Airbags in Airplanes

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 April 2012 · 16:12
    Omdat dat in de richtlijnen van de KLM, Snowpulse en de IATA staat, en er in de geldende Europese richtlijnen niets staat waaruit het tegendeel geconcludeerd kan worden.

Vandaar dat ik, eigenwijs als ik ben, dit experiment ben aangegaan. Soms lukt het (Stavanger), soms niet (Schiphol), maar inmiddels zijn we er al achter dat de checkin-bagage beter werkt.

• Henkie500
    Tourist
    Henkie500 op 18 April 2012 · 19:47
    Maar kun je nou beter wel je rugzak bij je cilinder en trigger in het ruim droppen of is het geen probleem om diezelfde rugzak voor je handbagage te gebruiken?(zonder cilinder ed)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 April 2012 · 20:41
    Zonder cilinder is het gewoon een rugzak. Geen probleem lijkt me.
    (tenzij je een explosieve ABS trigger hebt..)
  • ollie
    Expert
    ollie op 22 April 2012 · 19:47

Maar kun je nou beter wel je rugzak bij je cilinder en trigger in het ruim droppen of is het geen probleem om diezelfde rugzak voor je handbagage te gebruiken?(zonder cilinder ed)

Zonder cylinder en trigger zou het geen probleem moeten zijn. 1x gehoord dat iemand gezeur kreeg omdat men het geen grappig idee vond dat er twee ballon in het ding zaten, maar volgens de richtlijnen mag het gewoon (ze zijn namelijk voorzien van "pressure vavles" (oid).
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Bones
    Tourist
    Bones op 27 April 2012 · 13:14
    Beste JaapR,

Ik snap niet waar jij zo'n probleem van maakt. Blijf lekker principieel, lekker stug. Die rugzak heb je aan boord van het vliegtuig helemaal niet nodig, of verwacht je een lawine aan boord en in de lucht? Natuurlijk is wintersport- en ski uitrusting niet genoemd, heb trouwens nog nooit iemand met zijn ski's in een cabine zien zitten, past niet. Cilinders zijn gevaarlijk in de cabine en daarom verboden.
    In de wintersport is het belangrijk dat je jezelf aan de safety instructies houdt en daarvan op de hoogte blijft, dat maakt het allemaal wel zo veilig, ook voor jouw omgeving. Laat dan een ander werkgebied ook in zijn waarde, ieder zijn eigen werkgebied. Je zou juist verwachten dat iemand die zo professioneel met zijn safety bezig is, dat ook respecteert van een ander, in dit geval het beveiligingsbedrijf. 8)
  • Bones
    Tourist
    Bones op 27 April 2012 · 13:28

Ik heb antwoord van de douane, nav mijn klacht over de onwetendheid / willekeur van het (door hen ingehuurde) grondpersoneel op Schiphol. In het kort komt het op het volgende neer:

- Mijn klacht wordt niet in behandeling genomen, omdat ik mijn vlucht niet gemist heb, en de beambte 'volgens procedure' gehandheld heeft.
    - De douane heeft geen boodschap aan IATA-richtlijnen, omdat zij slechts gebonden zijn aan Europese regels.

- In die Europese regels worden lawine-airbags (of andere vergelijkbare objecten zoals zwemvesten) niet genoemd. (Dit geeft de klachtencommissie zelf aan in hun reactie.)

- De grond waarop mijn airbag geweigerd werd is dan ook geen expliciete (Europese of andersoortige) regel, maar het recht om bij twijfel elk verdacht object te weigeren.

Formeel heeft de marechaussee natuurlijk gelijk, en is mijn klacht prima afgehandeld. Keurige reactie overigens, waaruit bleek dat ze mijn brief gelezen hadden (2 kantjes).

Het doel van mijn klacht wordt helaas volledig genegeerd: ik had in mijn brief expliciet aangegeven dat het deze keer goed afgelopen was omdat ik anderhalf uur extra inchecktijd had ingepland, maar dat ik toekomste frustraties voor mij en andere skiers wilde voorkomen (vertraging, kosten, schade). Ik richtte me vooral tegen het feit dat alle reizigers met airbags overgeleverd zijn aan de willekeur van het dienstdoende personeel. Er is geen regel die airbags verbied, en er zijn talloze betrokken partijen die oproepen ze toe te laten (KLM, IATA, etc). In hun reacte bevestigd de marechaussee deze stelling, maar weigert ze er inhoudelijk op in te gaan...

Ik heb een reactie gestuurd, maar hiervan nog niet eens een ontvangstbevestiging...

Dus?  Inchecken volgende keer, heb je geen problemen, tenzij je die zoekt.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 27 April 2012 · 15:13

[quote author=JaapvR link=topic=3899.msg55665#msg55665 date=1334747270]

Dus?  Inchecken volgende keer, heb je geen problemen, tenzij je die zoekt.

@ Bones: als je voorgaande posts leest dan blijkt wel dat 'gewoon inchecken' ook niet altijd werkt en je nog steeds overgeleverd bent aan de willekeur van een airline die zich niets aantrekt van IATA regels.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 27 April 2012 · 15:35

Beste JaapR,

Ik snap niet waar jij zo'n probleem van maakt. Blijf lekker principieel, lekker stug. Die rugzak heb je aan boord van het vliegtuig helemaal niet nodig, of verwacht je een lawine aan boord en in de lucht? Natuurlijk is wintersport- en ski uitrusting niet genoemd, heb trouwens nog nooit iemand met zijn ski's in een cabine zien zitten, past niet. Cilinders zijn gevaarlijk in de cabine en daarom verboden.
    In de wintersport is het belangrijk dat je jezelf aan de safety instructies houdt en daarvan op de hoogte blijft, dat maakt het allemaal wel zo veilig, ook voor jouw omgeving. Laat dan een ander werkgebied ook in zijn waarde, ieder zijn eigen werkgebied. Je zou juist verwachten dat iemand die zo professioneel met zijn safety bezig is, dat ook respecteert van een ander, in dit geval het beveiligingsbedrijf. 8)

Ha Bones! Ik kan het niet laten toch ff te reageren, hoewel de discussie natuurlijk al lang voorbij was. Dat je je cilinder gewoon moet inchecken was al duidelijk, en ik zal de laatste zijn om het probleem bij de controle nogmaals bewust op te zoeken.
    Hoewel ik niet vies ben van een scherpe discussie voer ik deze liever niet als ik een vliegtuig probeer te halen, als er andere mensen achter mij staan te wachten, of als er iemand gewoon zijn werk probeert te doen. Daarvoor is het leven simpelweg te kort. Dat stugge en principiele valt dus wel mee.

Toch vond ik het een uurtje werk en twee briefjes naar de marechaussee waard, omdat ik van veel mensen gehoord heb (en zelf ervaren) dat het op andere vliegvelden wel anders kan. Als je mijn brief zou lezen zal je zien dat ik het personeel ter plaatste absoluut in hun waarde laat, zij hebben immers gedaan wat volgens hen het beste leek en dat erken ik volledig. Het gaat mij er juist om dat zij niet voldoende geinformeerd zijn over lawine-airbags, zoals het personeel dat op Stavanger (bijvoorbeeld) wel was. Logisch, gelet op het aantal skiers dat op beide vliegevelden voorbij komt, maar desalniettemin niet wat ik verwacht had van de service op één van de meest klantvriendelijke vliegvelden van de wereld. Bovendien is dit probleem imho met één duidelijke instructie vanuit de opdrachtgever op te lossen.

Misschien is het probleem te specifiek en het aantal freeriders op schiphol te klein, maar die afweging is niet aan mij. Ik signaleer slechts dat het personeel niet volledig op de hoogte is van een veel gemaakte uitzondering, waardoor de reiziger is overgeleverd aan willekeur.

[size=7pt]Je stelt dat "Cilinders gevaarlijk zijn in de cabine en daarom verboden." Volgende Europese (185/2010, 4C) richtlijnen waar de marechaussee zich aan conformeert geldt dit echter alleen voor cilinders met een brandbaar gas, of cilinders met zuur/andere chemicalien waarmee personen kunnen worden uitgeschakeld (pepperspray etc). Een cilinder met gecomprimeerde lucht valt hier dus niet onder; er staat zelfs niets op de lijst wat hier op lijkt...[/size]]
  • skiester
    Advanced
    skiester op 1 Mai 2012 · 22:25
    Toch zitten die beveiligers ook niet fout, want een flesje cola mag ook niet mee, alhoewel cola op zich niet verboden is in de cabine.  Hoe weten zij nl dat er compressed air in dat ding zit?  Persoonlijk, welke regels ook gelden, vind ik het wel prettig dat er geen triggerbare rugzakken aan boord mogen.  Je schrikt je toch de pleuris als zon ding afgaat! M.i. dan ook een non discussie

Wel vind ik het belangrijk, ook nav Nicky's post dat er duidelijkheid is dat het wel in de ruimbagage mag.  Want daar liggen dus kennelijk nog wel wat problemen.

Misschien is het probleem te specifiek en het aantal freeriders op schiphol te klein, maar die afweging is niet aan mij. Ik signaleer slechts dat het personeel niet volledig op de hoogte is van een veel gemaakte uitzondering, waardoor de reiziger is overgeleverd aan willekeur.

[size=7pt]Je stelt dat "Cilinders gevaarlijk zijn in de cabine en daarom verboden." Volgende Europese (185/2010, 4C) richtlijnen waar de marechaussee zich aan conformeert geldt dit echter alleen voor cilinders met een brandbaar gas, of cilinders met zuur/andere chemicalien waarmee personen kunnen worden uitgeschakeld (pepperspray etc). Een cilinder met gecomprimeerde lucht valt hier dus niet onder; er staat zelfs niets op de lijst wat hier op lijkt...[/size]]
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 2 Mai 2012 · 09:04
    na letterlijk tientallen keren met serieuze video camera's  de ' security '  (what's in a name ) gates door te zijn gekomen kan ik met bijna mathematische zekerheid zeggen dat op schiphol er een complete willekeur bestaat in zaken die wel of niet mee mogen. Zo zijn v-mount accu's ontworpen om ook in de cabine mee te kunnen, en de ene keer mochten ze niet mee, de andere keer alleen als de polen afgetaped werden, de volgende keer zonder probeem zo de cabine in.
    ik verwacht dat het met plofzakken niet veel anders is.
    wat ik overigens niet snap ik dat ik vorige week gewoon aan boord mocht stappen met zo een 1/2 flesje spa rood in mijn tas, terwijl ik in een andere rij zag dat dat soort flesjes juist de ton in mochten...
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 2 Mai 2012 · 09:43
    terwijl vloeistoffen expliciet verboden zijn in het Europese verdrag waar ze zich aan schijnen te conformeren (verordening 2010-185, oid). Wezenlijk anders dan plofzakken, aangezien er geldt: "als het niet op de lijst staat dan mag het", met het voorbehoud dat een beveiliger alles mag weigeren op grond van twijfel. Of willekeur, het is maar hoe je het uitlegt.

Flesjes: broek met zakken aan de zijkant en verder je shit in orde, geen probleem.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 3 Mai 2012 · 07:51
    Heb wel meegemaakt dat zelfs lege waterflesjes de ton in konden!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 3 Mai 2012 · 13:27
    dat vloeistoffen verbod er alleen om de mensen het idee te geven dat er serieus gezocht wordt naar bad guys. Hier in het Middenoosten stap ik gewoon met m'n 1,5L water aan boord en velen met mij. Geen probleem.
    Toerisski
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 17 Januar 2014 · 15:06
    @meteomorris
    als ik het goed heb is dit het IATA formulier waar telkens over gesproken wordt, of niet?
    https://s3.amazonaws.com/BackcountryAccess/content/product+pdfs/IATA_r...
    http://verticaldissidents.net
  • djmj
    Advanced
    djmj op 17 Januar 2014 · 16:08
    [mention="/profile/56"][mention=56]@meteomorris[/mention][/mention]
    als ik het goed heb is dit het IATA formulier waar telkens over gesproken wordt, of niet?
    https://s3.amazonaws.com/BackcountryAccess/content/product+pdfs/IATA_r... Teleaddict op 17 jan. 2014 15:06

Hier staan ze allemaal als download in aantal talen:
    https://www.abs-airbag.com/en/abs-in-planes.html
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 17 Januar 2014 · 16:10
    Deze week werd mijn cilinder uit mijn bagage gehaald door de security op de luchthaven van Zürich. Ik reis al jaren met lawine-rugzak en heb reeds alle mogelijke manieren geprobeerd en heb daar eigenlijk steeds problemen mee ondervonden. De laatste jaren ging de cilinder gewoon in mijn boardbag en zei ik er niets van. De rugzak zelf neem ik als handbagage mee. Bij de cilinder steek ik steeds de IATA-regulations. Dat ging de afgelopen jaren goed tot deze week. Bij aankomst in Brussel bleek dat mijn boardbag geopend was en de cilinder verwijderd. Er zat een briefje bij met meer info.
    Ik heb een 'vriendelijk' mailtje gestuurd, waarop volgend antwoord kwam:

We refer to your message below which has been sent to the airport police at Zurich airport.

Please be informed that the air cartridge was not removed by misunderstanding but in compliance with the IATA regulation regarding passenger baggage (Table 2.3.A).

“Avalanche rescue backpack: one (1) per person, equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 4.4S and less than 250 ml of compressed gas in Div. 2.2.
    The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.”
    The approval of the operator (airline) is required: YES

Since the air cartridge was not packed in the backpack itself but was put outside of the avalanche backpack in a separate box, without the approval of the airline, it had to be removed. Such cylinders must be placed in the designated location within the backpack otherwise it cannot be transported as passenger baggage. Cylinders packed in boxes and put next to the backpack (outside) are not accepted in passenger baggage. You would have to send such items by air fright due to the “dangerous goods” regulation.

We will store the item for 12 weeks in case you organize a pick-up. Home delivery organized by airport police via mail / air fright is not available.

We thank you for noticing.

Kortom, je moet het aangeven bij inchecken en cilinder en rugzak moeten samen zijn. De laatste keer dat ik het op die manier deed, moest ik tijdens de check-in de cilinder in mijn boardbag steken 😃.
    Kortom, ik weet het ook niet meer. Mij lijkt de interpretatie van de IATA-regulations volledig willekeurig te gebeuren.

Mocht er heel binnenkort iemand langs de luchthaven in Zurich passeren, geef me even een seintje. Misschien kan je mijn cilinder wil oppikken.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 Januar 2014 · 16:15
    Vraag ik me af of degene die m dan oppikt wel mag meenemen in het vliegtuig....
  • robbert
    Advanced
    robbert op 17 Januar 2014 · 23:03
    @JurgenG Inderdaad er zijn nog al wat verschillende interpretaties van de IATA-regulations. Ik gaf het de laatste keer aan tijdens het inchecken en dat leverde ook een hoop problemen op.
    Ik kom 29 Jan aan op Zurich, wel wat laat. Kan wel even voor je kijken of ik jouw cylinder kan ophalen. Maar ik kom voorlopig niet naar NL.
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 18 Januar 2014 · 00:37
    Ik vlieg 3 feb met Aeroflot via Moskou naar Tokio. Iemand ervaring hoe Aeroflot hiermee om gaat?
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 18 Januar 2014 · 08:58
    AMS - CALCARY KLM Heen ABS aangemeld en in checkend bagage met benodigde papieren en originele verpakking. Geen probleem.

CALCARY - AMS United zelfde verhaal alleen hier na 30 minuten gezeur bij odd size luggage moest ik de cilinder inleveren. Trigger niet.

Klacht ingediend bij KLM en heb toen een nieuwe cilinder vergoed gekregen.
  • RichardZ69
    Beginner
    RichardZ69 op 18 Januar 2014 · 09:47
    Rotterdam Innsbruck cilinder in de koffer geen probleem, rugzak Ras met airbag schep en sonde als handbagage. Bij douane controle enige vragen over de airbag gehad, met uitleg geen probleem.

Innsbruck Rotterdam zelfde configuratie. Probleem met de schep in de rugzak, deze kan als "wapen" worden gebruikt en moest op het laatste moment apart ingechecked worden. Ziet er wel komisch uit, alleen een schep op de lopende band bij de aankomst.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 Januar 2014 · 03:05
    Is Koen niet met aeroflot naar Tokio gevlogen? Hij had geen problemen. Maar ja, aeroflot.. In mijn bevooroordeelde gedachte mag je bij aeroflot met een literfles vodka nog instappen..(#nb vooroordeel!)
    Ik ben met snowpulse en hervulbare cylinder met de KLM naar China gevlogen, aangemeld via facebook dat ik het ding bij me had, was geen probleem.

Voor de vlucht met JAL naar Tokyo moest de fles leeg zijn, dus de airbag als jaarlijkse controle getrokken, in de hoop dat ik m in Japan kon laten vullen. In Japan gebruiken ze alleen BCA, maar het vullen gaat op precies dezelfde manier, schijnt het.
    Helaas, dat ging dus niet door. Winkels mogen zelf geen gas/compressie cylinders vullen vanwege de veiligheidsregels (dus als je met je bca'tje bij de japanse shop aankomt kunnen ze deze ook niet vullen, ze moeten m opsturen naar een vulstation) en snowpulse of abs weigeren ze, wat niets met veiligheidsregels te maken heeft, maar alles met protectionisme.

Mijd zowiezo amerikaanse airlines, daar mag je een machinegewwr inchecken, maar van een cylinder onder druk krijgen ze de riebels. Bij Delta mocht zelfs een lege fles niet mee... %/
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 19 Januar 2014 · 09:19
    Mijn ervaring is dat je je cylinder en trigger ook niet in je boardbag moet doen, maar in je 'normale' check-in. Op Calgary (en andere vliegvelden) geeft de cylinder in je boardbag continue problemen, in je 'normale' check in nooit.

Ik wijk daarom nooit af van mijn eigen protocol, het APFA (Arjens Protocol For Airbags).

-Niets zeggen
    -Cylinder en trigger in normale check-in bagage
    -ABS tas (dus zonder trigger en cylinder) mee als handbagage

Het APFA heeft mij tot nu bij vliegvelden in Europa, VS en Canada geen problemen opgeleverd. Alle overige varianten wel.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 19 Januar 2014 · 11:49
    @skiester: euhmm, goede opmerking
    @robbert: bedankt voor het aanbod. Ik heb iemand van toeristische dienst van Engelberg gevraagd om hem te gaan oppikken en te versturen. Komt dus wel in orde.
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 19 Januar 2014 · 11:52
    Ik vlieg 3 feb met Aeroflot via Moskou naar Tokio. Iemand ervaring hoe Aeroflot hiermee om gaat? martijnmvf op 18 jan. 2014 00:37
    Reeds een paar keer naar en door Rusland met Aeroflot gevlogen, nooit problemen gehad.
    Luchthaven van Moskou loopt tegenwoordig erg gesmeerd. Vorig jaar stond daar als security agent(e) een meisje dat zelf fervent freerider was. Kortom, de snowpulse ging zo op het vliegtuig samen met een paar tips voor trips. Het is dus volledig afhankelijk van wie je bagage checkt.
  • JurgenG
    Advanced
    JurgenG op 19 Januar 2014 · 11:53
    Mijn ervaring is dat je je cylinder en trigger ook niet in je boardbag moet doen, maar in je 'normale' check-in. Op Calgary (en andere vliegvelden) geeft de cylinder in je boardbag continue problemen, in je 'normale' check in nooit.
    Ik wijk daarom nooit af van mijn eigen protocol, het APFA (Arjens Protocol For Airbags).
    -Niets zeggen
    -Cylinder en trigger in normale check-in bagage
    -ABS tas (dus zonder trigger en cylinder) mee als handbagage
    Het APFA heeft mij tot nu bij vliegvelden in Europa, VS en Canada geen problemen opgeleverd. Alle overige varianten wel. Arjen op 19 jan. 2014 09:19

Arjen,
    mijn boardbag is mijn normale check-in bagage. Daar gaan ook kledij en alle andere troep in.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 20 Januar 2014 · 09:04
    [mention="/profile/25916"]@JurgenG[/mention] - Klinkt wel frustrerend, want ik was ook in de veronderstelling dat de cylinder in een doos geplaatst moest worden met IATA formulier. Maar omdat een doos kreukt of gewoon een keer op is, dacht ik al.. ik stop m gewoon in mn backpack en die gaat in zn geheel in mn boardbag. Daar kan niemand zomaar bij (behalve douane), en hij kan niet zomaar getrokken worden. Maar blijkbaar is er nog geen eenduidig begrip van veiligheid bij de luchthavens, landen en maatschappijen. Ik ga het zien volgende week. Wordt ie dr uit geplukt dan zal ik eentje moeten kopen. Ik zie net dat Dutchess weet dat juist BCA in Japan verkocht wordt. Dus komt vast wel goed.
    Never a last run..
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 März 2014 · 13:51
    En ik kan weer een nieuwe ervaring aan het vliegen met een airbag toevoegen. Vanuit Tokyo Narita naar Schiphol. Cilinder en trigger van de ABS mochten absoluut niet in de check-in bagage, maar moesten afgekoppeld als handbagage (samen met de ABS) mee.

Bij de controle van de handbagage vonden de vriendelijke Japanners de hele rugzak heel interessant en na het beantwoorden van wat vragen uit interesse (niet nodig gehad, rijden veel europeanen hiermee) mocht alles zonder problemen mee als handbagage.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 März 2014 · 14:28
    @Arjen : welke airline vloog je?

In Narita hebben ze inmiddels bij JAL de IATA regels aan de muur hangen. Die heb ik de dames aan de balie gegeven en ik zag ze m kopieeren en in de map stoppen. Ze waren heel nieuwschierig, maar pas toen ze zeker wisten dat de cylinder leeg was, mocht-ie mee, heb je dus niks aan.

Ik moet zeggen dat ik besloten heb het op te geven met die airbag naar Japan te vliegen. Er is gewoon altijd gezeik. Bovendien voel ik me in de bossen van Japan eigenlijk veiliger met mijn oude trouwe avalung dan met een airbag (heb je al es in de treewells gekeken? brrrr!)

In Hakuba worden door Rapie overigens wel BCA'tjes verhuurd, voor wie toch een plofzak om wil..
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 10 März 2014 · 14:33
    Wij hebben geen enkel probleem gehad van en naar tokio en een binnenlandse vlucht naar Chitose. Wat @Arjen ook zegt afgekoppeld in de rugzak en gewoon mee het vliegtuig in. Wij hadden allebei een ABS rugzak mee. Ze vinden het allemaal maar erg interessant. We hebben wel toestemming van de luchtvaartmaatschappijen voortijd aangevraagd.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro