VerseSneeuw: Let op.. forse stijging lawinegevaar

VerseSneeuw: Let op.. forse stijging lawinegevaar

[b]Waarschuwing… forse stijging lawinegevaar[/b]
[flickr-photo:id=3200342698,size=s]In grote delen van de Alpen is al een tijd geen sneeuw gevallen. Gevolg is dat de thermometer die het risico op lawines aanduidt dan ook voor grote delen van de Alpen op een voor de tijd van het jaar ongebruikelijk laag niveau staat, namelijk 1. Slechts voor die delen van de Alpen die de laatste 48 uur, danwel tijdens het [url=http://www.versesneeuw.com/?p=371]10e poederalert [/url] van vorige week sneeuw vingen staat de thermometer op 2 en zeer plaatselijk 3.

Reken er op dat met de sneeuw die er aan zit te komen het lawinegevaar vanaf aanstaande zondag flink gaat stijgen. Check kortom iedere dag je lokale lawinebericht. Via [url=http://www.wepowder.nl/mepowder]mePowder[/url] is dat al een stuk makkelijker geworden. En… er zit nog meer gemak aan te komen.

Geen idee wat je met een lawinebericht aan moet? Volg een goede cursus. Dit weekend is de laatste lawine I theorietraining van het [url=http://www.snowsafety.nl]snowsafety center[/url], waar ik zelf even kom assisteren, maar deze zit bommetjevol. Zorg dat je er volgende winter dan ook op tijd bij bent.

Voor een basale introductie in de safetyvraagstukken van het freeriden kun je ook nog even de pagina’s 242-252 van de [url=http://www.wepowder.nl/gids/]wePowder guide[/url] er op naslaan. Daarnaast geldt; iedere woensdag is het [url=http://www.wepowder.nl/node/709]safetydag op wePowder[/url], naast een willekeurig lawinebericht waar je mee [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=50]aan de slag kunt[/url], verschijnt er vanaf volgende week iedere woensdag een verdiepend artikel over een safety-gerelateerd issue, product, dienst, voorval etc… Voor diegene die al een cursus heeft gevolgd een verdieping van de kennis en de mogelijkheid om te blijven oefenen. Voor diegene die nog een cursus wil gaan volgen een goede opmaat om beter de nieuwe kennis te absorberen.

[b]terugblik[/b]
De afgelopen 48 uur vielen de aangekondigde 10-40 cm. Het zwaartepunt lag zoals verwacht op de grens tussen Italie, Oostenrijk en Slovenie. Hoewel dat voor de lawinedienst van Karinthie toch nog een verassing was; [i]haben vor allem in den südlichen Gebirgsgruppen mehr Schnee gebracht als erwartet. In den Karawanken waren es bis 40cm. In den Karnischen Alpen und Staubereichen der Kreuzeckgruppe bis 30cm.[/i] Vooral in de Italiaanse Alpe di Giulia heeft gebied [gebied=109] goed gescoord met 40-50 cm vers. Ik heb begrepen dat er inmiddels al weer een aantal wePowderaars op expeditie zijn om deze verse sneeuw van mooie lijnen te voorzien. Happy powder!!

[b]korte tot middellange termijn[/b]
Tot en met zondag is het mild en zonnig. In de loop van de zondag stroomt de eerste cirrusbewolking binnen vanuit het westen. Met een beetje mazzel is er dan een halo zichtbaar. De aankondiging van een weersomslag. Geen poederrijk weekend kortom. Wil je poeder rijden, wacht dan een weekend of rijd richting [regio=6], [regio=7], [regio=8] en [regio=9]. Wie goed zoekt zal zeker nog vers vinden. Met name het uiterste oosten van [regio=9] heeft er nu een heel mooi laagje vers bij. Steekwoorden; noordhellingen, bosrijk (lekker rijden tussen de lariksen ;-)) en klein maar fijn.

[b]middellange tot lange termijn[/b]
Daarover kan ik heel veel schrijven en met allerlei details gaan strooien, maar daar heb je niets aan. Het zijn dagkoersen op dit moment. 3 zaken zijn wel duidelijk. 1. er komt een westelijke straalstroom op gang, 2. er gaat heel veel neerslag vallen en 3. in ieder geval gaan de Isere, Savoie, Haute-Savoie en westelijk Wallis in de prijzen vallen. Waarom zijn het dagkoersen? Omdat uiteindelijk de exacte ligging van de straalstroom bepaalt waar het gaat sneeuwen. Juist die ligging heeft bij een stroming uit pal west het karakter van dagkoersen. De straalstroom markeert de scheiding tussen koude lucht uit het noorden en warme lucht uit het zuiden. Op deze grens wordt stevig gevochten. Er vinden processen plaats die we nog onvoldoende in de greep hebben. Een kleine verandering in de werkelijkheid van morgen kan op een termijn al een verschuiving in de verwachtingen van 200 kilometer naar het noorden of 200 kilometer naar het zuiden tot gevolg hebben.

[flickr-photo:id=3199442979,size=m]

Om dat maar eens te accentueren. In tegenstelling tot gisteravond stond er het moment van schrijven (donderdagavond) namelijk in de GFS/Lamma modellen opeens een enorme rode vlek op de neerslagkaarten voor volgende week woensdag. Een vlek die gister nog niet te zien was. De veroorzaker van die vlek is wederom een Genua-laag. Weliswaar hebben de runs van het ECMWF deze al eerder in de modellen getoond en deed ook GFS een aantal runs eerder een uitstapje in deze richting, maar het is nog echt te vroeg om met zekerheid te zeggen dat die rode vlek er gaat komen. Hoewel het feit dat niet alleen GFS en ECWMF, maar ook het conservatieve [url=http://farm4.static.flickr.com/3357/3200334002\_b6606eab70.jpg]UKMO dit genua-laag[/url] in zijn model laat zien opvallend is.

Maar niet voor niets is de exacte koers van een lagedrukgebied pas zo’n 48 uur van te voren met enige zekerheid te voorspellen en dan nog is het regelmatig verstandig een slag om de arm te houden. Pas komend weekend kan er met enige zekerheid iets gezegd worden over de noord- en de zuidalpen. Dan zal er een antwoord zijn op de vraag waar het gaat dumpen en waar het gaat fohnen. Voor de westalpen is daarentegen al wel meer te zeggen. Het gaat er lokaal stevig dumpen, de sneeuwgrens gaat als gevolg van de passages van warmte en koufronten jojo-en tussen de 500 en 1700 meter, waarbij ik een bandbreedte hanteer van 200 meter naar boven en beneden.

Wil je meer weten over het voorspellen van de sneeuw, een basale inleiding hebben in het weer in de Alpen, meer begrijpen van de impact van gebergten op neerslag en fohn en volgens een stappenplan aan de slag gaan om vanuit de lange termijn, de middellange termijn en de korte termijn uiteindelijk precies het proces van verse sneeuwval te kunnen volgen, lees dan even de wepowder guide van pagina 34 t/m 63. Heb je HET boek nog niet? Ga dan naar [url=http://www.wepowder.nl/gids/]deze pagina[/url] en motiveer waarom jij HET boek wilt hebben. Persoonlijk vind ik het feit dat je het versesneeuw bericht al leest al voldoende motivatie. Je gaat in ieder geval niet voor de zon naar de sneeuw. Powder to the people ;-)

[b]Conclusie[/b]
Wax up… zet alles al klaar, het 11e poederalert komt er aan. Maar hold your horses inzake het boeken. Het is nu helemaal niet druk in de Alpen. Je kunt gerust op de bonnefooi achter de sneeuw gaan aanreizen en… met de wePowder in de hand kom je als vanzelf in het besneeuwde land ;-)

meteomorris

Reacties

Beginner
wimdesAuteur16 janvier 2009 · 00:22

wij vertrekken morgen, in Nendaz zouden we goed moeten zitten. hoogtemeters zat als temperatuur tegenvalt. een dagje of 6 in les 4 vallées, en als t weer meezit als dessert nog 1 of 2 van de spots westwaarts :-)

Expert
meteomorrisAuteur16 janvier 2009 · 00:24

@wimdes… happy powder…

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 janvier 2009 · 09:53

Doen jullie dat express of zo ? Eerst verschuiven ze ne Powderchase naar volgend weekend (van een weekend dak WEL kan naar een weekend dak NIET kan), dan raadt morris mij vorige week aan te wachten tot volgend weekend, vervolgens lanceert wePowder een poederalert voor mijn geliefkoosde Wallis voor volgend weekend, en nu zit dechelle mij nog te bellen en hier te posten om mee te gaan VOLGEND WEEKEND !!! grmbl grmbl grmbl (wePowder was niet verantwoordelijk voor eventuele gemoedstoestanden en dergelijke zekers :-)

sbs roelz
Gevorderd
BohdieAuteur16 janvier 2009 · 10:04

@Morris… Is de Powderchase van 23jan een zwaan-kleef-aan-weekend dan? Want wij verleggen (vanwege familie-omstandigheden) onze powderchase naar een start van op z’n vroegst 21 à 22jan, maar als de 23e achter jouw Synchro aangereden MAG worden… Houd ik me van harte aanbevolen, ;-)

Expert
meteomorrisAuteur16 janvier 2009 · 10:47

@Bodhie en Koen
\

Er bestaat blijkens jullie reacties een misverstand over de powderchase. De powderchase is een initiatief van Bas Rotgans en staat los van wePowder. Voor informatie hierover kun je het beste even bij hem terecht of even naar zijn site www.powderchase.nl
\

Ik zal even met Bas overleggen hoe we dit misverstand de wereld uit helpen, want ik merk uit meerdere on- en offline opmerkingen dat er gedacht wordt dat wePowder en/of Morris tijdens deze weekenden aanwezig zijn.
\

Om nog meer onduidelijkheid weg te nemen. Ik ben overigens het weekend van de 23e wel in de Alpen, maar dan zijn we met het Nike ACG/wePowder team op een poedertrip om foto’s te maken. Dit stond eerder gepland voor afgelopen weekend, maar de meerderheid bleek toen verhinderd. (en zag daardoor een enorme hoeveelheid vers aan de neus voorbij gaan). In de agenda’s van het team kwam volgend weekend als nieuwe optie uit de bus.

powfinder.com
Gevorderd
BohdieAuteur16 janvier 2009 · 10:51

@Morris en de rest van WP-community. Klare taal! Goed dat je het effe duidelijk maakt. Een foto-shoot? Kicken. Maak er iets moois van poederrijders! Ben benieuwd, greetzz amateur-fotograaf Bohdie

Gevorderd
koen_djfistelAuteur16 janvier 2009 · 11:02

@morris/wePowder/dechelle/powderchase : sni erg ze, was maar om te lache …

feed the stoke !!!

one love :-)

sbs roelz
Beginner
hoogenboomAuteur16 janvier 2009 · 15:02

kga met 2 vrienden vandaag naar alpen. Hamvraag is nu waar nu naartoe om nog wat resten poeder te pakken, en toch goed te zitten voor de dump.

Bardonecchia, Sestriere, La thuile of beter Engadin of dolomieten? Any Suggestions from the experts here?

Hightree
Expert
meteomorrisAuteur16 janvier 2009 · 15:33

@Hoogenboom… hoe lang ga je?

powfinder.com
Beginner
hoogenboomAuteur16 janvier 2009 · 15:43

We hebben t/m za 24.

Grtz Rene -blij met dit luxe probleem-

Hightree
Expert
meteomorrisAuteur16 janvier 2009 · 16:18

@hoogenboom…

ik zou zeggen… rijd naar tessin, kom daar het weekend door in de kleine gebiedjes en wacht rustig af. Dinsdag begint het stevig te sneeuwen. Andere optie, rijdt naar westelijk wallis, daar begint het zondag te sneeuwen, pluk de sneeuw op maandag en gebruik dinsdag om via de furkabahn, gotthardtunnel in Tessin aan te komen.

powfinder.com
Beginner
hoogenboomAuteur16 janvier 2009 · 19:37

Thx…Morris. We zullen e.e.a. op de voet volgen en terug melden. Ticino is ons (nog) onbekend. We gooien het in de groep.

Hightree
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!