Eerste splitboard ervaring

• Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 11 Januar 2019 · 10:26
    Na jaren lift assisted freeriden met af en toe een korte hike besoten mijn maatje en ik om deze vakantie voor het echte werk te gaan. We huurden een gids (Marco) die ons de weg wees, en splitboards bij de Burton store in Avoriaz. We hadden onwijs geluk met het weer en vers gevallen sneeuw de nacht ervoor! Verder weg van de skilift was ik nog nooit geweest! Marco bracht ons eerst een klein stukje off piste om te peilen wat ons niveau was, daarna was het tijd om de boards te splitten en de vellen eronder te zetten. Dit ging soepeler dan gedacht. Onderweg kwamen we een paar toerskiërs tegen die het eerste spoor omhoog zetten, deze gasten klommen met de turbo erop en waren binnen no time boven. De hike viel me erg zwaar (ookal had ik me goed voorbereid in de sportschool de maanden vantevoren) na vele “are you allright Alex?” Van Marco kwamen we aan op 200 meter onder de top van Pointe Vorlaz (de top was no go ivm ijs en triebschnee). We hebben een uur en drie kwartier gedaan over de hike, de afdaling duurde een kleine 20 min. Na de afdaling en het terug brengen van de splitboards waren we allebij zo kapot dat we de rest van de middag hebben geslapen in het appartement!

Wát een vette ervaring was dit! Het smaakt zeker naar meer, maar dan zal ik nóg beter mijn conditie moeten trainen!

P.s. Ik heb mijn wepowder profiel meteen naar beneden aangepast!

• TeunDietvorst
    Beginner
    TeunDietvorst op 11 Januar 2019 · 10:41
    @Lexy86, Tof om te lezen! Sinds kort hebben een maatje en ik ook plannen om aan het splitboarden te beginnen en vragen ons dus al enige tijd af hoe intensief het skinnen is.
    Is het vooral het duurvermogen, de kracht of een combi van beide dat op de proef wordt gesteld?

Nette foto's ook!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 11 Januar 2019 · 11:27
    Goed verhaal en lekkere beelden! Welkom in de wondere wereld van het splitboarden/touren. Ik weet nog goed dat ik zonder ervaring en magere basisconditie aan mijn eerste Splitfest begon... 4,5 uur naar de hut hiken over notabene makkelijk terrein. Ik ben nog nooit zo kapot geweest, maar het zaadje was gepland. Ik ben daarna wel door het jaar heen mijn conditie op pijl blijven houden. Maar je zal ook zien, dat als je vaker in het seizoen split, je tourconditie met stappen vooruit gaat. Kortom snel weer doen. De stilte buiten de piste en in de bergen onderweg zijn... 't blijft magisch.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 11 Januar 2019 · 12:09
    Klinkt goed en mooie prenten! Ik zit in precies hetzelfde schuitje en ga in februari 2 dagen met Erwin Heeres mijn eerste split meters maken. Super stoked! Eens kijken of we hem bij kunnen houden en na die 2 dagen nog uit bed komen met alle spierpijn.
  • Jimmy21
    Beginner
    Jimmy21 op 11 Januar 2019 · 12:14
    Mooi verhaal en heerlijke beelden! Bij mij staat splitboarden ook al langer op het wensenlijstje en na het zien van deze beelden moet het er snel maar eens van komen ook.
  • ardt
    Advanced
    ardt op 11 Januar 2019 · 12:44
    Heel herkenbaar.
  • SimonVen
    Beginner
    SimonVen op 11 Januar 2019 · 20:10
    Leuk om te lezen! Vorig jaar ook bij dezelfde shop mijn eerste splitboard ervaring opgedaan, dit jaar weer terug in Avoriaz. En nog steeds opzoek naar een leuke beginnerset om later in het seizoen ook te gaan splitten. Het geeft je zo een ongelofelijk vrij gevoel.

Welke gids heb je geboekt?

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 12 Januar 2019 · 00:00
    Mooi verhaal! Ik kan je verklappen dat het (in mijn ervaring) wel iets makkelijker word als je wat meer ervaring krijgt met het materiaal en de bewegingen... Maar afzien blijft er wel een beetje bij horen 😄
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 12 Januar 2019 · 10:07
    Welcome to the dark side... muhahahahahaaaaaa!

Je uithoudingsvermogen wordt snel beter als je het vaak doet. Bedenk je ook, dat splitten van 1000 m naar 2000 m een heel ander verhaal is dan van 2000 m naar 3000 m. En als lage lander heb je gewoon niet zo vaak de mogelijkheid om dat hoogtesplitten (zogezegd) te trainen. Meet jezelf dus niet af aan de locals (mensen die in Briancon wonen zijn wat dat betreft ook locals) die elk weekend op de 2000 m op de vellen staan, want zo'n longinhoud krijg je gewoon niet als je het niet vaak doet op die hoogte. (Hier in Zwitserland ben ik meer dan eens vrolijk voorbijgelopen door 70-jarige boertjes die hun hele leven al elke week "even de zomerschuur gaan controleren") Dus afzien: ja, altijd, maar het wordt beter. En alleen jij en je maatjes door verse sneeuw naar boven ploegen in de typische stile van een sneeuwlandschap blijft gewoon magisch.

Er komt hier op het forum vast een keer een goede splitset voorbij en dan kan je elke keer als je in de bergen bent een klein tourtje uitzetten (bedenk je wel dat je in splitversie langzamer bent en dieper op het dek inwerkt dan in boardversie. Keuze van lijn naar boven is dus erg belangrijk. Naast expositie aan lawinegevaar ook mbt physiek vermogen.

Kom er maar in @Tellie-G en @Erwin
    *Nachricht bearbeitet durch Dutchess op 12 Jan 2019 10:10
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 17:55
    In mijn ervaring vooral het duurvermogen! Kracht vond ik wel meevallen. Je moet niet proberen die berggeiten bij te houden, na 2 min is het klaar 😂. Vooral mentaal had ik meer moeite met het eerste, vlakke deel, naarmate we stijler gingen kan je van spitzenkehre naar spitzenkehre gaan. Klinkt misschien gek maar dat vond ik fijner omdat je dan telkens een kleiner doel stelt. Ik weet niet wat de ervaring van de experts is maar ik denk dat het mentale deel voor iedereen anders is.

Maar ik zou zeggen ga het ervaren! En keep in mind dat alles wat ik zeg door een beginner wordt gezegd hé 😉

@Lexy86, Tof om te lezen! Sinds kort hebben een maatje en ik ook plannen om aan het splitboarden te beginnen en vragen ons dus al enige tijd af hoe intensief het skinnen is.
    Is het vooral het duurvermogen, de kracht of een combi van beide dat op de proef wordt gesteld?

Nette foto's ook! TeunDietvorst op 11 jan 2019 10:41
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 17:56
    4,5 uur... holy moly 😬😱 respect!!

Goed verhaal en lekkere beelden! Welkom in de wondere wereld van het splitboarden/touren. Ik weet nog goed dat ik zonder ervaring en magere basisconditie aan mijn eerste Splitfest begon... 4,5 uur naar de hut hiken over notabene makkelijk terrein. Ik ben nog nooit zo kapot geweest, maar het zaadje was gepland. Ik ben daarna wel door het jaar heen mijn conditie op pijl blijven houden. Maar je zal ook zien, dat als je vaker in het seizoen split, je tourconditie met stappen vooruit gaat. Kortom snel weer doen. De stilte buiten de piste en in de bergen onderweg zijn... 't blijft magisch.Poedertijn op 11 jan 2019 11:27
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 17:59
    Supertof!! Ik vond de mensen van die Burton store super behulpzaam! Het omtoveren van split naar board en andersom was echt heel simpel! Alleen het lopen hannessen met die vellen boven op de berg vond ik moeilijk!

We hadden gids Marco Deshayes geboekt, mooie vent! UIMGA gids.

Heel veel plezier man!!

Leuk om te lezen! Vorig jaar ook bij dezelfde shop mijn eerste splitboard ervaring opgedaan, dit jaar weer terug in Avoriaz. En nog steeds opzoek naar een leuke beginnerset om later in het seizoen ook te gaan splitten. Het geeft je zo een ongelofelijk vrij gevoel.

Welke gids heb je geboekt?

SimonVen op 11 jan 2019 20:10

*Nachricht bearbeitet durch Lexy86 op 12 Jan 2019 18:00 (3% bewerkt)
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 18:02
    Probeer de gidsen niet bij te houden en bepaal je eigen tempo!

Hier ben ik ook de mist mee ingegaan! Je gids wacht wel 😉

Ook jij heel veel plezier!!

Klinkt goed en mooie prenten! Ik zit in precies hetzelfde schuitje en ga in februari 2 dagen met Erwin Heeres mijn eerste split meters maken. Super stoked! Eens kijken of we hem bij kunnen houden en na die 2 dagen nog uit bed komen met alle spierpijn. BasV op 11 jan 2019 12:09
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 18:22
    Gelukkig dat het iets minder intensief wordt! Kan me bijna niet voorstellen dat je dit meerdere dagen achter elkaar kan doen!

Denk wel dat ik 2 grote fouten heb gemaakt:

1. De dag ervoor was de eerste poederdag, er vol ingegaan en niet genoeg rekening gehouden met de volgende dag.
    2. Achter de gids aan op zijn tempo. Dat heeft voor mijn gevoel 2 minuten geduurd.

Gelukkig leer je in de meeste gevallen van die dingen 😋

Mooi verhaal! Ik kan je verklappen dat het (in mijn ervaring) wel iets makkelijker word als je wat meer ervaring krijgt met het materiaal en de bewegingen... Maar afzien blijft er wel een beetje bij horen 😄Willem2k op 12 jan 2019 00:00
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 12 Januar 2019 · 18:24
    Hah!! Ook geweldige foto’s zeg! Heb niet de illusie dat ik ooit een bergmaster wordt maar elke verbetering is al lekker! 😁🤘🏼

Welcome to the dark side... muhahahahahaaaaaa!

Je uithoudingsvermogen wordt snel beter als je het vaak doet. Bedenk je ook, dat splitten van 1000 m naar 2000 m een heel ander verhaal is dan van 2000 m naar 3000 m. En als lage lander heb je gewoon niet zo vaak de mogelijkheid om dat hoogtesplitten (zogezegd) te trainen. Meet jezelf dus niet af aan de locals (mensen die in Briancon wonen zijn wat dat betreft ook locals) die elk weekend op de 2000 m op de vellen staan, want zo'n longinhoud krijg je gewoon niet als je het niet vaak doet op die hoogte. (Hier in Zwitserland ben ik meer dan eens vrolijk voorbijgelopen door 70-jarige boertjes die hun hele leven al elke week "even de zomerschuur gaan controleren") Dus afzien: ja, altijd, maar het wordt beter. En alleen jij en je maatjes door verse sneeuw naar boven ploegen in de typische stile van een sneeuwlandschap blijft gewoon magisch.

Er komt hier op het forum vast een keer een goede splitset voorbij en dan kan je elke keer als je in de bergen bent een klein tourtje uitzetten (bedenk je wel dat je in splitversie langzamer bent en dieper op het dek inwerkt dan in boardversie. Keuze van lijn naar boven is dus erg belangrijk. Naast expositie aan lawinegevaar ook mbt physiek vermogen.

Kom er maar in @Tellie-G en @Erwin Dutchess op 12 jan 2019 10:07
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 Januar 2019 · 19:45
    Mooie tour hoor! Inderdaad, als jullie volgende keer op je eigen tempo lopen hou je het denk ik makkelijk de hele dag vol en heb je nog meer plezier.
    Een gids bijhouden is vrijwel onmogelijk, dat lukt bijna geen van ons denk ik.
    splitfest.nl
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 12 Januar 2019 · 19:51
    lekker verhaal😃 en alles goed aangepakt, op naar meer avontuur!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 12 Januar 2019 · 20:00
    mmm dutjes na een tour blijven altijd fijn 😃

En gidsen horen ook wel een beetje om hun klanten te denken naar mijn mening. Goed temporiseren is inderdaad de truuk. koop een hoogtemeter die meters/minuut aangeeft en dan is het een beetje uitproberen wat je de hele dag kan doen. Meestal is rond de 6 a 7 meter/minuut goed te doen en veel tijden in gidsjes zijn dit +-
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 14 Januar 2019 · 11:24
    Goede tip thnx! 😁

mmm dutjes na een tour blijven altijd fijn 😃

En gidsen horen ook wel een beetje om hun klanten te denken naar mijn mening. Goed temporiseren is inderdaad de truuk. koop een hoogtemeter die meters/minuut aangeeft en dan is het een beetje uitproberen wat je de hele dag kan doen. Meestal is rond de 6 a 7 meter/minuut goed te doen en veel tijden in gidsjes zijn dit +-ijsbeer op 12 jan 2019 20:00
  • jeroen91
    Beginner
    jeroen91 op 14 Januar 2019 · 16:35
    Afgelopen maart ook voor het eerst een week gesplit (ik ging met een groep toerskiërs mee) in 't Dachstein gebied. Geweldige ervaring. Doordat ik een prima duursport-conditie heb kon ik de (minder brede) skiërs goed volgen; ik trok dus een breder spoor dan de skiërs en had daardoor de bijnaam 'Autobahn'. Tip: zorg dus voor een goede basisconditie, daar heb je enorm veel profijt van. Probeer 1-2 uur hardloopconditie op te bouwen.
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 14 Januar 2019 · 21:33
    Mooi @lexy86 klaar met het park rijden, tijd voor een nieuwe fase 😉

Vette foto's en mooi verhaal. Misschien moet je ook gewoon in lage landen gaan trailrunnen (of iets van duursporten) dat gaat je wel helpen met het "doorgaan" naar boven met het klimmen.

Volgend jaar een meerdaagse doen 😉?
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 17 Januar 2019 · 09:00
    Ik ben totaal geen duursporter, meer van de explosiviteit en interval. Dat merkte ik wel toen ik mijn anearobe drempel opzocht en over ging... Toch iets meer duurconditie kweken 😋 Als dat maar niet te veel ten koste gaat van explosiviteit (je wil natuurlijk wel een dikke method van een cliff kunnen droppen als je daar de mogelijkheid voor hebt 😉)

Afgelopen maart ook voor het eerst een week gesplit (ik ging met een groep toerskiërs mee) in 't Dachstein gebied. Geweldige ervaring. Doordat ik een prima duursport-conditie heb kon ik de (minder brede) skiërs goed volgen; ik trok dus een breder spoor dan de skiërs en had daardoor de bijnaam 'Autobahn'. Tip: zorg dus voor een goede basisconditie, daar heb je enorm veel profijt van. Probeer 1-2 uur hardloopconditie op te bouwen.
    jeroen91 op 14 jan 2019 16:35
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 17 Januar 2019 · 09:03
    Zeker meer duurconditie kweken! Zat er al wat langer over na te denken om dat op te pakken, hardlopen is alleen echt niet mijn ding... Misschien moet ik daar overheen 😋

Nog niet helemaal klaar met park hoor... dat blijft ook geweldig leuk! Meer horizon verbreden dan focussen op 1 ding 😉

Mooi @lexy86 klaar met het park rijden, tijd voor een nieuwe fase 😉

Vette foto's en mooi verhaal. Misschien moet je ook gewoon in lage landen gaan trailrunnen (of iets van duursporten) dat gaat je wel helpen met het "doorgaan" naar boven met het klimmen.

Volgend jaar een meerdaagse doen 😉? thaisie op 14 jan 2019 21:33
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 17 Januar 2019 · 09:04
    @thaisie Die meerdaagse gaat wel een keer komen ja!! Volgend jaar eerst een ander doel 😉
  • thaisie
    Beginner
    thaisie op 17 Januar 2019 · 10:16
    Zeker meer duurconditie kweken! Zat er al wat langer over na te denken om dat op te pakken, hardlopen is alleen echt niet mijn ding...

Duurconditie (dat weejezelf natuurlijk ook) hoef je niet alleen via hardlopen op te bouwen, fietsen, schaatsen of zwemmen kunnen je ook helpen. En en krachttraining natuurlijk.

• Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 17 Januar 2019 · 15:00
    Jawel!! Lekker veel fietsen! Krachttraining deed ik al! In omhoog lopen voor de eerste run van snowworld park laps 😋 (of moet ik piste 3 omhoog lopen) 😋

Zeker meer duurconditie kweken! Zat er al wat langer over na te denken om dat op te pakken, hardlopen is alleen echt niet mijn ding...

Duurconditie (dat weejezelf natuurlijk ook) hoef je niet alleen via hardlopen op te bouwen, fietsen, schaatsen of zwemmen kunnen je ook helpen. En en krachttraining natuurlijk.

thaisie op 17 jan 2019 10:16
  • Lexy86
    Beginner
    Lexy86 op 17 Januar 2019 · 15:00
    Jawel!! Lekker veel fietsen! Krachttraining deed ik al! In omhoog lopen voor de eerste run van snowworld park laps 😋 (of moet ik piste 3 omhoog lopen) 😋

• 3zel
    Advanced
    3zel op 17 Januar 2019 · 15:20

Lexy86 op 17 jan 2019 15:00

Dat gaat even snel als de zeszitter, mijn gedacht!
    knowledge is powder

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro