Zelf gebouwde skis-Haas Ski Company

• MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 7 Februar 2011 · 18:40
    Hier wat foto's van mijn eerste ski en de mal voor de tweede die klaar staat.

http://www.flickr.com/photos/mickeydehaas/with/5425105903/...

Moet nog ff uitvogelen hoe het posten van foto's in het topic moet.

Moet toch ergens beginnen.

Mzl
    One step at a time.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 7 Februar 2011 · 19:53
    Vet! Respect dat je het aan durft om te beginnen..
    Wat voor soort ski wordt het? Specs, rocker / camber profiel?
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • poling
    Beginner
    poling op 7 Februar 2011 · 20:06
    handig bezig, succes!
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 7 Februar 2011 · 20:52
    leuk dat jullie zo enthousiast zijn! 😃

Wat specs:
    -Sidecut= 125/92/115
    -Radius= 22
    -Lengte= 184cm
    -Running Length= 157

Vrij standaard opbouw:
    -P-Tex 2000 base
    -VDS rubber over de kanten
    -750 gr triaxiaal glasvezel
    -populieren kern
    -epoxy sidewalls
    -glasvezel tip en tail
    -750 gr triaxiaal glasvezel
    -'nep' Carbon
    -clear topsheet

Heb heel veel geleerd van deze eerste bouw en weet al hoe ik de volgende beter ga maken.

Gr M
    One step at a time.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 7 Februar 2011 · 21:00
    Leuk hoor, houd ons op de hoogte van hoe ze skien! The proof of the pudding is in the eating!

En dit berichtje hoort natuurlijk thuis in http://www.wepowder.nl/forum/index.php?topic=12.msg22624#msg22624... topic. Dat kan wel weer een schopje gebruiken.
    Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • Spider
    Tourist
    Spider op 7 Februar 2011 · 21:01
    leuk man, exotic ski's made in NL
    Better to burn out, then to fade away.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 7 Februar 2011 · 21:43
    Ja ik was van plan het in het 'bouw je eigen skis' topic te plaatsen maar toen ik wilde posten kreeg ik het bericht dat ik beter een nieuw topic kon beginnen omdat er iets van 120 dagen niet gepost was.

Heb al wat betere ontwerpen die ik binnenkort wil gaan bouwen.
    Zal deze ASAP ff posten.

Nog even om te bedanken, zonder BMB was het nooit gelukt! Bedankt!

Chrs Mickey
    One step at a time.
  • kaspar
    Advanced
    kaspar op 8 Februar 2011 · 11:50
    leuk initiatief! loop zelf ook al een tijdje te brainstormen met een maatje van me om eigen skis te bouwen. hij heeft ervaring met composiet werken dus kan wel een laminaatje leggen. heb je ook een eigen pers? dat is wat ons er een beetje van weerhoudt. volgens mij wordt het laminaat niet sterk genoeg van alleen de vacuumzak. wat zijn je eigen ervaringen wbt sterkte/duurzaamheid van je sandwich?
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 8 Februar 2011 · 13:46
    Mooi werk! Ben erg benieuwd hoe ze gaan skiën.
    Powdered by BMB Custom made Skis & Boards -- www.bmb-ski.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 15:22
    He Kaspar, ik ben begonnen met het idee een vacuüm pers te gebruiken. Bij mijn eerste ski had ik alles klaar maar de zak wilde niet vacuüm trekken. Het is heel moeilijk om echt volledig vacuüm te krijgen. Als je dit wel wilt doen kun je beter kijken naar een vacuüm zak die maar aan 1 kant open is. Zelf heb ik als nood oplossing mijn boven mal erin gelegd en deze met spanbanden en grote lijmklemmen vast gezet. Werkte prima maar is geen duurzame oplossing.

Nu heb ik voor mijn tweede ski stalen U-balkjes gebruikt. Ik heb 6 balkjes onder en boven, dus 12 totaal, neergelegd en deze ieder aan beide kanten van een schroef draad voorzien. Na het opleggen van de ski heb ik de boven mal er ingelegd. Toen heb ik daar de balkjes boven opgelegd en de M12 schroevdraden die er doorheen zaten aangedraaid met bouten. Dit werkte erg goed en is helemaal niet duur. In de toekomst wil ik mischien wel wat beters gaan bouwen maar voor nu is het god te doen.

Het zal je verrassen hoe sterk de laminate is. Als je maar goed verdeeld druk plaats zal de ski heel sterk worden. Wat overgins wel echt en probleem voor mij was, dat de mal niet volledig op de boven mal aansloot. Heb er dikke stof tussen gedaan maar dit kan veel beter. Ik zit te denken om rubber te gebruiken. Aluminium is het best maar kan ik moeilijk buigen en is duur.

Hoop dat ik je kan helpen!

Gr Mickey
    One step at a time.
  • Buuk
    Beginner
    Buuk op 8 Februar 2011 · 15:32
    Heb nog flink wat stukken brandslang liggen, als je deze evt. met een compressor, fietspomp o.i.d. van lucht voorziet kun je waarschijnlijk wel een homogenere drukverdeling krijgen en elimineer je fouten in de aansluiting tussen boven en ondermal. Laat maar weten als je interesse hebt.
    Powdered by BMB Custom made Skis & Boards -- www.bmb-ski.nl
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 15:50
    Ik kan zo zonder moeite aan een compressor komen. Dt is dus geen probleem. Ik ben zeker dus geïnteresseerd. Maar hoeveel wil je er dan ongeveer voor hebben? Misschien kan ik ze dan met water vullen zoals ik op skibuilders mensen heb zien doen. Dank alvast!
    One step at a time.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 8 Februar 2011 · 16:29
    Even kort vraagje; hoe zit het met de warmte? Moet de epoxy niet bepaalde temp hebben tijdens het hard worden in de pers?
    www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 17:17
    Goede vraag, je hebt verschillende soorten epoxy. Sommige soorten moeten een bepaalde temperatuur hebben om uit te harden maar er zijn ook soorten die bij kamer temperatuur hard worden. Deze doen er wel langer over en moeten vaak 24 uur uitharden en dan nog eens een week tot ze ski baar zijn. De thermo hardende epoxy's zijn sterker en dus beter voor skies. Ze zijn alleen een stuk duurder en je moet een warmte element hebben die heel erg duur zijn. Voor mij is de kamer temp. epoxy het best omdat het betaalbaar en relatief makkelijk is. Wil in de toekomst misschien ook wel met warmte gaan werken maar moet eerst nog maar wat skies maken.

Gr Mickey
    One step at a time.
  • Faberge
    Tourist
    Faberge op 8 Februar 2011 · 17:30
    Thanks!
    Werkt BMB wel met warmte trouwens? Hoe zit zo'n warmte element verwerkt in een pers dan?
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 17:50
    Ik weet niet hoe BMB werkt. Ik denk het wel mr weet het niet zeker.

Vaak doet men een warmte element tussen de slang en de ski. Er zijn vele soorten manieren dus zolang je maar warmte kan creëren over een gelijk oppervlak moet je goed zitten.

Grts Mickey
    One step at a time.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 8 Februar 2011 · 18:04
    Wat een goed idee man!!
    Best knap van je dat je op zo'n jonge leeftijd al begint.mis gaat dat later nog iets worden met jou met je skis!

Groetjes je buurman
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 8 Februar 2011 · 18:05

Wat een goed idee man!!
    Best knap van je dat je op zo'n jonge leeftijd al begint. mis gaat dat later nog iets worden met jou en je skis!

Groetjes je buurman
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 18:10
    Haha lol, moet jij niet naar je scheidsrechters cursus voor hockey?
    One step at a time.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 8 Februar 2011 · 18:38
    Zit nog even om me stoel te rotten en paar nummertjes luuisteren, die kick ass is trouwens best chill voor filmpje!!!!
    Später
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 20:34
    Hier een foto van de inserts die ik wil gebruiken. Ze zijn volgens mij 8mm lang en 10mm breed. De binnenkant heeft een M5 draad. Hoop dat ze werken.

Cheers
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 20:39
    http://www.flickr.com/photos/mickeydehaas/5429035568/...

Oeps was vergeten de foto er bij te doen.
    One step at a time.
  • poling
    Beginner
    poling op 8 Februar 2011 · 21:32
    this kid is a fuking genius...😮
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 21:36
    Wrm? I guess bedankt... ;D
    One step at a time.
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 8 Februar 2011 · 21:44

Ik weet niet hoe BMB werkt. Ik denk het wel mr weet het niet zeker.

Vaak doet men een warmte element tussen de slang en de ski. Er zijn vele soorten manieren dus zolang je maar warmte kan creëren over een gelijk oppervlak moet je goed zitten.

Grts Mickey

hee,

Ik zit ook al een tijdje te kijken of ik zelf ski's kan gaan bouwen (met een hydraulische pers) en dat warmte verhaal is me nu nog niet helemaal duidelijk hoe je dat goedkoop kunt oplossen. Zou je een electrische vloerverwarmingsleiding kunnen gebruiken? alla http://www.warmteservice.nl/product/34852105/vloerverwarming/elektrisc... oid? Hebben die genoeg vermogen? de leiding in een laagje piepschuim oid persen zodat je niet de afdruk van de slang in de ski hebt 😉 ?

succes met de ski's! Echt een super gaaf idee. Stoked!

Rogier
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 21:54
    He Rogier, je kent de skibuilders.com site wel toch? Hier staan veel handige tips en een handig forum.

Maar, een goed idee om vloerverwarming te gebruiken. Twijfel alleen of deze warm genoeg worden. Misschien iemand van de BMB crew even vragen.

Heb ook nog iemand gezien die door middel van warm water zijn pers verwarmde. Hij dit door middel van een soort platen beten buizen erdoorheen. Hier liet hij dan het water door lopen. Is misschien wat meer werk maar kan een stuk goedkoper zijn dan andere opties.

Gr Mickey
    One step at a time.
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 8 Februar 2011 · 22:15
    ja, die site heb al helemaal uitgespeld, incl het forum 😉 en nog een assortie europese skibouwfora.

Bij skibuilders hebben ze het over siliconen verwarmingsmatten, maar de prijzen die ik daarvoor voorbij zie komen...😮

terwijl dat ook niet meer is dan een weerstandsleiding ingepakt in siliconen lijkt het.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 22:16
    Ja die prijzen zijn absurd.😮 Ik vind het nog niet zo nodig om het te gebruiken tot ik echt misschien skis voor vrienden ga maken ofzo.

mzl
    One step at a time.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 8 Februar 2011 · 22:26
    Maar Poling waarom ben ik genius?
    One step at a time.
  • poling
    Beginner
    poling op 8 Februar 2011 · 23:09
    nou initiatief, technisch, verstand van materiaal, doorzetter, liefhebber van pow, goeie vriend blijkbaar aangezien je beter wil gaan bouwen als je voor vrienden gaat bouwen, en nogeens 15jaar. kijk waar je kan zijn in nog eens 15 jaar!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro