Van Noord naar zuidwest.. van koude sneeuw, naar dikke vlokken

Van Noord naar zuidwest.. van koude sneeuw, naar dikke vlokken

Bind je poedermasker maar alvast voor!!

We staan voor een markante weeromslag. Waar de stroming nu noord is en het stevig wintert in Europa, draait de bovenstroming in een paar dagen tijd van zwak noord naar stevig zuidwest. Van koude lucht boven het Europese vasteland maken we de overstap naar lucht uit de Maghreb-landen en dat is hele andere koek.

Schermafbeelding 2010-02-15 om 22.30.38
Schermafbeelding 2010-02-15 om 22.30.38

Warmere koek welke een robbertje gaat vechten met de koude lucht op het Europese vasteland en welke tot uitdrukking komt in een aanvoer van een serie van lagedrukgebieden richting de golf van Genua. Rinkelt het poederpavlov-belletje al?

De Golf van Genua. Legendarisch inmiddels. Zou je 4 jaar geleden wel eens aan de zuidkant van de Alpen gedacht hebben? Had je wel eens van een Genua-laag gehoord? Was je überhaupt wel eens op trip geweest? Je weet wel, jij een paar maatjes, een auto met winterbanden en met weerkaarten in je hand continue op zoek naar winterwonderpoederland. Wees eerlijk. Waarschijnlijk was je wel eens in Frankrijk geweest, ooit een freeridecamp of iets dergelijks gevolgd, boekte je je vakantie al maanden van tevoren, had je een voorliefde voor Oostenrijk en acht ik de kans 90% dat je geen enkel benul had van het gegeven dat wanneer er een stevige warme zuidelijke wind in jouw Oostenrijk stond het dumpte aan de zuidkant. Het kan verkeren. Internet is een schoon goed, kennis snel gedeeld en nieuwe vrienden zo gemaakt.

Als ik er na maanden van versesneeuw-berichten weer eens schoon genoeg van heb en denk ‘fuck it… ga het allemaal even lekker zelf uitzoeken’, dan komt er altijd wel onbedoeld een opbeurend mailtje voorbij… [i]… sinds wePowder online is en ik in het bezit ben van de ‘witte bijbel’ is m’n manier van snowboarden zo razendsnel veranderd, de mogelijkheid om altijd vers te rijden, de kleine gebieden te leren kennen, door hikes super afdalingen te maken, routes die je anders zo moet zoeken, de verse sneeuw berichten, enz. …‘wintersporten’ is veranderd in het ‘sneeuwjagen’, het freeriden en het leren over safety en lawines, heb dit seizoen al 8 gebiedjes aan gedaan , waarvan ik nog nooit had gehoord, ik heb daar geweldig gereden en nieuwe vrienden gemaakt via wePowder, allemaal dank zei jullie … dank je wel kerel!! en bedank de andere mannen ook. Ik vind het helemaal te gek dat wePowder bestaat.[/i]

-2
-2

En dan stoppen ze er ook nog zo’n foto bij van een klein hotelletje in zo’n klein maar fijn gebied. Classic!! Maar toch, hoe lang houd ik dit vol? Goede vraag. Nu ligt m’n laatste dag voor dit seizoen op 1 mei. Dan ben ik klaar met sneeuw, dan komen de lagedrukgebieden en versesneeuw-berichten m’n strot uit en ga ik lekker surfen en nadenken over een nieuwe winter. Want bedenk wel, wij reiken je de tools aan. Jij moet het doen. Jij maakt de keuze… zoals bovenstaande.

Poederrijden leer je door te doen. Doen, doen, doen…. Op je bek gaan, fouten maken, in het diepe stappen, verkeerde keuzes maken, toegeven dat je geen snars begrijpt van een lawinebericht, je niet druk maken om je materiaal, uren maken, meters, aan je conditie werken, juist ook zonder gidsen op stap te gaan, je klem rijden in het terrein, zeiknat met je modetextiel door een natte sneeuwstorm rijden, je kleding bij elkaar houden met ducktape, overnachten in je auto, je ziek melden of een ander slecht excuus van stal halen om nog een dag extra te rijden. Ik weet het, wat ik nu vertel is niet het standaard-ideale-schoonzoon-verhaal. Maar zeg nu zelf. Hoe ben jij streetwise geworden? Toch niet door altijd aan de hand van een gids en een campleider te lopen? Poederwijsheid is niets anders. Kom los van dat ingeslapen wintersport gevoel waar de folders je mee doodslaan. Vergeet het. Vergeet je vrienden die niet op trip willen. Vrienden in Nederland ontmoet je in Nederland, poedermaatjes ontmoet je in de Alpen. Ik heb vandaag genoten van [url=http://www.wepowder.com/nieuws/poedertrip-speciallessen-voor-je-eigen-poedertrip]het verhaal van Brt[/url]. Hij maakt fouten, leert ervan en deelt ze met gelijkgestemden. Dat is poederrijden. Op zoek gaan naar het moment. In voor- en tegenspoed. Niet praten over hoe het vroeger was, of hoe het zou moeten zijn. Je leeft nu… Wij vertellen waar je moet zijn, wij hebben ervoor gezorgd dat je je los kunt weken uit je jaarlijkse wintersport met dezelfde ingeslapen groep, op wePowder vond en vind je gelijkgestemden, lawineberichten, routes, bestemmingen en maatjes om mee te rijden. Maar jij moet het doen… trek je eigen lijn…

SWAS-NHO1458
SWAS-NHO1458

En velen van jullie doen het ook. Ik ben overdonderd door de verhalen, de trips die worden gemaakt, het eigen initiatief. Na 3 winters versesneeuw en 1,5 winter wePowder staat er iets en soms beangstigd het me. Soms ben ik bang voor datgene wat we gestart zijn. Blijft de passie? wat hebben we ontketend? Al dat oeverloze gelul over materiaal. Het gezeur over safety op het net, de excuusjes om niet achter poeder aan te rijden, de angst voor het onbekende, de wanne-bees die zeker komen en gaan. Maar ook ben ik bang voor het eerste dodelijk ongeluk, een ongeluk waar wij nooit verantwoordelijk voor kunnen zijn, maar toch… de tranen van families, de hetze van de media en al die betweterige vingertjes. Maar als ik dan weer poeder rijd, die dagen dat de vlokken eindeloos lijken, de glimlach rimpels in je gezicht afzet, de stoke, met vrienden… Een poeder rijder veroorzaakt geen overlast. Cut the crap. Fuck respect the mountains. De energie die dan in me loskomt is vergelijkbaar met een ritje in een barrel, de tube, de eindeloze golfrit Poeder it is… Poeder it will be… Het maakt me zo gelukkig en doe er zo weinig mensen kwaad mee… Passie is mooi om te delen. @John… Thanks voor je mooie woorden. @All… voor iedereen die is gaan rijden. Het avontuur is aangegaan. Stay stoked!!! Voor jullie doe ik dit. Houd het vuur brandend. Blijf rijden om de passie, vanwege het onbekende… waak voor domheid, train jezelf!

[b]Terug naar de poeder…[/b]
Want er komt poeder aan en warmte. Vanaf dinsdag begint het te sneeuwen in het uiterste zuiden. Woensdag volgt de eerste echte vers in het zuiden. Dan een stevige föhn in het noorden en stijgende temperaturen. In het zuiden sneeuwgrens dan tussen de 800 en 1200 meter. De pluim van Isola laat goed zien hoeveel neerslag er verwacht wordt. Check ook maar eens wePowder Lines en je ziet goed waar op korte termijn de meeste vers valt.

MS_744_ens
MS_744_ens

pcp12h_web_6
En daarna…

[b]Een onstuimig weekend[/b]
Vrijdag knalt er een 2e front in. Harder en met meer vocht. De exacte details zijn nog niet bekend, maar ik ga voorlopig uit van eerste heel veel sneeuw in het zuiden middels de passage van het warmtefront. Niet veel later volgt het koufront dat ook voor sneeuw in de noordalpen zorgt.

pcp12h_web_8
pcp12h_web_8

Korte termijn advies. Ga richting [url=http://www.wepowder.com/locatie?lat=44.189620&lng=7.152743&name=Isola 2000]Isola 2000[/url], rijd daar de lariksen en couloirs, check donderdag in de loop van de dag het nieuwe versesneeuw-bericht en maak dan een nieuw plan.

O ja… Heb jij al je PROrider abonnement verlengd? Dit is het moment!
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=14]PROmembership 2010 + 9x9 (Eur 19,95) bestel je hier[/url]
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=13]PROmembership 2010 (Eur 14,95) bestel je hier[/url]
[b]Verleng je PROridership voor vrijdag 19 februari daarna verloopt namelijk je oude PROrider-abonnement![/b]
Meer weten? [url=http://www.wepowder.com/nieuws/verleng-nu-je-pro-membership]Klik-klik[/url]

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Toerist
Steven2Auteur15 februari 2010 · 23:08

Mooi verhaal Morris!

Gevorderd
SteefAuteur15 februari 2010 · 23:22

Lekker om te lezen zo voor het slapen gaan…!

Dat wordt nu weer dromen over sneeuw, plannen, trips en vooral keuzes…;)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
IleksoAuteur16 februari 2010 · 09:54

Morris wat een pracht verhaal!

Bones heal and chicks digg scars
Gevorderd
DutchessAuteur16 februari 2010 · 10:35

Ola, Morris, Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ergens in de film over Craig Kelly wordt dat ook gezegd: “Maar is het nou kapot omdat iedereen het doet en het grote geld erin is gerold? Maar dan doe je een dikke spray ergens op een berg en wat maakt het dan uit dat mensen er geld mee verdienen en het populair is? Het is gewoon het vetste wat er bestaat en ik zal het altijd blijven doen”
\


Wepowder is de bom. En iedereen moet voor zichzelf weten hoeveel hij eruit haalt, en is daar ook zelf verantwoordelijk voor. Dank jou, Morris, en de anderen, Arjen, Bart, Rolf voor het opzetten van dit super informatie kanaal. Het is eenvoudigweg super.
\

En nou rijden!

Ga ik weer schilderen. (Keuzes…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
AnoniemAuteur16 februari 2010 · 13:34

Inspiring! :-)

Gevorderd
EchoAuteur16 februari 2010 · 14:10

Hear, hear, Klasse!!!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
AnoniemAuteur17 februari 2010 · 10:56

Uit je tenen! Morris, je hebt helemaal gelijk. Voor het bestaan van versesneeuw/WP zocht ik iets maar ik wist niet precies wat. Ik boekte wat reisjes bij gidsen als Bekker. Heel vet, prachtige dingen geskied, maar ja ver van te voren geboekt en je wist dus nooit zeker of je pow zou scoren. Wat dat betreft heb ik het licht inmiddels wel gezien. Sinds WP alleen nog maar lange weekendjes op trip en nooit meer een reis boeken (behalve dan de cursussen van het SSC uiteraard)!

Beginner
DennnnisAuteur17 februari 2010 · 18:05

en daarom ben ik prorider (althans hier :) )!

sinds een jaartje of 2-3 zit ik zo veel meer op versesneeuw/wepowder.

Heerlijk deze verhalen en heerlijk om dankzij morris zoveel meer te leren over sneeuw/weer! THANKS!

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!