stinkende schoenen, chemisch reinigen

• tank24
    Advanced
    tank24 op 3 Januar 2010 · 17:41
    we kennen het allemaal, stinkende schoenen....das normaal. Toen de (snowboard)schoenen nieuwe waren had ik nog niet zo veel last, maar het lijkt wel of de stank zich de afgelopen jaren behoorlijk heeft opgebouwd. Onlangs dat ik ze goed laat drogen is het de laatste 2 trips aan het eind van de dag weer goed raak. Heeft iemand ervaring met chemisch reinigen? kom je dan echt goed van al die bacterieen af? en begein je weer met een schone lei ;D
    High Roller
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 Januar 2010 · 18:44
    Mijn schoenen zijn normaal gesproken ook geen pretje om in het appartement te hebben maar ik heb daar een paar jaar geleden wat op gevonden. De lucht komt van de bacterien die na elke skidag weer actief worden en gezamelijk feestvieren. Ik heb toen mijn binnenschoenen in de badkuip gelegd en er een sopje van dettol in gedaan (op de verpakking staat welke mix je moet maken om een blijvend desinfecterend effect te krijgen). Schoenen helemaal laten volopen en ff laten staan. Dan schoenen leeg laten lopen en NIET UITSPOELEN. Laat ze dan dagenlang drogen.

Dat spul werkt keer op keer en wordt dan weer net zo actief en dood alles wat bacterie of schimmel heet. Je kunt dit ook met je sokken doen.

Nadeel, je appartement ruikt naar Dettol ;D maar dat is beter dan de lucht die er eerst uit kwam.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • chilo
    Tourist
    chilo op 3 Januar 2010 · 20:24
    Mijn advies: Nieuwe schoenen kopen en dan gelijk een drogertje erbij. Eerst lacht iedereen je uit, maar uiteindelijk krijg je alleen maar jaloerse blikken; jij staat met warme schoentjes die niet stinken.

Die gek uit Bilthoven smeerde me ooit zo'n droger aan, maar tjemig, wat ben ik daar blij mee!
    My Life Is Better Than Your Vacation!
  • willie
    Tourist
    willie op 3 Januar 2010 · 20:30
    plus elke keer na het skien binnenschoen uit de buitenschoen halen. EN ZOOLTJES!

en je kan ze ook in de vriezer doen, dat doodt een groot gedeelte van de bacterien/stank.

Mijn nieuwe signature
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 Januar 2010 · 21:01
    Wel ruim voor het skieen er weer uithalen he :-X
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 4 Januar 2010 · 13:03
    klinkt goed, denk dat ik hier een groot aantal mensen een plezier mee kan doen! 😉
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 4 Januar 2010 · 14:36
    pak het probleem aan bij de kern.
    Voeten wassen!!!!
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 4 Januar 2010 · 19:46
    snikkel wassen..voeten wassen..waar is het einde😉

Ik zal die dettol eens proberen. klinkt plausibel. ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor je schoenen om elke keer je binnenschoen eruit te halen? is dat zo?

en een schoenen warmer ga ik ook maar eens halen
    High Roller
  • Dio
    Advanced
    Dio op 4 Januar 2010 · 21:11

klinkt goed, denk dat ik hier een groot aantal mensen een plezier mee kan doen! 😉

Oh Bliss!!  😀
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 4 Januar 2010 · 21:51
    @tank24,  mijn Dettol truc werkt nu al 3 seizoenen voor mij met 1 behandeling en een seizoen is 3 weken skieen dus het heeft een langdurig effect.
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 4 Januar 2010 · 22:31
    Ook maar eens proberen. Ik kan je zeggen dat het zeker niet aan mijn voeten ligt haha. Maar ik heb ze nu al zo vaak gedragen!

Maar waar kun je dan die Dettol kopen?
    Live to the extreme
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 4 Januar 2010 · 22:35
    Elke drogist heeft het. Verkrijgbaar in kleine en grote flessen. Om de blijvend desinfecterende werking te krijgen moet je een sterke oplossing maken dus is een grote fles aan te raden. De verhouding staat op de fles.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 5 Januar 2010 · 08:47
    Bijkomend voordeel, als je blaren krijgt zijn die ook meteen ontsmet.
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 10 Januar 2010 · 14:16
    @dio, ik neem aan dat het niet dettol multispray is waar mijn vriendin mee kwam aanzetten😉
    High Roller
  • Dio
    Advanced
    Dio op 10 Januar 2010 · 17:06
    Dat denk ik niet. Volgens mij wordt er dit bedoeld: (te verkrijgen in een 5 liter tankje)

Dettol bevat de werkzame stof Chloorxylenol. Chloorxylenol is een ontsmettingsmiddel dat gebruikt kan worden om infecties aan huid en wonden te voorkomen. Dettol heeft een snelle en aanhoudende bacteriedodende werking ten opzichte van een groot aantal pathogene micro-organismen, gisten en schimmels. De huid kan met bacteriën besmet raken, vooral als er beschadigingen zijn, zoals bij eczeem en open wonden. De werkzame stof Chloorxylenol in Dettol zorgt er voor dat de celwanden van bacteriën kapot gaan zodat deze afsterven.

Dettol is ook geschikt om infecties voorbehoedend te voorkomen en het ontsmetten van handen

Dettol behoudt de werkzaamheid in aanwezigheid van organisch materiaal of zeepresten. Overgevoeligheid voor Dettol komt vrijwel niet voor.

Gebruiksaanwijzing voor Dettol
    U kunt het middel verdunen met water (fijne emulsie) en met alcohol (heldere oplossing). Verdun Dettol 1 op 30 delen water en breng het aan met watten of een schoon doekje. Vermijd contact met de ogen en laat het middel niet in de neus of mond komen, in verband met mogelijke irritatie. Als het middel toch in de ogen komt spoel de ogen dan direct uit met water.

• Spider
    Tourist
    Spider op 10 Januar 2010 · 17:14
    Probeer eens Myrazime. Bedoelt om duikpakken mee te ontsmetten. In de oplossing laten weken en de enzymen vreten de bacteriën op. laten drogen en klaar is kees. (of sjonnie)
    Better to burn out, then to fade away.
  • kikkerindekou
    Tourist
    kikkerindekou op 12 Januar 2010 · 10:31
    Heb zelf enorme zweetbakken. Maar door al jaren dagelijks de binnenschoen eruit te trekken en de zooltjes eruit te halen geen enkel 'geur' probleem. bijkomend voordeel: iedere dag droge en warme binnenschoenen. Ook het vocht tussen binnenschoen en schaal kan zo opdrogen itt drogertjes. tijdens overnachtingen in hutten gaan mijn binnenschoenen me de slaaphoes in. alles kan retenat en ranzig zijn maar droge, warme voeten is een zegen.
    tijd om te gaan
  • Erik-Jan
    Advanced
    Erik-Jan op 12 Januar 2010 · 16:36
    Nog een goude tip;

Smartwool (Merinowol) sokken! Zoals op de verpakking van een Icebreaker ook staat; no smell! Zal altijd helpen de ondragelijke odeur van de schoenen tegen te gaan..  ;D
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 12 Januar 2010 · 19:50
    @dio jep gevonden, van het weekend ff proberen, bedankt voor de tip
    High Roller
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 6 Februar 2010 · 14:01
    geniaal...net een weekje 'a la package deal' op vakantie geweest naar valfrejus, met heel veel moeite/ zoeken nog 2 poederbochten kunnen draaien, maar de schoenen ruiken nog steeds fris...super. mijn maat is vandaag al op zoek naar Dettol
    High Roller
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 6 Februar 2010 · 17:00
    Mooi die terugkoppeling.  Het effect is lang. Ik ski nu een week of 6 a 8 na de behandeling en nog steeds geen dood appartement als ik mijn schoenen uittrek dus die aanhoudende bacteriedodende werking is echt goed.

I love the smell of Dettol in de morning ;D
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 10 Februar 2010 · 18:22
    Ik heb het ook geprobeerd met Dettol en van vrijdag tot maandag op geboard. Vervelende geur is bijna weg. Hartelijk dank voor de tip dus!!
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 16 Februar 2010 · 09:30
    Begrijp ik het goed dat het "Detto-badje" ook prima werkt voor snowboardschoenen? Neem aan dat je alleen de buitenschoen op die manier kan schoonmaken...

Mijn oplossing: SODA (of zuiveringszout). Ook dat werkt antibacterieel en het ontrekt vocht. Je kan een laagje in je binnenschoenen gooien. Zorg ervoor dat het spul goed fijn is (dus eventuele brokken in de verpakking fijn duwen). De volgende ochtend gooi je je schoenen weer leeg. Blijft altijd wel wat achter, maar dat is geen probleem zolang je niet overgevoelig bent voor soda en je goede sokken aanhebt. Aan het einde van de dag zullen je boots wel weer stuk minder fris ruiken, maar goed, 's ochtends scheelt het behoorlijk.
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 16 Februar 2010 · 09:40

Begrijp ik het goed dat het "Detto-badje" ook prima werkt voor snowboardschoenen? Neem aan dat je alleen de buitenschoen op die manier kan schoonmaken...

Ik heb toen mijn binnenschoenen in de badkuip gelegd en er een sopje van dettol in gedaan (op de verpakking staat welke mix je moet maken om een blijvend desinfecterend effect te krijgen). Schoenen helemaal laten volopen en ff laten staan. Dan schoenen leeg laten lopen en NIET UITSPOELEN. Laat ze dan dagenlang drogen.

Dat spul werkt keer op keer en wordt dan weer net zo actief en dood alles wat bacterie of schimmel heet. Je kunt dit ook met je sokken doen.

Nadeel, je appartement ruikt naar Dettol ;D maar dat is beter dan de lucht die er eerst uit kwam.
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 17 Februar 2010 · 00:27

Dat begrijp je idd goed 😃 Ik heb binnen en buitenschoen laten weken in een sopje dettol. Werkt nu nog steeds, heb er een dag of 7 op gestaan.
    Succes ermee!
  • snelle_henkie
    Advanced
    snelle_henkie op 20 Februar 2010 · 11:13
    ok, thanks! Misschien dat ik de SODA-oplossing een keer ga laten 'battlen' met het detto-badje, kijken wat het beste werkt hehehe  😉
    Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 28 Februar 2010 · 18:10
    Als je niet héél gek bent op die dettollucht is het een aanrader om plastic handschoenen aan te doen...
    Na het impregneren van de binnenhandschoenen, 3 paar skisokken en binnenschoenen gaan je handen goed stinken naar dat spul.
    En dat blijft ook lang werken  😉
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 3 März 2010 · 09:09
    Stinkende poten en schoenen hoort bij het boarden!
    Dan weet je tenminste dat je gewerkt hebt!
    En welke hut heeft er nu geen schiraum om ze te laten stinken over night?
    sneeuw, pffff
  • Olivier
    Advanced
    Olivier op 3 März 2010 · 17:21

Stinkende poten en schoenen hoort bij het boarden!
    Dan weet je tenminste dat je gewerkt hebt!
    En welke hut heeft er nu geen schiraum om ze te laten stinken over night?

Ooit al eens in Frankrijk geweest??
    Ik ben het nog nooit tegen gekomen daar...

met een klein beetje Dettol is het leven een stuk aangenamer (ook voor anderen)in zo'n appartement...
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 3 März 2010 · 19:32
    Dennnnnnis gaat weinig poedermaatjes maken zo ;D

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro