je tenen tegen de voorkant van je skischoenen knallen en je kuit weer een opdonder krijgt.. 😉
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 20:41
    Een keer open staan voor kritiek kan geen kwaad, bij deze een filmpje van afgelopen seizoen, van Marieke (wit oranje helm) en mijzelf (witte helm)
    Voor wat betreft het materiaal:
    Marieke: Blizzard ???? (88mm onder de voet) met toerbinding van Blizzard met Fischer skischoen.
    Rob: Dynafit Stoke (105 mm onder de voet) en Dynafit binding en schoen.
    robdeleeuw op 21 nov. 2014 00:41
    @robdeleeuw : !!! en dat was onze poeder afgelopen seizoen !! Gemeen.. ik stond in de kinderweide 😀 … Lekker hoor!
    Beide natuurlijk goede skiërs. Veel kilometers in de benen, eigen stijl, goede ritmen, nice! Over de hele bocht gezien mogen jullie beide iets meer naar buiten knikken met het bovenlichaam om een minimale disbalans weg te krijgen. Wat bij jou en bij Marieke opvalt is dat jullie beide je handen laten vallen/naar achteren trekken, na de stokinzet. De kleine disbalans (niet genoeg naar buiten geleund) duwt jullie allebei iets op de hiel. Vooral als het een moeilijkere afdaling is wordt dit een probleem. Dit naar achteren trekken van jullie handen komt door die minimale disbalans. Dus net iets meer positie aannemen.. iets harder werken.. Marieke kan natuurlijk wat meer langere bochten draaien om meer tempo te kunnen krijgen en natuurlijk meer zweefgevoel. Ook hoeft ze dan niet meer zo smal met haar benen te staan in de poeder. En Rob jij moet op de houding van je rug opletten. Vooral in het begin, bij de kanten-wissel, kun je zien dat je je bovenlichaam iets omhoog en naar achteren strekt. Maak vanaf bocht 1 een bolle rug! Tevens agressievere ritmewissels skiën, van lang naar kort en Bam weer in de andere richting en kort en lang…! BamBamBam 😉 Hierdoor leer je om je kantenwissel aanvallender en bewuster naar 'voren bewegend' te doen. Misschien zien we elkaar in Alm komende winter?! (ik zit in Hinterthal!)
  • mariekevanasten@hotmail.c
    Advanced
    mariekevanasten@hotmail.c op 25 November 2014 · 20:51
    [mention="/profile/1213"]@Berber[/mention]. Bedankt voor de tips. Ik ga er aan werken deze winter. Misschien tot ziens in Alm ! En.....we zullen wat poeder voor je laten liggen😃
  • mariekevanasten@hotmail.c
    Advanced
    mariekevanasten@hotmail.c op 25 November 2014 · 20:52
    .
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 25 November 2014 · 21:15
    [mention="/profile/1213"][mention=1213]@Berber[/mention][/mention]. Bedankt voor de tips. Ik ga er aan werken deze winter. Misschien tot ziens in Alm ! En.....we zullen wat poeder voor je laten liggen😃 mariekevanasten@hotmail.c op 25 nov. 2014 20:51

@berber sluit ik me natuurlijk graag bij aan, dank voor je analyse. Hebben we weer iets om op te letten en wie weet tot ergens in Alm, Hinterthal, Dienten.
    groet, Rob
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:34
    Zo zelf ook maar wat filmpjes uit de oude doos gevist
    2012 Mayerhofen (Opsie vergissing Les deux alpes 2013) https://www.dropbox.com/s/qvyj52i6jb23zwn/IMG_0576.MOV?dl=0...
    2013 Ober gurgel https://www.dropbox.com/s/as1qy6qb9xsg32k/Obergurgl%20vers.mp4?dl=0...
    Beetje zelf kritiek; passieve stokinzet, het gewicht een beetje 'te' laidback naar achteren (kan ook aan het vreemde camera standpunt liggen), in het eerste filmpje een duidelijk bewegen van het boven lichaam (pendulum swing) bartus op 21 nov. 2014 10:31
    Hoi @bartus : Op beide filmpjes zie heel duidelijk de pendulum swing of een rotatie van je bovenlichaam omdat je anders je ski's niet de bocht om krijgt. Je skied met gestrekte enkels.. en daardoor sta je meer met je grote teen tegen de ski's te duwen in plaats van met een volle voet de ski te belasten en te sturen! Het begint allemaal bij de voeten. Probeer op de piste maar eens langzaam(!) te skiën en echte bochten te draaien, dus sturen en niet zijwaarts slippen. In dit topic vind je een heel aantal foto's met heup posities etc. Goed naar de foto's kijken, heel langzaam skiën en proberen.
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:42
    @bartus : In dat filmpje kies ik ervoor om met de hobbels te spelen. Beetje springbokkerig maar daar houd ik wel van, en aangezien mijn voeten eigenlijk het liefste uit mijn schoenen wilden vond ik 'vliegen' ook een goede optie 😀 …Ik beweeg hiervoor extreem uit mijn enkels en ben sterk in mijn bovenlichaam verder laat ik de berg en mijn ski het werk doen.
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:43
    Thanx Berber, je slaat de spijker op zijn kop. Op mijn leeftijd mag je cruisen en genieten 😃
    Komend seizoen zal ik proberen de bocht actiever af te maken. doov op 19 nov. 2014 09:29
    Graag gedaan! Have fun!
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:44
    De theorie is nog niet de praktijk… Pas als ik mijn zweepje uit mijn rugzak haal.. je kan het je voorstellen.. 😀 😋 Berber op 19 nov. 2014 16:38Ik kan niet wachten! 😉 evan op 19 nov. 2014 16:44 @evan : 😀
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:46
    [mention="/profile/1213"][mention=1213]@berber[/mention][/mention] sluit ik me natuurlijk graag bij aan, dank voor je analyse. Hebben we weer iets om op te letten en wie weet tot ergens in Alm, Hinterthal, Dienten.
    groet, Rob robdeleeuw op 25 nov. 2014 21:15[/quote] @robdeleeuw en Marieke Graag gedaan en misschien tot op de berg!
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 21:55
    Als je schrijft over enkels buigen, begrijp ik dat dan goed als hiel naar achter in de bot duwen en met de schenen druk naar voren uitoefenen? Ik kan mijn enkels namelijk niet echt buigen in mijn botten 😀 TomDV op 22 nov. 2014 18:03
    [mention="/profile/1307"][mention=1307]@TomDV[/mention][/mention] Eerder de bovenkant van je voet of je tenen richting je schenen trekken, denk ik, of andersom, als je begrijpt wat ik bedoel. Emmer op 22 nov. 2014 22:27
    @TomDV : Het kan goed zijn dat je je enkels niet goed kan buigen omdat je ze ten eerste niet gestrekt hebt. Ga maar eens op je tenen staan en dan rol je je voeten weer af tot je plat op je voeten staat en dan buig je nog iets door in je enkels en knieën. iedere keer weer strekken en buigen.. voor de bocht strekken en dan tijdens de bocht weer buigen. Je moet je skischoen iets kunnen 'verbuigen' Zit er helemaal geen beweging in je skischoen heb je misschien een veel te harde schoen.
  • Berber
    Expert
    Berber op 25 November 2014 · 22:03
    Ik hoop dat ik niemand heb overgeslagen.. Sorry Freeheelers maar ik kan helaas niet heel veel zinnigs zeggen.. ben zelf een intermediate freeheelster. Het eigen topic is al geopend dus daar veel plezier en veel leermomenten gewenst! Gr.

Foto van vandaag met het thema : Relaxed, edged position
  • bartus
    Beginner
    bartus op 26 November 2014 · 10:28
    Zo zelf ook maar wat filmpjes uit de oude doos gevist
    2012 Mayerhofen (Opsie vergissing Les deux alpes 2013) https://www.dropbox.com/s/qvyj52i6jb23zwn/IMG_0576.MOV?dl=0...
    2013 Ober gurgel https://www.dropbox.com/s/as1qy6qb9xsg32k/Obergurgl%20vers.mp4?dl=0...
    Beetje zelf kritiek; passieve stokinzet, het gewicht een beetje 'te' laidback naar achteren (kan ook aan het vreemde camera standpunt liggen), in het eerste filmpje een duidelijk bewegen van het boven lichaam (pendulum swing) bartus op 21 nov. 2014 10:31
    Hoi [mention="/profile/3545"][mention=3545]@bartus[/mention][/mention] : Op beide filmpjes zie heel duidelijk de pendulum swing of een rotatie van je bovenlichaam omdat je anders je ski's niet de bocht om krijgt. Je skied met gestrekte enkels.. en daardoor sta je meer met je grote teen tegen de ski's te duwen in plaats van met een volle voet de ski te belasten en te sturen! Het begint allemaal bij de voeten. Probeer op de piste maar eens langzaam(!) te skiën en echte bochten te draaien, dus sturen en niet zijwaarts slippen. In dit topic vind je een heel aantal foto's met heup posities etc. Goed naar de foto's kijken, heel langzaam skiën en proberen. Berber op 25 nov. 2014 21:34

Hi @Berber bedankt voor de gezonde dosis kritiek. Euh het niet afmaken van de bochten was of is pure luiheid bij lage snelheden, sorry ik heb geen andere filmpjes. De heup knik is bij mij echt een blijvent probleempje wat er het beste met de ski stok uitgeslagen moet worden. Maar wat ik eigenlijk wilde vragen is je commentaar over het buigen van de enkel. Ik probeer dit voor mezelf een beetje uit te legen, ik weet dat ik altijd een beetje angstiger wordt bij slecht zicht (weinig contrast). Kan het zijn dat ik onbewust naar achter ga hangen en daarmee het probleem van de gestrekte enkels veroorzaak? Mijn punt is namelijk dat ik op de piste juist iemand ben die moet oppassen niet met overdreven voorlage en geknikte enkels te skien.
  • Berber
    Expert
    Berber op 26 November 2014 · 11:47
    @bartus : Hi ! Ja door bijv. slechte zicht zijn we sneller wat angstig/ terughoudender en dan daardoor komen veel mensen achterop hun ski's en bijna iedereen beweegt zich minder. Je gaat afwachtende skiën en hierdoor ben je altijd te laat met de juiste beweging. Dit veroorzaakt weer disbalans en dan komen de corrigerende posities/bewegingen. Hier kun je o.a. aan werken door 1 bocht op de piste en de andere bocht buiten de piste te draaien.. Altijd de gelijke posities nastreven.. dus de piste positie 😉 Herhalen tot je zowel op de piste als buiten de piste met dezelfde techniek je bochten 'durft' te draaien. (Ik denk bij slechte zicht tevens: Ik moet verder naar voren zodat ik beter kan zien wat er komt.. )
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 26 November 2014 · 13:02
    Makkelijk gezegd dan gedaan helaas, blijf het lastig vinden goed naar voren te blijven bij slecht zicht
  • Berber
    Expert
    Berber op 1 Dezember 2014 · 13:56
    @Haagje : Is idd. niet gemakkelijk.. ook bij goede zicht is het voor vele al heel moeilijk.. Zo veel mogelijk in dichte mist skiën is de oplossing.. maar wie wil dat nou?!
  • Berber
    Expert
    Berber op 1 Dezember 2014 · 13:58
    Of langer op een Hütte blijven hangen en vaak in het donker skiën 😉
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 1 Dezember 2014 · 14:03
    [mention="/profile/2436"][mention=2436]@Haagje[/mention][/mention] : Is idd. niet gemakkelijk.. ook bij goede zicht is het voor vele al heel moeilijk.. Zo veel mogelijk in dichte mist skiën is de oplossing.. maar wie wil dat nou?! Berber op 1 dec. 2014 13:56Hmmm, ik ben toch meer fan van een lekker zonnetje
  • Powderbozz
    Advanced
    Powderbozz op 2 Dezember 2014 · 22:15
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 3 Dezember 2014 · 14:29
    Open staan voor kritiek is altijd goed.
    De ander de kans geven beter te worden dan jezelf kan ervoor zorgen dat een team gaat exelereren. Dus Berber hulde voor het topic.

Mijn filmpjes:

Ooit de droomreisinzending voor cmh canada. helaas achter het net gevist. , en dan de gefilmde persoon. De schaduw is iemand anders.

sneeuw was wat aan de zware kant in de mooi open vlakte

Een in Pila in 2013

Condities waren redelijk tot goed

En een in Portes du soleil in 2014

Condities waren ijzig, gelukkig de week erop poeder, maar geen beelden.
    Vliegen doet geen pijn...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro