Tips Noorwegen

• ronaldkater
    ronaldkater op 26 Dezember 2022 · 08:17
    Iemand ervaring met Noorwegen. Welkeforecast bv te volgen en wel gebied voor freeride in januari?
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 26 Dezember 2022 · 09:38
    Hi Ronald,

Check de Varsom app.

xs2arjan
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 Dezember 2022 · 10:13
    Actuele sneeuwdiepte en voorspelling: https://www.senorge.no/map
  • ieism
    Expert
    ieism op 26 Dezember 2022 · 16:23
    Voor freeride moet je niet al te hoge verwachtingen hebben qua hoogtemeters en aantal liften. Ik zou bijna zeggen, als je niet gaat touren is het niet heel erg voor de hand liggend om die kant op te gaan.

Er ligt wel redelijk base, maar te dicht bij de kust is het nu ook warm en regen.

Een aantal handige links bij elkaar
    https://www.splitfest.nl/weather/
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • ronaldkater
    ronaldkater op 26 Dezember 2022 · 17:23
    Voor freeride moet je niet al te hoge verwachtingen hebben qua hoogtemeters en aantal liften. Ik zou bijna zeggen, als je niet gaat touren is het niet heel erg voor de hand liggend om die kant op te gaan.

Er ligt wel redelijk base, maar te dicht bij de kust is het nu ook warm en regen.

Een aantal handige links bij elkaar
    https://www.splitfest.nl/weather/ieism op 26 dec 2022 16:23

Dank. Splitten is geen probleem maar is er bv in voss genoeg om al paar dagen mooie poeder te vinden? Anders is het wel heel minimaal natuurlijk daar...
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 Dezember 2022 · 17:49
    Temp is nogal belangrijk, zeker in het westen.
    Ik vond kleinere spots als Hovden & Hallingskarvet ook wel vet, kan je wellicht nog wat oude TR's over vinden.

Verder is Yr.no een fijne weatherapp voor die regio, met een goed model.

Voss ben ik nooit geweest, alle keren dat ik er naar keek was het daar uiteindelijk te warm.

zou er zoals @iesm aangeeft nooit heengaan zonder een setje vellen
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • ieism
    Expert
    ieism op 26 Dezember 2022 · 20:27
    Alle gebieden die bij de zee in de buurt liggen kunnen heel snel te warm zijn afhankelijk van welke kant het front komt. In de praktijk kan je nog niets zinnigs zeggen over Voss voor na volgende week. Vaak komt er een bak sneeuw in het westen, en de volgende dag kan het zomaar regen zijn. Dan moet je in de auto stappen en richting het binnenland of oost rijden waar veel meer een landklimaat is en dan vaak net geen dooi is.
    Het is wel zo dat het westen veel meer sneeuw pakt. Het weer is veel meer een ding dan in de Alpen.

Ik zit in Telemark, daar valt minder maar is het wel kouder. Het is bij ons op 750m al een paar weken net niet te warm geweest, ondanks dat het ook hier kwakkelen is voor Noorse begrippen.
    Dus je moet een auto of camper hebben, en flexibel zijn.
    Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 26 Dezember 2022 · 23:56
    Als je in Noorwegen serieus wilt gaan freeriden dan moet je gaan vellen. Op powfinder.net zijn enkel routes voor de omgeving Voss ingetekend. Ben er nog niet aan toegekomen om andere gebieden in te tekenen. Het weer in januari kan onstabiel zijn. Dat betekend dat het kan stormen danwel laaghangende bewolking met complete white-outs. De westkant krijgt vaak de meeste sneeuw zoals reeds geschreven. Dus Voss, Sunnmore, Songdal, Jotumheimen zijn goede kandidaten. Door de weeks ga je echter niet veel poederstress ondervinden. De meeste noren skiën gewoonlijk in het weekend. Zou haast zeggen dat je het beste de weekenden kunt gebruiken om te reizen mocht het slecht weer zijn en dan van ma-vr te skiën. Veel plezier
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro