hi,ik ben nieuw hier en op zoek naar de perfect rides ;-)

• evan
    Advanced
    evan op 2 Oktober 2014 路 21:19
    [plaats hier uw commentaar m.b.t. veiligheid buiten de piste] evan op 1 okt. 2014 18:19Ken je dat gevoel dat je een euro in een fruitautomaat gooit, en dat je dan die hele automaat leegtrekt?

Zo voel ik me nu.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 2 Oktober 2014 路 21:34
    Nicolas, ik reed best wel wat poeder voor ik in aanraking kwam met lawine safety. Na Lawine 1 van het snowsafety center werd ik voorzichtiger, ik reed voordien hellingen met een te hoog risicoprofiel. Lawine 2 leerde mij meer van de achtergrond en werd nog bewuster van situaties die risico opleverden maar ik kende ook situaties met een laag risico profiel. Na Lawine 3 kreeg ik het kader om betere besluiten te nemen en meer poeder te rijden dan ik aankan!

Moraal van dit verhaal ik werd met de neus op de feiten gedrukt maar uiteindelijk had ik de middelen om bewust keuzes te maken met een laag risico profiel.

We verliezen jaarlijks teveel van "onze poeder vrienden" zorg dat je er alles aan gedaan hebt om dit te vermijden. Alle theorie bij elkaar kost minder dan een paar ski's. Pak je ook een praktijkles mee in de Alpen dan maak je vrienden, rijdt je poeder en vallen alle puzzel stukjes beter op hun plek. En dat alles voor maar een ietsjes meer dan een week vrij rijden.

Neem van mij aan, doe het en ontdek de louterende ervaring. Ervaring in de sneeuw is goed voor je ski vaardigheden maar doet niets aan je kennis over het risico profiel van een helling.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Nicolasss
    Tourist
    Nicolasss op 2 Oktober 2014 路 22:40
    ik heb het gevoel dat ik bij sommigen een gevoelige snaar geraakt hebt,mijn excuses hiervoor.
    ik wil echt niet uit de hoogte doen of overkomen want dit is zeker mijn bedoeling niet.ik weet dat ik nog heel veel te leren heb in verband met veiligheid?zo is er een vriend van mij toen we 6 jaar geleden in chamonix waren in een crevasse gevallen en heeft er 4 uur in vast gezeten.er is een hele helikopter rescue geweest.en hij is één van de betere klimmers in heel belgie.en het was in een afdaling die we al verschillende keren gedaan hadden toch dat gruwelijk accident tegengekomen...ik weet dat ik nog heel veel te leren heb en dat je je nooit genoeg kennis kan opdoen hiervoor.
    het lijkt mij gewoon interessanter om mee te gaan met een groep die bv een reis doet met bv splitboarden en in de praktijk gedurende de reis te leren.op het eerste zicht lijkt die module voor mij niets op te leveren.
    dus begrijp mij aub niet verkeerd,ik heb de volste respect voor alles wat hier gedaan word.
    so peace en keep riding the pow 馃槈

hier nog een foto van het artikel in de p magazine waar ik het over had maar ik vind het nergens terug online..jammer,best wel een goed artikel waar wepowder verschillende keren in vernoemd word

het is van de p magazine van vandeweek gepasseerd nu..

groeten
  • skiester
    Advanced
    skiester op 2 Oktober 2014 路 22:50
    @nicolasss zoals al meerdere malen gezegd is: dat gratis stukje stelt niets voor, het is een teaser, niets meer. het is fijn om een naslagwerk te hebben zodat je alle theorie kunt naslaan. Weet jij uit je hoofd hoe steil je kunt rijden bij een hoge 3? Kun jij op basis van dunen in de sneeuw zien waar de wind heeft staan tetteren. Weet jij bijvoorbeeld wat de kritische neuschneemenge is bij een windkracht 5? Weet jij wat het betekent als er sneeuw van de bomen afvalt? En of een sneeuw dek stabieler wordt als de regen overgaat in sneeuw?

Natuurlijk leer je veel op een reis - moet je ook vooral doen! -, maar het is echt beter om je basis goed te hebben, want dan gaat die kennis die je op zo'n reis opdoet ook veel beter beklijven. Het is geen gevoelige snaar. Het is gewoon dat de meeste van ons die modules wel gedaan hebben en dus weten wat de waarde ervan is. In tegenstelling tot jij die het niet hebt gedaan en toch er een oordeel over hebt. Maarrrr poeder en het leven, het zijn allemaal keuzes. Je moet het vooral helemaal zelf weten.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 2 Oktober 2014 路 22:52
    Die KBF lawine initiatie ziet er op het eerste oog goed uit. 3 uur theorie is niet veel (ssc lawine 1 is twee dagen theorie, idem voor lawine 2), maar 3 uur pieperzoeken is wel weer mooi meegenomen. Als je dan ook leert hoe te sonderen en te graven is het helemaal goed. Voor het geld zeker niet laten.

@nicolasss : wat voor lawine 3-eenheid heb je? Al wel een 3-antenne pieper? Of nog een 2-antenne.
    In situaties terecht gekomen klinkt serieus, dan zul je zeker weten dat het niet ongevaarlijk is. Goed om te horen dat je inmiddels ervaring hebt opgedaan met ervaren mensen. Mij heeft de theoretische onderbouwing een hoop bijgebracht en ik leer nog elke keer bij.
    Ik heb lawine 1 theorie en praktijk gedaan. Daarna nog lawine 2 theorie EN module 1 en 2 van de wepowderacademy. Nog heb ik het gevoel dat ik te weinig weet, maar ik vind niet dat ik geld heb weggegooid.

Even vrij gekwoot uit de wepowderacademy (mogelijk niet letterlijk, maar hij blijft bij mij zo hangen): het gaat mis in de bergen, omdat JIJ er bent. Een lawine gaat meestal af, omdat jij er bent. Meestal gaat het goed, maar die kleine percentage fout heeft gelijk zoveel consequenties.
    Dat jouw vriend in een crevasse viel is erg vervelend (eufemisme), maar jullie hadden daar met jullie middelen en kennis niet moeten zijn. Dat is iets wat ik geleerd heb in de genoemde theorie. Zelf heb ik ooit onwetend tussen de dolines geboard, achteraf leerde ik dat die daar waren en dat ze erg gevaarlijk kunnen zijn.

Dat je nu redelijk wat losmaakt moet je trouwens als iets positiefs zien. Men is hier begaan met je, omdat de meesten zichzelf denk ik herkennen en je willen behoeden voor mogelijke ongevallen. In elk geval welkom om dit uiterst leerzame forum.
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 Oktober 2014 路 22:57
    [mention="/profile/27230"]@Nicolasss[/mention] Bij de gidsen op deze site staan er ook een aantal splitboarders van het eerste uur. Daar kan je vast dit seizoen nog een trip mee maken. Erwin, Bas, Daniel, Stephan en Irian zijn in ieder geval allemaal splitboarders. Ik dacht dat met name Erwin en Daniel vrij veel splitboard tours gidsen. Maar informeer even of ze ergens dit seizoen een specifieke training hebben met een groep die aansluit bij jouw niveau.

Het Flatland Splitfest zit helaas al vol, maar een georganiseerde trip met een gids is voor jou toch geschikter denk ik.
    splitfest.nl
  • Rene
    Beginner
    Rene op 2 Oktober 2014 路 23:35

het lijkt mij gewoon interessanter om mee te gaan met een groep die bv een reis doet met bv splitboarden en in de praktijk gedurende de reis te leren.op het eerste zicht lijkt die module voor mij niets op te leveren.Nicolasss op 2 okt. 2014 22:40

Hou er rekening mee dat de meeste hier, overigens volkomen terecht, ook vrij selectief zijn met diegene waarmee ze gaan rijden. Ikzelf zou ook gewoon niet het terrein in willen met mensen die geen cursussen hebben gevolgd en niet de juiste materialen bij zich hebben. En dan spreek ik denk ik voor de grote meerderheid hier 馃槈
    The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 Oktober 2014 路 23:46
    Hou er rekening mee dat de meeste hier, overigens volkomen terecht, ook vrij selectief zijn met diegene waarmee ze gaan rijden. Ikzelf zou ook gewoon niet het terrein in willen met mensen die geen cursussen hebben gevolgd en niet de juiste materialen bij zich hebben. En dan spreek ik denk ik voor de grote meerderheid hier 馃槈 Rene op 2 okt. 2014 23:35
    +1
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 3 Oktober 2014 路 09:32
    @Nicolasss mag ik je quotes gebruiken voor lezingen, een artikel en in de academy?
    Het gaat om je eerdere quote en onderstaande quote?

ik wil echt niet uit de hoogte doen of overkomen want dit is zeker mijn bedoeling niet.ik weet dat ik nog heel veel te leren heb in verband met veiligheid?...ik weet dat ik nog heel veel te leren heb en dat je je nooit genoeg kennis kan opdoen hiervoor..... op het eerste zicht lijkt die module voor mij niets op te leveren.
    Nicolasss op 2 okt. 2014 22:40
    May the powder be with you.
  • Maurice1976
    Tourist
    Maurice1976 op 3 Oktober 2014 路 09:55
    @Nicolasss Buy the the book.... je zegt zelf dat je nog veel te leren hebt.... maar aan de andere kant zeg je dat Module 1 je niks gaat opleveren.... voor mij is een wereld opengegaan.... zelfs na 35 jaar op de lange latten.... Je hebt wel een dure camera waar je je tripjes mee vast wilt leggen.... maar investeren in kennis/techniek training is teveel gevraagd?
    Keep on riding....
    Keep on riding in a free world!!!!
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 3 Oktober 2014 路 10:04
    Ahhh de jeugd. Zo fris en vol vertrouwen. Het zou toch jammer zijn als hij ooit de zin "Die zag ik niet aankomen, maar ik heb mooi wel een paar tientjes bespaart!" bezigt en niemand die hem hoort.

Ken je die van die gast die even zijn ski ging ophalen naast de skilift? Of van die prins die 30 meter een tussenstukje van piste naar piste nam?
    Het gaat beter als je denkt.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 3 Oktober 2014 路 12:55

Hou er rekening mee dat de meeste hier, overigens volkomen terecht, ook vrij selectief zijn met diegene waarmee ze gaan rijden. Ikzelf zou ook gewoon niet het terrein in willen met mensen die geen cursussen hebben gevolgd en niet de juiste materialen bij zich hebben. En dan spreek ik denk ik voor de grote meerderheid hier 馃槈 Rene op 2 okt. 2014 23:35
    +1

Zonder basiskennis geen tripmaatjes
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 3 Oktober 2014 路 14:50
    [mention="/profile/27230"]@Nicolasss[/mention]: bovenstaande reacties moet je juist kaderen en zijn een aanzet om de basiskennis te studeren.
    Zoals ik eerder meldde kan je indien je niet over deze kennis beschikt jezelf maar ook anderen in gevaar brengen. En die anderen, dat zijn je poedervriendjes, tochtgenoten en mensen die zich onder je op de helling bevinden.
    In de basiskennis zijn er drie keer drie belangrijke factoren die je kan/moet afwegen om een GO of NOGO-beslissing te nemen en de belangrijkste factor is de factor mens. En het belangrijkste onderdeel van die factor mens zijn je tochtgenoten. Wanneer jij met mij op pad wil, ga ik dus afwegen of jij mij in gevaar kan/zal brengen (ook al wil je dat niet). Vandaar dus bovenstaande reacties.
    Aan de hand van jouw profiel heb ik al een goed idee over wat je wel en niet kan. Indien je dit natuurlijk correct hebt ingevuld. Maar ik zal je niet alleen op je profiel afrekenen. Vooraleer we op pad gaan zal ik je parate kennis en ervaring 'toetsen'. Wanneer jij bijvoorbeeld stelt dat je een gevorderde bent en je zou al moeite hebben met de grote piepercheck, dan zal ik je daar op aanspreken en zal je snel door de mand vallen. Je zal je niet populair maken en op den duur geen (goede) buddies meer vinden. Tot daar de duiding.

Bon, ik denk dat de beste tips hierboven allemaal opgesomd staan.
    Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met Snow Safety Center. Je leert al doende samen met mensen van jouw (theoretisch) niveau. Bij de praktijkdagen ligt de nadruk op praktijk en zal er heel veel gereden worden. Natuurlijk afhankelijk van de snelheid van beslissingen die je gedurende de cursus meer en meer zelf moet maken (factor mens!! 馃槈) Ik heb nog steeds contact met het groepje van lawine 1 en lawine 2 en hoop dit seizoen opnieuw met hen te gaan rijden.
    Daarnaast heb ik elk jaar meegedaan met de kick-off en na het beëindigen van lawine 1 en 2 ook de module 1 en 2 aangekocht. Ondanks dat ik het meeste van deze info verspreid al een keer had gekregen, ben ik supercontent dat ik nu overal ter wereld kan terugvallen op 1 naslagwerk. Het is bovendien in het Nederlands en dat vergemakkelijkt de zaak. Toen ik met L1 en L2 begon, bestond er zo geen overzicht (toch niet dat ik weet).
    Dit jaar start ik met lawine drie en ga ik ook weer mee met de praktijkdagen. Misschien treffen we mekaar daar wel.
    Als je vragen hebt, schroom niet, stel ze gerust. Iedereen begint als toerist, ook al kan hij ongelofelijk 'steil' rijden.

Dries
    knowledge is powder

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro