we(ekend)Powder advies

we(ekend)Powder advies

Met goede timing scoor je het hele weekend pow

Toch stiekem een poederalert? Eigenlijk wel. Speciaal voor de hardcore poedertrippers op wePowder heb ik een weekendadvies samengesteld. Het kost iets meer flexibilteit, maar dan rijd je ook het hele weekend pow. Hoe? Hierbij het recept. Het is namelijk nu nog warm in de Alpen en het vergt wat beweging en brandstof.

[b]Het recept[/b]
Start op vrijdag in de westalpen. Het lagedrukgebied Wera gaat de westalpen wakker schudden. Met een goede 50 cm vers en lokaal nog meer wordt het goed poederrijden.

emtbkna
emtbkna

Naar verwachting is het zaterdagochten nog koud genoeg, zodat je in hoger gelegen gebieden als Cham, Zinal, Les 4 Vallees en Super St. Bernard goed kunt rijden. Vergeet ook C*******r niet. De stroming is bij aanvang zuidwest.

pcp12h_web_3
pcp12h_web_3

Omdat het zaterdag pas einde middag echt stevig gaat fohnen en de warme lucht dan pas doordringt is het goed poederrijden in de puff die op vrijdag valt. Zaterdagavond moet je dan richting het zuiden verkassen. Neem de Mt-Blanc tunnel, of de St. Bernard tunnel en rijd richting regio 8.

tz850_web_30
tz850_web_30

Daar is het dan door de zuidfohn koel en in de nacht van zaterdag op zondag begint het te sneeuwen. Naar verwachting sneeuwt het dan de complete zondag, dus een gebied met bomen is aan te raden.

pcp12h_web_8
pcp12h_web_8

Pluk op maandag de vruchten van de hogergelegen gebieden in regio 8. Het klaart dan op en boven de 2200 meter is het dan goed poederrijden. Wees wel alert op de opstekende wind. Want er zit verandering aan te komen. Dinsdag dan weer terug naar de westalpen, waar een nieuw front binnenkomt.

pcp12h_web_11
pcp12h_web_11
tz850_web_47
tz850_web_47

En de opmaat vormt voor een nieuwe periode van kou… En neerslag? Want dat willen de Davos-gangers natuurlijk weten. Zaterdag 6 maart start er een nieuwe snowsafety cursusweek en de grote vraag is… valt er pow? Allereerst. Bovenstaande zijn de hoofdlijnen voor de komende 7 dagen. De details kunnen nog wijzigen, dus stay tuned. Dan de ultra lange termijn…

[b]Davos?[/b]
Het wordt kouder… dat is gunstig. Er gaat sneeuw vallen midden volgende week. Ook gunstig. En daarna? Dat is nog hoogst onzeker. De laatste runs van GFS en ECWMF tekenen een scenario met een oostelijke stroming. Dat is minder gunstig voor Davos (en gunstig voor de poederzoekers in de Zuidalpen) Maar er kan nog veel veranderen. We gaan het zien. Morgen meer. Onderstaand de pluim voor Davos voor de komende periode

MS_947_ens
MS_947_ens

Stay stoked
Uw weerzegger…

meteomorris

Reacties

Expert
ollieAuteur25 februari 2010 · 10:27

Hatsjikidee… ik ga in het (zuid)westen zitten…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
NielsAuteur25 februari 2010 · 12:06

Hatsjikdee… ik ga in de vuurlinie zitten… =D

Elite
kanskiAuteur25 februari 2010 · 14:11

Hatsjikidee… ik zit er midden in!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
brtAuteur25 februari 2010 · 15:48

Hatsjikidee. Mijn kuiten zijn aan de beterende hand. Morgen met kanski op pad.

Gevorderd
SteefAuteur25 februari 2010 · 17:39

Hatsjikidee…ik zie graag de foto’s tegemoet van iedereen die gaat scoren…;)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Expert
meteomorrisAuteur25 februari 2010 · 22:09

@Bob… gezellig… zie ik je in Davos!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!