touren in een wrap liner

• sanno
    Tourist
    sanno op 18 März 2014 · 11:46
    Na het debacle in en om La Grave in feb waar ik 4 dagen in verschillende gradaties van pijn en koude poten heb doorstaan. Wreef, hiel, tenen elke dag deed er iets anders pijn en elke dag had ik weer een ander zooltje en of sokken, maar niets hielp. Eenmaal thuis kwam ik op het lumineuze idee om mijn oude Lange binnenschoenen erin te stoppen.
    Eureka! In een keer van de pijn af, alleen zijn die binnenschoenen zwaar en gaat het hele effect van titan UL schoenen verloren. Daarnaast is die binnenschoen eigenlijk al een paar jaar op.

Nu heb ik een paar Intuition wrap liners gekocht (erg in de aanbieding en toevallig in mijn maat). Bij het afrekenen vertelde de verkoper nog even tussen en neus en lippen door dat je er niet mee kon touren. Thuis heb ik ze aan gehad en denk dat het best wel gaat en ook op Wildsnow is wel iets te vinden over het gebruik van wrap liners met touren (gaat wel maar minder prettig dan tongue liner.)

Mijn vraag is of hier mensen zijn met touren in een wrap liner en dan vooral hoe het foam zich houdt na een dag of 10 touren? Het lijkt of het foam net wat stijver/dikker is in de hiel en mogelijk gaat het scheuren op den duur. Iemand ervaring hiermee?
    Toerisski
  • robbie
    Expert
    robbie op 18 März 2014 · 12:32
    Goede vraag. Ik vraag me ook al een tijdje af of het te vervelend is om met een wrap liner te touren. Het probleem is natuurlijk dat je minder bewegingsvrijheid hebt, je kan dus niet zulke lange stappen maken, of je hebt iig veel meer weerstand in je schoen.

Als je toch al loopt met een schoen met beperkte bewegingsvrijheid, dus bijv een normale alpineschoen met een loopstand (itt een "echte" tourschoen zoals jouw Titan), dan zal het miscchien niet zoveel uitmaken. Maar in een tourschoen met grote uitslag naar voren en achteren zal je denk ik wel veel verschil merken.

Ik heb na veel gekloot (o.a. ook met Intuition liners) nu ook normale dikke binnenschoenen van een Dalbello Krypton in m'n tourschoenen. Dat skiet gewoon duizend keer beter dan die wiebelige binnenschoenen die er eerst inzaten (in mijn geval). Maar wel een stuk zwaarder... (ik geloof 300gr extra per schoen.)
  • 49
    Advanced
    49 op 18 März 2014 · 17:08
    Dalbello lupo met wrap liner voor mij geen probleem met toertjes.
    montagna bianca, ti amo
  • joepchinees
    Advanced
    joepchinees op 18 März 2014 · 17:24
    gaat bij mij ook prima, maar heb dan ook nooit met een tour liner getourd.
  • Frats
    Expert
    Frats op 18 März 2014 · 18:12
    de touring schoen van dalbello, de sherpa, wordt geleverd met een intuition wrap liner, dus dat zal wel werken 😃
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 März 2014 · 19:21
    ok bedankt. Nu denk ik dat de ene schoen zich er beter voor leent dan de andere, maar in de basis is het dezelfde beweging. Ik voelde de liner een beetje dubbelvouwen als ik de schoen naar voren zet. Veel meer dan met andere liners, maar dat zal er dan wel bij horen.

Van het weekend maar eens kijken of ik de pasvorm nog wat kan verbeteren.
    Toerisski
  • stijn
    Beginner
    stijn op 18 März 2014 · 20:15
    Wat is het verschil met een standaard binnenschoen en een wrap of andere soort liner?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 März 2014 · 05:39
    er zijn 2 type liners: wrap liners en tongue liners. In de meeste skischoenen zit standaard een tongue liner. Tongue liners kunnen van allerlei materialen gemaakt zijn, terwijl wrap liners altijd als basis schuim hebben.
    Wat beter zit/aan voelt is een individuele afweging. Het flex patroon is anders en icm je buitenschalen en skitechniek werkt het een beter dan het andere. Mijn gevoel is dat een wrap liner beter aansluit op je schenen waardoor je schenen iets meer worden ontzien.
    Voor touren is de beweging heel anders dan met skien en levert een andere afweging op. In mijn zeer beperkte ervaring met wrap liners heb ik het gevoel dat een tongue liner wat natuurlijker beweegt van voor naar achter, terwijl een wrap wat meer trekt in de hiel en op je schenen wat meer kans geeft op blaarvorming op lange tourdagen.
    Toerisski
  • Dio
    Advanced
    Dio op 19 März 2014 · 09:32
    Een andere (dure) optie is om een tourspecifieke binnenschoen te laten schuimen.

http://www.boot-doc.com/en/einsatzgebiete/skitouring?id=254...
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 März 2014 · 10:58
    Ik heb de intuition liner een aantal jaren (stuk of 8) gebruikt in mijn telemarkschoenen waar ik ook mee tourde. Nooit problemen mee gehad.

Blaren en pijnlijke voeten klinkt mij in de oren als een schoen die niet goed bij je voet past. Een goede bootfitter kan nog best een hoop doen om eea te verbeteren, tenminste hij heeft bij mij van een redelijk zittende boot een hele fijne boot gemaakt...
    White room,Pillow lines,I rule
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 März 2014 · 11:27
    @telemikey volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar. Ja ik had pijnlijke voeten en ja ik had naar een bootfitter moeten gaan, maar heb niet de mogelijkheid om dat te doen, althans ik heb nog niemand kunnen vinden. Maar feit is dat de Dynafit binnenschoen niet paste bij mijn voet (ongevormd en gevormd). Andere binnenschoenen voelen stukken beter aan.

Blaren heb ik niet gehad, maar kunnen wel ontstaan met toeren. Als je een grote stap maakt dan beweegt elke liner over je scheen en bij hiel ontstaat ruimte en zoekt het materiaal ruimte en zal dubbelvouwen. Dat heeft weinig te maken met passend maken, maar gewoon met vorm en beweging.
    Na een kleine test lijkt het mij erop dat dit bij een wrap liner meer aanwezig is dan met een tongue liner omdat de liner veel directer op je schenen zit en langer is aan de voorkant. Of ik daar zelf last van ga hebben geen idee, maar door het schuren kan er blaarvorming optreden.
    Toerisski
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 19 März 2014 · 12:14
    @Sanno: je hebt helemaal gelijk, sorry! Ik heb bij 'pijn aan de voeten' zelf de inkleuring gegeven dat het ging om blaren...

Je verklaring voor bwegende shchenen/ liners die dubbelvouwen etc volg ik niet helemaal. Helaas heb ik dit jaar niet op de skis mogen staan vanwege een knie blessure dus de finesse van de tour beweging heb ik niet meer zo scherp. Maar toch een vraag nog: als je omhoog loopt, heb je dan alle buckels open staan?

Los van dat alles: ik heb geen noemenswaardige problemen gehad met mijn Intuition liners tijdens touren. Ook mijn huidige telemarkschoenen hebben een wrap liner waar ik wat dat betreft geen problemen mee heb gehad (helaas is de schoen zelf gewoon %$#!@ zwaar). Hopelijk heb jij dezelfde ervaring...

PS ik ben bij een bootfitter in een wintersport dorpje (Zermatt) terecht gekomen. Ik kan me voorstellen dat hier in NL een bootfitter vinden niet eenvoudig is, hoewel MK volgens mij dat soort werk ook doet. Hoe dan ook, een bootfitter dan soms hele goede tips geven vwb simpel comfortabel maken van je schoenen. Of dat voor jouw specifieke klacht ook geldt kan ik niet beoordelen.
    White room,Pillow lines,I rule
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 März 2014 · 19:39
    Helaas zit ik niet in NL noch in Zwi maar in Moskou. Ze weten hier alles over langlauf schoenen en zeiden iets over een bootfitter maar waar die dan zou moeten zijn wisten zelf niet. Dus morgen maar even testen in het bos want het heeft net 10cm gesneeuwd.
    Toerisski
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 März 2014 · 07:39
    ik heb vrij snel (3dagen) de opgewarmde liner uit mijn dynafits one vervangen voor een palau wrap (die ook al 150 +dagen in mijn alpine schoenen zitten en nog steeds werken). weegt nog veel minder en mits goed gefit geen centje pijn en geen koude voeten. ze kunnen niet super veel volume innemen in vergelijking met de oude palau liner die iets dikker was. Ik heb bij een titan zo veel ruimte rond de hiel dat ik die nooit goed zou krijgen. bewegen doet het prima , iets stijver bij touren maar als je geen super lange platte approaches doet ga je dat niet merken. ook stijver bij skiien maar dat is een voordeel
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro