VerseSneeuw: van Noord naar Zuid, het 19e poederalert...............

VerseSneeuw: van Noord naar Zuid, het 19e poederalert...............

[flickr-photo:id=3309432801,size=m][i]Durch das Eigengewicht und dem Sonnenschein hat sich die Schneedecke weiter gesetzt[/i]. De sneeuw is zich rap aan het zetten en dat zie je meteen terug in het lawinebericht. Weliswaar geldt er nog een 4 (=groot) voor het meeste noordelijke deel van Steiermark en Salzburg, maar voor de rest van de Noordalpen is het lawinegevaar inmiddels gezakt naar 3. Interessant. Gister nog 5 en nu 4. Hoe werkt dat nu precies? Costijn (die een tijdje bij de SLF werkzaam was in verband met z’n afstuderen) heeft een artikeltje geschreven waarin kort uiteenzet hoe je van [url=http://www.wepowder.nl/node/1241]een sneeuwvlok tot een lawinebericht[/url] komt. Interessante materie waar we nog lang niet over uitgedacht en gesproken zijn. Ik zou zeggen lees het eens en laat je vragen achter. Maar nu weer terug naar de waan van de dag. Want laat je niet neppen overigens. 3 is nog steeds serieus. Lees even [url=http://www.wepowder.nl/node/899]dit verhelderende artikel[/url] van mr. Snowsafety himself.Geen kennis? Blijf dan op de piste of huur een gediplomeerde gids. Want er is veel sneeuw gevallen en met de verse sneeuw van vrijdag en de stijgende temperaturen komend weekend kan dat nog voor veel ongemak gaan zorgen. Bekijk maar eens deze filmbeelden over het lawinegevaar en deze filmbeelden over accuut instortingsgevaar. Credits voor Menno overigens. Ik zag de beelden op z’n site staan.

[b]Groot gemak[/b]
Al 3 jaar roep ik op VerseSneeuw dat je dagelijks het lawinebericht moet checken en op dagen als deze benadruk ik dat nog maar eens. Tuurlijk was het voorheen moeilijk om het bericht te vinden. Heel vaak was, of beter is, er ter plekke geen aktueel lawinebericht voorhanden. Soms biedt teletekst, de krant of het internet soelaas, maar in heel veel gevallen was dan niet duidelijk onder welk bericht jouw gebied valt. Afgelopen zomer hebben we hard gesleuteld aan [url=http://www.lawinedienst.nl]Lawinedienst.nl[/url] (de zoekmachine voor lawineberichten in de Alpen en de Pyreneen). Het werkt heel simpel. Type de naam in van het skiresort waar je je bevindt en je krijgt vanzelf het regionale bericht. Probeer het eens en laat weten wat je ervan vindt. Alle tips, suggesties en verbeteringen zijn welkom. Wij van wePowder rijden graag poeder, wij snappen heel goed wat poederstress is en vinden dan ook dat safety een gemak moet zijn en geen ongemak. Met Lawinedienst.nl proberen we het gemakkelijker te maken. Leuk heb je het toch al in de poeder ;-) Om die reden vind je Lawinedienst.nl nu ook al geintegreerd terug op de sites van [url=http://www.bergredding.nl/]bergredding[/url] en [url=http://www.snowsafety.nl/Lawineberichten.html]Snowsafety[/url]. Vandaag roep ik het maar weer eens; Check dagelijks jouw plaatselijke lawinebericht via mePowder of de nieuwe dienst van wePowder: Lawinedienst.nl Lees het bericht goed en stem er je off-piste routes op af. Geen kennis? Blijf dan op de piste of huur een gediplomeerde gids Ga je op trip de komende dagen, bedenk dan goed waar je heen gaat. Tot en met donderdag nog sneeuw en daarna flink stijgende temperaturen.

[b]Korte termijn en middellange termijn, 18e poederalert ff warm en 19e poederalert[/b]
Vandaag was een uitgesproken zonnige dag in de Alpen. Overal zon en iets stijgende temperaturen.De sneeuw kon zich daardoor zetten, maar het ongemak op de daken nam toe. Donderdag betrekt het weer vanuit het noorden en tegen de avond begint het dan alweer te sneeuwen. Met de kaartjes van Sembach kunnen we 2 mooie zaken laten zien. De klassieke nordstau en de omschakeling naar een zuidstroming. Allemaal aan de hand van onderstaande animatie.

[b]Een klassieke Nordstau-situatie[/b]
Op pagina 58 van de wePowder gids al toegelicht, maar goed te zien op de eerste 3 kaartjes van bovenstaande animatie. Een laag trekt vanuit Engeland via de oostzee richting het oosten weg. Na de passage van het warmtefront volgt het koufront. De wind draait naar het noordwesten en duwt vochtige lucht tegen de noordkant van de Alpen. Bingo, het 18e poederalert.

[b]Nog een keer de animatie; van noord naar zuid[/b]
Klik nog eens door de animatie en kijk goed waar de H onder Engeland naartoe gaat en wat ervoor in de plaats komt. Want…de H rukt op naar het oosten. Het oprukkend hoog gooit roet in de sneeuw voor het 18e poederalert en drukt het front snel door richting het oosten. Einde 18e poederalert. Het hoog brengt warme lucht met zich mee en niet snel daarna ligt er op plaatje 5 een L (lagedrukgebied) op de plek waar eerst een H. Om een lagedrukgebied draait de wind tegen de wijzers van de klok in. Waar de wind eerst noord was, is deze opeens zuid. Einde 18e poederalert, welkom 19e poederalert voor de zuidkant van de Alpen.

[b]Wat betekent dat? Douceur[/b]
Ten opzichte van 2 dagen geleden (check [url=http://www.wepowder.nl/node/1242]HIER[/url] dat bericht) is er op hoofdlijnen weinig in het beeld verandert. Het hoog dat zich boven de Alpen gaat nestelen brengt warme lucht met zich mee. Waar de luchttemperatuur op 1500 meter op donderdag nog min 5 tot min 12 is, stijgt deze komend weekend rap richting de +2 tot +5 graden. Het nulgradenniveau gaat dan al snel richting de 2200 meter. Dramatisch? Temperatuurstijgingen zorgen altijd voor een tijdelijk verhoogd lawinegevaar. Dramatisch? Op zuidhellingen zal de sneeuw er zeker onder gaan lijden tot grote hoogte. Dramatisch? Nee, toch niet zozeer. Allereerst houdt de wind zich koest. Ten tweede; de temperatuur aan de grond blijft mooi rond of onder nul. Wat betekent… 1. dat de sneeuw op noordhellingen mooi ‘pulvrig’ blijft. 2. Hetzelfde geldt voor de hellingen die goed beschut liggen door de bomen… 3. het verdomd mooi weer wordt op de gletsjer. Maar skip zuidhellingen en houd rekening met een opstekende zuidfohn in de loop van de zondag. Inneralpine gelegen gebieden houden de sneeuw het langst mooi.

[b]Het 19e poederalert![/b]
Vanaf zondag gaat de stroming dus definitief in de zuidhoek zitten. Sneeuwgrens aan de zuidkant tussen de 1200 en 1700 meter. Hoeveelheden, duur en intensiteit nog onbekend. In het westen sneeuw en fohn. De noordalpen Fohn. Daarover later deze week meer…

[b] Ultralange termijn, het 5 maart experiment… ter lering ende vermaeck[/b]
Als je de afgelopen 2 dagen trouw hebt gelezen niet nieuw voor je, maar voor de zekerheid een introductie. We gaan de komende dagen verder kijken dan m’n neus lang is. Niet gebruikelijk om me daar aan te wagen. Ik ben een weerzegger geen waarzegger ;-) Maar het is goed om je eens de bokkesprongen van modellen te doen ervaren en dan achteraf te kijken wat we ervan kunnen leren. Sinds maandag kijken we iedere dag naar wat er 5 maart staat te gebeuren. Die dag vindt namelijk ook de tweede [url=http://www.wepowder.nl/node/1202]poeder en borrels[/url] van dit seizoen plaats en kunnen we er in de wandelgangen nog eens over doorpraten. Ben jij erbij?

Maandag gebeurde er iets bijzonders. Zowel GFS als ECWMF toverden een westcirculatietje op de kaarten voor de lange termijn. De afgelopen winters de normaalste zaak van de wereld, maar deze winter mag het iets bijzonders heten. Op dinsdag was die stroming alweer verdwenen. De kaarten van maandag:

Dan die van dinsdag. Een zuidelijke stroming met normaal gesproken sneeuw aan de zuidkant en fohn aan de noordkant. Opvallend is dat hoewel er een totaal ander patroon staat dan gister, ECWMF en GFS wel een zelfde uitkomst hebben voor de 5e maart.

Dan die van woensdagavond. De zuidelijke stroming wordt sterker en uitgesprokener. Heel veel sneeuw? We gaan het zien.

Stay Stoked… Tot morgen!
Ps… op hoeveel [url=http://www.wepowder.nl/node/1220]poederdagen sta jij[/url] al dit seizoen?

meteomorris

Reacties

Toerist
jballeAuteur25 februari 2009 · 23:42

Ik weet niet wat dat betekent Morris. Volgens mij was je nog niet helemaal klaar met je bericht ;).

Expert
meteomorrisAuteur25 februari 2009 · 23:52

@jballe… hij is nu klaar ;-) Nu ff zzzzzzzzzzzzzzzz

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur26 februari 2009 · 13:02

Al drie telefoontjes gehad waarom ik nog niet heb geboekt. “Omdat ik wacht op het juiste moment” Onbegrip aan de telefoon, maar ik hou het nog uit. nog even, nog even…
\

(grijpt weer naar de valium)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
JaapvRAuteur26 februari 2009 · 15:04

Is het mogelijk om de berichten van lawinedienst.nl zowel in PDF als in plain-tekst of jpeg aan te bieden?

De wat dommere smartphones (zoals de mijne) ondersteunen geen PDF, en dan zit je dus alsnog met een onleesbaar bericht…

Toerist
Bart1Auteur26 februari 2009 · 16:28

@JaapvR: voorlopig niet.

You ski? wePowder!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!