Splitboards

• HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 8 Januar 2011 · 03:25

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, maar heb enkele vragen en hoewel ik de zoekfunctie gebruikt heb vind ik geen specifieke antwoorden. Ofwel zijn de antwoorden te technisch, ofwel wil ik doorvragen... Dan heb ik maar een account aangemaakt en stel ik in deze topic mijn eigen vragen.

Even korte schets van de situatie: ik ben een klimmer. Ik heb ook al wat ervaring als alpinist en heb al wat beklimmingen gedaan, voornamelijk in de Franse Alpen. Ik snowboard ook al heel wat jaren, en daarbij verkies ik snowboarden in poeder, niet naast de piste maar zo ver mogelijk van de piste.

Via mijn alpinisten-vrienden en -contacten ben ik nu al enig tijdje jaloers op het fenomeen toerskiën. Het lijkt me zalig zo de backcountry te doorkruisen en maagdelijke poederlijnen te trekken. Probleem: ik ski niet graag. Echt niet graag. Oplossing: enkele, maar daarbij heb ik dus vragen.

Voor zover ik weet zijn er drie oplossingen, zijn er meerdere - alsjeblief - informeer me! 😃

1) splitboard -> je split het board en wandelt als een toerskiër, voor een helling bevestig je het weer aan elkaar een board je naar beneden.

2) sneeuwschoenen/-raketten -> je wandelt doorheen de backcountry met je board op je rug, bij de helling gaan de sneeuwschoenen de rugzak in en gaat je board aan je voeten

3) stijgski's -> idem als bij sneeuwschoenen.

Bij deze 3 oplossingen zie ik toch wat nadelen, en daarom ben ik lid geworden van dit forum.

1) snowboardt een splitboard wel nog hetzelfde als een écht snowboard? En ik weet dat hier waarschijnlijk bevooroordeelde mensen zitten, maar ik zoek een eerlijk antwoord, feit blijft dat je board uit twee delen bestaat.

2) ik ben absoluut verliefd op mijn huidig snowboard, dat een V-rocker is. Bestaan dergelijke modellen in splitboard-land?

3) passen splitboards wel in de sporen van toerski's? Want als er sporen zijn zou ik die graag volgen... Of zijn de splitboard-helften te breed? Bestaan er smallere splitboards?

4) sneeuwschoenen hebben het duidelijke nadeel dat ze heel wat trager zijn dan toerski's. Ik ben van plan met toerski-vrienden mee te trekken, dus dat is geen oplossing... Daar bovenop lijkt het me onhandig je bord op je rug mee te dragen. Iemand die hier een oplossing voor heeft? En hebben ze wel genoeg draagvermogen?

5) stijski's zijn in dat opzicht beter dan sneeuwschoenen: ze passen in de sporen (of dat denk ik toch) van toerski's. Ze zijn dus sneller. Nadeel blijft dat je een board op je rug meedraagt. En hebben ze wel genoeg draagvermogen? En passen ze wel vlot in een rugzak?

6) hoelang duurt het om tussen bindingen te wisselen, van toer-stand naar snowboard-stand, op een splitboard? Vergeleken met toerski's? Met sneeuwschoenen/stijski's?

7) welk splitboard of welke stijgski wordt me aangeraden? Over sneeuwschoenen weet ik normaal gezien wel genoeg, maar dat lijkt me vanwege snelheid toch niet echt een optie.

8 ) Kun je ergens splitboards uitproberen, huren, ...?

9) Hoe ervaren de splitboarders onder jullie het verschil tussen harde en zachte botten? De bindingen? Lossen die soms? Lijkt me zwaar balen als je de helft van je board plots verliest tijdens een klim. Of een voet losschiet uit je board tijdens een mooie afdaling. Daarom ook heb ik meestal strap-bindingen, ik ben geen fan van step-ins. Hoe goed zijn plate bindingen?

Je merkt, heel wat vragen...

Denis
  • poling
    Beginner
    poling op 8 Januar 2011 · 07:25
    je vragen:
    1) ja het is nog een echt board. spelling tussen beide helften is er eigenlijk niet. wel is het board een stuk zwaarder en dus wat logger
    2) niet dat ik weet, maar dat die gaan komen lijkt me onvermijdelijk
    3) dat is idd niet altijd het geval. je weet waarschijnlijk beter dan mij hoe breed stijgsporen zijn (ben zelf boarder zonder splitboard of stijgskies) maar de snowboard helften zijn toch altijd tussen de 12,5 en zo 15cm breed.
    Er bestaat een smallere variant (kan ff niet op het merk komen), deze bestaat uit 3 delen. Een middelste gedeelte wat je niet gebruikt bij het stijgen. Dit maakt de stijgdelen uiteraard wel smaller.
    5) passen idd in de sporen. Draagvermogen zal wel goed gaan, passen niet in een rugzak want ze zijn te lang. Je hebt ze dus tijdens het afdalen op je backpack.
    6) dat gaat best rap. de bindingen zet je met een pen vast in de tourstand. uiteraard duurt het wel langer en is het meer werk dan bij tourskies. maar met touren is het toch zo dat je eenmaal boven even een pauze neemt alvorens af te dalen. Lijkt me weinig problemen te geven.
    7) Erwin, Costijn en MeteoMorris (wellichte anderen ook) op dit forum croncretere ervaring met splitboard en stijfskies.. ik te weinig om je te kunnen adviseren. Maar hier zijn wel concrete topics over, ook over stijgskies.
    8) vast wel, bij Erwin kan je volgens mij ook tourboarden regelen onder zijn begeleiding
    9) hardboots??? stepins? stepins zijn sowieso not done lijkt me. Is deze vraag serieus?? plates....come on. we zitten wel inmiddels in de 20ste eeuw.
  • stephanverhey
    Elite
    stephanverhey op 8 Januar 2011 · 10:52
    Welkom! Hier nog wat extra aanvullingen:

1: Het grootste verschil met een normaal board zit in de torsie stijfheid. Dit komt door de twee delen en daar heb je vooral last van als de ondergrond harder is. Het bevestigingssysteem van Voile wordt het meest gebruikt, maar zelf heb ik regelmatig nog het probleem dat de voorste clip los schiet, als er wat meer druk op het board komt.

2: Kijk eens bij Prior. Daar hebben ze splitboards in allerlei smaken…

3: Een splitboard past niet in het spoor van toerskiërs. De delen zijn een stuk breder. Je kan het spoor natuurlijk wel gebruiken (dat scheelt al iets), maar dan verniel je het spoor voor diegene na jou. (en daar worden ze niet vrolijker van kan ik je vertellen  😉)

4: Sneeuwschoenen heten in het engels niet voor niks slowshoes ;D. Staat de hele groep op sneeuwschoenen, dan is het prima te doen. Staat de rest op smalle toerski's, dan moet je heel hard lopen... Sneeuwschoenen hebben redelijk wat draagvermogen en voldoen op de meeste dagen. Op de aller, aller dikste dagen zak je toch nog te ver weg.

5: Ik heb zelf geen ervaring met stijgski’s, maar ben wel heel benieuwd naar de stijgski’s die Morris en consorten hebben gemaakt (hoe staat het daarmee?). Andere stijgski’s heb je nog van Climb. Deze kan je volgens mij redelijk vlot wisselen.

6: Het wisselen tussen skinnen en snowboarden op een splitboard moet je oefenen, dan wordt je er redelijk handig in. Zo snel als een toerskiër zal je niet worden, maar meestal is dat geen probleem (zolang je niet te vaak hoeft te wisselen). Met sneeuwschoenen en stijgski’s ben je net iets sneller klaar.

7: Er zijn inmiddels redelijk wat fabrieks splitboards van Burton, Jones, Never Summer, Prior, Atomic, Voile, Winterstick, Venture... (en vast nog wat anderen). De meeste zijn redelijk traditionele boards. Je kan natuurlijk altijd zelf je favoriete board door midden zagen met behulp van een splitdecision kit. Ik heb zelf een Burton S-Series 168, maar hoor hele goede dingen over de Never Summer Summit en de Jones Solution.

8: Hier in Kaprun (AT) verhuren ze splitboards bij Glaser (de lokale Sport 2000). Dit zie je in steeds meer gebieden.

9: Je vraag is helemaal niet zo gek. Ik heb zowel hardboots (toerskischoenen) als softboots gebruikt. Ga je voor de heerlijke afdaling dan is de keuze natuurlijk makkelijk… Maar wil je als klimmer een toer combineren met wat serieuser ijsklimmen dan zal je toch een stijvere zool voor je stijgijzers nodig hebben. Wil je op een gegeven moment langere expedities gaan doen, dan zijn hardboots ook een optie, omdat deze veel makkelijker drogen. Kies je voor hardboots ga dan voor een lichte binding zoals de Voile Mtn plate. Voor softboots zijn de Spark en Voile bindingen interessant.

Kijk eens op www.splitboard.com daar vindt je heel veel info…
  • snowsummit
    Tourist
    snowsummit op 8 Januar 2011 · 11:56
    Samen met een aantal vrienden toer ik al een aantal jaren op snowboard. Deze tochten maken we altijd met sneeuwschoenen met het board op onze rug.

Natuurlijk zakt degene die de sporen trekt weg in de sneeuw. De rest van de groep blijft in het spoor lopen en dan is het goed te doen.

Het nadeel van een splitboard lijkt mij  het omzetten van je bindingen met -20 graden.

Op www.whitemotion.nl staan informatie over onze toertocht.
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 8 Januar 2011 · 18:48

1) ja het is nog een echt board. spelling tussen beide helften is er eigenlijk niet. wel is het board een stuk zwaarder en dus wat logger
    3) Er bestaat een smallere variant (kan ff niet op het merk komen), deze bestaat uit 3 delen. Een middelste gedeelte wat je niet gebruikt bij het stijgen. Dit maakt de stijgdelen uiteraard wel smaller.
    5) passen idd in de sporen. Draagvermogen zal wel goed gaan, passen niet in een rugzak want ze zijn te lang. Je hebt ze dus tijdens het afdalen op je backpack.
    9) hardboots??? stepins? stepins zijn sowieso not done lijkt me. Is deze vraag serieus?? plates....come on. we zitten wel inmiddels in de 20ste eeuw.

1) Dat bedoel ik dus. Uiteraard is het nog een echt board, maar het is dus zwaarder en logger. Ga je hiermee gaan cruisen door het poeder, merk je dan een groot verschil t.o.v. een normaal snowboard? Ik bedoel, had je geen nood aan het splitboard om de berg op te geraken, zou je dan nog steeds een splitboard verkiezen voor de afdaling? Of verkies je een normaal snowboard voor de afdaling? Waarschijnlijk is een normaal snowboard beter voor de afdaling (dat vraag ik dus, want dat weet ik niet), en dan is dat weer een pluspunt in de richting van stijgski's of sneeuwschoenen die je in combinatie met een echt board gebruikt. Indien de boards (quasi) gelijk zijn aan elkaar is dat een pluspunt in de richting van splitboards.

3) Deze lijkt me dan nog zwaarder en logger... Meer metalen aanhechtingspunten... Ik vrees dat als ik een splitboard neem, ik toch zal moeten aanvaarden dat ik niet in de sporen pas.

5) Heb je niet ook van die inschuifbare stijgski's? Hoe doen die het? Passen die in een rugzak? Zijn mensen hier tervreden over?

9) Hardboots worden vaak gebruikt in combinatie met splitboards hoor ik, en zijn ook vooral een pluspunt bij gletsjer-oversteken met crampons of als er wat ijs- of mixte-klimmen bij te kijken komt. Met mijn huidige softboots geraak ik gegarandeerd geen ijswand op 😀
    Step-in bindingen heb ik dus een bloedhekel aan. Ze komen inderdaad niet zoveel meer voor op snowboards (wel nog in de verhuurzaken die niet te snel stock vernieuwen, ik huur al jaren niet meer maar zie ze af en toe toch nog verhuurd worden), maar weet ik veel welke bindingen op splitboards staan. Ik las via een korte Google-zoektocht dat vooral plate bindingen op splitboards staan. En deze zijn toch altijd met hardboots, of vergis ik me daarin?

1: Het grootste verschil met een normaal board zit in de torsie stijfheid. Dit komt door de twee delen en daar heb je vooral last van als de ondergrond harder is. Het bevestigingssysteem van Voile wordt het meest gebruikt, maar zelf heb ik regelmatig nog het probleem dat de voorste clip los schiet, als er wat meer druk op het board komt.

3: Een splitboard past niet in het spoor van toerskiërs. De delen zijn een stuk breder. Je kan het spoor natuurlijk wel gebruiken (dat scheelt al iets), maar dan verniel je het spoor voor diegene na jou. (en daar worden ze niet vrolijker van kan ik je vertellen  😉)

1) Zolang je met torsie enkel het wringmoment en niet het draaimoment bedoelt kan ik volgen. Anders snap ik het niet. Je zegt hier vooral last van te hebben als de ondergrond harder is. Je bedoelt dat je hier last van hebt op de normale pistes, maar niet in de backcountry? Of ook in de backcountry waar het poeder minder dik ligt/de wind meer de sneeuw op de helling bepaalt?

3) Als je een toerski-spoor gebruikt met splitboard, gaat dit aan dezelfde snelheid als toerskiërs die dit spoor gebruiken? Of heb je toch significant meer wrijving?

Samen met een aantal vrienden toer ik al een aantal jaren op snowboard. Deze tochten maken we altijd met sneeuwschoenen met het board op onze rug.

Natuurlijk zakt degene die de sporen trekt weg in de sneeuw. De rest van de groep blijft in het spoor lopen en dan is het goed te doen.

Het nadeel van een splitboard lijkt mij  het omzetten van je bindingen met -20 graden.

Op www.whitemotion.nl staan informatie over onze toertocht.

Dat lijkt me inderdaad goed te doen, als er geen toerskiërs in de groep zijn. Ik heb echter al wat vrienden (via mijn alpinisme) die aan toerskiën doen, en ik vrees dat ik met sneeuwschoenen hun tempo door de backcountry niet ga kunnen volgen...

Denis
  • stephanverhey
    Elite
    stephanverhey op 8 Januar 2011 · 20:43
    1) Met een hardere ondergrond bedoel ik bijv. windharsch en opgevroren firn. Dan gedraagt het board zich dus heel onrustig en is het verschil het grootste met een normaal board. Als je dan op snelheid naar beneden gaat, merk je dat je veel minder druk kan houden in je bochten en veel meer weg stuitert.

3) Een splitboard is zwaarder en breder dan de setups van de meeste toerskiërs. Dat maakt een verschil in snelheid met toeren. Hebben jouw vrienden een superlichte smalle dynafit set dan kost het een stuk minder energie om boven te komen. Staan ze op hele brede poederbakken met bijv. een zware binding dan is het verschil minder groot.
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 8 Januar 2011 · 22:24

iedereen alvast bedankt voor het advies.

Ik ga nog wat meer rondgooglen, ik weet niet goed wat te kiezen tussen splitboard of lichte, inschuifbare stijgski's en normaal board. Ik zit in februari, in maart en in april weer in skigebieden dus hopelijk zie ik ergens een verhuur waar ik eens een dagje of twee een splitboard kan huren. Kent iemand een keten die deze verhuurt? Zal een Intersport deze boards hebben? Of zou ik dan eerder in Chamonix moeten zoeken, als ik daar ben van de zomer dan...

Weet iemand een degelijk merk van stijgski's?

Die Prior-splitboards zien er trouwens zeker deftig uit. Maar sowieso zou ik een bord wel willen huren zodat ik het kan testen voor ik het zou kopen. En misschien verkies ik wel een S-Rocker in plaats van een V-rocker (in plaats van zuiver rocker als een V-rocker/invert camber is een S-rocker een camber langs achter en rocker langs voor, ideaal voor poeder naar het schijnt, met voeten naar de tail opgesteld).

De Solution van Jones is een rocker board, dus invert camber. Het AMF Splitboard van Prior is een Hybrid Rocker, niet zeker wat ze hiermee bedoelen maar het lijkt me een mengeling tussen rocker en camber, vooral camber. De Freebird van Burton is zo'n S-rocker. Iemand ervaring met één of alle van deze borden?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 Januar 2011 · 23:10

De Solution van Jones is een rocker board, dus invert camber. Het AMF Splitboard van Prior is een Hybrid Rocker, niet zeker wat ze hiermee bedoelen maar het lijkt me een mengeling tussen rocker en camber, vooral camber. De Freebird van Burton is zo'n S-rocker. Iemand ervaring met één of alle van deze borden?

Deze 3 boards hebben allemaal hetzelfde type rocker..
    nose met early rise, wat camber tussen de bindingen, (bijna) geen tailrocker..
    ze noemen het alleen anders en de verschillen zijn nihil

Ik rijd zelf de flagship van Jones naast een setje swallowtails. Geniaal board.
    Solution is in wezen een gesplitte flagship.
    May the powder be with you.
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 8 Januar 2011 · 23:14

nose met early rise, wat camber tussen de bindingen, (bijna) geen tailrocker..

Dat is inderdaad wat ik verstond onder een S-rocker. Wat de AMF had, begreep ik niet goed, merci om uit te leggen. Goed te weten dat de Flagship/Solution dus meer aanleunt bij S-Rocker dan bij V-Rocker.

Je zegt dat je een Flagship gebruikt, duidelijk een poeder-board. Doe je aan toerboarden of board je in de resorts? Als je aan toerboarden doet (en de Flagship is geen splitboard), welke setup gebruik je? Sneeuwschoenen of stijgski's?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 Januar 2011 · 23:50
    Ik heb een voile mojo 161 splitboard, welke ik met de voile kit en normale bindingen zwaar vind.
    Ik ga 'm dit seizoen eens proberen met Spark RandD bindingen. Dat moet de setup een stuk lichter maken. Verder wil ik binnenkort mijn BMB stijgski's gaan afronden. Is wat vertraagd omdat ik door een gebruiken kuitbeen tijdelijk minder mobiel was.

* Sneeuwschoenen zijn zeker een stuk langzamer..
    * stijgski's hebben als nadeel dat je veel gewicht op je rug hebt
    * splitboards zijn zwaar doordat je veel gewicht hebt door de voile interface en je eigen bindingen (al snel 4,5 kilo onder je voet).

Dat laatste zou al rap 2,9 worden met Spark bindingen. Maar dan heb je nog steeds een splitboard.
    We zijn aan het experimenteren met stijgski + sparkbinding + je normale board + lichte interface
    stijgski wordt dan 1,6 onder je voet.
    May the powder be with you.
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 9 Januar 2011 · 01:42
    Sneeuwschoenen zijn inderdaad geen optie, er zijn betere alternatieven. Stijgski's of splitboard dus.

* stijgski's hebben als nadeel dat je veel gewicht op je rug hebt
    * splitboards zijn zwaar doordat je veel gewicht hebt door de voile interface en je eigen bindingen (al snel 4,5 kilo onder je voet).

En met stijgski's aan vangt je board waarschijnlijk ook aardig wat wind. Ik ga proberen dit seizoen eens met toerskiërs mee te gaan met mijn snowboard nu, met approach ski's aan. Als dat vlot gaat, dan zal ik in de toekomst waarschijnlijk approach ski's kopen vanwege het goedkoper zijn dan een split en het passen in de sporen van toerskiërs (rond Chamonix bijvoorbeeld, staat het vol sporen). Toch vrees ik het ongemak van boarden met ski's op je rug, de zwaardere klim met een board op je rug en de wind die je board vangt als het op je rug hangt.

Als dat approachen met stijgski's niet vlot gaat... Dan zal ik eens kijken voor het huren van een split, en daarmee eens met toerskiërs meegaan. Mijn grootste vrezen zijn het niet vlot in de sporen passen waardoor de skiërs toch weer moeten wachten op me, en ook een terrein met veel traversees zoals bvb in Les Trois Vallees waar je als splitboarder waarschijnlijk soms om de 100m opnieuw tussen split-stand en snowboard-stand moet wisselen.

Weet iemand trouwens een merk van goede approach ski's?

En waarom vind geen enkel merk een splitboard uit waarop je de bindingen slechts hoeft te verschuiven en pivoteren, en daarna weer vastzetten, zonder de bindingen van je board te halen? Dat lijkt mij ook gemakkelijker. De baords zijn sowieso al directional rocker, dus de pivoteerbare bindingen kunnen dan toch ook al directional zijn?
  • costijn
    Expert
    costijn op 9 Januar 2011 · 03:30
    En met stijgski's aan vangt je board waarschijnlijk ook aardig wat wind. Ik ga proberen dit seizoen eens met toerskiërs mee te gaan met mijn snowboard nu, met approach ski's aan. Als dat vlot gaat, dan zal ik in de toekomst waarschijnlijk approach ski's kopen vanwege het goedkoper zijn dan een split en het passen in de sporen van toerskiërs (rond Chamonix bijvoorbeeld, staat het vol sporen). Toch vrees ik het ongemak van boarden met ski's op je rug, de zwaardere klim met een board op je rug en de wind die je board vangt als het op je rug hangt.
    Je bent als boarder vaak wat in het nadeel als het om het stijgen gaat. Dit moet echter niet overdreven worden. Een boarder met lichte stijgskies onder de voet of sneeuwschoenen loopt zeker lichter dan een skier met zware bakken en bindingen onder de voet. Gewicht op je rug draag je makkelijker dan aan je voet. Wind is een nadeel inderdaad maar daar heb je je stokken voor of pickel om in balans te blijven en in de praktijk valt dit echt wel mee. Steil klimmen op ijs in je softboots gaat trouwens prima, zorg voor de juiste ijzers. Idd watervalklimmen lijkt mij ook niet relaxt maar dan heb je voor de afdaling je board toch niet nodig.
    Weet iemand trouwens een merk van goede approach ski's
    Approach skis die nu op de markt zijn n(climb) werken goed maar zijn ongeloofelijk zwaar.  Probeer een nieuw setje via bmb (vraag Morris/Steven), lichtste op de markt door super bouwwijze en combineren van 2 type bindingen.
    Lees dit topic even door over tourboarden: http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,1442.0.html...
    en ga eens langs bij de lezing van robbert binnenkort, die kan je zeker wat tips geven.
  • gregoriojimenez
    Tourist
    gregoriojimenez op 9 Januar 2011 · 19:08
    Ik kom net terug van een weekje Chamonix, en bij zero-g boardshop hebben ze de hele jones lijn staan. Ze hadden een hoop solutions staan, en ook enkele voile's en andere splitboards. Nu weet ik niet of ze ook te huur zijn daar, maar een mailtje naar ze zal je hoogstwaarschijnlijk daar antwoord op geven.

Ik heb zelf net een tweedehands custom 165 neversummer (geen specifiek model, maar in de after hours van de fabriek gemaakt door de blaho brothers werd mij verteld toen ik hem kocht) uit de VS meegenomen, en heb in Chamonix korte stukjes net naast de piste geskinned om hem uit te proberen (was voor mij de eerste keer skinnen). De laatste dagen viel er eindelijk wat sneeuw (ong 40cm) en heb ik hem vanaf de Grand Montets uit kunnen proberen in de poeder (heb helaas niet meteen lange tours kunnen doen, ik was alleen dus geen toerpartners). Ik was zeer positief verrast over hoe het board presteerde in de diepere sneeuw. Nu heb ik wel de Spark Blaze bindingen erbij, dus de setup is zeker lichter dan wanneer je normale bindingen op de Voile racks monteert. Het board voelde totaal niet log aan, en voelde eigelijk als een normaal board. Op de piste merk je wel dat je minder grip hebt als je probeert te carven, maar zodra je op minder harde stukken sneeuw staat merk je eigelijk geen verschil.

Ik heb vorig jaar gelopen met een board op mn rug en met sneeuwschoenen, maar ik kan niet wachten om met mijn splitsetup wat langere tochten te gaan maken. Ik ben bij deze verkocht. Bij stijgskies moet het board nog steeds op de rug, wat hiken toch zwaarder maakt. Over de breedte van de skintracks, als je zorgt dat de skiers waarmee je toert ook op brede poederlatten staan verneuk je hun spoor ook niet te erg lijkt me, aangezien die net zo breed zijn als halve snowboards.

Ik heb het geluk gehad een split setup voor niet al te veel geld bij elkaar te kunnen sprokkelen (ben dus een tijdje in de USA geweest waar alles veel goedkoper is op splitboard gebied), dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Ik kan begrijpen dat je eerst helemaal overtuigd wil zijn van de keuze tussen schoenen/splitboard/stijgskies voordat je iets aanschaft, aangezien het allemaal niet gratis is. Ik zou zeggen huur een board (liefst met spark bindingen) als dat ergens kan, en oordeel zelf, want zoals je wel gemerkt hebt ben ik niet helemaal objectief 😋.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 9 Januar 2011 · 21:50

Weet iemand trouwens een merk van goede approach ski's
    Approach skis die nu op de markt zijn n(climb) werken goed maar zijn ongeloofelijk zwaar.

Ik vind niet direct iets als ik google op n(climb). Het enige dat ik wel vond (via een link die je me gaf) zijn stijgski's van climb (misschien bedoelde je die, maar had ik dat niet door 😀), en die wegen 3,2 kilogram en zijn 110cm lang uitgeschoven, en passen blijkbaar in een grote rugzak indien ingeschoven. En je kan er met normale softboots op. Ik neem aan dat op de meeste van deze stijgski's, je de bindingen en de vellen op de ski's laat, en ook de bindingen op het bord op je rug? Dan draag je wel 2 paar bindingen, maar dat scheelt toch heel wat tijd, lijkt me...

Probeer een nieuw setje via bmb (vraag Morris/Steven), lichtste op de markt door super bouwwijze en combineren van 2 type bindingen.

@ meteo morris: linkje naar huurshop/foto's/review/specificaties/... ?

Ik kom net terug van een weekje Chamonix, en bij zero-g boardshop hebben ze de hele jones lijn staan. Ze hadden een hoop solutions staan, en ook enkele voile's en andere splitboards. Nu weet ik niet of ze ook te huur zijn daar, maar een mailtje naar ze zal je hoogstwaarschijnlijk daar antwoord op geven.

Het board voelde totaal niet log aan, en voelde eigelijk als een normaal board. Op de piste merk je wel dat je minder grip hebt als je probeert te carven, maar zodra je op minder harde stukken sneeuw staat merk je eigelijk geen verschil. Ik heb vorig jaar gelopen met een board op mn rug en met sneeuwschoenen, maar ik kan niet wachten om met mijn splitsetup wat langere tochten te gaan maken. Ik ben bij deze verkocht. Bij stijgskies moet het board nog steeds op de rug, wat hiken toch zwaarder maakt. Over de breedte van de skintracks, als je zorgt dat de skiers waarmee je toert ook op brede poederlatten staan verneuk je hun spoor ook niet te erg lijkt me, aangezien die net zo breed zijn als halve snowboards.

Ik ga zeker eens langsgaan bij zero-g, volgende keer ik in CHX ben.

En zo'n post doet me nu natuurlijk weer denken dat splitboards dé oplossing zijn 😀. Tja, ik zal het moeten proberen voordat ik het voor mezelf kan uitmaken zeker? Ik lees overal verslagen die zeggen splitboard > approach ski's maar dan lees ik weer evenveel verslagen die zeggen dat approach ski's > splitboard. Ik zal eens lichte stijgski's proberen, en eens een splitboard met die lichte Spark bindingen. En dan maar voor mezelf uitmaken.

Wordt vervolgd, binnen een paar maand...
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 11 Januar 2011 · 11:23
    ik ben de laatste tijd hier ook veel over aan het nadenken en dingen zitten uitproberen.

Optie sneeuwschoenen/stijgski's (is in mijn ogen ongeveer dezelfde oplossing omdat je omhoog nog steeds met een board op je rug loopt):
    - stijgski's stijggen véél beter dan sneeuwschoenen en passen in het stijgspoor. stijgski's zijn te maken van een paar oude garantieski's (lief vragen bij de skishop of je ene paartje mag hebben).
    - je maakt nog steeds gebruik van je 'gewone' snowboard, wat heel erg lekker rijdt
    - je hoeft geen nieuw board -een splitboard- te kopen
    - de optie die Morris aangeeft met een Spark binding is héél erg mooi (want makkelijk om te bouwen), maar duur (door de prijs van de Spark bindingen). En: ik heb in de praktijk nog niet kunnen proberen of de pucks van Voile (die plastic schijven op het board, waar je de Sparkbinding/voilerail op schuift) op een 'gewoon' 4x4 insertpatroon passen. Het voile-insertpatroon is namelijk anders dan 4x4. Mijn voorlopige inschatting: waarschijnlijk lukt het wel, maar met beperkte keuzevrijheid in stance-opties op je gewone board. Alternatief hier zou zijn dat je gebruik maakt van de voilerail met je gewone bindingen erop, maar dat is natuurlijk een minder mooie/zwaardere oplossing.
    - wisselen tussen stijgski/sneeuwschoen en baorden gaat véél sneller dan bij een splitboard.
    - even heel erg out-of-the-box: K2 had vroegah een board, de Eldorado, met in de tail een gaatje (lijkt een beetje op zo'n gat waar je je stijgvellen in clipt bij toerski's). Daar kon je dan met een touw en karabiner je board aan je rugzak hangen, zodat ie achter je aan sleept ipv van hem te dragen. Zo'n gat kun je uiteraard in elk board boren. Dit werkt natuurlijk niet op moeilijk/ijzige passages/traverses.

Optie splitboard:
    - board is zwaarder tijdens het boarden dan een gewoon board, maar ik vind dat je daar niet zoveel van merkt.
    - in de poeder merk je ook niet zoveel van de less-than-perfect torsie omdat beide helften niet zo goed aan elkaar aansluiten als bij een niet-splitboard. Boards met een voile-systeem hebben hier minder last van omdat het baord op 6 punten aansluit, als bv. het eigen systeem van Atomic dat op maar 4 plaatsen de twee helften met elkaar verbindt.
    - board is natuurlijk breder dan een smal stijgspoor, maar ik vind dat in de praktijk maar beperkt onhandiger.
    - belangrijk: kan je makkelijk de forward lean uit de highbacks van je bindingen halen? vergeleken met skischoenen met een loopstand, is het ruk om bij elke voorwaartse stap die highback in je kuiten te voelen prikken.
    - out-of-the-box optie splitboard: vrind Joris is een splitboardset aan het samenstellen op basis van toerSKIschoenen. Oftewel setje http://www.voile-usa.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Produc... op de Voile rail, die verdwijnen in je rugzak bij het stijgen en de http://www.sparkrandd.com/products/dynafits/ binding om mee te stijgen. Ik wilde er in eerste instantie niet in geloven, omdat ik kennelijk persoonlijk een issue had en een terugkeer naar hardboots me tegen de borst stuitte. Maar nu ik er wat langer over nadenk, vind ik het zo gek nog niet. Het systeem is licht, ombouwen is een fluitje van een cent, het stijgt en loopt als een malle, softe toerskischoenen zijn nagenoeg net zo stijf als een goede freeridesoftboot, crampons onder je boots klikken is supersimpel, de 'smalle' toerskischoen wrijft ook minder langs elkaar dan de 'brede' softbindingen bij het omhooglopen waardoor je beter past in smalle stijgsporen.

Kortom, nog genoeg stof tot nadenken!
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 11 Januar 2011 · 11:33
    BLEB! En ik zie nu dat ik een aantal van Stephan's punten zit te herkauwen... Sorry!
    "Some people will tell you that slow is good, but I'm here to tell you that fast is better.
  • costijn
    Expert
    costijn op 12 Januar 2011 · 10:07
    @sletje
    4*4 pucks zijn idd anders dan voile pucks, vandaar dat we zelf pucks hebben ontworpen en deze zijn in de maak.
    Daarmee kan je dus omhoog lopen met spark bindingen (en dus een licht board zonder bindingen op je rug tijdens het stijgen) en dalen met dezelfde sparks. De stijgski is lichter dan een sneeuwschoen, tel uit je winst.
    Is de dynafit neus + hardboot + splitboard niet veel duurder dan oplossing met stijgski en spark?
    In de us lopen zuper veel splitters op hardboots, geen gekke oplossing en het werkt zeker. Het verschil tussen hele stijve softboots of zachte hardboots vind ik overrated. Al zij bepaalde bewegingen natuurlijk wel beperkter op hardboots (zijwaarts)
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 12 Januar 2011 · 12:39

Die Prior-splitboards zien er trouwens zeker deftig uit. Maar sowieso zou ik een bord wel willen huren zodat ik het kan testen voor ik het zou kopen. En misschien verkies ik wel een S-Rocker in plaats van een V-rocker (in plaats van zuiver rocker als een V-rocker/invert camber is een S-rocker een camber langs achter en rocker langs voor, ideaal voor poeder naar het schijnt, met voeten naar de tail opgesteld).

Hoihoi

ik heb een AMF van prior met spark bindingen,
    is een 156, hij is cambered tussen de voeten, neus en tail zijn rockered. heb em ook iets smaller laten maken dan het originele model (ben vrij licht en hou wel van een iets vlottere kantenwissel) dat kan tegen een kleine meerprijs.
    hij board heerlijk in de poeder, voor mij (57 kg) ruim voldoende drijfvermogen en dankzij spark bindingen ook nog altijd super controle op steile hardpack, pistes etc. Ook lekker licht, vergelijkbaar in t omhoog lopen met mn telemark setup.
    De AMF is een twinshape. als je power uit de tail wil halen met aggressief rijden kan je bij prior beter de khyber (of evt backcountry) nemen. (die hebben progressieve sidecut) vind zelf de optie van fakie kunnen poederrijden wel erg leuk en dat gaat met de amf weer t best.
    Enige wat ik vervelend vind (en dat hebben volgens mij alle splitboards) is de belabberde kantengrip in de stijg/ski modus. Heb al een extra strap bovenaan mn highback geklust die t wat minder vervelend maakt maar tis nog steeds niet optimaal.

(gravity) I fought the law but the law won...
  • poedersletje
    Tourist
    poedersletje op 12 Januar 2011 · 15:25

@sletje
    4*4 pucks zijn idd anders dan voile pucks, vandaar dat we zelf pucks hebben ontworpen en deze zijn in de maak.
    Daarmee kan je dus omhoog lopen met spark bindingen (en dus een licht board zonder bindingen op je rug tijdens het stijgen) en dalen met dezelfde sparks. De stijgski is lichter dan een sneeuwschoen, tel uit je winst.
    Is de dynafit neus + hardboot + splitboard niet veel duurder dan oplossing met stijgski en spark?
    In de us lopen zuper veel splitters op hardboots, geen gekke oplossing en het werkt zeker. Het verschil tussen hele stijve softboots of zachte hardboots vind ik overrated. Al zij bepaalde bewegingen natuurlijk wel beperkter op hardboots (zijwaarts)

- 4x4 pucks: duidelijk, die passen dus niet. Thanks voor de update! Jullie eigen pucks klinken goed... Dan zou misschien nog een optie zijn als je de Atomic 'splitboardset' los kan kopen, hun inserts zijn wel 4x4 compatible. Al vind ik de Spark als binding een mooiere oplossing.
    - Dynafit vs. Spark+stijgski: goed punt. Ik ga eens met een rekenmachine zitten rekenen. Ik denk dat het grootste verschil vooral zit in welk materiaal je al in huis hebt (vrind Joris heeft al Dynafit-compatible toerschoenen).
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 16 Januar 2011 · 14:03
    Ik denk dat de posts hier boven een goed overzicht geven van de voor en de nadelen van verschillende setups.

Wat ik hier graag aan toe zou voegen is het volgende.

Sinds de eerste splitboards uitkwamen heb ik zitten azen er een te kopen maar heb het  jaren lang uitgesteld. Heb in die tijd alles geprobeerd van gewoon lopen (ook lang niet gek) tot stijg ski’s. Maar altijd excuses voor mezelf bedacht zoals jij hierboven hebt aangegeven om maar niet een split aan te schaffen. Te zwaar, eigen spoor  moeten trekken, duur ect ect.

Ik heb vorig jaar einde van het seizoen voor een redelijk bedrag een Burton S-Series op de kop kunnen tikken uit de VS. Aangezien het laat in het seizoen was vorig jaar heb ik em toen niet kunnen proberen. Dit jaar heb ik er een setje Spark R&D bindingen bij gekocht en heb deze maand uitvoerig kunnen testen in het noorden van Noorwegen.

Als je inderdaad met een aantal tour ski puristen op pad wil die setjes hebben volledig gefocused op het touren en vervolgens de Haute route gaan lopen dan wordt die tocht id geen pretje. Maar waarom zou je dat willen. Dan kun je net zo goed op ski’s gaan. De meeste van mijn ski maatjes hebben brede latten en zwaardere freeride bindingen. In zo’n spoor heb je al veel minder last en is het gewichts verschil zoals al eerder aangegeven veel minder. Waar je gewoon voor moet zorgen is dat jij de fitste in de groep bent, wat vaker voorop loopt, en als eerste boven bent.

De plank met Voile setup is id wat zwaarder maar vind dat ook helemaal geen bezwaar. Verder is het id iets minder stijf dan je gewone board (ligt eraan wat je rijd) maar dat kun je met techniek, forward lean, en een beetje harder werken ruimschoots compeseren (kan overigens met alle boards ben ik van mening). Als ik flink gas geef op de piste dan heb ik ook een problem met de clipjes op de neus en tail die schieten id los maar ze zitten er praktisch voor de sier aangezien de bindingen en stalen clips het meest werk doen.

Ik ben heel tevreden met de setup en heb spijt dat ik niet eerder een split heb gekocht.

Ik  zou je aanbieden mij shit te testen ergens in een hal in NL (heb je een beetje een gevoel hoe het board) maar vlieg mijn spullen niet vaak heen en weer van Noorwegen (waar ik werk) naar Nederland (alleen als ik naar de alpen ga). Dus die vlieger gaat niet op.

My 10 cents.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 19 Januar 2011 · 12:35
    Heb niet goed gelezen, maar toch ff korte bijdrage van mij;
    - v-rocker splitboard is absolute NO-GO, bij stijgen heb je ongeveer 70 cm contact met sneeuw nodig onder je voet
    - sneeuwschoenen vooral als je vaak moet switchen wat fijner en als approach niet te vlak is maar wel hard zeker goed te doen
    - splitboard dat ik heb rijd geniaal (Jones Solution) - houdt er wel rekening mee dat boarden met 15 kg gewicht op je rug sowieso anders is
    - je kan heel veel met 'n splitboard maar limiet is eerder bereikt dan bij tourski-setup; houd daarmee rekening met spur-anlage
    - kies de juiste tour bij je gear en andersom

Succes!

Erwin
  • HosteDenis
    Tourist
    HosteDenis op 22 Januar 2011 · 16:26
    Is de Jones Solution niet ook een rockered board? Ik dacht van wel?

Ik denk dat approach ski's en een board op men rug toch het best bij me zullen passen om mijn eerste stapjes in de toerski-wereld te zetten. Ik zal er dit seizoen enkele uitproberen en rapporteer hier dan wel terug 😃
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 22 Januar 2011 · 23:10
    Kan je met een spitboard als het gespleten is ook makkelijk traverseren en eventueel stukken glijden?
    En met de stijgskies? of is dat echt alleen maar stijgen omdat er semi vaste vellen onder zitten
    If the conditions are crap, it's called training!
  • gregoriojimenez
    Tourist
    gregoriojimenez op 23 Januar 2011 · 13:32

Kan je met een spitboard als het gespleten is ook makkelijk traverseren en eventueel stukken glijden?
    En met de stijgskies? of is dat echt alleen maar stijgen omdat er semi vaste vellen onder zitten

Hier uw antwoord:
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 27 Januar 2012 · 22:41
    Sorry voor de immense kick 😉

Maareuh, over die youtube video: stiekem ben ik het splitboarden zo aan het volgen, en heb altijd wel gedacht dat je met wat goeie wil kan skiën op een gesplit board. Vooral voor de lichtere kortere hellingen om niet constant te moeten wisselen.. En deze video bevestigt dat inderdaad. Alleen heb ik dan wat schrik dat die 3 schroefjes en het scharnier aan de neus van je binding heel wat krachten moeten opvangen. Teveel krachten als je het mij vraagt? En je wil toch niet met stukken in de backcountry staan.

Of valt dit nogal mee?
  • StefanV
    Tourist
    StefanV op 18 Februar 2012 · 11:29
    Hallo,
    Ik ben supernewbe hier en ook op zoek naar "de definitieve oplossing".

Redelijk indrukwekkende draad hier met veel kennis op korte tijd bij mekaar geschreven!
    Alvast bedankt.

Wat mij verbaast is dat er van alle boards maar heel terloops naar de Poacher van Atomic wordt verwezen.
    Het lijkt mij een slimme oplossing om voor het stijgen de boel om te keren zodat uit een soort van zwaluwstaart twee symmetrische ski-punten te voorschijn komen.

http://www.atomicsnowboarding.com/index1.php#/PRODUCTS-02-01/...

Licht , betaalbaar, komplete set(bord, vellen, stijgijzers en bindingen)

Heeft er iemand  ervaring mee?
    Ik heb het in aanbieding gevonden en sta op koop van het ding.
    Als het ombouwen tegenvalt, maar dat weet ik pas volgend seizoen want voorlopig ben ik out door een knieprobleem, dan schaf ik mij de Spark Edison (2013)aan; dat lijkt mij dé doorbraak op het vlak van bindingen.
  • jago
    Advanced
    jago op 18 Februar 2012 · 12:23
    je bent een klimmer en een boarder......kijk eens naar de film Deeper van Jeremy Jones... Of naar filmpjes op youtube van deze film.... denkt dat het een hoop vragen beantwoord.( is ook een van de beste snowboard films ooit)

ps deze lente komt deel 2 uit...genaamd FURTHER... lijkt me erg gaaf
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 Februar 2012 · 16:42
    De Spark Edison is eigenlijk nog geen productiemodel, het is ook nog niet bekend wanneer hij komt maar volgens Jeff van Spark zeer waarschijnlijk nog niet volgend seizoen.

Er komt overigens nog een grote fabrikant met een splitboard volgend jaar, maar van mij heb je het niet gehoord. Persoonlijk zou ik dat even afwachten... :-X

Ik weet niet wat een Poacher precies kost, maar Voile heeft nu echt hele scherpe aanbiedingen op hun site. Bijvoorbeeld een Mojo RX met Lighrail binding en Skins voor zo'n €700,- . Hoe het precies met verzendkosten zit moet je ven checken, heel US is gratis en volgens mij europa ook.
    splitfest.nl
  • blok
    Tourist
    blok op 19 Februar 2012 · 01:41
    Lichte brainstorm:
    Setup: Solide board, Spark Edison binding, edison kliminterface op stijgski.

Plus:
    Dalen op een solide board
    Stijgen op een stijgski die smal is.
    Gewicht binding zit altijd aan je voeten.

Min:
    Je sleurt nog altijd wel 2 stijgski's mee
    Wat zie ik over het hoofd????

Wat zou nou het extra gewicht van die stijgskis zijn?
    Bad weather, best rides.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 19 Februar 2012 · 08:14

Wat zie ik over het hoofd????

Dat je onderweg naar boven toch nog met je board op je rug loopt?
    splitfest.nl

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro