Tripreport: Big Steep Momma - backcountry in Fernie

• Petty
    Beginner
    Petty op 25 März 2021 · 23:28
    Om de stoke er voor jullie in te houden een trip report vanuit Fernie, BC. Het is een vreemd jaar voor de backcountry: veel sneeuw in december, weinig sneeuw in januari en daardoor een persistent weak layer die maar actief bleef.. Nu dan eindelijk het lawinegevaar weer te overzien is, trok ik er afgelopen dinsdag met m'n (ervaren) maatje op uit om een van zijn doelen voor deze winter af te strepen: het topje van Big Steep Momma, drie bowls van Fernie Alpine Resort vandaan.

We begonnen op een cat track onderweg naar Fish Bowl, werden daar alvast getrakteerd op wat verse lijnen en na een traverse plakten we de skins onder onderweg naar Liverwurst bowl. Relatief makkelijk, de skin track was al gezet door mensen die ietsje eerder vertrokken dan wij en gemoedelijk maakten we onze meters in het zonnetje. We zagen minder en minder sporen, ik zong The Lion King (tot ergernis van m'n maatje) en voor we het wisten, waren we in Liverwurst voor de volgende transitie en verse bochten! Afgelopen maandag werden we getrakteerd op een cm of 15, niet te zwaar, dus het was heerlijk rijden.
    Onderweg naar Big Steep Momma was er een zijdelings doel: een van de Liverwurst chutes. We skinden de track omhoog van de groep voor ons, en terwijl zij naar een chute een stukje hoger onderweg waren, besloten we iets lager te blijven en de chutes zonder sporen te rijden.

Wat. Een. Sneeuw. Blind na de eerste bocht, gejuich en big smiles onderaan. Heerlijk om even de stress van onze naderende examens (ik snowboard, hij ski) te vergeten en onszelf eraan te herinneren waarom we skiën en snowboarden. Even snel iets eten en de skins weer onder plakken voor het laatste stuk naar de top van Big Steep Momma.

De zon was inmiddels achter de wolken verdwenen, wat de sneeuw en lawineveiligheid ten goede kwam. Rustig aan ploegden we voort, geen skin track meer om te volgen, en toen het allemaal te steil werd voor de skins, bonden we de ski's/splitboard op de rugzak en vervolgden we onze weg al boot packend omhoog. De corniche op de top was stabiel, dus dat werd onze route omhoog. Ik was blij dat ik een ijsbijl had geleend van een andere vriend..

Op de top even juichen en snel alle lagen kleding weer aan, het splitboard in elkaar en afdalen, want het was gaan waaien en het koelde flink af, en we hadden nog een lange weg te gaan. En de sneeuw.... Man. Ik dacht dat ik goeie foto's had gemaakt van m'n maatje, maar het enige wat ik later zag was één grote sneeuwwolk. Blower pow!!! Intens blij op de steeps daar, die me niet intimideerde maar juist heel vrolijk maakten.

Onderweg naar beneden vonden we in Orca Bowl nog een fantastisch poederveld, onderweg terug naar de auto. Daarna volgde een bospad en - gelukkig - een brug over de rivier, die afgelopen zomer is geplaatst om het de tourskiërs wat makkelijker te maken. Ik was inmiddels zo moe dat ik zonder die brug ongetwijfeld een nat pak had gehaald.. We kwamen uit op de cat track die van Island Lake Lodge terugloopt naar de parkeerplaats, en die eindeloos leek te duren. Na een dag van 7u, ongeveer 1100 hoogtemeters en oneindig veel plezier in de poeder kwamen we weer bij de auto uit, en mocht er een welverdiend biertje open.

Als nog niet zo ervaren splitboarder voel ik me enorm veilig op sleeptouw, en was dinsdag één groot leerproces. Voornamelijk over pro-actief of reactief op omstandigheden reageren: ik had m'n crampons graag wat eerder onder gebonden en m'n ijsbijl wat eerder van m'n rugzak afgehaald.. Het smaakt absoluut naar meer; hopelijk duurt de lente nog lang!
    Not really work, not really play. Just having fun living - Craig Kelly
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 25 März 2021 · 23:39
    Lekker!! Dank voor de report en de foto's!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 März 2021 · 08:28
    Nice! Leuk zo'n report uit the great white north! En die namen, fantastisch! Fish bowl, Liverwurst bowl en Big Steep Momma (probeer dat maar eens te googlen 😅). Succes met de examens!
    *Nachricht bearbeitet durch Ee1co op 26 Mär 2021 08:31 (7% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 26 März 2021 · 08:50
    JALOERS!
    ...
    Maar dank voor het delen 😃
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 26 Mär 2021 08:50 (67% bewerkt)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • coeninthewhiteroom
    Beginner
    coeninthewhiteroom op 26 März 2021 · 10:56
    lekker man! Succes met je examen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 März 2021 · 12:55
    Heerlijk!
    splitfest.nl

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro