VerseSneeuw: midden in het 21e poederalert

Door meteomorris op 11 maart 2009 · 3

Allereerst excuses. Het internet is hier nogal K... Maar goed, veel sneeuw, heerlijke condities en heel veel wePowderaars in Davos. Ik houd het kort en geen plaatjes vandaag, maar de belangrijkste zaken even op een rijtje.

[b]Het 21e poederalert[/b]
Sinds dinsdag viel er 20-40 cm in de Franse Savoie en Haute Savoie. In Zwitserland en Oostenrijk nog meer. Gemiddeld 40-80 cm in Zwitserland en Oostenrijk. Lokaal viel er zelfs nog meer. Hier in Davos is de temperatuur stevig onderuit gegaan en zitten we midden in het koufront. Met 40-50 cm vers op m'n bus heb ik een heerlijk uitzicht. Morgen klaart het op vanuit het westen, maar in het oosten blijft het nog sneeuwen. In Tirol, Voralberg, Steiermark en Salzburg kan er nog eens 20-60 cm bij vallen.

[b]Komend weekend[/b]
Een hogedrukgebied wat nu nog boven de atlantische oceaan ligt rukt langzaam op richting de Alpen. Het wordt daardoor snel zonnig, maar ook warmer. Komend weekend rijd je kortom de beste poeder op hoger gelegen noordhellingen, bosrijke hellingen en het liefst gelegen aan de noordkant van de Alpen. Suggesties? Zoek het in de regio's 1, 2, 3 en 4.

[b]Het 22e poederalert[/b]
Na het weekend volgt er weer een nieuwe noordelijke stroming. Sneeuw in ieder geval dan in Salzburg, Steiermark, Tirol en Voralberg. Mogelijk gaan ook de noordelijke gebieden van Zwitserland profiteren.

Voor poeder rijd je komend weekend kortom richting de noordalpen. Mocht het internet morgen weer werken, dan ook een update. Maar ik kan niets garanderen..
En natuurlijk een bedankje richting [url=http://www.martijnschell.nl]Martijn Schell[/url] voor de mooie dag vandaag en het biertje dat we gaan drinken.

Reacties

• MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 11 maart 2009 · 19:14
    cool!

zeg maar tegen chiel dat ie wel elke morgen z'n ski-chi oefeningetjes moet doen van mamma!
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • op 13 maart 2009 · 17:58
    Een kleine update, quote lawinewarndienst Steiermark:
    "Seit heute in der Früh sind auf der Tauplitz nochmals 40 cm und auf der Planneralm 30 cm Neuschnee gefallen, somit sind seit gestern am Abend an unseren händischen Messstellen 70 – 90 cm Neuschnee abgelagert worden. In den Hochlagen sind um die 50 cm gefallen. Der stürmische Wind (Windspitzen von über 120 km/h) führte zu umfangreichen Verfrachtungen. Alle Expositionen wurden eingeweht. Der frische Triebschnee liegt großteils auf einem Harschdeckel und steht unter Spannung. Die Verbindung des Neuschnees mit der Altschneedecke ist in den Hochlagen nur gering. In den mittleren Lagen ist das Schneedeckenfundament feucht. In den tiefen Lagen ist der Schnee meist nass, feucht und sehr abgangsfreudig."
    (Sorry voor lengte, maar na het goede nieuws, kon ik je het slechte (lawinegevaar) niet onthouden...)

en Salzburg: "Seit gestern Abend sind bei 4 bis 6 Grad milderen Temperaturen als zuletzt entlang und nördlich des Alpenhauptkamms verbreitet 30 bis 50 cm, in den Nordalpen und Hohen Tauern teilweise bis zu 60 cm Neuschnee gefallen. Etwa 20 bis 30 cm Neuschnee verzeichnen die Niederen Tauern, im südlichen Lungau waren es maximal 10 cm." Verder idem dito, wind, triebschnee, slechte binding, ...

Tirol en Vorarlberg minder, 10 tot 20cm (sinds gisteren dus).
    Sneeuwhoogte in Tauplitz 440 cm!!!

Mijn griep is precies ineens beter 😉 Haddek maar al ingepakt of afspraakjes gemaakt...
    Zou ik??? Ik kan natuurlijk nu maandag geen verlof pakken of terug ziek vallen...
    Iemand die mij tot rede kan brengen? Of juiste niet? 😉
  • jballe
    Tourist
    jballe op 14 maart 2009 · 17:08
    *hoopt op sneeuw in de west-alpen*

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro