Het 14e (jazeker VEERTIENDE) poederalert is ON..

Het 14e (jazeker VEERTIENDE) poederalert is ON..

[flickr-photo:id=3253402173,size=s]

Allereerst, hartelijk bedankt!!! Naast de steun van familie en vrienden heb ik enorm mogen putten uit en genieten van de steun en woorden die ik van jullie heb mogen ontvangen. Donderdag 28 januari overleed mijn oma op 99 jarige leeftijd en dinsdag 3 februari hebben we afscheid van haar genomen. Bij het opstellen van mijn rede heb ik regelmatig gedacht aan de woorden die jullie me meegaven. Zelfs op non-powderdays zijn er poedervrienden en -vriendinnen. May the powder be with you! Bedankt, ik zal het nooit vergeten.

[flickr-photo:id=3254231200,size=m]

The powder is in ieder geval met mij. Om m’n hoofd leeg te rijden heb ik vandaag weer de eerste strepen door vers wit mogen trekken. In aanloop naar de praktijkcursussen van het snowsafetycenter ([url=http://www.wepowder.nl/node/1034]er zijn nog enkele plaatsen vrij[/url]) ben ik samen met 2 poedervrienden lekker wit aan het rijden. Het voelt goed. We zitten ergens aan de zuidkant van de Alpen. Het is er heerlijk rustig en de poeder goed. Toch waren we op weg naar onze bestemming niet helemaal gerust op een poederrijke afloop. De fohn heeft stevig huisgehouden in delen van de Tirol. Rond Brixe, Westendorf, Kirchberg en Kitzbuhl is het voor poederrijders een drama. Ik heb er zelden in frebruari zulke slechte sneeuw gezien. Maar vandaag was te gek. Rijden met vrienden is het mooiste wat er is. Vandaag zag ik voor m’n camera wePowder live. Klik ff op de foto links als je het zelf groter wilt zien.

[b]Terugblik[/b]

De afgelopen dagen stond er een sterke fohn in de noord- en delen van de westalpen. In het zuiden daarentegen was het weer raak. Het 13e poederalert deed z’n ding en bracht 20-70 cm vers. Hierdoor is het lawinegevaar in delen van de zuidalpen weer gestegen. Wij hebben vandaag heel wat triebschnee waargenomen, maar met de juiste routekeuze was het heerlijk rijden. Check iedere dag voor vertrek het lokale lawinebericht. Het niet kunnen vinden van een lawinebericht is geen geldig excuus meer. Met de ontwikkeling van [url=http://www.lawinedienst.nl]Lawinedienst.nl[/url] (de zoekmachine voor lawineberichten in de Alpen en de Pyreneen) kun je altijd en overal toegang krijgen tot het lawinebericht. Gebruik dat bericht dan ook!!

[b]Korte en middellange termijn: 14e poederalert is ON…[/b]

[flickr-photo:id=3254285764,size=s]

Het laag Olander zorgt voor een zuidelijke stroming. Zoals gebruikelijk zorgt dat voor sneeuw aan de zuidkant en fohn aan de noordkant van de Alpen. Het drama aan de noordkant van de Alpen gaat dus nog even door. Leuker kan ik het niet maken, makkelijker wel. Ga daar naartoe waar de sneeuw valt. Poederrijden is linksom of rechtsom een keuze. Maak je eenmaal die keuze dan val je uiteindelijk altijd met je neus in de… Gisternacht overkwam het ons weer. Midden in de nacht reden we wederom door een tunnel van de noordalpen naar de zuidalpen. was het aan de noordkant warm (nul graden op 1500 meter hoogwinter en midden in de nacht is warm) aan de zuidkant lag er sneeuw op de bomen en wees de thermometer opeens min 8 aan. Het blijft me nog steeds verbazen, maar het is o zo heerlijk om te weten dat er wederom gescoord wordt.

[flickr-photo:id=3253458553,size=s]

[i]Westalpen[/i] ([regio=4], [regio=5] en [regio=6])
Tussen fohn en sneeuw. Regio [regio=6] gaat zeker nieuwe freshies krijgen. Ook de meest oostelijk en westelijk gelegen gebieden van regio [regio=5] kunnen op vers rekenen. Maar de verschillen zijn groot. In de Haute Tarentaise en Haute Maurienne zal de sneeuwgrens rond de 800-1200 meter schommelen. In de vooralpen van de regio [regio=5] zal tijdens momenten van sneeuw de sneeuwgrens rond de 1200-1700 meter liggen. Tijdens momenten van Fohn zal het nulgradenniveau tussen de 1400 en 2100 meter schommelen. Regio 4 zal in begisel weinig sneeuw zien en zal last hebben van de fohn die opsteekt, vanaf zaterdag gaat het ook hier sneeuwen.

[flickr-photo:id=3253458643,size=s]

[i]Zuidalpen[/i] ([regio=7], [regio=8] en [regio=9])
Donderdag passeert het eerste zwakke front. Het zorgt aan de zuidkant voor 5-20 cm vers. Interessant wordt het vanaf de nacht van vrijdag op zaterdag. Net als begin deze week gaat er heel veel sneeuw vallen aan de zuidkant van de Alpen. Tot en met zondag blijft het intensief sneeuwen in de zuidalpen, waarbij de sneeuwgrens schommelt tussen de 700 en 1200 meter. (klik op het plaatje links voor een vergroting) Het nulgradenniveau zal rond de 1000 tot 1500 meter schommelen. Reken op 30-120 cm vers gedurende de gehele periode.

[i]Noordalpen[/i] ([regio=1], [regio=2] en [regio=3])
In de nacht van woensdag op donderdag begint het hier wederom stevig te fohnen. Niet alleen neemt de wind toe. Ook stijgt de temperatuur fors. In grote delen schommelt het nulgradenniveau tussen de 16000 en 2300 meter. Naar verwachting zal woensdag de fohnstorm inzakken. Onderschat een fohnstorm niet, het zorgt voor ongelukken op de wegen, het ontstaan van nieuwe triebschnee en het is een sneeuwvreter. Mooier kan ik het niet maken, want het vreet letterlijk de sneeuw op zonder dat je er erg in hebt. Slechts in de meest zuidelijke dalen van Tirol kunnen de wolken tot over de Alpenhoofdkam geraken en daar voor nieuwe lagen verse sneeuw zorgen. In de loop van zaterdag dan uiteindelijk ook wat vers voor de noordkant. Tot en met maandag dan wat verse sneeuw hier. Ze kunnen het er goed gebruiken!

[b]Lange termijn; even afwachten…[/b]

Het blijft even afwachten. Voor komend weekend is helder: go south… Morgen meer. Zelf sta ik morgen in de poeder van een totaal onbekend gebiedje. Vandaag stonden we ook al in zo’n pareltje. Een enkel liftje erbij en het is er helemaal de bom…(ssssstttttttttttt). Vanaf vrijdagavond ben ik in Disentis om daar als tailguide te fungeren tijdens de snowsafety camps. De eerste live preview van very limited wePowder shirts en hoodies.

meteomorris

Reacties

Expert
costijnAuteur5 februari 2009 · 03:12

ziet er lekker uit jongens. Haas op wat voor vette bak ben jij aan het knallen?

Beginner
Jaap_WAuteur5 februari 2009 · 11:09

Gave platen hoor. Zie ik nu dat jullie in Matrei zitten?

Gevorderd
BohdieAuteur5 februari 2009 · 15:09

@Jaap, da’s een afleidingsmanouvre! Jij kan ook zo in Matrei gaan zitten. Of in kweeniewaar… Tis geheim waar ze zitten, sssssssssssstttttttttttt ;-)

Gevorderd
robbertAuteur5 februari 2009 · 18:06

In Mallnitz geen poeder maar harde sneeuw, dus daar zitten ze niet. Gelukkig zijn wij ook heel hard.

Nu verder zuid west richting Italie, daar moet er wel pulver zijn.

Beginner
Jaap_WAuteur5 februari 2009 · 18:43

Ahaa… Nou dan hoop ik dat ze stiekem heel veel poeder scoren. Zit de komende drie weken is Osttirol dus was wel even nieuwsgierig.

Expert
meteomorrisAuteur5 februari 2009 · 19:18

@jaap… klopt, we hebben onze basis in Matrei… vandaag zaten we in een heel klein gebiedje. Enige concurrentie; 4 scandinavische babes en hun cameraman. Was te gek…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!