Februarie vakantie 2020 in de Alpen

• Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 17:03
    Ik heb deze vraag ook op wintersport.nl gesteld, maar wilde het ook hier doen, vanwege de meer off-piste ervaringen hier.
    .
    Ik woon in Amerkia en heb mijn skivakanties de laatste jaren in de Utah en Colorado gedaan. Als wij naar Europa zouden koen in de winter dan wil ik vooral richten op wat dingen die anders zijn(in positieve zin), dan wat ik daar beleef.

Velen van julie zijn net terug van deze vakantie week (midden Nederland), de laatste week van Februari.

Criteria:
    -In de Alpen
    -Niet te druk.
    -Gezellig, sfeervol, maar rustig, stad of dorpje (geen feestgedruis!) gehucht mag ook.
    -Mooi ruig berglandschap uitzicht vanaf de pistes
    -Mogelijkheid tot “piste-tochten”, dus van het ene dal naar het andere.
    -Leuke berghutten/restaurantjes/lekker eten. Hoeft geen “haute cuisine” te zijn’
    -Middelgroot of groot aaneengesloten gebied. Ik vermoed dat zo’n 150km aan pistes zat zou zijn.
    -Goede mogelijkheden voor eenvoudige off-piste
    -Weinig “poederstress”.
    -(Lariks) bossen, of andere ski-bare bossen en pre.
    -I.v.m. Lang van te voren plannen, betrouwbare sneeuw kwaliteit en kwantiteit. Dus zowel wat hogers en noord hellingen, als iets tussen de bossen.
    -Mag best meerdere kleine, niet verbonden gebiedjes zijn, als er maar 1 verbonden gebied bij zit.

Dit is wel met basis school kinderen, maar die skien mij er uit, dus hoeven geen oefenweides e.d. 😉
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 5 März 2019 · 17:28
    In december 2 weekjes Alagna geweest. lijkt behoorlijk aan te sluiten bij wat je zoekt. evt ook dolomieten. zeker omdat je lang van tevoren moet/wilt boeken en van die italianen kun je van alles vinden, maar kunstsneeuw beheersen ze als de beste, mocht de sneeuw tegenzitten. En dan even paar dagen Dolomieten voor de uitzichten 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 März 2019 · 17:33
    Best wel een moeilijke dit. Want alles wat heel sneeuwzeker is en je van te voren zou moeten boeken is ook wel druk in die periode.

Oostenrijk moet je denk ik vergeten in deze periode, alles is gewoon druk en ruig berglandschap... not so much.

150km piste is al best veel en dan kan je een gehucht wel vergeten want welk gehucht heeft er geld voor zoveel piste zonder hotels etc?

Het eerste dat in mij opkomt is Les 4 Vallée? Zwitserland is altijd veel minder druk in deze periode, en het gaat behoorlijk hoog.

Alagna, moet je wel aan durfen qua sneeuw maar voldoet aan al je ander eisen. Eten en espresso maken een hoop goed. Edit: ik zie dat iemand me voor was, maar inderdaad Alagna dacht ik ook meteen.

Een beetje een wilde dit, maar La Grave. Laat de familie lekker in L2A achter en ga zelf met een gids de dag van je leven beleven, dat ga je in the USA niet meemaken. Ok, het is niet echt eenvoudige offpiste maar een beetje ambitie kan ook geen kwaad toch? 😃

*Nachricht bearbeitet durch ieism op 5 Mär 2019 17:34 (4% bewerkt)
    splitfest.nl
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 5 März 2019 · 18:35
    La Grave is zeker tof, maar wat minder als je met de kids ook Offpiste zou willen? 4 Vallées vind ik wat onzeker qua sneeuw. Hoog genoeg, maar erg beschut gelegen.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 März 2019 · 18:57
    Combi Les 2 Alpes - La Grave uitbreiden met Alpe d'Huez-Vaujany geeft ook mogelijkheden voor toegankelijker offpiste terrein. En anders Serre-Chevaliers? Tikt dat niet een flink aantal hokjes af?
  • Flant
    Advanced
    Flant op 5 März 2019 · 19:06
    Muren bij Wengen. Sfeervol, klein genoeg. Fantastisch uitzicht. En, met treintje, tot aan grindelwald skiën .
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 5 März 2019 · 19:54
    Montgenevre lijkt me een goede optie. Misschien niet het ruigste landschap maar dat heb je meestal als je ook niet al te pittige offpiste zoekt. Briancon is ook een mooie uitvalsbasis en dan kun je kiezen uit vele opties, waaronder Montgenevre maar ook Serre Chevalier, Puy St. Vincent en eventueel een dagje la Grave.

Maar goed, Dolomieten lijkt me ook een goede optie.
    'Skiing is the best way in the world to waste time' - Glenn Plake
  • $andokan
    Tourist
    $andokan op 5 März 2019 · 20:04
    Zermatt, echt druk wordt het er nooit. Seizoenen daar gedaan zeker veel van je wensen in te vullen.
    Doe ze de groeten bij de Hennustall!
    Grtz Sander
    2 Rad 4 Mum & Dad!
  • evan
    Advanced
    evan op 5 März 2019 · 20:36
    Andermatt met Sedrun. Voor bomen bij sneeuw uit het zuiden ben je in een halfuur in Airolo (mits er geen verkeershinder in de tunnel is). In Disentis en Engelberg liggen iets verder weg. In de meeste scenario's is verse sneeuw dan wel bereikbaar.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 20:46
    Dubbel

*Nachricht bearbeitet durch Slim op 5 Mär 2019 20:46 (98% bewerkt)
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 20:46
    In december 2 weekjes Alagna geweest. lijkt behoorlijk aan te sluiten bij wat je zoekt. evt ook dolomieten. zeker omdat je lang van tevoren moet/wilt boeken en van die italianen kun je van alles vinden, maar kunstsneeuw beheersen ze als de beste, mocht de sneeuw tegenzitten. En dan even paar dagen Dolomieten voor de uitzichten 😉evr66 op 5 mrt 2019 17:28
    Dolomieten en Monte Rosa is toch helemaal de andere kant van noord Italië?(west vs oost)
    Ik vind de Dolomieten inderdaad wel prachtig.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 März 2019 · 20:49
    Andermatt is al een paar jaar niet meer sfeervol of leuk, en geen bomen. Het hele dorp is dicked, en het skigebied is nog steeds niet echt bijzonder. Off piste heel leuk, maar daarna meteen wegwezen.
    splitfest.nl
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 20:52
    Voor de duidelijkheid:
    Ik snap dat dit een van de drukste weken van het jaar is. Uitgestorven pistes verwacht ik ook niet. Maar ik hoopte, door slim te kiezen, dat ik wel van die horror situaties zoals je ze soms hoort, van overvolle pistes of mega rijen voor de lift, te kunnen vermijden.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 21:00
    Mijn idee was om de “populaire freeirde” bestemmingen te vermijden:
    Ten eerste, omdat het er zo snel verspoord raakt
    Ten tweede, omdat ik toch niet van dat hard core terrein nodig heb om plezier te hebben. Geef mij een lekkere 25-35 graden helling vol poeder en ik ben al happy. Hoeft niet steil of super lang te wezen.
    Daar komt nog bij dat zowel mijn ski techniek als mijn lawine kennis verre van prof niveau zijn.
    En als laatste, met mijn kinderen wil ik sowieso aan de zeer veilige kant blijven, qua off piste.

Ik lees hier vaak de tip om naar een “familie gebied” te gaan, waar de meeste mensen op de piste blijven, mischien ook met veel niet zo steile pistes. Daar blijven de “powderhounds” en de “TGR bro’s” weg omdat het te suf voor ze is. Voor mij is dat geen probleem.
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 5 Mär 2019 21:02
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 März 2019 · 21:12
    Lastig. Hollersbach of Mittersill? Pak je de zuidkant van het Kitzbuhl skigebied, dat in het algemeen niet al te druk is want te ver voor het gepeupel uit Kirchberg. Dat biedt wat aaneengesloten pistekilometers op verschillende ruggen en in de dalletjes. Pak je nog een dagje Weissee Gletscherwelt als klein familieskigebiedje met grandioze uitzichten. In allebei de gebiedjes wel wat makkelijker offpiste terrein en dan is er ook nog Bramberg als gezellig klein, niet al te druk familiegebied.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 21:14
    @Ieism, La Grave lijkt me best leuk voor een dagje(of langer) en sowieso ben ik wel van plan om een of meerder dagen met een gids op stap te gaan. Maar daar kan ik altijd nog een stukje voor rijden, dus dat leek mij niet het lastigste keuze punt.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 21:18
    Lastig. Hollersbach of Mittersill? Pak je de zuidkant van het Kitzbuhl skigebied, dat in het algemeen niet al te druk is want te ver voor het gepeupel uit Kirchberg. Dat biedt wat aaneengesloten pistekilometers op verschillende ruggen en in de dalletjes. Pak je nog een dagje Weissee Gletscherwelt als klein familieskigebiedje met grandioze uitzichten. In allebei de gebiedjes wel wat makkelijker offpiste terrein en dan is er ook nog Bramberg als gezellig klein, niet al te druk familiegebied.Aryen op 5 mrt 2019 21:12

Dat klinkt interessant en had ik nog niet eerder aan gedacht.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 21:33
    Ik zal ook even wat meer uitleg geven dat helpt misschien nog.

Mijn idee is, skien kan ik in Amerika ook, dus het gaat om meer dan de ski beweging zelf. Dus als ik zo lang ga reizen en slepen met skispullen dan wil ik ook optimaal genieten van de dingen die skien in Europa anders maken dan wat ik hier in Utah en Colorado gewend ben.

Mijn idee was om tijdens onze februari vakantie te gaan en dan een week er aan vast te plakken. Dat is namelijk de week dat mijn vrienden kunnen, omdat zijn schoolgaande kinderen hebben regio midden.
    Ik dacht dan bijvoorbeeld die eerste week in Nederland te verblijven en de jetlag te absorberen en dan een week skien met onze bevriende familie.

Mijn dochters zijn volgend jaar 9 en 12 jaar oud. Als wij hier in Amerika skien, dan skien we de meeste tijd off-piste(maar inbounds). Poeder als we het kunnen vinden, bos en buckel pistes. Geprepareerde pistes (afgezien van heen of weer naar de lift) zijn de hoge uitzondering. Beetje toerskien af en toe.

Toch lijkt wat meer piste skien ons ook wel eens leuk, zeker als je nog eens ergens komt.

Zo'n tochtje skien van dal naar dal is in Amerika zelden mogelijk, ook de grotere gebieden bestrijken meestal maar 1 bergrug.

Wij zijn geen kilometer vreters, dus veel piste hoeft het niet te zijn, maar wel een beetje het gevoel dat je nog eens ergens anders komt. Ik denk dat wij "groomer" skien dan ineens een stuk leuker vinden!

Maar we willen natuurlijk ook nog steeds de ongeprepareerde sneeuw proeven, en ook daar heeft Europa een voorsprong met kids, om met lift ondersteuning off-piste te gaan skien. ook dat is in Amerika eigenlijk haast nooit mogelijk. Althans niet in de zin van dat je uit de lift stapt, omlaag skiet en weer bij een andere lift uitkomt. Tenminste, inbounds natuurlijk wel, maar dan blijf je altijd "dicht bij huis", en het is heel snel verspoord.

Dus ik denk dat we in een week misschien 2 keer een piste tochtje skien, 1 dag met een gids op pad gaan, en de rest een mix van pistes, en side-country.

Een ander punt is de lokale cultuur en ambiance, met historische dorpen of stadjes en lokaal eten. Dat staat natuurlijk ook hoog op het lijstje!
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 5 Mär 2019 21:43 (6% bewerkt)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 5 März 2019 · 21:35
    Mittersill ligt goed als je elke dag een ander gebied wilt doen met de auto. Die heb je toch al nodig om bij de lift te komen in Hollersbach kan je net goed een dagje Konigsleiten, Neukirchen en Zell am See doen. Een verder nadeel van Hollersbach is dat er geen dalafdaling is en moet je dus altijd met de lift naar beneden. Daarnaast ligt het aan het eind van het gebied en moet je steeds over dezelfde pistes richting Kitz.

als je in Orijk wilt zitten:
    Saalbach-Hinterglemm en volgend jaar met de aansluiting naar Zell am See.

De Zwitserse kant van Portes du Soleil (Champery)

Davos

En al eerder genoemd Serre Chevalier
    Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 5 März 2019 · 21:51
    Mittersill ligt goed als je elke dag een ander gebied wilt doen met de auto. Die heb je toch al nodig om bij de lift te komen in Hollersbach kan je net goed een dagje Konigsleiten, Neukirchen en Zell am See doen. Een verder nadeel van Hollersbach is dat er geen dalafdaling is en moet je dus altijd met de lift naar beneden. Daarnaast ligt het aan het eind van het gebied en moet je steeds over dezelfde pistes richting Kitz.

als je in Orijk wilt zitten:
    Saalbach-Hinterglemm en volgend jaar met de aansluiting naar Zell am See.

De Zwitserse kant van Portes du Soleil (Champery)

Davos

En al eerder genoemd Serre Chevalier
    sanno op 5 mrt 2019 21:35

Is Oostenrijk in het algemeen, en Saalbach in het bijzonder niet stervensdruk tijdens de laatste week van Februari?
    Serre Chevalierr leek mij inderdaad leuk, welk dorp/stad daar?
    Pdu Soleil, Champery klinkt ook interessant. Gindel is niet zo'n bezwaar en dit klinkt goed:
    "Voldoende off-piste
    Als je de weg een beetje kent is er geweldig off-piste te skiën in de Portes du Soleil. Van net naast de piste en eenvoudig tot behoorlijk uitdagend. Het is niet de belangrijkste markt voor het gebied, dus een goede leraar of gids kan even zoeken zijn."
    wel wordt gewaarschuwd voor drukte?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 6 März 2019 · 07:37
    Aan de onderkant van Serre Chevalier ligt Briançon (Serre Che 1000?) en dan loopt het omhoog richting de col de Lautaret via meer of minder rustieke dorpjes als Le Villard en Monetier les Bains (Serre Che 1500?). Net voorbij Monetiers ligt het rustieke en waarschijnlijk rustige dorpje Le Casset (ken ik alleen als kano-instapplaats), maar dan zit je niet direct aan de lift.
    Over de col de Lautaret ligt La Grave en aan de ooskant van Briançon rijd je naar Mont Genevre. Ten zuiden van Briançon liggen nog Puy st. Vincent, Pelvoux en Risoul o.a.
    Voordeel is dat hier waarschijnlijk niet zoveel Nederlanders zullen zitten in de voorjaarsvakantie, maar drukte is dan afhankelijk van vakanties in Engeland en Frankrijk (en Italië?). Ik weet niet hoe die volgend jaar vallen.
    O ja, en was al vermeld dat Briançon een ontzettend leuk, oud en gezellg vestingstadje is. Kom daar maar eens om in de Ustated Nites, om vanuit zo'n ambiance je wintersport te beleven. Je schijnt er wel spierpijn te krijgen als je er een week rondloopt vanwege de hoogteverschillen. 😃
    *Nachricht bearbeitet durch Aryen op 6 Mär 2019 07:51 (1% bewerkt)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 6 März 2019 · 08:19
    Samoëns zou ook een hele goede zijn met een gezin. Ik denk dat Pelvoux, Crevoux en Samoëns mijn favoriete skidorpjes in Frankrijk zijn omdat het echt authentiek Frans is en geen massa toerisme en lelijke stadskern. Samoëns heeft dan verreweg het grootste gebied. Veel Noord, veel open bossen en relatief rustig offpiste. Zelfs in een slecht sneeuwjaar kan je hier vaak prima skien. Touren is nog veel beter hier, genoeg low angle terrein met mooie vergezichten.

Neem even contact op met Arno zij hebben hele fijne acco, en super eten. En hij kan je ook precies vertellen waar je de lekkerste afdalingen kan vinden natuurlijk. Ze doen ook echt meerdaagse skitochten, dat zou voor jullie perfect zijn. En hij weet ook de drukke periodes precies.
    http://www.alpadventures.com/
    *Nachricht bearbeitet durch ieism op 6 Mär 2019 08:30 (5% bewerkt)
    splitfest.nl
  • svenk
    Advanced
    svenk op 6 März 2019 · 14:22
    Al veel tips voorbij zien komen hierboven, waaronder Alagna, Montgenevre hele goede zijn denk ik. Maar de laatste lijkt mij voor dit wensenlijstje inderdaad helemaal super. Goed verzorgd, alle mogelijkheden, (naar wens) fijne begeleiding!
    If in doubt, don't go out!
  • fsiblesz1018
    fsiblesz1018 op 6 März 2019 · 15:18
    Kijk eens naar Griment/Zinal. Zwitserland, dus redelijk rustig (want duur).
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 März 2019 · 15:18
    @Svenk, @Aryen, inderdaaad wilde ik net vragen naar Mont Genevre, dat klinkt zo op het eerste gezicht uitstekend. Ik heb er zo’n 25 jaar geleden eens langs de weg geslapen(in de zomer), op weg naar een week kanoën op de Durance.

Vanwege die jaarlijkse kano trips heeft Briancon heeft wel een plaatsje in mijn hart als jeugd sentiment.

Op zowel wintersport.nl als in het boek van where-to-ski staat dat het off-piste in Mont Genevre lang onverspoord blijft, dat is natuurlijk een plus punt meteeen. Verder de ligging op de Alpen hoofdkam om je bestemming aan het weer aan te passen.

Hoe lastig is dat in Monte di Lune/Via LAttea om naar een andere kant te komen(eventueel per auto/bus) als het weer aan een kant slecht is?
    *Nachricht bearbeitet durch Slim op 6 Mär 2019 15:44 (1% bewerkt)
  • skiester
    Advanced
    skiester op 6 März 2019 · 16:25
    Duidelijk: zermatt. Is duur en dus rustig. Mooi dorp. Fantastische uitzichten en vwb piste ski ongeevenaard. Vaak maar 1 of 2 pistes per vallei. Off piste gevoel (alleen natuur om he heen) op de pisten. Bizar lange pistes en voldoende piste routes waar je gemsen en herten tegenkomt. Berghutten prachtig. Naar Cervinia voor italiaanse chaos en espresso, valtournenche voor wat bomen.

Als je het kunt betalen: kijk niet verder.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 März 2019 · 17:12
    @Ieism,
    Samoens, klinkt inderdaad leuk. Grand Massif had ik al een beetje naar zitten kijken.

@Skiester, Zermatt klinkt inderdaad ook mooi. Moeten maar eens kijken hoe duur dat dan eigenlijk is.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 6 März 2019 · 17:13
    Ik vermoed dat col de Montgenèvre niet snel gesloten is met slecht weer. Verder kun je met de Frèjus tunnel altijd in Frankrijk komen, maar dan zit je nog lang niet in Briançon.
    Maar ik weet niet zeker of dat de kant is die je bedoelt vanuit Monte di Lune/Via Lattea?
  • maaike.bb
    Beginner
    maaike.bb op 6 März 2019 · 20:03
    vorig jaar was Montgenevre-briancon 15 min. rijden..... rijdt ook een bus.

Wel veel (sfeervolle) oude liften in Montgenevre. Veel mooie toeren invde omgeving, maar auto dan wel handig.Net over de grens met Italie lekker goedkoop koffie drinken.
    Serre chevalier is groter, wat meer ontwikkelt, maar ook leuk.
  • Slim
    Beginner
    Slim op 6 März 2019 · 22:53
    Ik vermoed dat col de Montgenèvre niet snel gesloten is met slecht weer. Verder kun je met de Frèjus tunnel altijd in Frankrijk komen, maar dan zit je nog lang niet in Briançon.
    Maar ik weet niet zeker of dat de kant is die je bedoelt vanuit Monte di Lune/Via Lattea?Aryen op 6 mrt 2019 17:13

Wat ik bedoelde is dat @Rogier op wintersport.nl verteld dat het weer aan de ene kant van Via Lattea heel anders kan zijn dan aan de andere kant. Dat is natuurlijk een voordeel, dan kun je de plekj kiezen met het de beste omstandigheden voor die dag. Maar dan vroeg ik me af, stel dat je in Mont Genevre verblijft en je wil ergens anders skien vanwege de condities, kun je daar dan makkelijk komen? Op ski’s is natuurlijk fijn, maar vaak is het veel sneller/makkelijker om dan even de auto/bus te pakken.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro