Climate change ?

• Steven2728
    Advanced
    Steven2728 op 28 Dezember 2021 · 12:37
    Hi, zit nu in de west-alpen (Morillon) op 1100 meter midden in de regen en hoge temperaturen. De laatste jaren gebeurt dit steeds vaker, en heb daarom Goretex gekocht. Maar dit is wel heel bizar. Is dit climate change; is dit de toekomst ? Of is het toeval ? Cheers, Steven.
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 28 Dezember 2021 · 13:51
    Nee dat heb ik ook gezien in de jaren 80, maar als je het jezelf maar vaak genoeg af vraagt en leest in pulp media , ga je het vanzelf omarmen als een nieuwe post coivid religie.
    Summer Sucks!
  • Steven2728
    Advanced
    Steven2728 op 28 Dezember 2021 · 14:06
    Haha, dat is fijn om te horen 😃. Gelukkig ben ik niet van de post-covid religie 😉
  • ThijsB
    Beginner
    ThijsB op 28 Dezember 2021 · 14:28
    haha, mooi staaltje N = 10 (of zoiets). Dat je het in de jaren 80 tegenkwam, betekent niet dat het nu niets te maken heeft met climate change. Misschien had je pech dat je op het verkeerde moment, op de verkeerde plek was. Daarnaast is het geheugen van mensen notoir selectief en slecht, en zouden (persoonlijke) waarnemingen niet moeten worden genomen als 'bewijs' (Mijn opa werd 90 en rookte, dus roken is niet schadelijk, is er nog zo één). De statistieken tonen aan dat de winters gemiddeld genomen warmer zijn geworden en dan is de kans groter dat er dagen zoals deze meer voor kwamen ja, zoals je zelf zegt @steven2728 . Zie https://wepowder.com/nl/forum/topic/262287 voor wat meer achtergrond info en wellicht beter antwoord op je vraag.
    *Nachricht bearbeitet durch ThijsB op 28 Dez 2021 14:29 (1% bewerkt)
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 28 Dezember 2021 · 14:31
    5G is trouwens ook super slecht voor je lawinepieper, heb ik gehoord van de zus van de neef van een skileraar die ik ken.

Eigenlijk heel logisch, want 3x3 is helemaal geen 5! Doe je eigen research mensen!!
    *Nachricht bearbeitet durch Willem2k op 28 Dez 2021 14:31
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 28 Dezember 2021 · 14:45
    Ja inderdaad , wat zegt een persoonlijke waarneming nu eenmaal, zeker als het geheugen notoir slecht blijkt te zijn.
    Gelukkig hebben we klimaatwetenschappers, die zijn echt spot on geweest de laatste 50 jaar met al hun profetische voorspellingen😉
    Summer Sucks!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 28 Dezember 2021 · 14:55
    Ik geloof ook niet in regen. Ik geloof wel dat er "iets" valt. Regen is gewoon te vroeg gesmolten sneeuw. Het is goed dat het bestaat, zo had de sneeuw anders hier in Nederland nu wel tegen de dakgoot aangelegen. Baksteen is dan ook een prima alternatief voor gore-tex en als je een vergiet omgekeerd op je hoofd zet wordt je minder nat.
  • Andreski
    Beginner
    Andreski op 28 Dezember 2021 · 15:16
    Over 3 x 3 gesproken, zie onder de mening van Werner Munter

https://www.swissinfo.ch/eng/global-warming_climate-sceptics-continue-...
    Andreski
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 28 Dezember 2021 · 16:11
    Werner Munter is een wijs man met een meer dan gemiddeld boerenverstand.
    Helaas bijna zeldzaam tegenwoordig in een digitale wereld waar veel alles voor zoete koek slikken zonder zelf na te denken.
    Covid ,klimaat etc gaat alleen maar om geld en geld verschuiven.
    Afval en overbodig plastic zooi daarentegen is wel iets waar de mensheid een stop tegen kan maken.
    Summer Sucks!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 28 Dezember 2021 · 18:05
    In Canada BC nu aardig fris -20 waar ikzelf woon. In Alaska +19 en dan stuk naar het Oosten -51.
    And Also The Trees
  • dejongarno
    Advanced
    dejongarno op 28 Dezember 2021 · 20:31
    Ik woon al 14 jaar in Samoens en heb de laatste jaren regelmatig een groene kerst gezien, maar wat we nu zien is wel uniek triest moet ik zeggen en zeker gezien de tijd van het jaar.

Maar ook de inversie van vorige week was ongekend; min 13 s ochtends op 700m en uur later +5 op 1700m, das ook niet echt normaal….

• Steven2728
    Advanced
    Steven2728 op 28 Dezember 2021 · 22:57
    Wow, dat is serieus koud in Yellowknife. Mijn schoonvader vertelde daar een paar mooie verhalen over. Hij had daar in de jaren '60 gewerkt als wegenbouwer en hij paste op boerderijen. Als hij hete koffie omhoog gooide en het kwam als ijs naar beneden dan was het kouder dan - 30 grC. In de winter konden ze overleden mensen niet begraven en werden ze op het dak van de boerderij gelegd zodat de wilde beesten er niet bij konden. De naam " Yellowknife" ontstond omdat blanke mensen daar Indianen met gouden messen zagen. Die schoten ze dood vanwege het goud, en de verwachting dat ze snel zelf goud konden vinden. Toen dat niet lukte, bleek dat de Indianen er generaties over hadden gedaan om zoveel goud bij elkaar te vinden dat ze er een mes van konden maken. Hij wilde als boer blijven werken in Vancouver maar moest terug naar Nederland om de boerderij van de familie te leiden. Ik ben met een vriend gaan skieen met een Canadese gids. Die verdwaalde in Calgary, maar wist goed de weg in de bergen. We gingen naar Kicking Horse om de "T2" te skieen. Ik heb daar duizend angsten gescheten. Bleek later dat " T2" betekende: " Terminator 2" 😉 . We hebben in Banf ook een dubbel diamond run gedaan met punjj sticks. Dat waren afgebroken dennebomen die boven de sneeuw uitstaken. De gids had deze run zelf aangelegd. Ik viel, gleed 50 meter omlaag en kwam tussen de punji sticks terecht. Overal bloed. Het bleek gelukkig alleen een kin-wond te zijn. In het ziekenhuisje in Banff moesten we uren wachten nadat we een paar honderd dollar hadden betaald. Toen ik aanbood om dan maar zelf mijn kin te hechten, werd ik alsnog snel behandeld. Wat mij opviel in Canada: de enorme wildernis, ontzettend aardige mensen, vuurtjes in de sneeuw met uitzicht op de bergen en een bevroren rivier, en een koud biertje. In het dorpje Golden hoefde je de deur van je huis niet op slot te doen. Een Canadese ski-coach die de magische woorden uitsprak: " Always lean forward into the deep.........."
  • The_O
    Tourist
    The_O op 29 Dezember 2021 · 16:57
    Dank Steven voor anekdotes. Canada altijd goed voor avontuur. Ik zal even een nieuw topic met wat hier recent in ons skidorpje gebeurd is wil deze global warming draad niet verstoren. Overigens moet ik van buurman mider naar voren hangen in de poeder, weer een ander verhaal.
    And Also The Trees
  • The_O
    Tourist
    The_O op 29 Dezember 2021 · 17:42
    Dank Steven voor anekdotes. Canada altijd goed voor avontuur. Ik zal even een nieuw topic met wat hier recent in ons skidorpje gebeurd is wil deze global warming draad niet verstoren. Overigens moet ik van mijn buurman (prive coach) minder naar voren hangen in de poeder, weer een ander verhaal.
    *Nachricht bearbeitet durch The_O op 29 Dez 2021 17:42 (4% bewerkt)
    And Also The Trees
  • Steven2728
    Advanced
    Steven2728 op 29 Dezember 2021 · 19:18
    Hi The_0, dat lijkt me heel leuk, een nieuwe topic over Canada. Heel mooie land ! Fantastische mensen, Kijk R naar uit 😃
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 29 Dezember 2021 · 19:40
    Werner Munter is een wijs man met een meer dan gemiddeld boerenverstand.
    Helaas bijna zeldzaam tegenwoordig in een digitale wereld waar veel alles voor zoete koek slikken zonder zelf na te denken.
    Covid ,klimaat etc gaat alleen maar om geld en geld verschuiven.
    Afval en overbodig plastic zooi daarentegen is wel iets waar de mensheid een stop tegen kan maken.
    edvantijen op 28 dec 2021 16:11

De beste man heeft overigens best wel wat empirisch onderzoek gedaan en een hypothese neergelegd die niet eenvoudig te weerleggen is. Dat zou ik toch wel wat hoger dan "meer dan gemiddeld boerenverstand" willen bestempelen. Of heb ik de ironie gemist✔
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 29 Dezember 2021 · 19:53
    Haha absoluut, hij is een koning en absoluut de moeite waard om te volgen en lezen.
    Evenals Marijn Poels met zijn documentaire headwind.

Summer Sucks!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 Dezember 2021 · 20:14
    Munter is geen klimatoloog.

Alleen omdat zijn mening jou goed uitkomt, wil nog niet zeggen dat het ergens op slaat. Vraag het anders aan een oliebollen bakker, die heeft er net zo veel verstand van namelijk.
    splitfest.nl
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 29 Dezember 2021 · 20:56
    Hah nou bij deze dan.
    Wat vind u er van?
    Summer Sucks!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 29 Dezember 2021 · 21:25
    Ik vind dat het weer moet gaan sneeuwen.
    splitfest.nl
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 29 Dezember 2021 · 21:49
    Komt vanzelf, geduld😉
    Summer Sucks!
  • Hairofthedog
    Tourist
    Hairofthedog op 30 Dezember 2021 · 12:14
    Ik bevind me hier in hoog Alpine terrein als oliebollenbakker (op twee manieren 😅) zullen we maar zeggen.
    Heb als ervaren oliebollenbakker het nodige gelezen van verschillende wijze mannen, dat wel. Ik denk dat ik in dit terrein zeer voorzichtig te werk ga en voorzichtige keuzes zal maken omdat de risico's te hoog zijn. Wat anderen denken laat ik daar maar ik ga met jou die berg niet op. Denk dat je keuzes niet op de juiste waarnemingen gebaseerd zijn.

*Nachricht bearbeitet durch Hairofthedog op 30 Dez 2021 12:17 (4% bewerkt)
  • GPO
    Beginner
    GPO op 30 Dezember 2021 · 18:35
    Tegenwoordig is alles "climate change". Er was zelfs geen sneeuw in dec 2014,2015,2016. Ooit gehoord van het woord Weihnachtstauwetter?

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro