Kolder over lawines en veiligheid buiten de pistes

• QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 8 Januar 2017 · 09:52
    ""Genieten van je backcountry uitstap kan je met de zekerheid van de Dakine SC Avalanche Probe op zak. Met deze peilstok kan je in geval van een lawine snel duidelijk maken waar je precies zit. Uit te klappen tot een lengte van 2.6m ideaal om je lawine zendertje eventueel aan te bevestigen. Gewoonweg onmisbaar!

Kenmerken:
    Kleurgecodeerde secties voor gemakkelijke analyse van de diepte van de sneeuwlagen""""

Sjezus......😮
    powpowwowjippiajippieee
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 Januar 2017 · 11:23
    Geniaal.
    splitfest.nl
  • Flant
    Beginner
    Flant op 8 Januar 2017 · 11:32
    Gelukkig kun je een review achter laten. Toch maar even gedaan. Pffff
  • BMT
    Advanced
    BMT op 8 Januar 2017 · 12:38
    Die wil ik ook 😃
  • MTV
    Beginner
    MTV op 8 Januar 2017 · 13:21
    Wat ik niet snap is dat de fabrikant met zo'n ijzersterk concept niet op het idee komt om een vlaggetje bovenaan de stok te bevestigen. Of aan beide kanten. Dan hoef je niet na te denken wat boven en onder is. Afhankelijk van de ernst van de situatie zou je zelfs met de kleur van de vlaggetjes kunnen variëren. Crowdfunding, iemand?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 Januar 2017 · 13:44
    Het moeilijke daaraan is dat je dan een internationale standaard voor vlag kleuren moet afspreken.
    Zo is een gele vlag in sommige landen gevaar, in andere besmettelijke ziekte en in ons geval "ik heb in mijn broek geplast".

En ik vind 2.6m trouwens vrij kort voor een signaal vlag. Een 3m is wel wat meer werk om onder een lawine uit te vouwen, maar hij steekt wel een stuk mooier boven de sneeuw uit. Je wil wel dat je vlag ook mooi wappert natuurlijk.
    splitfest.nl
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 8 Januar 2017 · 14:22
    Om maar te zwijgen van een rode vlag. De diverse betekenissen liggen mijlenver uiteen.... 😉
    powpowwowjippiajippieee
  • Berber
    Expert
    Berber op 8 Januar 2017 · 21:37
    hahaha.. Hilfe... Kopfschüttel
  • evan
    Advanced
    evan op 5 Februar 2017 · 12:04
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 5 Februar 2017 · 13:55
    Ik houd van kaas en bloemkool is wit van binnen. Is toch geen kolder @evan ? Het slaat hoogstens als een tang op een varken. 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evan
    Advanced
    evan op 5 Februar 2017 · 15:39
    Vermoedelijk zullen veel leken uit die laatste zin concluderen dat er een causaal verband is tussen lawines en gletsjers. Ik denk dat veel minder mensen een relatie tussen de smakelijkheid van kaas en de witheid van bloemkool wijsgemaakt kan worden, @EmileHendrix. 😉
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 5 Februar 2017 · 15:55
    Mwah, ik vind het toch wel kort door de bocht dat leken (of wie dan ook) dat zullen(zal) concluderen. Ik zie ook wel gebeuren dat het het ene oor in gaat en het andere weer uit. Veel meer functie lijkt nieuws dezer dagen helaas niet te hebben. Maargoed, als je binnenkort een keer chou-fleur met kaassaus wilt komen eten om de menselijke raarheid en de invloed daarvan op wintersport wat uitgebreider te bekletsen... 😃
  • evan
    Advanced
    evan op 5 Februar 2017 · 22:43
    Sinds afgelopen jaar kijk ik niet meer op van wat veel mensen concluderen uit berichten in de media, @EmileHendrix.
    Er moet sowieso nog geklust worden, toch? Ik ben alvast begonnen met m'n nieuwe boormachine.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 Februar 2017 · 12:23
    Ok, point taken... (En da's goed nieuws. Ik ga volgend weekend weer aan de gang dus misschien kunnen we daarna weer een keertje meeten).
  • DaniëlC
    Advanced
    DaniëlC op 12 Februar 2017 · 16:44

Vanaf 3:23

Toch misschien best handig om een kaart mee te nemen. Ook als je een pro-skiër bent....
    "Going to the mountains, is like going home"
  • Elia
    Beginner
    Elia op 12 Februar 2017 · 22:54
    Gevalletje slecht vertaald persbericht (16-01-2017)

ORF:
    "... Oberhalb von 1.800 Metern galt die Warnstufe drei, bei der sich rund 60 Prozent der Lawinenunglücke ereignen."

ANP:
    "... Boven de 1800 meter geldt alarmniveau drie, wat betekent dat er 60 procent kans is op lawines."
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 13 Februar 2017 · 16:11
    man man man, imho niet slecht vertaald, maar gewoon een gebrek aan lees- en denkvaardigheid. Als je als journalist bij 't ANP niet meer hoeft te kunnen lezen of begrijpen, waar worden ze dan wel op uitgezocht?
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 13 Februar 2017 · 20:14
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 Februar 2017 · 11:28
    @Rogier: dit komt wel heel wrang/bizar over. Hier had de NOS beter nog even over nagedacht, zeker met het oog op betrokkenen/nabestaanden.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 17 Februar 2017 · 14:23
    http://panorama.nl/blog/bizar-blog/hoe-zit-dat-de-witte-muur...

Gelukkig komt kwaliteitsmagazine Panorama ook met een goede uitleg.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • evan
    Advanced
    evan op 17 Februar 2017 · 14:49
    Het wordt tijd dat een wereldleider de pers eens op het matje roept.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 17 Februar 2017 · 15:40
    Stel: u bent op wintersport, gaat roetsjend van een piste omlaag ..... en voor u het beseft bent u bedolven onder een metersdikke laag sneeuw. Als u het na weet te vertellen, kunt u zeggen dat u zojuist een lawine hebt meegemaakt.

Door de schommelingen van de elementen kan het voorkomen dat een sneeuwlaag opeens los raakt van de ondergrond

Manmanmanmanmanmanmanmanmanman :'-D

😞
    It's all about the turns duuuuuude!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 24 Februar 2017 · 10:43
    http://www.ad.nl/buitenland/drie-vingers-boven-de-sneeuw-redden-mijn-l...

Niet echt kolder, maar wel een typisch gevalletje sensatie media. Want wat hebben we nu aan dit verhaal?
    Nergens tips hoe je je kunt voorbereiden/dit voorkomen. Terwijl de beste journalist zelf een opening geeft: 'In die tijd dacht ik echt nóóit aan het gevaar van lawines. Nooit.'

Goed beste journalist Victor Schildkamp... wat kan er beter??

Nee, slechts ronkende zinnen: 'Zoals elk jaar liggen lawines op de loer.'
    Ik zie het al voor me... allemaal lawines verdekt opgesteld in schuttersputjes klaar om ons neer te sabelen. Of nee, dat zeg ik fout.. 'over die dag dat hij door een lawine werd verzwolgen'. Niet neersabelen, maar verzwelgen...

Dan opening 2: "En ik heb natuurlijk geleerd dat ik niet meer zomaar off piste ga skiën. Want vóór dit verhaal, had ik echt nooit gedacht dat dit kon gebeuren.''

Niet zomaar... maar waneer dan wel? Gemiste kans....
    May the powder be with you.
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 März 2017 · 23:07
    http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/meer-doen-om-lawine-ongevallen-te-...

Niet te geloven. 250 doden, het verstandigst is om terug omhoog te lopen, ga als snowboarder al helemaal nooit off-piste, tourskiers vs onervaren waaghalzen. En het gaat maar door.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 März 2017 · 00:10
    Holy shit. Wat hij rookt, doe mij daar ook maar een onsje van.

En die helm die een luchtgangetje graaft, doe die ook maar meteen. 😃
    splitfest.nl
  • MTV
    Beginner
    MTV op 11 März 2017 · 00:15
    Dat is veel poep in één stukje. Toch knap.
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 11 März 2017 · 00:17
    Haha, die gast is helemaal loco. Maar ff serieus, wel eng dat dit soort mensen zo veel aandacht krijgen.....
    One step at a time.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 11 März 2017 · 09:04
    Hij heeft wel een mooie religieus getinte afsluiter bedacht voor het reformatorisch dagblad. Best knap met een onderwerp als dit, waar hij bovendien blijkbaar weinig kaas van gegeten heeft!
  • Flant
    Beginner
    Flant op 11 März 2017 · 10:56
    Zó hé, bij het RD geloven ze wel meer, maar dit is wel heel bont. Misschien moeten ze iets met hekken gaan doen? Zou hij al heel lang niet meer in een ski gebied zijn geweest?? Wat een verhaal....
  • Berber
    Expert
    Berber op 11 März 2017 · 11:03
    ''Wat een feest, Hayo is weer eens mediageil geweest..'' Ik wist altijd al dat snowboarders niet omhoog konden lopen ... wat een kul weer .. 😞

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro