Steven2728 op 28 Dezember 2021 · 22:57
Wow, dat is serieus koud in Yellowknife. Mijn schoonvader vertelde daar een paar mooie verhalen over. Hij had daar in de jaren '60 gewerkt als wegenbouwer en hij paste op boerderijen. Als hij hete koffie omhoog gooide en het kwam als ijs naar beneden dan was het kouder dan - 30 grC. In de winter konden ze overleden mensen niet begraven en werden ze op het dak van de boerderij gelegd zodat de wilde beesten er niet bij konden. De naam " Yellowknife" ontstond omdat blanke mensen daar Indianen met gouden messen zagen. Die schoten ze dood vanwege het goud, en de verwachting dat ze snel zelf goud konden vinden. Toen dat niet lukte, bleek dat de Indianen er generaties over hadden gedaan om zoveel goud bij elkaar te vinden dat ze er een mes van konden maken. Hij wilde als boer blijven werken in Vancouver maar moest terug naar Nederland om de boerderij van de familie te leiden. Ik ben met een vriend gaan skieen met een Canadese gids. Die verdwaalde in Calgary, maar wist goed de weg in de bergen. We gingen naar Kicking Horse om de "T2" te skieen. Ik heb daar duizend angsten gescheten. Bleek later dat " T2" betekende: " Terminator 2" 😉 . We hebben in Banf ook een dubbel diamond run gedaan met punjj sticks. Dat waren afgebroken dennebomen die boven de sneeuw uitstaken. De gids had deze run zelf aangelegd. Ik viel, gleed 50 meter omlaag en kwam tussen de punji sticks terecht. Overal bloed. Het bleek gelukkig alleen een kin-wond te zijn. In het ziekenhuisje in Banff moesten we uren wachten nadat we een paar honderd dollar hadden betaald. Toen ik aanbood om dan maar zelf mijn kin te hechten, werd ik alsnog snel behandeld. Wat mij opviel in Canada: de enorme wildernis, ontzettend aardige mensen, vuurtjes in de sneeuw met uitzicht op de bergen en een bevroren rivier, en een koud biertje. In het dorpje Golden hoefde je de deur van je huis niet op slot te doen. Een Canadese ski-coach die de magische woorden uitsprak: " Always lean forward into the deep.........."