Hoe word ik een goede freerider?

Hoe word ik een goede freerider?

[flickr-photo:id=3227777399,size=s]

Interessante vraag. [url=http://www.wepowder.nl/user/124]Lucraak[/url] stelde hem onlangs. [i]Stel iemand kan redelijk piste skien maar wil leren freeriden… wat zou dan het te volgen pad zijn?[/i] en suggereerde daarbij een aantal te nemen stappen…
[i]
Stap1. Pisteskien perfectioneren
Stap2. Lawinecursus
Stap3. Start je freeride avontuur met vallen en opstaan…

[/i]

Ik hou van poeder, pak wel eens een lijntje off-piste, maar denk niet dat ik direct een panklaar stappenplan voor je heb klaarliggen. Toch moeten we met al die vrijrijders hier een heel eind kunnen komen. Kom maar op met die tips en de verplicht te nemen stappen.

Ik geef alvast een voorzet; ga zo vaak als je kunt de sneeuw in, werk aan je techniek, werk nog harder aan je techniek, werk keihard aan je techniek, rijd heel veel buckels, ga veel off-piste juist ook op die dagen dat er bijna geen poeder meer te vinden is, rijd alle soorten sneeuw, beperk je niet tot je eigen board of ski’s en probeer van alles, koop de gouden drie-eenheid (schep, pieper en sonde) en ga oefenen, oefenen en nog eens oefenen, volg minimaal de lawine I cursus bij het [url=http://www.snowsafety.nl]SSC[/url], vind een trouwe poedermaat, koop winterbanden, rijd veel in de bossen, volg juist niet alleen de poederalerts en ga ook op die dagen dat er bijna geen poeder meer te vinden is (je wordt er inventief van), ga heel vaak naar de Alpen, beperk je niet tot een of twee skiresorts, ga op stap met de locals, rijd respectvol maar dwing mooie lijnen af, laat je uiteindelijk leiden door het terrein en blijf continue alert, safety is meer dan het volgen van een cursus, safety moet onderdeel worden van je zijn…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
NickyAuteur30 januari 2009 · 12:35

Wanneer een seizoen in de alpen even niet lukt en je poedermaten hebben ook nog niet zoveel ervaring, ga dan een freeride cursus doen, waarbij ervaring nog niet verplicht is (mits je maar behoorlijk ok kan skiën). leer je super veel van. Gebruik van pieper, sonde en schep, technische aanwijzingen etc. Kan je daarna bijvoorbeeld Lawine I gaan doen (in dat stadium zit ik nu). En daarna? Vooral veel doen denk ik :-)

Nicky

Toerist
LampieAuteur30 januari 2009 · 12:44

Mijn eigen leerweg is ook met pieken en dalen gegaan. Gelukkig ben ik een schijterd waar het op safety aankomt én heb/had ik de financiën om met een gids of een ski-/snowboarleraar op pad te gaan. Deze offpiste weken hebben uiteindelijk het meeste bijgedragen aan mijn vaardigheden en mijn stoke dus dat zou ik ook aan iedereen aanraden. Uiteraard valt een powderchase daar ook onder, hoewel de kwaliteit van de sneeuw daar meestal zo waanzinnig goed is dat bijna iedereen dat lachend verspoort.

glisseur de poudre
Gevorderd
JoRetroAuteur30 januari 2009 · 13:22

Als je weinig of geen ervaring hebt met het rijden/skiën buiten de piste is het het meest verstandigst om een lokale gids in te schakelen. Dan hoef je je alleen druk te maken om je techniek, de gids zorgt voor de rest (als het goed is).

Omdat zelf een gids huren niet goedkoop is: probeer bij de lokale vvv, gidsburo of skischool of er nog ergens een plekje vrij is. Ook zijn er gebieden waar je ‘klassiekaal’ (als in: gewone skiles) off piste kan skiën (bijv. St. Anton/Arlberg). Als je dan geluk hebt, tref je een gids die behalve poeder voor je vindt, je ook nog het 1 en ander leert mbt. terein- en lawinekennis.

Daarna (of tegelijkertijd) altijd de SSC-cursussen (of vergelijkbaar) volgen voordat je besluit zelf tochten te plannen (naar mijn idee tenminste, maar ja ik ben misschien wat conservatief / behoudend wat dat betreft).

Op deze manier heb ik ook mijn ervaring opgedaan.

What's wrong with old-school??
Expert
robbieAuteur30 januari 2009 · 13:40

Boek een freeride week bij wolfgang hackel. (www.alpinsport.at) Of, nog beter, huur hem prive met een paar maten, voor een of twee dagen. Met een paar dagen trainen tovert Wolfgang de grootste diepsneeuw prutser om in een stabiele off piste skier die overal vanaf komt. Als je maar fanatiek bent en fit. Mijn persoonlijke advies om goed te worden: altijd en overal skien, hoe zwaarder en slechter de sneeuw, hoe beter. Als iedereen naar binnnen ging omdat het kloteweer was, dan ging ik trainen. Eindeloos verspoorde puinhellingen afskien in een sneeuwstorm. Duizend keer doen. Daarnaast is training met Wolfgang het beste startpunt om een stabiele, goede skier te worden.

Expert
semmelAuteur30 januari 2009 · 15:59

Robbie heeft het mijn mening perfect gezegt…
\

Hoe slechter de omstandigen, hoe meer je leert, hoe beter het wordt buiten de piste…

Respect the Mountains..!
Toerist
tverhoevenAuteur30 januari 2009 · 16:55

http://www.freeride-center.at/piste_to_powder.htm
\

freeride center geeft ook cursussen. De rest staat in de link.

grt Tom

Toerist
SimonAuteur30 januari 2009 · 21:14

@morris: we gaan naar monterosa, goeie keuze? of weet je betere plaatsen om te gaan dit weekend en volgende week?

Talk less, ride more
Gevorderd
yannickdbAuteur30 januari 2009 · 21:22

Alle belangrijke elementen zijn id al aangegeven:
\

  • skiniveau perfectioneren in allerlei omstandigheden
    \
  • seizoentjes doen (niets is beter dan iets veeeel te doen, en dat doe je op seizoen)
    \
  • ook handig is leren springen, al is het maar een 360, in de lucht hangen geeft direct een nieuwe dimensie aan skien en laat een creatievere lijnkeuze toe.
    \

maar om een goede freerider te zijn heb je ook nog nood aan volgende ingrediënten:
\

  • Durf (geen roekelooheid, groot verschil!)
    \
  • Kennis (zowel lawine als meteo, ehbo, terrein,…)
    \
  • Creativiteit (de juiste lijnkeuze, de originele moves op de juiste moment/plaats)
    \
Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Toerist
AnoniemAuteur4 februari 2009 · 20:45

wat ik regelmatig van gidsen hoor is dat het bij technisch vaardige skiërs (of boarders) nog wel eens aan alpiene vaardigheden ontbreekt
\

ervaring in steil terrein (rots, sneeuw, ijs), beetje kunnen klimmen, touwtechnieken, etc.
\

een bergsportcursus is geen slecht idee, op die manier ontdekken sommige mensen dat je ook in de zomer leuke dingen kunt doen in de bergen
\

blijf alleen niet hangen in het geknoei met prusiks van de NKBV,een tibloc rules :-)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!