Ik heb de afgelopen dagen in de boeken gezeten en blijkbaar het een en ander gemist. Ik kon een kleine glimlach niet onderdrukken toen ik dit topic las. Wat zijn jullie toch een bijzondere groep mensen. Als geen ander in staat snel informatie en data te verzamelen en daar mee aan de slag te gaan. Ook nu waren jullie sneller dan Arjen en ik met het brengen van nieuws. Maar gelukkig zijn jullie ook als geen ander in staat met elkaar in gesprek te blijven in plaats van te polariseren.
Het nieuws lag al op straat, maar om daar maar zo helder mogelijk in te zijn een antwoord op jullie vraag: Ja, ik ben gestopt. Het is alweer 15 jaar geleden dat ik met Tobias van Surfweer in de golven van Hoek van Holland lag. Hij suggereerde me om mijn sneeuwbericht niet meer via de mail te versturen aan vrienden maar online te zetten. Niet veel later was mijn eerste weerbericht publiek onder de naam versesneeuw.nl Al snel daarna leerde ik Arjen en Bart kennen en in 2008 integreerden we skizone.nl en versesneeuw.nl en lanceerden wePowder.
Ik heb 15 mooie jaren achter de rug. Ik heb heel veel geleerd, mooie avonturen beleefd, delen van de sneeuwwereld gezien die ik me altijd zal blijven herinneren en heel veel nieuwe mensen leren kennen. Maar er waren ook diepe dalen. Het begon met het verlies van Steven en daarna volgden er meer. Vrienden van jou en mij hebben hun leven gelaten in de Alpen en nog steeds ben ik bang als er een onbekend nummer mij belt in de wintermaanden. Maar de warmte, eensgezindheid en steun die er op dit soort momenten op wePowder dan voor elkaar is heb ik altijd als bijzonder ervaren.
In 15 jaar heb ik via versesneeuw en wePowder meer dan 3000 weerberichten en meer dan 330 poederalerts gelanceerd. Van oktober tot en met april stond bij mij alles in het teken van de actuele sneeuwcondities en jullie de beste trip bezorgen. Tienduizenden vragen heb ik via allerlei kanalen van jullie ontvangen. Vragen als waarheen te gaan maar ook vragen naar aanleiding van mijn analyses. Dat leverde mooie momenten op waar ik veel van geleerd heb en die me energie gaven.
Maar als je 24/7 aan staat dan wordt zoiets steeds dominanter en alles bepalender. Privacy is een kostbaar goed ben ik achter gekomen. Er waren momenten in de winter dat mijn telefoon continue trilde. Tijdens de wedstrijden van mijn kinderen, als ik ’s avonds op een verjaardag was, als ik zelf op trip was of als ik na een surfsessie net uit het water kwam en hem weer aanzette. Na 15 jaar in deze setting is mijn energie langzaam opgebrand en door omstandigheden gedwongen deed zich het moment voor om afstand te nemen. Voor jullie komt dit misschien nu rauw op jullie dak, ik heb hier de afgelopen jaren naartoe kunnen werken.
Maar maak je niet druk, Arjen is een fantastische vent en achter hem staat een team van (technische) wizards die online de mooiste dingen maken. Dat zit wel goed. Daarnaast is wePowder altijd wij geweest. De slogan samen kunnen we Corona aan zou hier bedacht kunnen zijn. De manier waarop iedereen elkaar hier helpt is de basis van het succes. wePowder zijn we allemaal een beetje zelf.
En vergeet niet, de tijd van schaarse informatie ligt ver achter ons. Ooit moesten we het doen met faxkaartjes, teletekst en lawineberichten die bij de kassa van een skigebied hingen (als je gelukt had). In de 30 jaar dat ik op poeder jaag is het informatielandschap totaal veranderd. Het is tegenwoordig eerder zo dat je teveel dan te weinig info hebt.
Mis je mijn bericht om al die info te duiden dan zijn er de meer dan 3000 weerberichten waaruit je kunt putten, net als het oude en nieuwe wePowder Guidebook. En wees niet bang, fouten maken mag. Een dag niet gevallen is een dag niet geleerd. De kennis van sneeuw en weer in zijn algemeenheid en microklimaten in het bijzonder heb ik mezelf met vallen en opstaan eigen gemaakt. Er bestaan geen mislukte trips, maar je mist wel een kans als je er niet van leert.
Toen Corona zijn intrede deed werd ik benaderd door Tobias van Surfweer en Valentijn van Goede Golven. Ze waren bezig met een online cursus surf voorspellen en mijn kennis van het weer konden ze daarbij gebruiken. De cursus staat inmiddels live (
http://cursus.goedegolven.nl/cursus-info/) en ik heb weer met Tobias wat golven gepakt. Na 15 jaar is de cirkel daarmee rond.
Ik zit tegenwoordig weer in de virtuele schoolbanken en ben druk met studieboeken en online lessen. Naast alle onvergetelijke avonturen heeft 30 jaar sneeuw me vooral geleerd dat we zuinig moeten zijn op onze bergen en ons klimaat. Daar probeer ik nu meer over te leren.
Rest me je te bedanken voor alle mooie jaren!
Stay stoked & May the powder be with you
Morris