11e poederalert.. waar precies komt de straalstroom te liggen??

11e poederalert.. waar precies komt de straalstroom te liggen??

[b]terugblik[/b]

Wat was het heerlijk poederrijden. Niet alleen ik, maar heel veel anderen hebben van het 10e poederalert geprofiteerd. Zoals [url=http://www.wepowder.nl/user/468]Anouk[/url] die met hele [url=http://www.flickr.com/photos/noukje/]mooie foto’s[/url] van [gebied=86]Bardonecchia[/gebied] terugkwam. Zelf scoorden wij ook niet onaardig. Op de foto zie je Mike W. een niet onverdienstelijke telemarkspray trekken. Wil je de foto groter zien, klik er dan even op.

[flickr-photo:id=3193414973,size=m]

[b]Korte termijn; vers in [regio=9]Karinthie, Ost-Tirol en de Dolomieten[/regio][/b]

Woensdagavond betrekt de hemel vanuit het noordwesten en het zuiden. Aan de noordkant zal het voor een sporadisch vlokje zorgen, maar op de grens tussen Italie, Oostenrijk en Slovenie valt wel degelijk significant vers. Een zogenaamd Adrialaag zorgt namelijk van woensdagavond tot en met vrijdagochtend voor 10-30 cm vers in [regio=9]Karinthie, Ost-Tirol en de Dolomieten[/regio]. Mogelijk meer. Onvoldoende op dit moment voor een 11e poederalert, maar genoeg om de vlokken te plukken als je toch in de buurt mocht zijn. Vanuit de noordkant van de Alpen kunnen je met een goed uurtje rijden mooi in de poeder staan. Om die reden heb ik wel een klein poederalertje gegeven voor [regio=9]Karinthie, Ost-Tirol en de Dolomieten[/regio]. Persoonlijk denk ik dat de meeste sneeuw in de Alpe di Giulia gaan vallen. Ben je echt in de buurt, probeer het dan eens in [gebied=109].

[flickr-photo:id=3195358130,size=m]

[b]Lange termijn… waar precies komt de straalstroom te liggen??[/b]

Zoals ik gister al schreef; komend weekend wordt een markeerpunt deze winter. Er komt een enorme partij vochtige lucht vanuit het westen richting de Alpen op gang. Iets wat we al heel lang niet meer hebben gezien. Sinds 31 oktober zit de straalstroom op slot en wordt ze gedwongen met grote omwegen om Europa heen te trekken. Slechts twee keer wist ze hogedrukgebieden boven Europa weg te drukken. De gevolgen daarvan zijn merkbaar. In grote delen van de West- en Noordalpen wordt het gebrek aan sneeuw merkbaar. In de weerberichten van de regio’s [regio=1], [regio=2],[regio=3],[regio=4] en [regio=5] lees je er meer over.

Maar vanaf zondag dient zich een klassieke situatie aan. De stroming komt eindelijk weer eens uit het westen. Weliswaar is de diepvrieskou daarmee uit de lucht en kan de sneeuwgrens onder invloed van kou- en warmtefronten gaan jojo-en, maar er zijn freshies in de maak. En dan volgt als vanzelf de vraag; waar precies komt de straalstroom te liggen?

[b]Over het waarom van de exacte positie…[/b]
De straalstroom is op bijgevoegd kaartje te herkennen als de rode streep die van links (west) naar rechts (oost) loopt. Des te rechter deze lijn, des te krachtiger deze stroom. De meeste modellen wijzen nu op een langdurige straalstroom. Dat heeft positieve en negatieve effecten. Positief is dat we een natte periode tegemoet gaan die vaak veel neerslag met zich mee zal brengen. Positief nieuws dan ook voor (de hoge) gebieden [regio=4] en [regio=5] in west-Zwitserland en Frankrijk omdat zij vaak vol in de frontlinies van de westelijke straalstroom liggen en zij de eerste serieuze drempel zijn voor de fronten die steeds maar weer op Europa afkoersen. Immers daar waar vochtige lucht moet stijgen ontstaat er neerslag.

[flickr-photo:id=3194569405,size=m]

Negatief omdat een westelijke straalstroom ook veel onzekerheden met zich meebrengt. Want op welke hoogte gaat de straalstroom zich bevinden? Ligt hij met zijn as ten noorden van de alpen dan wordt het zacht weer. De westcirculatie haalt zijn kracht uit de temperatuurverschillen aan weerskanten van de as van de straalstroom. Aan de noordkant is het koud, aan de zuidkant juist warm. Het is niet ondenkbaar dat de hele straalstroom met z’n as geleidelijk een steeds zuidelijkere positie gaat opzoeken. In dat geval komen de alpen aan de koude kant van de straalstroom te liggen.

[b]Voorlopige conclusies[/b]
Conclusies zijn nog lastig te trekken, wel kunnen er indicaties worden afgegeven. Het weer gaat omslaan, dat is een feit. De straalstroom gaat voor de aanvoer van vochtige lucht zorgen. De exacte positie is nog gissen en een verschuiving van 200 kilometer naar het noorden of zuiden heeft al geweldige consequenties voor de hoogte van de sneeuwgrens. Ook is het nog onmogelijk om exacte uitspraken te doen over de te verwachten sneeuw, maar geloof me de regio’s [regio=4] en [regio=5] kunnen op een portie wit gaan rekenen. Wie de wePowder guide goed heeft gelezen weet dat ook het Zwisterse Appenzellerland, het Oostenrijkse Voralberg en het oostelijker gelegen Dachsteinmassief dan regelmatig op vers kunnen rekenen. Meer daarover lees je in [url=http://www.wepowder.nl/gids]HET boek[/url] op pagina 50.

meteomorris

Reacties

Beginner
wimdesAuteur14 januari 2009 · 10:07

where to go volgende week… op basis van bovenstaande: zo noordelijk mogelijk, gebied met veel bomen, uitwijkmogelijkheden naar hogerop.
\

Zit te denken aan l** g**s in #51, maar misschien toch wat op het randje om met regen te maken te krijgen

Toerist
amelinckxAuteur14 januari 2009 · 10:28

vertrek 24/01 naar La Rosiére. Ziet er veelbelovend uit. Ik hou jullie op de hoogte!

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2009 · 10:35

@Alexsvw en @wimdes wanneer gaan jullie rijden?

@amelickx… looking good. La Rosiere ligt altijd heel goed bij fronten uit west…

powfinder.com
Beginner
wimdesAuteur14 januari 2009 · 10:51

@morris: nog niets beslist, maar zat een beetje aan les gets & around te denken

Beginner
wimdesAuteur14 januari 2009 · 10:51

@morris ah wanneer! vertrekken vrijdag, terug za of zo erop

Expert
meteomorrisAuteur14 januari 2009 · 10:57

@wimdes… als ik het goed begrijp ga je vrijdag de 16e weg en kom je rond de 24e weer naar huis. Dan zou ik ff wachten op de laatste kaarten… Met de regio zit je goed… volgens de laatste kaarten in ieder geval

powfinder.com
Gevorderd
bastichelaarAuteur14 januari 2009 · 11:11

Hmm, wij gaan ook vanaf de 24e een weekje weg, maar de bestemming is nog niet besloten… Ik wacht deze week nog wel even af!

weblog.bastichelaar.com
Beginner
wimdesAuteur14 januari 2009 · 11:22

@morris yep. die hoogte blijft spannend… suggesties welkom!

Gevorderd
FriscoAuteur14 januari 2009 · 13:47

Dit bericht maakt me blij! Vrijdag vertrek ik naar #74. Ligt wel goed voor een portie poeder toch? Probeer jullie op de hoogte te houden.

Never eat yellow snow!
Toerist
AnoniemAuteur14 januari 2009 · 19:23

@ anouk, echt very nice kiekies!! weet je zeker dat je niet de vvv folder hebt ingescant? ;)

Beginner
AnoukAuteur14 januari 2009 · 21:23

@Sjonnie : thanks. Het zijn wel degelijk m’n eigen foto’s…is die opleiding fotografie toch nog ergens goed voor geweest, niet ;-)

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!