Skis Bouwen

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 6 April 2016 · 14:38
    @luuk999 @MickeydeHaas ik wil deze zomer ook wel een boardje in elkaar komen draaien bij jullie
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 April 2016 · 17:35
    Dienden die twee 'stokjes' langs de zijkanten als bleeder of iets dergelijks?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 6 April 2016 · 17:52
    @meteomorris kicke, doen we!! Houden wel ff contact!

@EmileHendrix zeker, op verschillende fora gelezen dat je tijdens het vacuum trekken verschillende ontluchting gaten nodig hebt. Wij hebben dit opgelost door in pvc buizen gaten te boren. Zoals je misschien heb gezien is het nog een beetje pielen. Misschien heb jij een goed idee?
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 7 April 2016 · 08:44
    De oplossingen die ik voorbij heb zien komen hadden een stuk stof/doek/deken-achtig materiaal over het werkstuk liggen waar de epoxy in werd gezogen. En dan een 'overloopbakje' in de zuigende slang zodat echt grote hoeveelheden epoxy in dat overloopbakje worden gezogen en niet je compressor van binnen vastzetten. 😃

Maar die buizen deden hun werk dus wel? Hmm, moet ik nog eens over nadenken...
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 7 April 2016 · 09:21
    Destijds in het topic van mijn bouw project kreeg ik van @ieism de volgende info m.b.t. afzuigen van de lucht, een dunne strook 'breathergaas'.

Om de lucht helemaal achter uit de zak te krijgen gebruik ik altijd een soort gaas:
    http://www.vactechcomposites.com/vacuum-infusion-mesh-moulded-knitted....
    Ik weet even niet meer waar ik het vandaan heb, maar bij lange werkstukken is dit vooral nodig. Dan leg je er een strook van over de hele lengte zodat je een soort luchtkanaal krijgt.

ieism op 17 nov 2015 15:40

incl. een overzicht van de lay-up die daar bij hoort. Dit hangt wel per project/werkstuk af natuurlijk.

De layup is bij mij meestal als volgt:
    -werk
    -epoxy
    (eventueel gelcoat)
    -gaatjesfolie of release film [over het hele oppervlak]
    -peelply [over het hele oppervlak]
    -breathercloth [over het hele oppervlak en dubbel aan de zijkant waar je veel epoxy verwacht. ]
    -breathergaas [dunne strook]
    -vacuumzak

De breather en gaas laat je echt helemaal tot onder het de aansluiting van de slang lopen.

ieism op 17 nov 2015 18:43
  • costijn
    Expert
    costijn op 10 April 2016 · 09:51
    pcies, bleeder cloth zuigt overtollige hars eruit anders wordt het veel te zwaar. Bij een pers is de druk hoger en raak je op die manier het teveel aan epoxy kwijt.
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 11 April 2016 · 14:54
    @ iedereen. Thanks voor de tips! Volgende keer maar proberen met zo'n doek!
  • Alexander3
    Advanced
    Alexander3 op 11 April 2016 · 16:56
    @mickey heb je wapening in het beton gedaan? Beton zonder wapening is erg breekbaar.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 11 April 2016 · 17:14
    @mickey heb je wapening in het beton gedaan? Beton zonder wapening is erg breekbaar. Alexander3 op 11 apr 2016 16:56

Beton speelt gelukkig geen rol meer in ons bouwproces 😃
    Rex Monte - Amor Nix
  • Alexander3
    Advanced
    Alexander3 op 12 April 2016 · 10:43
    @mickey heb je wapening in het beton gedaan? Beton zonder wapening is erg breekbaar. Alexander3 op 11 apr 2016 16:56

Beton speelt gelukkig geen rol meer in ons bouwproces 😃 SneeuwHaas op 11 apr 2016 17:14

gaaaaaappp! stond op pagina 1 zag ik. Ben inmiddels weer wakker!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 6 November 2016 · 18:24
    Hoog tijd weer voor een update:

Ons plan voor komende winter: bouwen en heel veel testen!

We gaan in elk geval het volgende bouwen in deze volgorde qua timing:
    -Luuk's Tour Ski: Luuk gaat komende winter in Noorwegen studeren. Daarom heeft hij een set tour skis ontworpen die hij in combinatie met tech bindungen en vellen zal testen boven de fjorden.
    -Daniel's 3-tal Snowboards: Daniel gaat maar liefst 3 snowboards bouwen, voor elke discipline een. Namelijk een voor Freeride, een voor Freestyle en een voor op de piste.
    -Mickey's Freestyle ski: Mickey heeft een set skis ontworpen met het park in gedachte. Denk dus twin-tip en veel camber.
    -Charlie's Freeride Ski: Ik heb zelf gekozen om een freeride ski te bouwen. Deze is deels gebaseerd op de Bentchentler, omdat ik dat een fantastische ski vind. Qua lengte zal ik richting de 200CM gaan met een breedte van rond de 120mm onder de voet.

Verder wat algemene details:
    -We persen door middel van vacuüm.
    -We gebruiken bamboe voor de kernen.
    -De topsheet bestaat uit een laag bamboe fineer met daaroverheen een epoxy UV bestendige coating.
    -De ondermal is cnc gevreesd voor precisie.
    -Nieuw is dat we nu een warmte deken toevoegen aan de pers die de layup tot 80 graden kan verwarmen.

We gaan dus minimaal 3 paar skis en 3 snowboards bouwen met daarnaast nog meer als projecten voor anderen. De snowboards die we vorig jaar voor andere gebouwd hebben zijn goed in de smaak gevallen, zie daarvoor de foto's van Luuk's post hieronder.

Vragen, opmerkingen en alles in de vorm van een reactie zien we graag in dit topic 😃

Persen met een vacuumpomp:

Blije gezichten !

Boards worden nu getest, hopelijk zijn ze goed!! Foto's en video's volgen.
    luuk999 op 27 mrt 2016 15:11
    Rex Monte - Amor Nix
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 16 November 2016 · 13:45
    Zeww, komend weekend gaan weer de eerste paar ski's in de pers, stoked!!! Ik heb een freetour 185cm ontworpen speciaal voor Noorwegen, vanaf januari ga ik daar namelijk een half jaar studeren. Naja studeren, vooral de combinatie met een prachtige natuur, interessante toermogelijkheden en Noorse blonde dames 😉.

Ik verblijf in Molde, dat ligt tussen Ålesund en Trondheim:
    . Onder de twee uur rijden van Bjorli en Oppdal. Iemand tips voor deze omgeving??

Ffff terug naar de skis. Om een beter beeld te schetsen hierbij mijn bio: ik ben 21, mijn gewicht schommelt tussen de 74 KG en 78 KG en ik ben 186CM lang. Rijstijl: elegant hard gaan, de flow erin houden en soms een cliffje hukken. Beetje als dit @SneeuwHaas??

Mijn ontwerp is geïnspireerd op de Black diamond Link 105 (http://blackdiamondequipment.com/en_NL/skis/link-105-BD11509500001721....). Het is natuurlijk onmogelijk om een ski te maken voor alle omstandigheden, maar dat heb ik wel geprobeerd. Slush, harde sneeuw, ijs en/of dikke poeder, hopelijk is het allemaal geen probleem. Hieronder het ontwerp en de specs:
    (Tip = links en tail = rechts)
    Hoe denken jullie over dit ontwerp??

In de werkplaats:

In principe zijn alle voorbereidingen getroffen voor het persen, de Chinezen werken alleen niet helemaal mee. Ze zijn al een maand bezig met het inpakken en versturen van een warmtedeken.... Volgens DHL komt morgen het pakket binnen en kunnen we aankomend weekend persen! Dan volgt ook gelijk de volgende update.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 16 November 2016 · 14:01
    @luuk999

Ski to the Max altijd +1 😋
    Rex Monte - Amor Nix
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 November 2016 · 15:05
    Hoi @luuk999
    Je ontwerp ziet er breed uit maar verder wel 'veilig'. Verwacht je dat 'ie lekker stijf uit de pers komt of juist wat relaxter gaat rijden?
    Ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken 😃
    **kucht (Sunndalsøra) **kuch kuch
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 16 November 2016 · 21:51
    Ik denk ook dat je wel 'veilig' zit met deze specs. Ik weet niet wat voor camber/rocker in gedachten heb gehad (in de mal op de foto zie ik weinig) maar ik denk dat dat wel wat invloed kan hebben om het gedrag van je ski. Omdat je 'elegant hard skiën' en af toe een 'cliffje hukken' met elkaar combineert denk ik dat je er goed aan hebt gedaan om een lichte camber erin te brengen (zoals het Black Diamond voorbeeld) en een gemiddelde running length aan te houden. Ben erg benieuwd naar je eindresultaat.

Heb je de kern net zoals de Black Diamonds een 3D CNC profiel meegegeven? Dat ziet er wel leip uit namelijk 😃
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 17 November 2016 · 12:42
    Hoi @luuk999
    Je ontwerp ziet er breed uit maar verder wel 'veilig'. Verwacht je dat 'ie lekker stijf uit de pers komt of juist wat relaxter gaat rijden?
    Ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken 😃
    **kucht (Sunndalsøra) **kuch kuch EmileHendrix op 16 nov 2016 15:05

Ik verwacht dat de ski wat relaxter gaat rijden. De kern is al door de vandiktebank gehaald en heeft een verloop van 10,5 mm tot 2,5 mm. De tail is iets stijver dan de tip. De exacte dikte per cm heb ik opgeschreven dus dat is handig voor de feedback! Met dit ontwerp wil ik zelfs nog een extra paar maken met een andere constructie/samenstelling. Leuk voor het testen. Ojaa en kuch kuch Sunndalsøra, thanks! Ik heb toevallig contact gehad met Evi ski en ik kom er net achter dat zij in hetzelfde dal zitten!

Ik denk ook dat je wel 'veilig' zit met deze specs. Ik weet niet wat voor camber/rocker in gedachten heb gehad (in de mal op de foto zie ik weinig) maar ik denk dat dat wel wat invloed kan hebben om het gedrag van je ski. Omdat je 'elegant hard skiën' en af toe een 'cliffje hukken' met elkaar combineert denk ik dat je er goed aan hebt gedaan om een lichte camber erin te brengen (zoals het Black Diamond voorbeeld) en een gemiddelde running length aan te houden. Ben erg benieuwd naar je eindresultaat.
    Heb je de kern net zoals de Black Diamonds een 3D CNC profiel meegegeven? Dat ziet er wel leip uit namelijk 😃 Mucrup op 16 nov 2016 21:51

Yes, er zit een lichte camber in, ongeveer 5 mm. De tip heeft een hoogte van 5 cm en de tail 2 cm. Hieronder kun je het rocker profiel zien:

De kern een 3D CNC profiel geven lijkt ons super gaaf, voor nu is dat echter nog te gecompliceerd. We proberen de projecten nu juist zo simpel mogelijk te houden als het gaat om materiaalkeuze en diktes om optimaal te kunnen testen.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 19 November 2016 · 21:09
    We zijn net klaar met de lay-up van @luuk999 zijn ski! Binnenkort een uitgebreid verslag 😃

Rex Monte - Amor Nix
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 20 November 2016 · 10:36
    Sexy ski-schraap sessie 😉
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 20 November 2016 · 15:50
    Sexy ski-schraap sessie 😉 EmileHendrix op 20 nov 2016 10:36

Is maar goed dat de muziek is weggevallen 😀

De skis zijn er goed uitgekomen trouwens:

Rex Monte - Amor Nix
  • luuk999
    Advanced
    luuk999 op 9 Januar 2017 · 20:13
    Zooo het heeft even geduurd. Maar hierbij het eindresultaat!

De 185CM skis zijn goed uit de pers gekomen. De setback van 6 cm is goed te zien in de shape. Eerst een foto, daarna paar plusjes en minnetjes😉:

+ Goede stijfheid, tail iets stijver dan tail.
    + Bamboe fineer ziet er mooi uit.
    + Persen gaat de laatste keren erg goed met warmtedeken en vacuum.

- Stijfheid goed, tip/tail kan misschien wat meer flex hebben, volgende keer misschien wat carbon gebruik in precies dezelfde shape (alleen wanneer die natuurlijk goed skiet😃)
    - Afwerking met Epoxylagen neemt veel tijd in beslag, heeft iemand hier misschien een betere oplossing? Zou beits werken?
    - Fineer gaat misschien snel chippen ivm houten bovenlaag? Misschien toch transparante (plastic) topsheet en art op de core?

Ski's zijn nog niet getest!!! Ben paar dagen geleden aangekomen in Molde @ Noorwegen en het gaat dumpen overmorgen! Ik ga snel een review plaatsen met foto's en video's.

(Ski's mounten bij een lokale skishop)

Wij hebben rond kerst ook een snowboard gemaakt daarover later meer @SneeuwHaas @MickeydeHaas
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 Januar 2017 · 21:18
    Chique! En reuzebenieuwd.
    Om dat chippen zou ik me niet zo'n zorgen maken. Ja, het kan gebeuren, maar een druppeltje epoxy er over bij thuiskomst (en misschien een vlug veegje met wat schuurpapier) en je kan er weer tegen aan.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 Februar 2017 · 14:10
    So many plans, so little time...

Tijd weer voor een update en een momentje van zelfreflectie. Het is nu 10 februari en we hebben dit seizoen pas 1 snowboard en 1 paar ski's gebouwd. Dat is niet bepaald de score waar we in november op gehoopt hadden, maar tijd is helaas beperkt. Waar bij verre de meeste tijd aan verloren gaat is het frezen van de mallen en dan helpt het niet als de onze freesmachines niet erg meewerken. In een moment van frustratie (of ambitie?) hebben we een CNC freesmachine besteld om dat werk te versnellen. Die zal ons naar verwachting dit seizoen niet meer kunnen helpen, maar zal het in de toekomst een stuk makkelijker maken om nieuwe mallen te maken en maakt het daarnaast mogelijk een aantal coole features toe te voegen aan de skis en snowboards.

(Foto: het snowboard en de ski's die we tot nu toe gebouwd hebben.)

Komend weekend gaan we proberen een inhaalslag te maken. Er staan namelijk 3 snowboards en 2 paar ski's op de agenda. We hebben een nieuwe leverancier gevonden voor side-pressed bamboeplaten en hebben deze bij een bevriende partij al kunnen verzagen en door een Vandiktebank gehaald. Daardoor kunnen we waarschijnlijk al vrij snel overgaan tot de lay-up van de boards en ski's.

(Foto: de bamboe kernen liggen klaar!)

We zullen jullie op de hoogte houden van de vooruitgang. Tegenwoordig hebben we ook een Facebook: https://www.facebook.com/dreamforceone/ en een Instagram: https://www.instagram.com/dreamforceone/ voor kleine updates. De uitgebreidere updates posten we liever hier op WePowder 😃

Vragen, opmerkingen of ideeën vinden we altijd leuk om te zien!
    Rex Monte - Amor Nix
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 Februar 2017 · 15:59
    @SneeuwHaas waar haal je die side pressed bamboo?
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 Februar 2017 · 16:31
    @SneeuwHaas waar haal je die side pressed bamboo?
    meteomorris op 10 feb 2017 15:59

De bamboe komt van MOSO: https://www.moso.eu/

In dit geval besteld via https://www.wilhelminawinkel.nl/ maar er zijn ook andere shops die MOSO bamboeplaten verkopen. De prijs is meestal rond de 160 euro excl. btw voor 19mm dik bij 2440x1220mm. Zou mooi zijn als iemand dunnere platen kon verkopen, want het meeste verdwijnt nu in de Vandiktebank.

Rex Monte - Amor Nix
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 Februar 2017 · 17:24
    Dank voor het delen @Sneeuwhaas
    Mijn oude ski's bestonden juist uit 2 lagen dunner (ik geloof 12 mm?) bamboe omdat die dikkere platen 3 jaar geleden nog niet zo goed verkrijgbaar waren. Daar is nu een paar weken geleden dit 'leermomentje' mee opgetreden:

Foto is gedraaid maar je kan zien dat de 2 lagen kern zijn volledig van elkaar zijn losgekomen, over de hele breedte van de ski over een lengte van een goeie meter onder de voet. Nota bene op de neutrale lijn van de ski. Voor mij nu dus louter dikke platen onder m'n voeten 😉
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 10 Februar 2017 · 22:55
    @EmileHendrix

Even een uurtje in vacuüm met epoxy en hij kan er weer tegenaan!
    Rex Monte - Amor Nix
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 25 August 2018 · 12:05
    Bouwt er nog iemand hier zelf ski's of boards?
  • SneeuwHaas™
    Advanced
    SneeuwHaas™ op 25 August 2018 · 13:33
    Wij gaan begin september nog wat skis bouwen als het mee zit 😃
    Rex Monte - Amor Nix
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 25 August 2018 · 21:57
    @SneeuwHaas™, tof. Ik stuur je even een PM. Ik ken iemand die graag eens meekijkt en je zou willen interviewen voor een schoolproject. is dat okay?
  • victorvaneerd
    Advanced
    victorvaneerd op 11 Dezember 2018 · 19:34
    Een kennis van mij heeft nog een pers staan waar hij afstand van gaat nemen maar het zonde vindt om hem naar de stort te brengen. De pers is oorspronkelijk om longboards mee te maken maar met enige aanpassingen waarschijnlijk ook geschikt voor snowsurfers, boards en/of ski's....

Foto is niet heel scherp ik weet het... Frame is 122cm lang en de mal voor longboards is 25cm breed. via een potkrik word de mal naar boven gedrukt.

Mocht iemand er nieuw leven in willen blazen of er longboards mee willen maken stuur even pm. Mag gratis opgehaald worden.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro