poedersletje op 5 Januar 2010 · 10:16
Ik heb (ongeveer) in de zomer van 1996 mijn voorste kruisband (VKB) gescheurd met een stom ongelukje op een trampoline. daarvoor nooit knieklachten oid, was ineens kniepatiënt. mijn fysio zei destijds na een revalidatieperiode "gewoon lekker trainen en de spieren strak houden". Ik heb daarna 10 jaar zonder VKB en in afwisselende periodes met en zonder CTi en later Donjoy brace geboard/geskiet. Soms ging ik er doorheen met rijden (vaak bij harde backsidebochten waarbij mijn knie eruit werd geduwd door de highback), maar meestal ging het best goed. Ik ging er ook weleens doorheen met iets stoms: voordeur uitlopen zonder sleutel, op de plaats omdraaien en dan er weer doorheen. Ik heb al die tijd niet het gevoel gehad dat ik liep aan te modderen, dat dit een 'best acceptabel' niveau van functioneren was. Daarom heeft het ook zolang geduurd voordat ik de knoop een keer doorhakte. Te goed om te opereren, te slecht om er voorgoed mee door te lopen...
Ik heb een paar keer overwogen om een reconstructie te laten doen, maar d'r kwam altijd iets tussen (meestal een winterseizoen) de lange revalidatieperiode van zo'n 9 maanden. In het najaar van 06 (na een kijkoperatie om eens goed te kijken wat de situatie daarbinnen was, waarvan ik me later wel eens heb afgevraagd of dat niet met een MRI had gekund) eindelijk besloten om er iets aan te laten doen, dat uiteindelijke plaats vond in juni 07. Nieuwe VKB en er bleek een groot gat te zitten in mijn kraakbeen (was al gezien tijdens kijkoperatie), een 4 op een schaal van 1 tot 4 (het is niet duidelijk of dat er in 10 jaar is ingesleten door een afwijkende buiging-strekking van mijn knie, of dat er acuut ingekomen is tijdens een klappertje in de sneeuw oid). Dat gat hebben ze ook 'gerepareerd'. Door die reparatie mocht ik de eerste zes weken na de op de knie niet belasten en moest 'm onbelast trainen.
Ik heb bij Medicort, een grote fysiomaatschap in Utrecht gerevalideerd (terwijl ik in Amsterdam woonde) omdat de orthopeed die me behandelde graag met die fysio samenwerkt en dat leek me een goed idee. Ik heb daarna 9 maanden lang me een slag in de rondte getraind. Jezus, ik had en heb daarna nooit meer zó hard voor iets getraind, wat wilde ik graag snel en hard en goed uit die revalidatie komen! Ik heb in september 07 weer voor het eerst hard gereden op mijn mountainbike en in december voor het eerst weer op een snowboard gestaan; 1 dagje heel erg voorzichtig in 30 cm poeder. Nadat dat uit mijn systeem was, heb ik de rest van de winter gewoon netjes gerevalideerd. In april van 08 was de eerste Powderchase en dat was ook mijn eerste 'echte' keer skiën en snowboarden na de operatie. Dat ging goed, maar ik had coördinatief het gevoel dat ik opnieuw mijn basishouding moest vinden en dat ik mijn draai nog moest vinden.
De volgende winter (dat was afgelopen winter) heb ik knal- en knalhard kunnen skiën en boarden. Ik had het gevoel nadat ik 10 jaar in een auto reed opeens ontdekte dat er een vijfde versnelling op zat! Dat had ook veel te maken met de mentale klik dat ik wist dat ik niet meer door mijn knie zou gaan en de training bij de fysio waardoor ik loeisterke poten had gekregen. Ik reed harder, aggressiever en beter dan in de jaren daarvoor, alsof ik een tweede jeugd had. Mijn persoonlijk hoogtepunt van afgelopen winter was het weekend in Krippenstein; mijn knie en ik waren superfit, goede sneeuw, mijn materiaal was op orde, wat was ik lekker aan het rippen daar! Het hoogtepunt van het hoogtepunt was het cliffdropje van een meter of 4-5 die ik gewoon stompte en wegreed. Letterlijk: "Biggest thing I hit since the nineties."
Even ffwd naar nu: toch weer pijnlijk gevoel in het gewricht, zeker na skiën en snowboarden. Ik heb afgelopen zomer dronken op een feestje een paar uur staan springen op een verende dansvloer en dat heeft niet geholpen, de ochtend erna kon ik bijna niet lopen. Ik heb zo'n vermoeden dat de aandoening in het kraakbeen niet goed genoeg is gerepareerd voor dat soort domme acties. Ik moet mijn fysio maar eens bellen.
Mijn ervaringen:
- Er viel in mijn geval prima te skiën en snowboarden zonder VKB, maar wel met een goede brace. In veel gevallen kun je die brace vergoed krijgen door je ziektekostenverzekering.
- Ik heb ook een heel erg goed mannetje voor braces in Utrecht, ik heb ook wel eens een brace slecht aangemeten gekregen en dat is helemaal k#t want je gaat hem niet gebruiken en dan ga je alsnog door je knie. PM me maar als je een brace nodig hebt.
- (Met alle respect voor de fysio's hier op het forum): Laat je door een fysio niet te lang aan het lijntje houden vwb trainen ipv reconstructie. Als je wilt rijden met die knie dan moet je gewoon de boel laten opereren. Een ambitieuze fysio die begrijpt dat je weer volop wil gaan sporten, helpt meer dan een fysio die dat niet begrijpt. Als je fysio van dat laatste soort is, wissel dan van fysio.
- Houdt jezelf niet te lang aan het lijntje voor de operatie. Het is VEEL beter om een winter te missen om daarna weer keihard terug te komen dan om door te modderen met een halve knie.
- Neem, je revalidatie serieus. Tot mijn grote verbazing vertelde mijn fysio dat de meeste mensen met een geopereerde knie niet meer terugkomen op oorlogssterkte omdat ze hun revalidatie op een gegeven moment versloffen. Ik heb af en toe ook wel eens een baalweek gehad en ben dan niet gaan trainen, maar daarna telkens weer de draad opgepakt en heel erg blij met de uiteindelijke uitkomst.
- Ga niet dronken op feestje op een verende dansvloer staan dansen...
"Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.