tour binding gezocht

• Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 12 April 2015 · 15:56
    Hee all,

Hier had ik gehoopt iemand te vinden die mij in de juiste richting kan sturen voor tour-bindingen met stoppers van 125mm.

Ik ben opzoek naar één paar bindingen op mijn mountain wave wanted ski's.
    Ik was een van de gelukkige om deze voor een koopje op de kop te tikte bij de Winter bergsport dag van de NKBV.

Ik zat te denken om er een paar tour bindingen op te zetten. Maar de focus van de binding moet wel echt bij het skien blijven.

Heeft iemand suggesties, voor een goede freeride binding met tour mogelijkheid?
    Moet ik gewoon kijken voor bindingen zonder op die stopper te letten van 125mm. (mede doordat er zo weinig aanbod is met stoppers van 125mm (denk dit wel te doen), ik kan altijd zelf nog twee stoppers fabriceren)

Heeft iemand nog een paar liggen, en zou ze kwijt willen, dat zou ook ideaal zijn!

Greets
    Mitch

P.s.

Of zeggen jullie waar ben je mee bezig, dat is een pure freeride ski, geen tour binding waardig?
    Skiing is Freedom!
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 12 April 2015 · 23:53
    Ik heb zelf meestal een niet al te zware 108'er onder de voet, waarmee ik ook aardig wat toer. Ik ben behoorlijk sportief, maar afgelopen voorjaar was ik ontzettend blij om met een 79 onder de voet een huttentocht te lopen. Daarmee liep het ontzettend gemakkelijk. Echter merk je dat zo breed en toch zwaarder heel veel lastiger loopt. De mountain wave wanted lijkt mij daarom ook wel erg pittig om te toeren met 125 onder de voet en 5kg/pair! Een korte hike zal zeker geen probleem zijn, maar ik weet niet of je er na een klein uur nog gelukkig mee bent.

Kijk daarom zoals je al zei naar een afdalingsgeorienteerde binding zoals de baron of Tour F12 ofzo. Eerder nog de Baron. Andere merken hebben vast vergelijkbaars. Zelf ben ik wel een Marker fan. 😉
    Succes!
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 13 April 2015 · 09:46
    Ik heb menig tour gedaan met ski's van 115 en gewone downhill-schoenen. Het is zwaar maar zeker te doen. Ook de dag tochten. Ga je voor een meerdaagse huttentocht wordt het misschien wel een beetje te veel. Maar volgens mij lees ik in je verhaal dat het vooral om skien gaat en niet perse om het hardcore touren. Als jij lekker naar beneden wil rammen op die ski's dan is het ook de moeite waard om ze omhoog te slepen. Let wel elke gewichtsbesparing aan je voeten telt dubbel of zelfs wel meer. Ik zou gewoon lekker op die ski's beginnen en dan merk je vanzelf wel wat je wel en niet fijn vind. En het kan eigenlijk geen kwaad om er een tourbinding op te zetten.

Qua binding zou ik dan kijken naar de marker baron of duke, de salomon guardian of de diamir freeride. Dat zijn downhill georiënteerde tourbindingen. Voor een super lichte ook nog stevige binding kan je ook kijken naar dynafit beast en marker kingpin, maar die zijn duuuur, maar wel mooi om naar te kijken en een beetje te kwijlen over het ontwerp.

Wat die stoppers betreft. Ze bestaan dus ze kunnen ook in deze bindingen. Ik heb goede ervaringen met snowcountry. Een nederlandse winkel met hele vriendelijke mensen die dit soort dingen graag voor je regelen.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 13 April 2015 · 12:50
    @Luukie25 & @-Jurjen-

Thnx voor de inbreng! Idd is snowcountry een top winkel! Ik ga is ff in naar die Markers kijken. Dynafit & de marker kingpin zijn idd, duur. Maar die kingpin is wel erg interessant!
    Skiing is Freedom!
  • RJdeHeer
    Tourist
    RJdeHeer op 13 April 2015 · 18:48
    Ikzelf loop sinds eind vorige week rond met Marker Tour F10 bindingen en na een aantal dagen Tignes ben ik daar tot nog toe zeer tevreden over!

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik zelf niet zo'n enorme vent ben (1.80 bij 71 kg). Voor mij zijn deze bindingen dan ook stevig zat, maar wellicht dat ik bij een grotere ski/zwaarder persoon wel zou adviseren voor de F12 of Baron/Duke te gaan.

Overigens heb ik eea. ook aangeschaft bij Snowcountry. Erg tevreden over de verleende service. Prima tent. Anders is MK uiteraard de aangewezen plek.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 14 April 2015 · 20:46
    Ik ben 90 kg en 194. Op de marker tour f12 gaat t top!
    met een ski van 118mm onder de voet.

Al staat op mijn wishlist een lichtere setup, 100mm tech bindingen en schoenen. ..
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 15 April 2015 · 22:00
    Ik heb inmiddels meer toerdagen dan 'lift-accesed' dagen op mn marker F12 bindingen zitten en heb hetvolgende te zeggen:

Het zijn naar mijn mening zeer solide bindingen die downhill een genot zijn. Ik ski niet hard genoeg om echt iets te zeggen over de stijfheid ed. Dat laat ik over aan de mensen die van 4 m hoge cliffs springen.

De toerfunctie vindt ik minder dan bv een diamir systeem. Ik vindt de stijghulp daarin tegen wel erg goed werken. De mindere toerfunctie speelt vooral een rol op ijzige steile traversen. Iets waar je al gemiddelde wepowder gebruiker nagenoeg geen last van hebt .
    Dit komt doordat de binding in toermodus de hiel significant kan laten torderen/zijwaards kan verbuigen, zeker als je een 90-100mm+ ski hebt. De binding is hier voor gemaakt en kan dit aan. Maar het loopt (zeker i.c.m. harseissen) wat onzeker in traverses.
    Verder kan het 'lockings mechanisme' verijzen. Het ijs is makkelijker te vermijden dan bij een daimir/fritschi systeem maar het is moeilijker te controleren of de ski daadwerkelijk goed 'gelocked' is. Ik ben al enkele keren gaan telemarken terwijl ik dacht gewoon in skimodus stond.

Ik beveel m wel aan want hij voelt in afdaalmodus een stuk solider dan de daimir tegenhanger. Daarbij is de voorbak ook wat geavanceerder en voelt ie dus in afdaalmodus heel solide. Andere bindingen hebben andere problemen, deze zijn te overzien.

Bij een ski van 125mm ga je toch niet al te lange toeren maken. Kijk daarom eens naar een salomon gaurdian, een tyrolla adredeline of een Marker duke. Bij een marker tour zou ik dan zoiezo voor de epf versie gaan.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 April 2015 · 07:45
    Ik tour met een ski met 127 mm onder de voet met Dynafit Verticals Ft. Dat gaat prima, maar ik huck er dan ook geen cliffs mee.
    Heb je tech-fittings in je schoenen? Dan is een tech-binding ook te overwegen. Lekker licht en lekker directe overbrenging.

Als je geïnteresseerd bent, dan heb ik eventueel een paar Diamir Vipecs ter overname, vijf dagen gebruikt.
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 16 April 2015 · 14:41
    Al staat op mijn wishlist een lichtere setup, 100mm tech bindingen en schoenen. .. Frenktastic op 14 apr. 2015 20:46

@Frenktastic ....Mietje 😀
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 April 2015 · 19:55
    😀
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 18 April 2015 · 20:34
    If the conditions are crap, it's called training!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro