Abs of snowpulse

• doov
    Advanced
    doov op 16 Januar 2011 · 13:00
    Moeder heeft budget ter beschikking  gesteld voor de aanschaf van een plofzak. Afgezien van pasvorm, wat zou jouw keuze zijn en waarom?

Zijn er stores die beiden in de collectie hebben ? 1op1 pasvorm vergelijken is ook wel fijn.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • brt
    Advanced
    brt op 16 Januar 2011 · 13:25
    Ook ik zit te denken over de aanschaf van een airbag, en twijfel ook nog tussen de ABS en Snowpulse.

ABS:

+ Bewezen trackrecord
    + Vario lijn met verschillende opritsvolumes, ook van andere merken (Millet bijv, want de ABS opritsvolumes schijnen nogal te zuigen)
    - Duurdere ontsteking, niet hervulbaar
    - Geen bescherming van nek en hoofd

Snowpulse:

+ Nek en hoofdbescherming!
    + Betere rugzak qua functionaliteit
    - Geen opritsvolume
    - Niet zo'n bewezen trackrecord als ABS, en er zijn wat (spook?) verhalen over niet functionerende snowpulses

Ik neig zelf naar de ABS, vooral vanwege het track-record en de flexibiliteit van de opritsvolumes. Uiteindelijk heb ik liever een tas die wat duurder is in gebruik (nieuwe ontsteking kopen) en geen hoofd- en nekbescherming heeft, maar waarvan ik wel zeker weet dat hij open gaat.
  • huib
    Expert
    huib op 16 Januar 2011 · 15:04

Ook ik zit te denken over de aanschaf van een airbag, en twijfel ook nog tussen de ABS en Snowpulse.

ABS:
    + Vario lijn met verschillende opritsvolumes, ook van andere merken

Snowpulse:
    + Betere rugzak qua functionaliteit

IK heb zelf de ABS Vario met de de X-Over opritsrugzakken van ARVA. Dan heb je ABS met een hele goede functionele rugzak erop, plus een extra rugpand als je de rugzak ook voor andere doeleinden wil gebruiken.
  • xos
    Tourist
    xos op 16 Januar 2011 · 15:58
    Hier nog een geinteresseerde. Een maand geleden heb ik ook rondgezocht/rondgevraagd naar de voor en nadelen van beide rugzakken. Volgens mij beschrijft brt wel aardig de voor en nadelen van beide systemen. Wat betreft het niet functioneren van de snowpulse, wat ik erover had gevonden was dat het http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=1&sqi=2&ve... en een oplossing beschikbaar is. Er is recent nog een ander issue gevonden met lekkende cilinders door een slechte lasnaad. Dit probleem schijnt alleen op te treden met cylinders van 09/10. Ik neem dat de huisige rugzakken dit probleem niet meer kennen. Of had je meer informatie gevonden?

Zelf neig ik naar de snowpulse omdat ik een beter gevoel heb bij de vorm van de airbag die meer bescherming biedt.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 16 Januar 2011 · 17:46
    voor de ABS zijn de vullingen nu nog maar 10 tot 15 euro, het is een omwissel systeem geworden!!

ik denk dat vooral het vario volume systeem een erg groot voordeel heeft.

maar bij de snowpulse scijnt het draagcomfort wel iets beter te zijn doordat het het gewicht (van de airbag zelf)op de schouders ligt (overigens heb ik zelf geen eigen ervaring hiermee)
    If the conditions are crap, it's called training!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 16 Januar 2011 · 18:13
    Misschien tijd voor een inkoopactie snowpulse...?

700 euro voor de 30l lijkt mij haalbaar...(?)
    If in doubt, don't go out!
  • gideonp
    Beginner
    gideonp op 17 Januar 2011 · 11:52
    Of een inkoop actie voor de ABS  😃, dan ben ik van de partij!
    Live to the extreme
  • Marco
    Advanced
    Marco op 17 Januar 2011 · 12:03

Of een inkoop actie voor de ABS  😃, dan ben ik van de partij!

Me too!
    Hoewel ik er nog niet helemaal uit ben qua snowpulse of ABS, dus ook voor een inkoopactie van snowpulse ben ik wellicht te porren...
  • Sjoerd2
    Advanced
    Sjoerd2 op 17 Januar 2011 · 12:15

ABS:
    ..
    - Geen bescherming van nek en hoofd
    ..

Snowpulse:
    ..
    + Nek en hoofdbescherming!
    - Niet zo'n bewezen trackrecord als ABS, en er zijn wat (spook?) verhalen over niet functionerende snowpulses
    ..

Denk je dat twee zakken uit je rugzak voldoende bescherming kunnen geven aan je nek en hoofd wanneer je dit nodig hebt (klap tegen boom/ steen). Volgens mij maakt het helemaal niks uit. Nu heb ik er niet zo veel verstand van (en er is misschien enige vorm van belangen verstrengeling) maar Manuel Genswein gaf ook aan dat de positie van de airbags bij de snowpuls alleen de "indruk" wekken beschermend te zijn maar dat dit totaal geen effect heeft bij een impact met iets anders dan sneeuw.

ABS is er al een tijdje en daar zouden mijn spaarcentjes ook naar toe gaan als ik er een aan ga schaffen. Ik denkd at er altijd spookverhalen zullen bestaan over elk systeem. Er zal altijd iemand in een lawine belanden die  een poging heeft ondernomen om de airbag te activeren en dat deze, om wat voor reden dan ook niet gewerkt heeft, of het lijkt dat deze niet heeft gewerkt.

Tijdens het lustrumcongres van Snowsafety werd de remote trigger van ABS gedemonstreerd, erg mooi systeem! Alleen moet je wel weer een ABS hebben...

ABS Remote trigger: http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=10150132471484505...
    Whitetracks | Distributie & Marketing: Icelantic & Freeride Map
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 17 Januar 2011 · 13:29
    ABS vs. Snowpulse; onderzoek lijkt er op te wijzen dat de plaatsing van de ballon rond het hoofd zoals bij de Snowpulse 1 belangrijk voordeel heeft, en dat is dat de kans op begraving van het hoofd sterk gereduceerd wordt.
    Belangrijkste conclusie's van een vergelijkende test waren (uit, denk ik, Berg und Steigen):
    1 - alle dummy's met lawinerugzak waren oppervlakkig begraven en visueel zichtbaar aan het oppervlak.
    2 - Bij geen enkele van de Snowpulse systemen was het hoofd begraven, dit gebeurde wel bij sommige van de ABS systemen.

Helaas biedt Snowpulse niet de mogelijkheid om het rugzakvolume te wijzigen en de remote control. Dit maakt dat wat een eenvoudige keuze weer wat moeilijker gemaakt wordt en ik binnenkort een ABS haal.
  • doov
    Advanced
    doov op 20 Januar 2011 · 16:52
    Vandaag ff in Bilthoven geweest en zowel de Snowpulse als de ABS om gehad.
    Snowpulse voelt in ieder geval heel anders aan dan de ABS (die zit eigenlijk net als mijn Dakine Heli II). Het was wel de nieuwe powderbase die ik om had, niet de variobase. De Powderbase schijnt wat compacter te zijn.

Ik heb hem nog ff in de winkel laten liggen, omdat ik er bijna zeker van was dat ik vandaag die Snowpulse zou winnen. En wat denk je: trekt de onvolprezen Meteo Morris het verkeerde lot uit de stapel. Heb ik weer. Moet ik nog een keertje terug naar de shop en dan met een gevulde beurs.  :-\
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 20 Januar 2011 · 17:01

2 - Bij geen enkele van de Snowpulse systemen was het hoofd begraven, dit gebeurde wel bij sommige van de ABS systemen.

Vraagje over snowpulse: Kan je met een opgeblazen snowpulse je armen nog goed gebruiken?

Ik kan me voorstellen dat je hoofd niet diep wordt ingegraven, maar wel dat je headfirst/met je hoofd richting het dal terrecht komt, of als dat niet het geval is er toch nog een flinke hoeveelheid sneeuw op je hoofd ligt.. Als ik naar een plaatje van een volgeblazen snowpulse kijk lijkt het me lastig om je armen te gebruiken en je moelijk bij je gezicht kunt..
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • psd
    Tourist
    psd op 22 Januar 2011 · 13:12
    ABS is gewoon goed. Je kan ieder jaar bij en dealer een test doen of de rugzak nog werkt. Dit kost je een kleine 20 euro maar ik heb het ook al vaak voor niets gedaan in Lech.

Abs heeft een nieuwe optie dat je via wifi een hele groep kan laten afgaan of alleen iemand in een hang..... kost wat heb je ook wat!
  • svenk
    Advanced
    svenk op 24 Januar 2011 · 13:37
    En er was een animobepaling inkoopactie SnowPulse...

http://www.wepowder.nl/forum/index.php/topic,2298.0.html...
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 24 Januar 2011 · 14:02
    Waar kan ik in nederland de snowpulse prorider en de lifebag 30l zien en eventueel aanschaffen.
    Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
  • grossi
    Advanced
    grossi op 24 Januar 2011 · 14:17
    Waar lukt het jou om voor 10-15 euro die cilinder + hendel om te wisselen?
    Bij Bever Eindhoven heb ik daar 45 euro voor betaald.

Alvast bedankt voor de tip!

voor de ABS zijn de vullingen nu nog maar 10 tot 15 euro, het is een omwissel systeem geworden!!

ik denk dat vooral het vario volume systeem een erg groot voordeel heeft.

maar bij de snowpulse scijnt het draagcomfort wel iets beter te zijn doordat het het gewicht (van de airbag zelf)op de schouders ligt (overigens heb ik zelf geen eigen ervaring hiermee)
    Lonesome Powboy!
  • pauldob
    Advanced
    pauldob op 24 Januar 2011 · 14:34
    Bij sport conrad. Kreeg na een vraag per mail het antwoord hem op te sturen en voor 10 euro zou ik een nieuwe krijgen. Komen dan wel portokosten bij. Ik ga deze week eens bij mk langs.
  • doov
    Advanced
    doov op 24 Januar 2011 · 15:04

Waar kan ik in nederland de snowpulse prorider en de lifebag 30l zien en eventueel aanschaffen.

MK
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 Januar 2011 · 15:14
    ik heb de snowpulse en hij bevalt goed.  De eerste dag wennen want de schouderbanden zijn stijf (de ballon zit daarin).  Verder heerlijk compacte backpack en alles wat ik nodig heb voor dagtrips kan erin (15ltr) Geen gevoel van teveel gewicht op je rug.

Ik heb voor de snowpulse gekozen omdat er perslucht in de ballon gaat (die lucht lijkt me wel prettig als je begraven ligt, in de ABS gaat zover ik weet een soort gas?), en de ballon om je hoofd wordt op geblazen en dus ook als impact bescherming van hoofd en nek werkt

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Teon
    Advanced
    Teon op 24 Januar 2011 · 15:37
    Ook maar een duit in het zakje van de discussie doen ...

ABS is een bewezen concept en lijkt mij een prettig systeem i.v.m. de flexibiliteit van op te ritsen rugzakken.
    Mijn huidige rugzak (Dakine Heli Pro 20DLX) is een 20 liter zak en dat vindt ik persoonlijk een heerlijk formaatje.
    Daarom zou ik ook twijfelen om een 15L Snowpulse te kopen. Een 30L is dan wel weer vrij fors, maar met de straps aan de zijkant uiteraard altijd kleiner te maken (groter maken is niet zo makkelijk  ;D).

Qua systeem ga ik weer meer voor Snowpulse, want wat heb je nou aan een zwemvest dat je hoofd in het water duwt? Daar tegenover staat inderdaad het feit dat je met een ABS weer meer bewegingsvrijheid hebt en nog om je heen kan kijken zodra ie opgeblazen is.

Dat Snowpulse hervulbaar is, vindt ik ook een topper. Dan kan je nog eens oefenen...
    Schade. Ernussmarmalade.
  • doov
    Advanced
    doov op 24 Januar 2011 · 17:20
    Voor dat vullen heb je weer een speciaal nippeltje nodig, heb ik me laten vertellen. Dus gewoon ff naar de duikshop is er niet bij. Trouwens heb je duikshops in skigebieden?
  • Teon
    Advanced
    Teon op 24 Januar 2011 · 17:36

Voor dat vullen heb je weer een speciaal nippeltje nodig, heb ik me laten vertellen. Dus gewoon ff naar de duikshop is er niet bij. Trouwens heb je duikshops in skigebieden?

Ik ruik handel  8)
    Ik gooi m'n eigen fles in de koffer, en vul op locatie iedereen z'n Snowpulse, garantie tot aan de drempel!
    Waar haal ik zo'n nippel? 😉
    Schade. Ernussmarmalade.
  • grossi
    Advanced
    grossi op 24 Januar 2011 · 18:15
    2 weken geleden in val d'isere nog iemand omgekomen in een lawine terwijl hij een avalanche airbag had. Hij was niet afgegaan. Vraag me af wat de oorzaak was. Hij kan ook te laat zijn geweest natuurlijk.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/8252887/Britis...
    Lonesome Powboy!
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 25 Januar 2011 · 00:02
    Bij sport conrad webshop hebben ze nog de snowpulse prorider 22L. Net wat groter als de 15 liter. Niet goedkoop overigens. Ik heb hem gekocht maar de betaling via de webshop liep niet soepel. Heb hem vandaag later telefonisch kunnen bestellen. Als je maatjes het allemaal maar onzin vinden, die safety, dan is dit volgens mij toch de beste manier om je zelf enigszins te beschermen. Je bent toch afhankelijk wat andere bij zich hebben als jij daar 'stoned' onder de sneeuw ligt.

Nog een vraagje, wie kan het mooist een diepe kras in het belag van mijn Nidecker ultralight repareren? Was afgelopen vrijdag in Obertauern. Lekkere diepe poeder gehad maar ook ondiepe weggewaaide stukken. Helaas geblesseerd geraakt en retour naar huis. Nix ernstigs.
  • Teon
    Advanced
    Teon op 25 Januar 2011 · 00:25

Bij sport conrad webshop hebben ze nog de snowpulse prorider 22L.

Nog een vraagje, wie kan het mooist een diepe kras in het belag van mijn Nidecker ultralight repareren? Was afgelopen vrijdag in Obertauern. Lekkere diepe poeder gehad maar ook ondiepe weggewaaide stukken. Helaas geblesseerd geraakt en retour naar huis. Nix ernstigs.

Thanks voor de tip mbt de 22L uitvoering.

Voor reparatie van je board zou je eens bij Dr Wax http://www.drwax.nl/ kunnen kijken.
    Top zaak in Roosendaal!
    Schade. Ernussmarmalade.
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 25 Januar 2011 · 01:16
    O.k. jij weer bedankt voor jouw tip. Wat zijn we lekker aan het tippen.

Volgens mij zend de lokale wintersportzaak hier in Arnhem hun te waxen boards ook naar Dr. Wax, scheelt weer een ritje.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 25 Januar 2011 · 09:40

beter zelf repareren! als je het met name als een off piste board gebruikt (wat ik aanneem) Mijn ervaring met diepe groeven is dat ze het zodanig repareren dat er een hele laag van je belag wordt af geslepen op de schuurband.
    Het ziet er uiteraard wel puik uit maar na 3 of 4 keer weg brengen is je belag op. check de link.

http://www.wepowder.nl/forum/index.php?topic=2168.msg30520#msg30520...
    If the conditions are crap, it's called training!
  • atlasemiel
    Advanced
    atlasemiel op 25 Januar 2011 · 11:57
    Kan me haast niet voorstellen dat ze dat doen?!? Toch bedankt voor de tip. Cheers!
  • powdervonk
    Tourist
    powdervonk op 25 Januar 2011 · 18:56
    Kijk is op powdervonk.nl

Waar lukt het jou om voor 10-15 euro die cilinder + hendel om te wisselen?
    Bij Bever Eindhoven heb ik daar 45 euro voor betaald.

Alvast bedankt voor de tip!

• svenk
    Advanced
    svenk op 26 Januar 2011 · 14:53
    Nav vragen over mogelijkheid tot uitbreiding van de inkoopactie SnowPulse met ABS.... check het topic in: Ads > Sales!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro