Poeder is een keuze

Poeder is een keuze

Beeld: Maarten Huisman

Heerlijk om even weg te zijn uit Anton; nieuwe gezichten, nieuwe omgeving en lekker voor mezelf rijden! Daar kom ik dit seizoen toch te weinig aan toe, dus een aantal dagen vol gas knallen was natuurlijk een super vooruitzicht. Ik ben dus 8 dagen op cursus geweest bij het SnowSafety Center in Davos. Dit was ook onderdeel van de prijs die ik bij PIEK heb gewonnen, mazzelaar die ik ben! Dag drie sprong er voor mij helemaal uit. Met mijn groepje en Michiel Engelsman als gids naar de Rinerhorn gereden en een mooie grote kom gevonden. Dat was één grote speeltuin met geulen, drops, boompjes en open stukken waar je enorm hard doorheen kon knallen, yihhhaaaa!!

-4
-4

De tweede helft van de cursus was het stufe 2 waardoor we steilere lijnen konden skiën. In mijn groepje zaten veel goede skiërs en waardoor we allemaal elkaar aan het pushen waren! Echt waanzinnig leuk om met een groep jonge gasten te knallen. Ondanks dat het toen nauwelijks gesneeuwd had, hebben we door korte hikes echt nog heeeeeleee mooie dingen kunnen doen, de MA was zoooooo lekker net als de CA couloirs! Omdat het niveau van de groep hoog was, was onze valkuil dat we eigenlijk elk couloir wilde skiën… maar zoals een wijs man ooit zei: de beste freerider is een oude freerider.

Mijn doel voor deze winter was om een ervaren freerider te worden. Om dit te kunnen bereiken, had ik absoluut meer safety kennis nodig om zelfstandig beslissingen te kunnen maken zonder daarmee op anderen te hoeven vertrouwen. Na acht dagen training heb ik het gevoel dat ik inmiddels een stuk verder ben. Ik heb een gestructureerd denkkader aangeleerd om de risico’s in te schatten en geleerd diverse rijtechnieken te gebruiken (al rijd ik natuurlijk veel liever vol gas dan defensief… maar helaas kan dat niet altijd). Extreem leerzaam was een dagje met Wolfgang Hackel. We hebben toen zowel op de limiet gereden van wat veilig was, dan is het extreem belangrijk dat elke safety beslissing helemaal juist is. Maar je kan er ook voor kiezen om iets verder van het limiet vandaan te blijven, waardoor je een iets grote marge hebt.

In een van mijn vorige blogs heb ik geschreven over een keer dat ik mezelf had vast geskied op een cliff. Dat heeft op mij echt grote indruk gemaakt en dat was blijkbaar een lesje wat ik moest leren. Maar ik was dus blij dat ik aan mijn kaartleestechnieken kon werken, dat was absoluut nodig. Nu ben ik nog steeds geen held in kaartlezen (in mijn geval is het stereotype over vrouwen en kaartlezen dus waar…) maar ik ben er al een stuk beter in.

-5
-5

Ondanks dat ik dit seizoen toch te weinig aan mijn eigen freeriden heb kunnen werken, heb ik bij SSC gemerkt dat ik toch enorm vooruit ben gegaan. Ik ski veel harder dan vorig jaar en ben nog stabieler. Wel zou ik nog beter gebruik kunnen maken van het terrein en speelsere lijnen kunnen rijden. Ook ben ik beter geworden in het bos en kan ik vloeiende lijnen skiën! De feedback van alle gidsen en tailguides hebben me veel goed gedaan. ’s Avond aan de bar veel gespreken gehad met Michiel Engelsman, Sander Kan en Morris over hoe ik mijn skiën naar een hoger niveau kan brengen en of het haalbaar zou zijn dat ik (semi)pro word en hoe ik dan kan bereiken. Want als ik heel eerlijk ben tegenover mezelf is skiën het nummer 1 doel in mijn leven en ik wil hier voor nu dan ook volledig voor gaan!! Deze zomer misschien op seizoen in Nieuw-Zeeland, in Wanaka bij Treble Cone (tips iemand?) en volgend jaar minder werken en de deels de poeder achterna reizen. Ik heb nog geen concreet plan, maar wel veel goede ideeën. Hierover een volgende keer meer!

De laatste twee dagen in Anton was hier dan eindelijk een Nordstau, maar pas de 3e van het seizoen… Hele dikke puff geskiëd, echt diep en eindelijk weer wat face-shots gescoord, heerlijk!! Smaakt zoals altijd naar meer!! Helaas ben ik tijdens een van mijn laatste runs stom gevallen en mijn knie pijn gedaan… Ik ben net terug van de dokter en de diagnose valt gelukkig mee: buitenbanden verrekt, weekje rust houden, daarna kan ik weer vol aan de bak! Thank god, want ik ben nog lang niet uitgeskied! En deze pauze kan ik gebruiken om te oefenen met kaartlezen. Alle routes die ik dit seizoen in Anton heb geskied, ga ik uittekenen, dat is voor mij een superoefening! En ik ben nu natuurlijk nog gemotiveerder…

Snowsafety was super, Maarten en Rolf bedankt, alle gidsen en tailguides bedankt voor de feedback, tips & tricks en alle cursisten thanks voor de supertijd! I loved it!

Juulski

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur30 maart 2010 · 14:01

Leuk verhaal Juulski! Wij (en Daan vooral) hebben ook erg van je genoten! Volgend jaar deel 2

Toerist
JaapvRAuteur30 maart 2010 · 17:58

Lekker Juul! Als je het hard-gaan stereotype al kwijt aan het raken bent, dan zal het met dat kaarlezen ook wel goedkomen… toch?
\

Let op die knietjes, zo’n verzwakte buitenband heeft mij uiteindelijk de unhappy triad (buitenband, krusiband, meniscus) bezorgd. Krijg het nog knap lastig als ik je over 2 jaar in wil gaan halen vrees ik!

Gevorderd
NielsAuteur30 maart 2010 · 18:16

Hey Juul,
\

Tof dat je beter bent geworden tussen de bomen, tof dat je het naar je zin hebt gehad op ssc, te gek dat je semipro wilt worden en balen dat je zo veel les moet geven aan die koters. Kortom goed om te lezen dat je een goed seizoen hebt, dat je beter wordt en dat je de stoke verhoogd!
\

Echter vind ik dat je als PIEK-winnares wel iets meer toe mag voegen aan de community! Posts zoals die van hierboven zijn legio op wp en leuk om te lezen, maar ik denk dat het juist aan een piek winnares is om dat niveau te overtreffen! Waarom maak je keuzes, waarom wil je dingen, bereik je die en zo ja hoe, zo nee, waarom niet enz…
\

Je ‘cliff-story’ was een van je betere verhalen, maar ook daar miste ik hoe je dat vanaf nu gaat voorkomen. Yep, je hebt ssc gedaan, maar wat je daar geleerd hebt om dat te voorkomen schrijf je niet? Fatsoenlijke footage (op deze foto’s na) zien we niet. Ik zou wel eens een ‘Anton en omgeving poeder how to’ willen zien, waarom wil je semipro worden, waarom denk je dat je dat kunt? Wat heb je gedaan om beter tussen die bomen te worden? Of hoe heb je geleerd vloeiender te rijden? Wat zijn de pros en cons van skilerares zijn? Wat vond je echt van ssc? Wat heb je geleerd, wat heb je (nog) niet geleerd op ssc? Waar zijn je routes in de lines?
\

Je ziet ik heb zo’n 1000 ideeën. Wellicht is dat wat overdreven, maar je zou er zo veel meer voor wp uit kunnen halen! En uiteraard wil ik je er graag bij helpen!
\

Succes, Niels

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!