Al tot 85 cm vers!

Al tot 85 cm vers!

Over griep, Queen, veel vers, ergernissen en lawines… (ik ben weer terug ;))

Pfff… ik ben weer enigszins op de been. Ik ben 4 kilo lichter en heb een stevige buikgriep overleefd. Ik zal je de verdere details besparen, maar kijk met verbazing terug hoe ik me staande heb weten te houden op de ISPO. Hoewel er niet heel veel spectaculair nieuws te melden is, heb ik tussen al het neon- en marketinggeweld door wat mooie dingen gespot. Jullie hebben nog wat nieuwtjes over snowboards en safety van me te goed en die komen de komende dagen dan ook, maar eerst mijn grootste dwaling tot nu toe…want…

Schreef ik eerst: [i]Lange termijn? megadump?
ECWMF zet voor na het weekend nog steeds een superscenario neer. Vanaf dinsdag worden de Alpen omsingeld door lagedrukgebieden. Als dat scenario uitkomt dan gaat er veel, heel veel sneeuw vallen. Men gaat nu uit van een laag dat uiteindelijk uitdiept tot 985 hPa boven de Adriatische zee. Een zogenaamd Adria-laag. Het 16e poederalert zit er alweer aan te komen.[/i]
Op de ISPO maakte ik er dit van [i]een mini-poederalert[/i]. En god mag weten waarom.

Onder invloed van de nodige medicijnen om me staande te houden, koorts en een schrijnend tekort aan energie in m’n maag (combinatie van overgeven en niet kunnen eten) schreef ik niet meer op m’n gevoel het verse sneeuw-bericht, maar liet me leiden door neerslagkaartjes. Neerslagkaartjes die ik notabene zelf vervloek in het [url=http://www.wepowder.com/shop?show=1]wePowder boek[/url]. Aarrgghh… excuses. Want alle voorwaarden waren aanwezig. Een enorm uitdiepend Adria-laag dat richting de 985 hPa ging, een kou- en warmtefront die opgaan in een occlusie en een voortdurende oostelijke stroming. En de voorwaarden deden hun ding.

Gister had ik al contact met Koen (promember op wePowder) en hij vroeg me waar hij naartoe moest. Ik was toen nog grieperig, zag alleen wat faxkaarten in een krant en adviseerde hem (zonder een neerslagkaartje te hebben gezien) en wetende dat hij in Frankrijk zat richting de grens van Karinthie, Slovenie en Italie te rijden… Een voorspelling op basis van gevoel, zonder neerslagkaartjes. Zoals het hoort kortom… het eerste teken dat ik weer aan de betere hand was. En dat heeft goed uitgepakt. Vanuit het zuidoosten van Ost-Tirol en Karinthie komen sneeuwmeldingen door tot 80 cm. In Alpi di Giulia wordt 75 cm vers gemeld en ook vanuit Steiermark wordt 40-70 cm vers gemeld. Op de valreep krijg ik net dit sms-je door van Koen. [i]‘Hey Morris vandaag zeker 50 cm vers in Nassfeld. Zeer lichte poeder (suiker) die zeker nu of later problemen gaat geven. Toch zeer van genoten ;)’[/i]

Niet voor niets is inmiddels het lawinegevaar in bovenstaande regio’s gestegen naar 4 en ik hoop van harte dat er geen lawineslachtoffers vallen. Dat hoop ik altijd al, maar nu nog meer. Vanaf het begin van het seizoen staan we al in het [url=http://www.wepowder.com/nieuws/freeriders-het-beklaagdenbankje]beklaagdenbankje[/url] en dat wordt alleen nog maar erger. Niet gehinderd door enige vorm van kennis wordt er van alles geschreven over freeriders. Nu weer [url=http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8506014.stm]boetes tot 5000 euro en mogelijke gevangenisstraffen in Italie.[/url]

[b]Stop de lawines van bullshit[/b]
Iedere keer dat er een slachtoffer wordt gemeld trekt er een kouderilling door m’n lichaam, maar de rilling wordt meer en meer overstemd door ergernis. Ik stoor me enorm aan de onkundige berichtgeving hierover en de domme reacties hierop. Ik was tot voor kort de mening toegedaan dat we de dommen maar moeten laten roepen, maar inmiddels ben ik die mening niet meer toegedaan. De dommen schreeuwen zo hard dat de feiten worden verdoezeld. We worden gecriminaliseerd en gemarginaliseerd. Niet alleen door reaguurders, maar ook door de schrijvende pers waarvan je op z’n minst zou mogen verwachten dat men cijfers en beweringen checkt. Wat te denken van de volgende uitspraak in een online artikel van… de BBC: [i]'The number of deaths on European slopes has risen in recent years, partly because of the increased popularity of off-piste skiing.[/i] Nu ben ik benieuwd welke bron men daarvoor heeft gebruikt en wat men nu eigenlijk bedoeld met bovenstaande zin. De [url=http://www.dailymail.co.uk/news/worldnews/article-1249689/Avalanche-engulfing-snowboarders-caught-film.html]Daily Mail[/url] maakt er een nog groter potje van door skiërs te adviseren een GPS apparaat te dragen: [i]Skiers and snowboarders are advised to keep an eye on weather reports and if possible carry GPS devices which are triggered during an avalanche and help rescuers locate them quicker if bruid.[/i] Ik zal je de bespottelijke comments van medelanders op gelijkwaardige artikelen van de Nederlandse pers besparen. Ik ben wel aan het denken hoe we dit domme denken enigszins kunnen keren, maar ook hoe we ons als community kunnen weren hiertegen. In het nu, maar ook voor de toekomst. Al sinds de start van m’n eerste verse sneeuwbericht wijs ik op de gevaren, maar wijs ik ook op de mogelijkheden op educatie. Freeriden is een extreem sport. Vergeet dat niet! Jij maakt die keuze en geen ander. Maar freeriden is ook het mooiste wat de bergen te bieden hebben. Hoe kunnen we dat beschermen?

[b]Suggesties gevraagd![/b]
Naar aanleiding van een [url=http://www.wepowder.com/nieuws/freeriders-het-beklaagdenbankje]eerder artikel[/url] op wePowder schreef Arno_Laeven al: [i]maar met bewustwording onder freeriders alleen kom je er niet. Het gaat juist om die groter groeiende groep van mensen die zonder enige kennis en zonder de noodzakelijke middelen van de piste af gaan. Daarom lijkt vervolgen bij roekeloos gedrag noodzakelijk als preventiemiddel. Maar dan moet daar tegenover staan dat ongelukken die gebeuren ondanks voorzichtigheid niet aangerekend kunnen worden. Ofwel: als iemand aantoonbaar wist wat hij/zij aan het doen was wordt die persoon ontslagen van vervolging.[/i]

Ik onderschrijf zijn punt. Aan de andere kant stelt Munter niet voor niets [i]De lawine weet niet dat jij een expert bent[/i]. Wanneer ben je goed voorbereid? Interessante vraag. Zeker omdat de laatste periode naast de ‘dommen’ er ook veel ‘experts’ zijn omgekomen. Hebben we in al die jaren geen progressie geboekt? Ik denk het wel. Ik denk dat we die feiten beter kunnen gebruiken. Om ons onszelf beter te weren en anderen te wijzen op het nut van educatie, oefenen en cursussen. Freeriden doe je er niet zomaar even bij. Freeriden is toewijding, vergt keuzes. Of redeneer ik dan te snel?

NON a la montagne interdite
NON a la montagne interdite

Hoe kunnen we als community beter opkomen voor ons recht om te freeriden? Hoe kunnen we ons weren tegen verdachtmakingen en criminalisering? Hoe kunnen we de juiste feiten neerzetten en de schrijvende pers bedienen? Hoe kunnen we voorkomen dat we nu en zeker in de toekomst bij een eerste Nederlandse of Belgische slachtoffer afgefakkeld worden door [i]Vox Populi[/i]?
Dit is een brede oproep om mee te denken. Zowel richting ons normale stervelingen in de poeder (waar ik mezelf gemakshalve ook maar even toe reken) als richting de experts als Rolf en Maarten van het [url=http://www.snowsafety.nl/home.html]Snowsafetycenter[/url], Jan Larosse en zijn collega’s bij [url=http://www.sneeuwschool.be/]sneeuwschool[/url], de instructeurs bij de [url=http://www.nkbv.nl/]NKBV[/url], de Nederlandse berg-, ski- en snowboardgidsen zoals bijvoorbeeld [url=http://www.martijnschell.nl/]Martijn[/url], [url=http://www.mountainguide.nl/]Michiel[/url], [url=http://www.edwardbekker.com/]Edward[/url], [url=http://www.sanderkan.nl/]Sander[/url] en [url=http://ripstar.nl/snow/]Sjoerd[/url] en natuurlijk [url=http://www.bergredding.nl/]Menno[/url] van bergredding.nl Met zijn site attendeert hij ons op innovaties, op bergreddingstechnieken en maakt hij ons alert op de noodzaak om EHBO in de bergen te beheersen, voor anderen is bergredding natuurlijk een mooi moment van sensatie waar (als het weer meezit) dagelijks dood en verderf wordt gezaaid. Het was tot op heden zo dat we getolereerd werden, dat we onze eigen verantwoordelijkheid namen, dat de bergredding een verlengstuk was van de alpinist, skitourder, freerider en variantenfahrer. Waar gaat het mis en hoe kunnen we onze eigen verantwoordelijkheid weer nemen? Wordt het tijd voor de 10 internationale regels voor het freeriden? Een etiquette voor freeriders? Een goed overzicht van de feiten richting media en derden? Een nog beter toegankelijk systeem van lawineberichten? Een systeem van in- en outbounds? Een Europees platform voor freeriders die tegengewicht kan bieden? Met z’n allen zijn we vreselijk creatief. Kom maar op. Wij hebben het al vreselijk druk, maar dit raakt ons allen. Hier kunnen we niet omheen.

emtbkna-2
emtbkna-2

[b]Terug naar datgene waarvoor we het doen[/b]
Queen I en Queen II behouden hun grip op het weer in de Alpen tot en met zaterdag. Met namen in het uiterste oosten van de regio 1 en regio 9 kan nog eens 10-20 cm vallen. In regio 7 en het zuiden van regio 6 zou dat wel eens 20-40 cm kunnen worden. Zondag wordt het rustig in de Alpen en dat blijft maandag in ieder geval ook zo. Het is wel ijzig koud. Schrik niet van temperaturen die niet boven de min 15 of zelfs min 20 geraken op 2000 meter hoogte. Denk daaraan bij de keuze van je wax.

[b]17e poederalert[/b]
Na het weekend kunnen we dan terugkijken op een mooi en dik 16e poederalert dat in de regio’s 1, 7 en 9 toch al snel 50-100 cm vers bracht. Wanneer volgt dan het 17e? Grote kans dat dinsdag alweer het 17e poederalert start. ook dan de beste sneeuwkansen in het zuiden. Daarover zondag meer. Voor nu geldt: happy powder. De regio’s waar het gesneeuwd heeft zijn relatief rustige regio’s met veel kleine gebieden waar weinig echte freeriders komen en je makkelijk pow scoort. Vergeet niet om dagelijks je lawinebericht te checken. Door de kou blijft de situatie ‘heimtukisch’. Veel lagen zijn slecht met elkaar verbonden, waardoor lawines diep in het bestaande sneeuwdek kunnen ontstaan. Een lelijke val, of een te hard ingezette spray kan dan van voldoende zijn om een lawine te triggeren. Check dagelijks je lokale lawinebericht via [url=http://www.lawinendienst.nl]lawinedienst.nl[/url], [url=www.wepowder.com/mepowder]mepowder[/url] of [url=www.wepowder.com/lines]wePowder Lines[/url] en stem daar je plannen op af! Rijd poeder, maar doe dat nog jaren ;)

[b]Twee uitsmijters[/b]

  1. Je kunt nu je PRO-membership direct online verlengen. Je oude verloopt vrijdag 19 februari. Meer weten? [url=http://www.wepowder.com/nieuws/verleng-nu-je-pro-membership]Klik-klik[/url] of verleng direct en ontvang voor 4,95 extra (ex. verzendkosten) het nu al legendarisch 9x9 (geen magazine, maar ook geen boek)
    Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=14]PROmembership 2010 + 9x9 (Eur 19,95) bestel je hier[/url]
    Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=13]PROmembership 2010 (Eur 14,95) bestel je hier[/url]
  2. De shop is live, de goodies te bestellen en na betaling binnen enkele dagen in huis.
meteomorris

Reacties

Toerist
TezeAuteur12 februari 2010 · 07:19

@Morris,
\

Koster & ik zaten woensdagavond idd het web een beetje af te speuren (na je tip aan Koen) wat de mogelijkheden in een (althans voor mij vrij onbekend Slovenië). Hebben wel een paar moeie dingen gespot. En net de grens over heb je ook mogelijkheden.
\

Koster vertrekt binnen een uurtje of 2 en ik vertrek zondagnacht richting de Koen. Ik zal het wel horen waar ze maandag zitten en blijkbaar gaat het nog interessant worden.

Toerist
AnoniemAuteur12 februari 2010 · 07:33

Vorige week vrijdag op de terugweg van de dolomiten, merkte op de Oostenrijkse radio de deskundige van de lawinedienst nav de recente lawineslachtoffers het volgende op: ‘Ja er vallen slachtoffers’, maar ‘gegeven de enorme toename van tourders en freeriders’ is het een ‘compliment voor de discipline van die groepen’ dat er in de laatste jaren geen toename is van het aantal slachtoffer. De feiten spreken heldere taal dus. Nu de vertaling naar de media nog…
\

Overigens ging ik een dag eerder terug ook vanwege… een buikgriep :-(

Gevorderd
pauldobAuteur12 februari 2010 · 09:33

@Morris zo te lezen heb jej je in je ziekbed flink liggen opwinden over de ophef en sensatie over lawines e.d.

De publieke opinie blijft een lastige zaak die ook moeilijk te beinvloeden zal zijn. Ik vraag me af of je dat ook moet willen, hoe irritant de sensatieverhalen ook zijn. Er wordt steeds van alles geroepen over wetten, verboden en boetes maar ik twijfel of de soep echt zo heet geegten gaat worden. Het is volgens mij meer van belang om bij de mensen die er toe doen (dus diegenen die besluiten nemen)duidelijkheid te scheppen zodat er doordachte besluiten genomen worden en iet op basis van sensatieverhalen. Dat betekend lobbyen in politieken en overheidskringen lijkt me.

Overigiens word de bekende uitspraak: ‘De lawine weet niet dat jij een expert bent’ vaak ten onrechte aan Munter toegeschreven. De uitspraak is echter van een andere grootheid: Andre Roche. Hij wordt slechts (met naamsvermelding) geciteerd door Munter in zijn 3x3 boek

Gevorderd
-Jurjen-Auteur12 februari 2010 · 13:12

Sommige mensen zullen het gewoon nooit begrijpen. Het gebeurt al als ik in de lift mijn spoor door dat fantastische couloir zit te bewonderen, dat ik mensen naast me hoor zeggen: stelletje gekken, helemaal gestoord, hartstikke gevaarlijk…Probeer hen maar is uit te leggen dat je op basis van kennis en feiten hebt besloten dat je dat gewoon kan doen vandaag. Frustrerend! Er is gewoon een hele hoop onwetendheid vanuit het publiek en, al zo vaak genoemd, bij freeriders (zonder kennis) zelf.
\

Hoe kan je daar bij komen, dat zal altijd lastig blijven denk ik. Ik weet dat er voor surfers in Nederland de HSA is (Holland Surfing Association). Deze organisatie komt op voor de belangen van surfers in NL. Zoiets zou er ook voor freeriders moeten zijn (of is dat er al??)

Expert
RogieradminAuteur12 februari 2010 · 14:14

Ha Morris,
\

Ik denk dat de creatie van een internationaal freeriders platform wel wat is. Het probleem is namelijk dat freeriders slecht georganiseerd zijn, en men zich slecht in off-piste skiërs/boarders kunnen verplaatsen. In Frankrijk verdrinken er elk jaar honderden mensen en in lawines komen er elk jaar ongeveer 30 bergsporters om (niet alleen skiërs/boarders). Maar er is geen politicus die erover denkt om zwemmen te verbieden, off-piste skiën daarentegen…
\

Rogier

Toerist
marcelkaper2proAuteur12 februari 2010 · 14:16

hey morris, met 4 kilo minder trigger je ook minder snel een lawine :) Elk nadeel heb z’n voordeel …

Beginner
DennnnisAuteur12 februari 2010 · 14:34

@poling: meer boarden dan!

sneeuw!!!!
Toerist
gdboogerdAuteur12 februari 2010 · 17:10

Maurice,

Als bankier en de concurrentie die we daarin hebben op bijvoorbeeld duurzaamheid, prijs, financieringsvoorwaarden, kan ik in ieder geval zeggen dat zolang je maar hard roept (waar of niet) en het continu blijft herhalen, het uiteindelijk wordt opgepikt door de media als waarheid. We zien dat bij de manier waarop onze concurrenten zich onterecht profileren als “groene bank”. Dus met name een lange adem in deze is wenselijk.

Je kunt uiteraard een soort van “Stop” bord maken met daarin de voorwaarden verwerkt om uberhaupt het freeride gebied in te willen: wat heb je nodig aan kennis, materiaal en kameraden om je veilig off piste te begeven. Het zou iets moeten zijn dat op compacte wijze in een krant kan worden afgedrukt (naast een lawinebericht).
\

Ik ben blij dat je jezelf ziet als normale sterveling… niets menselijks is je vreemd ;-)
\

Even terug naar het begin: Feit is wel dat als gevolg van meer mensen off piste de kans dat iemand wordt meegetrokken in een lawine groter is. En daarmee wordt de kans ook groter dat media het oppikt. Inspelen op de media is daarbij het belangrijkste. Media zou de weg moeten weten naar experts om het te schrijven bericht te toetsen. Daar zouden we een rol kunnen spelen door de media (en schrijvers) te bestoken met die stopborden waarop voorwaarden staan op basis waarbij je je moet afvragen of je off piste mag gaan. En wat definieren we als off piste? 2 meter van de paaltjes is ook al off piste… en zoals we geleerd hebben kan ook naast de piste een lawine los gaan, maar of dat nou is wat de media bedoeld met off piste is de vraag…

Je nieuwe signature
Toerist
WillemITAuteur12 februari 2010 · 19:28

Zijn er deze winter tot nu toe meer slachtoffers dan voorgaande jaren? Er is in ieder geval meer aandacht voor in de media dan anders. Dit komt volgens mij omdat er onder de slachtoffers veel reddingwerkers zijn. Dit leidt inderdaad tot gedachten als “waarom moeten die idioten/sukkels van de berg gehaald worden, ze kiezen toch zelf voor die onzin, laat ze maar zitten, nu laten anderen het leven voor die lui”. Dit soort populisme werkt snel stemmingmakerij in de hand en voor je het weet gaat er één of andere politicus mee aan de haal en krijg je een wet die freeriden aan banden legt of zelfs off piste gaan verbiedt.
\

Tegen zo’n stroom in roeien zal niet meevallen. Dat moet georganiseerd worden, lobbieën in de politiek, maar ook voorlichting naar het publiek en de media.
\

Duidelijk maken wat de risico’s zijn, hoe ze te herkennen, promoten van cursussen, vergelijkingen maken met andere risico sporten en hoe daar met de risico’s wordt omgegaan. In ieder geval wel realistisch blijven en eerlijk voorlichting geven. Er moet immers vertrouwen worden gewonnen van degene die de regels in de toekomst gaan bepalen. Want er zullen wel regels komen, we moeten er alleen alles aan doen om ze te beïnvloeden zodat freeriden mogelijk blijft.

the mind is like a parachute, it only works when it's open
Beginner
wimdesAuteur12 februari 2010 · 23:20

werkt men in usa niet met systeem dat een volledig skigebied binnen bepaalde boundaries beveiligd wordt tegen lawines, of hoe zit dat juist?
\

de “trinity” verplicht maken off-piste zou ook geen slechte zaak zijn, dit aangeven op kaarten en borden langs liften en pistes zoals nu bv met wiildschutz gebieden gebeurt. en dan steekproefgewijs patrouilles op pad sturen om pv’s te laten schrijven (wat een job ;-))
\

zou veel doen voor bewustmaking onder wintersporters, serieuze omzetstijging voor fabrikanten piepers en dus goedkoper spul.
\

maar eigenlijk… zou t veel uithalen? pieper om=alles mag&alles kan?

Beginner
Pazz457Auteur16 februari 2010 · 23:26

Even terug naar het begin: Feit is wel dat als gevolg van meer mensen off piste de kans dat iemand wordt meegetrokken in een lawine groter is. En daarmee wordt de kans ook groter dat media het oppikt. Inspelen op de media is daarbij het belangrijkste. Media zou de weg moeten weten naar experts om het te schrijven bericht te toetsen.

\

Mee eens!
\

@ Morris: Zou het niet iets zijn om samen met de door jou genoemde “experts” een stukje te schrijven en deze als ingezonden brief te laten plaatsen in bijvoorbeeld het blad van de Nederlandse Ski Vereniging en de Belgische tegenhanger en de wintersport bijlage van de telegraaf/spits/metro etc.
\

Ook het RTL wintersportprogramma kan gekieteld worden om een stukje zendtijd vrij te maken voor deze vorm van wintersport. Niet om nu Jan en alleman aan het Freeriden te krijgen, maar juist om bewustwording te creeren, dat freeriden meer is dan tijdens die ene week wintersport blind onder het touw door te kruipen en de verse pow in te duiken.
\

We moeten de publieke opinie proberen te sturen en duidelijk maken dat er een wezenlijk verschil is tussen de ‘normale’ wintersporter en de fanatieke freeriders. En dat dit verschil onder meer tot uiting komt in de keuzes die door de ene groep bewust gemaakt worden. En dat de andere groep waarschijnlijk totaal niet stilstaat bij eventuele gevaren.
\

Nu zeg ik niet dat de ene of de andere groep verantwoordelijk is voor alle ongelukken, maar dat wij (als freeriders) in ieder geval serieus nadenken over de mogelijke gevolgen van onze acties.

Go to heaven, ski like hell!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!