dilemma Völkl BMT 90 en binding

• Claudio
    Beginner
    Claudio op 29 März 2020 · 21:26
    Met het oog op het volgende seizoen heb ik een nieuw toerskisetje aangeschaft: Völkl BMT 90 ski’s en Fritschi Tecton bindingen. Echter… de Völkl ski’s hebben een afgebakend gebied waar de binding kan worden bevestigd. Er is een sjabloon te downloaden waarop te zien is welk gebied van de binding (in de vorm van een liggende letter H) geschikt is om in te boren en de binding te bevestigen. Dit is blijkbaar gedaan om bij het bouwen van de ski gewicht te besparen. Nadat ik de instructies heb uitgevoerd blijkt dat de schroeven van de voorbak netjes in het aanbevolen gedeelte vallen. Bij de achterbak is dat helaas niet het geval, ik schat dat 2/3 van de schroeven in het daarvoor bestemde gedeelte valt en 1/3 gedeelte er buiten. Daar zit dus mijn twijfel.

Völkl adviseert om uitsluitend gebruik te maken van Marker bindingen. De reden om voor Fritschi Tecton bindingen te kiezen (toen ik bestelde was ik nog niet op de hoogte van dit dilemma) was vooral de veiligheid die de Tecton biedt en de goede eigenschappen bij het dalen in combinatie met het relatief lage gewicht.

Ik gebruik Atomic Hawx Ultra XTD schoenen met GripWalk zolen.

Mijn vraag: als ik de schroeven van de achterbak met epoxy bevestig, is de achterbak dan voldoende sterk gemonteerd (ondanks dat 1/3 deel van de schroeven buiten het daarvoor bestemde gedeelte valt) of is het verstandiger om de Tecton bindingen terug te sturen en naar een alternatief te zoeken?
    Claudio
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 März 2020 · 10:46
    Het zou wel helpen al je laat zien welke schroeven erbuiten vallen, de achterste neem ik aan? En om hoeveel schroeven gaat het dan?
    splitfest.nl
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 30 März 2020 · 11:45
    Het gaat om de 4 schroeven van de achterbak. Volgens het sjabloon van Fritschi is de afstand tussen de schroeven (van hart tot hart) 28 mm. Dat betekent dat maar 1 mm van de schroef in het daarvoor bestemde gebied valt.
    Claudio
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 30 März 2020 · 14:48
    Claudio
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 März 2020 · 17:41
    Hmm. Dat is wel een lastige montage want als je gaat boren kan het zijn dat je half in een metalen plaatje zit en de ander helft niet waardoor je snel scheef kan gaan. Ik weet niet wat het materiaal van de "H" is, meetal dun metaal bij ski's geloof ik.

splitfest.nl
  • Claudio
    Beginner
    Claudio op 30 März 2020 · 20:08
    Boren in de rand van een metalen plaatje (ik verwacht ook dat de H-vorm een metalen plaatje is) is geen probleem, dat doe ik namelijk met een kolomboormachine. Mijn vraag is vooral of de schroeven / plaat voldoende stevig bevestigd zijn als ik dat in combinatie met epoxy monteer.
    Claudio
  • vasco
    Advanced
    vasco op 30 März 2020 · 20:18
    Mooie ski, ik heb ze bijna ook gekocht. Ik ben nu blij dat ik dat niet had gedan, mijn vipecs hadden hetzelfde probleem gehad.

Suf dat ze die platen zo smal maken. Ik dacht dat bindingen juist adverteren met dat ze een brede en rotatiestijve montage hebben.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 März 2020 · 21:31
    Met een kolomboor moet dat wel recht lukken, de vraag of het voor jou sterk genoeg is kan denk ik niemand beantwoorden.

Mijn gevoel zegt dat iemand die niet de allerzwaarste en lompste skier is ook zonder dat plaatje precies te raken de binding er niet af trekt. De binding zal eerder gewoon releasen dan dat je de schroeven eruit trekt. Misschien dat je met touren als je de risers erop zet wel meer kans hebt dat het los gaat zitten. Als je het netjes monteert met lijm of epoxy, blijft het naar mijn idee wel heel.

Maar garantie geef ik er niet op. 😃
    splitfest.nl
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 31 März 2020 · 06:59
    Weet je zeker dat t met Grip walk kan, vooral omdat schoenen vaak met verschillende zolen worden geleverd. Ik zeg het omdat ik het zelf heel verwarrend vind met de verschillende type zolen. De website van Fitischi is mij onduidelijk en verwijst naar onderstaande 4 punten check (net of er geen standaarden zijn voor zolen). Ik had mijn nieuwe schoenen met Gripwalk in compatible bindingen gezet van Marker, maar daar bleek dat ik nog wel de hoogte bij moest stellen. Dat was maar goed, want ik had met de ingestelde hoogte geen release (ai). In het filmpje lijkt het of Gripwalk niet kan.

Important advice / 4-Item check for function and safety Because of the absence of standards or the lack of compliance with standards in the manufacture of boots, Fritschi developed a 4-item check to determine the compatibility and functionality with bindings of all brands. It is available to retailers and users on https://fritschi.swiss. The release settings of all Fritschi bindings can be measured at any retail store with a binding test instrument.

• vasco
    Advanced
    vasco op 31 März 2020 · 16:21
    Directe link naar het filmpje: https://www.dropbox.com/sh/zegnqc9jsgq4mss/AACBQbB3jBi8yt5arQmoLX5Qa/0...

Het zou toch wel fijn zijn als hier een standaard voor komt. Zo achteraf een beetje passen of het nou goed gaat is ook wel jammer.

Hoe staat dat met andere puntjesbindingen, hebben die dezelfde euvels?
    *Nachricht bearbeitet durch vasco op 31 Mär 2020 16:26 (38% bewerkt)
  • Flachlander
    Beginner
    Flachlander op 31 März 2020 · 19:37
    Welke skischoen past bij welke binding?

https://wepowder.com/nl/forum/topic/274892
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 3 April 2020 · 16:57
    Volgens mij is de consensus dat de H van volkl een marketing gimick was om meer Marker bindingen te verkopen. Op TGR zijn hier vele discussies over en veel mensen hebben buiten de H gemonteerd zonder problemen. Zou me niet te druk maken dus.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 3 April 2020 · 18:29
    En anders zou je nog inserts kunnen monteren om problemen te voorkomen.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro