Zuidkant sneeuw, noordkant nulgradenniveau 2000 meter

Zuidkant sneeuw, noordkant nulgradenniveau 2000 meter

Tussen freshies en fohn

Het eerste deel van het 17e poederalert deed zijn ding. De stroming draaide zoals verwacht naar zuidwest. Wat voor sneeuw zorgde in het zuiden en föhn in het noorden. Gister schoten de temperaturen in de noordalpen omhoog en deze markante stijging leidde in veel gebieden ten noorden van de Alpenhoofdkam tijdelijk voor een toename van de lawine-activiteit. Op veel plaatsen werden spontane lawines waargenomen die soms diep in het sneeuwdek ontstonden. Die spontane lawines geven nog maar eens aan hoe kritisch de situatie de afgelopen weken in grote delen van Oostenrijk en Zwitserland was. Door de stijgende temperatuur wordt de droge poeder snel nat, maar het zal het sneeuwdek gaan verstevigen, wat hoop biedt voor de rest van het seizoen. Hopelijk kunnen we volgende week constateren dat het sneeuwdek een stuk stabieler is geworden. Het is nu nog te vroeg om daarover te oordelen, maar het eerste optimisme daarover is tussen de regels door te lezen in de lawineberichten.

[b]Sneeuw in het zuiden[/b]
In het zuiden is het sneeuwdek in het algemeen een stuk stabieler van opbouw. Er is hier vaker en duidelijk meer sneeuw gevallen en de nasty lagen zoals in het noorden zijn veel minder voorhanden. Tel daarbij op dat het uiterste zuiden meer sneeuw kreeg dan verwacht (Vanuit Isola 2000 en omstreken wordt 60 cm gemeld) en het is geest. Feest is het voor Teze en Thijzel. Beide heb ik afzonderlijk van elkaar richting San Bernardino gestuurd. Isola was hen te ver en ze waren op zoek naar vers niet al te ver van hun huidige verblijfplaats. Het tunneleffect deed weer het wonderlijk werk… Thijzel belde vanochtend nog… [i]‘het is hier +4 graden…’[/i]… niet veel later belde hij weer (net uit de tunnel)… [i]‘de sneeuw ligt hier op de bomen’[/i]… En in zijn enthousiasme vergat hij na de tunnel direct de afslag naar de lift te nemen… Stoke! Maar wel kostbare minuten omrijden… Teze was al niet anders. Hij was er gister al… [i]sneeuwupdate uit San Bernardino. Goeie tip. We reden deze morgen door de tunnelen wisten meteen hoe laat het isj; totaal ander weerbeeld. Het is hier sinds deze morgen rustig aan het sneeuwen. En nu lijkt het precies een beetje meer los te komen. Bedankt, dit was de lange trip waard!!![/i]

current
current

[b]Sneeuwtips op maat, gebruik wePowder Lines[/b]
Als ik online ben heb ik [url=http://www.wepowder.com/lines]wePowder Lines[/url] aanstaan. Schroom niet om daar je sneeuwvragen te stellen. Via de status-updates kan ik je (als ik online ben) real-time advies geven. Gister hebben we al de eerste brainstorm gehad over de volgende winter en dan is ons streven het je nog makkelijker en nog veiliger te maken om de sneeuw naar je hand te zetten. De komende periode gaan we daarom nog steeds iedere euro die wePowder in komt gebruiken om de produkten verder te verbeteren. Maar… uiteindelijk rijd jij poeder. Dat doen we niet voor je (hoewel we graag wat lijnen trekken voordat jij er bent ;))

Gebruik daarom wePowder Lines en de site intensief. [url=http://www.wepowder.com/forum/?topic=797.17456]Laat ons weten[/url] wat je goed vindt, wat je niet goed vindt, wat je mist en wat er beter kan. Ons eigen wensenlijst is enorm en onze enige handicap beperkte euro’s en beperkte tijd. Dus verwacht niet dat we alles in een dag geregeld kunnen hebben. Steun ons door je PROridership te verlengen en wij geven je nu en in de toekomst voor de prijs van nog geen halve dagpas, de prijs van een paar biertjes of de prijs van een enkele hoogtekaart een jaar lang het beste beschikbare poederadvies en alles wat daar nu en in de toekomst bij komt kijken.
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=14]PROmembership 2010 + 9x9 (Eur 19,95) bestel je hier[/url]
Je [url=http://www.wepowder.com/shop?show=13]PROmembership 2010 (Eur 14,95) bestel je hier[/url]
[b]Vergeet niet, verleng je PROridership voor vrijdag 19 februari daarna verloopt namelijk je oude PROrider-abonnement![/b]
Meer weten? [url=http://www.wepowder.com/nieuws/verleng-nu-je-pro-membership]Klik-klik[/url]

[b]Voorlopig zijn het zuiden en westen aan zet[/b]
In de loop van vanavond volgt een tweede sneeuwfront vanuit het zuiden. Dan wederom fohn in het noorden en sneeuw in het zuiden en westen. Reken op 20-40 cm. In de echte zuid- en weststaugebieden al snel 40-70 cm. In de nacht van vrijdag op zaterdag passeert het koufront. Dan slaat de sneeuw ook over naar de noordalpen en zal het er tot en met zondag sneeuwen. De fohn is dan weer in elkaar gezakt en de sneeuwgrens daalt dan rap richting de 700 meter en lager.

pcp12h_web_5
pcp12h_web_5

[b]Maandag en verder[/b]
Het blijft kwakkelen… Lees veel sneeuw in het westen en zuiden, af en toe een koufront uit het noorden. Al met al betekent dat een sneeuwrijke periode met een sneeuwgrens die nogal gaat jojo-en en af een toe een zuidfohn in de noordalpen. Eind februari is de drukte de alpen weer uit en dan kun je naar hartelust weer van gebied naar gebied rijden. Onderdak is dan geen probleem meer, de rijen een stuk korter, het sneeuwdek waarschijnlijk stabieler en dus tijd voor de grote lijnen… We hebben nog een ruime 2 maanden poeder te gaan… Ik heb er zin in.

[b]Lokale verwachtingen[/b]
Voor je lokale weers-, sneeuw- en lawineverwachting ga je even naar wePowder Lines, check je de regionale weerberichten, de verwachtingen per gebied en natuurlijk je lokale lawinebericht.

Schermafbeelding 2010-02-18 om 12.02.29
Schermafbeelding 2010-02-18 om 12.02.29

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur18 februari 2010 · 10:50

U is een (te) goed mens!! ;-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
SPAMAuteur18 februari 2010 · 13:00

Wellicht iets om mee te nemen voor verdere ontwikkeling is de zwaarte van de site. Met enkel een dun lijntje (vaak op locatie) is het ontiegelijk traag. Grootste deel zit hem in de plaatjes en ja die kunnen uit (maar dan heb je niks aan weer kaarten) maar ook de rest van de site trekt behoorlijk wat Mb’s over de lijn.
\

SPAM

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
RoelaanoAuteur18 februari 2010 · 13:55

Beste Infernus,
\

Mocht ik binnenkort het besluit maken om richting Alpen te rijden, dan zal ik u op dat moment in de gelegenheid stellen gebruik te maken van de diensten van mijn automobiel. Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
\

hoogachtend,
\

Roel

Gevorderd
Roland73Auteur18 februari 2010 · 18:33

Wij rijden nu naar Airolo!
\

Wie heeft er een goede overnachtingsplek?

Ik neem aan dat we de Gotthardtunnel het beste vannacht nog moeten pakken; dus overnachting ten zuiden daarvan gezocht.
\

gruss Roland

Expert
meteomorrisAuteur18 februari 2010 · 20:24

combe d’arcelle is mooi

powfinder.com
Toerist
FabergeAuteur19 februari 2010 · 00:06

Ik ga volgende week onverwacht een weekend naar Valfrejus, heb het weer weinig gecheckt laatste tijd, maar zuid/west is goed voor Valfrejus zag ik in de bijbel?

Wat kan ik een beetje verwachten?

www.ski-junkie.nl representing 4FRNT/Surface/Moment ski's + Outdoor Technology + Gecko skins
Gevorderd
Roland73Auteur19 februari 2010 · 18:38

De zuid-Fohn is inderdaad zeer duidelijk aanwezig. Er ligt super veel verse sneeuw ten zuiden van de Gotthard. Vannacht eerst nog wat regen, maar al snel overgegaan in sneeuw, sneeuw, en nog eens sneeuw.
\

Helaas was Airolo vanochtend gesloten :-( en trouwens de rest van het seizoen ook wegens financiele problemen. Daarna zijn we verder gereden naar Cari. Never heard of. Geweldig! Er is hier nog nooit iemand van buiten Tessin geweest :-) Het is net Afrika, maar we vermaken ons wel.
\

Cari heeft twee stoeltjesliften, 20 km piste: bijna alles off-piste goed te doen! En zeer vermakelijke tree-runs. Alles onverspoord, want deze Zwitsers en Italianen wachten op mooi weer. Wij krijgen hopelijk een pizza’tje en een bedje, maar het blijft lastig communiceren met de locals :-)
\

Overigens blijft het stevig doordumpen.
\

Gruss Chaim, Thommy en Roland

Beginner
DennnnisAuteur20 februari 2010 · 09:48

@ SPAM

idd hier ook, alle sites snel behalve WP. (Ja, goede verbinding ook hier)

Ondanks mijn ongeduld wacht ik toch altijd maar geduldig op mijn portie poeder :P

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!