VerseSneeuw:... de laatste poeder....??

VerseSneeuw:... de laatste poeder....??

De winter nadert z’n einde. De goodies (en dus ook de hoodies ;-)) are ready to order! Bestellen? Ga dan ff naar de [url=http://www.wepowder.nl/goodies]Goodies pagina[/url]. Vragen? Ga dan ff naar dit [url=http://www.wepowder.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=321]topic[/url] en stel je vraag.

[b]Sneeuwrijke winter[/b]
[flickr-photo:id=3113606399,size=m] 31 oktober 2008. Herinner je die datum nog? 2 dagen ervoor hadden we epic surf in Nederland, maar op 31 oktober 2008 ontplofte de eerste sneeuwbom in de Alpen. Het was de start van een lange en zeer sneeuwrijke winter. Op het moment van schrijven zitten we op 24 poederalerts in 5 maanden tijd. Vier-en-twintig… Als je deze winter geen poeder hebt gescoord, dan weet ik het ook niet meer. Zelden is er een winter geweest waarin je zo makkelijk poeder kon scoren. Was vorig jaar al een verademing, dit jaar was bijna te veel. Ik weet nog dat ik ergens in maart tijdens een poedertripje naar buiten keek en zei [i]weinig sneeuw hier langs de wegen.[/i] Gelukkig kneep Haas me ff in m’n arm. In 2006-2007 zouden we het uitgeschreeuwd hebben bij dergelijke hoeveelheden. Maar als je in december al mensen sneeuw van hun daken ziet scheppen, in januari winkels in loopt waar het donker is vanwege de enorme hoeveelheden sneeuw voor het raam, eind januari ‘semi-locals’ gillend met je de berg oprijden omdat ze nog nooit zoveel sneeuw hebben gezien in ‘hun’ dorp, we niet veel later een supersecret ontdekken met heerlijke hoeveelheden, we noodgedwongen naar Disentis afreizen en ook daar met onze neus in de poeder belanden en een lawine zien die z’n weerga niet kent en uiteindelijk wederom ergens in Zwitserland belanden waar mensen op de daken staan, we de sneeuwhoogte zien groeien van een kleine Gilbert tot een overhead mediahaas dan raak je enigszins bepoederd en verwend. Om niet te zeggen blasé.

Maar goed, stel je had nog geen poeder gehad, of wilde juist meer…Niet voor niets heb ik vorige week alles op alles gezet om je richting de sneeuw te pushen. Tot en met donderdag was het top en het 24e poederalert maakt het ook nog lekker rijden tot en met dinsdag, maar daarna… Lente?

Eerst maar eens terugblikken op de afgelopen dagen. De [url=http://feeds2.feedburner.com/versesneeuwupdates]sneeuwmeldingen[/url] druppelden binnen (al standaard als RRS toegevoegd aan jouw RRS-reader?) zodat je via de [url=http://www.wepowder.nl/sneeuwmap]VerseSneeuwmap[/url] goed kon volgen hoe afgelopen week verliep. [i]Woensdag en donderdag waren de beste dagen van deze winter … iets waar de locals in de bar het duidelijk mee eens waren[/i] meldde [url=http://www.wepowder.nl/user/1280]Vagabond[/url] vanuit Mayerhofen.

Giel-4---Fieberbrunn
Giel-4—Fieberbrunn

[flickr-photo:id=3396514584,size=m] Sinds zaterdagavond is de zuidkant weer eens aan de beurt. Tot en met januari was het deze winter super scoren in de Zuid- en Westalpen. Vanaf februari was het een komen en gaan van sneeuw in de noord en westalpen, met als superafsluiters dinsdag 24 tot en met donderdag 26 maart (150 cm vers). Vrijdag klaarde het op, was het helemaal top, maar was de lente al in de lucht. Wonderlijk genoeg sluiten we deze eindeloze winterinval die 31 oktober was gestart af met eindelijk weer eens heel veel sneeuw aan de zuidkant van de Alpen [i]Seit Niederschlagsbeginn am Samstag schneite es oberhalb von etwa 1800 m folgende Mengen: Am zentralen Alpensüdhang 50 bis 80 cm, am übrigen Alpenhauptkamm vom Grossen St. Bernhard bis ins Berninagebiet sowie in den Waadtländer und Freiburger Alpen, im westlichen Unterwallis und im Puschlav 10 bis 30 cm, sonst weniger.[/i]

[b]Lente?[/b]
En daarna… Lente. Toen ik onlangs weer eens in het water lag om wat oer-hollandse surf te pakken rook ik het. Sterker nog. Ik rook de lente al nadat ik onlangs m’n autodeur opende bij [url=http://marche.moevenpick.com/#/testaurant/empty/10/empty/de/]Raststätte Heidiland[/url], net boven Chur, om daar een hapje te gaan eten voordat we weer koers zouden zetten richting les Pays flat. Aanrader bij de weg dat Heidiland. Maar goed, ik hoop dat je m’n woorden ter harte hebt genomen en de afgelopen week bent gaan knallen. Weliswaar is er het 25e poederalert dat nog voor sneeuw gaat zorgen in de Piemonte en de Franse grensgebieden, maar het superpillow rijden is voorbij voor deze winter. De afgelopen week heeft de sneeuwmassa zijn maximum bereikt onder de boomgrens. Vanaf nu gaat het bergafwaarts. Poeder scoor je vanaf nu boven de boomgrens. Uitwijkmogelijkheden op dagen met white-outs zullen moeilijker te vinden zijn. Het was een superpillow winter.

[b]Het einde van de winter?[/b]
[flickr-photo:id=3396513872,size=m] Dat valt nu absoluut nog niet te zeggen. Maar voor komend weekend hoef je geen vrij te nemen. Het wordt de komende week warm, zonnig en nog warmer. Is er dan geen enkel lichtpuntje? Jazeker wel. Inneralpine noordhellingen houden het nog goed de komende dagen en… er is nog zoiets als het 25e poederalert. Het 25e poederalert? Er nestelt zich een hoog boven noordwest Europa en tegelijkertijd een laag in de Middellandse zee. Tussen het hoog en het laag komt een oostelijke stroming tot stand welke onstabiele lucht via de Po-Vlakte tegen de Alpen aan drukt. Een situatie vergelijkbaar met 2006-2007 toen er eind maart/begin april ook veel sneeuw viel in de Piemonte en de Franse grensgebieden. Er viel toen immens veel vers (lokaal 3 meter sneeuw in korte tijd) en ook nu gaat het stevig sneeuwen boven de 1600-1900 meter. Overigens volgde er in 2006-2007 een periode van 4 gortdroge en zonnige weken in de Alpen en viel er begin mei pas weer sneeuw op grote hoogte. La Grave had daarmee een fantastisch seizoenseinde.

[b]Advies korte termijn[/b]
Ga op zoek naar hoogalpine gebieden. Veel mogelijkheden op noordhellingen boven de 2000 meter is een must. Zoek het op de grens tussen Zwitserland en Italie en duik de hoofdkam in. Het klaart er morgen rap op en er is veel sneeuw gevallen. Tot en met dinsdag/woensdag kun je daar goed uit de voeten. Daarna wordt het warmer en is het goed om te kijken wat het 25e poederalert doet. Wie weet valt er genoeg om wat te spelen in de Haute-Maurienne. Dinsdagavond volgt er een update van het VerseSneeuwbericht.

[flickr-photo:id=3360250157,size=m] [b]Advies middellange termijn[/b]
Goed in de gaten houden wat er in Italie gebeurt en de situatie in de Zwisterse en Franse hoofdkam monitoren. Dinsdag zoals gezegd een nieuw bericht en dan weet je waar je aan toe bent. Maar leg alvast je vellen klaar om te touren en een flesje Carvan Cevitam om instant slushpuppy te maken en je bent in ieder geval op alles voorbereid.

[b]de hele lange termijn[/b]
Zorg dat je flexibel bent. Het zou heel raar zijn als we niet tenminste op nog 1 poederalert getrakteerd worden. Mocht dat alert in een weekend vallen, dan maken we er meteen een poeder en borrels in de sneeuw van…

Stay stoked! Tot dinsdag… Zat je de afgelopen dagen in de sneeuw? Lees dan ff de [url=http://www.wepowder.nl/node/1394]keek op de week[/url] en je bent weer helemaal bij.

meteomorris

Reacties

Expert
ollieAuteur30 maart 2009 · 09:31

Nog een extra hint: check of gebieden open zijn…
\

Wij hadden gisteren het seizoenseinde in Les M… te pakken (goedkope passen en goede poeder in een heerlijk terrein!!)
\

Onder de 2000m was het in Wallis en Berner Oberland vloeibaar beton.

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
koen_djfistelAuteur30 maart 2009 · 09:41

Euhm, kherinner me van vorig jaar vooral dat megamagisch weekendje Andermatt-Engelberg met zupalekkere pow in april … Zit zoiets ; kbedoel die poeder ; er niet meer in anywhere in april morris ?(sometimes in snows in april ; weetjewel…)

sbs roelz
Toerist
catchiAuteur30 maart 2009 · 10:18

Nou net terug, superweekje met veel sneeuw. Afdaling uit de gids was donderdag een droom…nobody there! Vrijdag/zaterdag was nog goed boven 1700, daaronder “sffllaappp”!! Het zit erop voor dit jaar.

Expert
meteomorrisAuteur30 maart 2009 · 12:12

LOL… ik heb m’n spullen ook nog steeds klaar staan voor een last minute… Dus als de dump komt ga ik rijden… en drinken we met z’n allen een borrel ergens in de Alpen

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur30 maart 2009 · 12:15

Gisteren terug uit laax, vrijdag de beste pow van mijn seizoen gereden tot de zon roet in het eten gooide.
\

Zaterdag was alles dikke pap - de top van het gebied was helaas dicht, dus hogerop zoeken zat er niet in.
\

Geprobeerd nog wat treeruns te pakken in de hoop dat die een beetje uit de zon gebleven waren, maar na de lunch was het echt niet meer te doen zo zwaar.
\

http://lh3.ggpht.com/_oq2VxsbksFM/Sc_UYbvGmeI/AAAAAAAACsI/r6glVo2R1QY/s400/IMG_0056.JPG

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur30 maart 2009 · 13:36

HELLUUUP IK WIL NOOOOG !!! (zegnuniet dat de winter “al” voorbij is …)

sbs roelz
Toerist
arno_laeven2Auteur30 maart 2009 · 13:40

Hoge temperaturen in Verbier. Volgens aardige viking in de skishop vanaf woensdag firn. Dus dan gaan we maar eens vellen plakken en vroeg in de ochtend naar boven lopen.

Beginner
RutgerAuteur30 maart 2009 · 13:46

As vrijdag ga ik richting St. Anton… enige weekend dat ik kan …anders had ik er afgelopen weekend wel gezeten…

dit jaar zoveel poeder gehad (ca 6 echte pow dagen met >40 cm vers en nog een paar dagen met 10 tot 20 cm vers) dat het mij niet eens uitmaakt dat het pap sneeuw wordt… overigens na poeder de beste sneeuwsamenstelling die je kan hebben, dus niet zo zeuren.
\

En het wordt in de oost alpen niet zo warm als iedereen roept :p. het weekend gewoon aangenaam ski weer met

vorstgrens tussen 2000 en 2500m …mischien is sportgastein wel een goede tip?
\

ciaoo

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
catchiAuteur30 maart 2009 · 16:48

@rutger, Sportgastein pakt vandaag weer een mooi laagje fresh…maar de afgelopen dagen heeft de zon de zuidkant al te pakken gehad (pistes top, off…nope!) Noordkant (uit de gids) is nog goed, probeer links aan te houden van de bowl (tip) volg daarna de schotterweg (die zal nog wel besneeuwd zijn) kom je precies bij de skibushalte uit!

Toerist
BelgKoenAuteur30 maart 2009 · 17:07

Voor de bourgondiërs onder ons, wat morris schrijft over de Heidilandparking op de weg Zurich - Chur is een understatement. Dit is het beste wegrestaurant dat ik ooit gezien heb.Eten in overvloed, alles vers, superveel keuze en voor de dames; uiterst proper sanitair. Ook niet onbelangrijk als je stevig de eerste helling wil afknallen, of als je je wil voorbereiden op de lange trip huiswaarts.

It's better to be "off piste" than to be "pissed off"
Gevorderd
DioAuteur31 maart 2009 · 00:28

Heb vanochtend mijn voorruit staan krabben en toch is alles wat ik lees: ‘The Heat Is On’. Het is pas maart, FCOL!

Ik Eis Poeder. Het liefst over 4 dagen, past dat?
\

@Koen_plaatjesaanelkaarprater-ernstig-ontstoken-anus: In Prince we trust!

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur31 maart 2009 · 13:56

@di(ld)o : twas ni aan m’n anus dadie snowfistel groeide maar aan menne kleinen teen & idd in the prince of god = jesus we trust ; pray4pow all you wePowders!!!



komt in de buurt

sbs roelz
Gevorderd
DioAuteur31 maart 2009 · 21:08

@DJ-zere-kleine-teen: Oops, I stand corrected sir. Dacht dat een http://www.consumed.nl/ziekten/3727/Fistel iets was dat vooral voorkomt bij ernstig behaarde mannenbillen. (ik ken, de vader van Prince zij dank, eigenlijk geen vrouwen met ernstig behaarde billen).
\

Leuk filmpje, ik vind de skiërs alleen erg kort in beeld. ;-)

Life is short. Buy the shoes. Take the trip. Ride the line.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur31 maart 2009 · 21:48

@dio :

vlaams woordenboek :

FISTEL

-kunstmatige etterwonde -kunstzweer -medische term -pijpzweer -gezwel

met medische groet

djfistfucka … oops, das engels denk …

wanneer pow?

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2009 · 22:04

Ik zal ff de fistel uit deze discussie halen… er geldt een 25e poederalert met veel freshies in de Piemonte. Zorg dat je er op tijd bij bent, want het wordt warm…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!