Geen safetyspullen? Huren kan ook!

Geen safetyspullen? Huren kan ook!

Regelmatig geef ik korte lezingen en trainingen over weer en sneeuw. Tijdens die bijeenkomsten stel ik standaard een aantal vragen om snel een beetje een beeld te hebben van de groep die tegenover me zit. Een van de vragen waarmee ik zo’n beetje afsluit is ‘wie heeft er een lawinepieper, schep en sonde?’. Met een beetje mazzel haalt de zaal een score van 50%, maar vaak is het minder.

Het goede nieuws is dat het er meer zijn dan een aantal jaren geleden. Het slechte nieuws is dat ik met de helft van de groep niet in de backcountry gezien wil worden. Dat laatste stel ik dan ook een beetje provocerend, maar meen ik wel. Mocht het mis gaan, dan wil ik graag gevonden worden. Achteraf leidt dat tot regelmatige tot hele goede gesprekken. Bij veel rijders blijkt het een combinatie van een gebrek aan kennis en/of kunde en/of gebrek aan geld te zijn. Een lawinepieper is niet goedkoop en het vergt daarnaast ook nog training. Geld en tijd die je ook kunt uitgeven aan poeder. En poederrijden geeft een veel prettigere associatie dan nare ongelukken. Logisch dat je voor poeder kiest.

[b]Safetygear verplicht[/b]
Maar zonder safetygear onderweg zijn kan nare gevolgen hebben. In Italie geldt al een verplichting voor Toeskiers om safetygear bij je te hebben. De regio Piemonte heeft vorig jaar deze regeling aangescherpt. Iedereen die buiten (dus ook net naast de piste) rijdt en zonder lawinepieper onderweg is loopt het risico op een boet van 250 euro. In de andere Alpenlanden geldt deze verplichting (nog) niet.
Maar de boete is natuurlijk niets in vergelijking met je eigen leven.

[b]Komende weken een serie over lawinepiepers[/b]
Wat leuk is, maar het beste oefen je ermee in de praktijk. Hik je tegen de uitgave aan, huur eerst dan eens een safetysetje en ga ermee oefenen. Heel wat skigebieden zijn tegenwoordig uitgerust met een oefenveld, dus wat let je.

[b]Huren?[/b]
MK Skiserice te Bilthoven, Bever Zwerfsport in Eindhoven en de Republik in Antwerpen hebben heel veel safetyspul te huur. Lawinepiepers, scheppen, sondes, avalungs en ABS-rugzakken. Ook kun je er in sommige gevallen terecht voor de huur van tourski’s + vellen, sneeuwschoenen etc… Ik zal binnenkort een compleet overzicht per shop plaatsen inclusief de prijzen.

Wil je wat huren, neem dan contact op met:

[url=http://www.mkskiservice.nl/]MK Skiservice[/url] en vraag naar Menno en/of Mike tel: +31 (0)302282694
[url=http://www.bever.nl/eindhoven]Bever Eindhoven[/url] en vraag naar Jack of Jimmy tel: +31 (0)402930623
[url=http://www.republik.be/site/]Republik Antwerpen[/url] en vraag naar Francois tel: +32 32322117

meteomorris

Reacties

Gevorderd
coenAuteur16 januari 2010 · 14:48

Ik weet niet hoe het met eventuele sponsorcontracten zit Morris;), maar Basecamp in Den Haag is ook nog een goed adres:
\

http://www.base-camp.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=51&Itemid=25

Earn your turns...
Beginner
vanDaalAuteur16 januari 2010 · 15:13

Iemand toevallig een idee van de weekhuurprijs van een 3-eenheid bij MK?

Beginner
fastsiegieAuteur16 januari 2010 · 16:49

avventura in gent kan ook

Gevorderd
SpiderAuteur16 januari 2010 · 18:30

En in bever Tilburg ook hoor…(en andere)

We doen wat rustiger tegenwoordig
Toerist
AnoniemAuteur16 januari 2010 · 19:15
Gevorderd
razAuteur16 januari 2010 · 20:45

@vanDaal , ik betaalde laatst 50E voor een week bij MK

Toerist
RulorAuteur16 januari 2010 · 22:29

Bij 015 in Delft kun je ook een rugzak met 3-eenheid en EHBO-set huren.

PttP
Toerist
AnoniemAuteur17 januari 2010 · 22:42

@vanDaal: heb laatst een 3-eenheid gehuurd bij MK en betaalde voor de hele week EUR 50,=.

Gevorderd
robbertAuteur18 januari 2010 · 10:33

super dat je nu op zoveel verschillende plekken een piep, schep en sonde kan huren en ook voor zo’n goede prijs. Dit geeft denk ik wel aan dat er redelijk wat vraag naar is en dat er dus een hoop freeriders op pad gaan met hun hersens

Beginner
vanDaalAuteur20 januari 2010 · 18:16

Thanks Fons en raz :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!