22e alert update

22e alert update

De laatste liftassisted pow van het seizoen

FF wat citaten uit verscheidene berichten

‘In der Nacht auf Samstag und tagsüber ist es bedeckt. In den inneralpinen Gebieten sind am Vormittag noch Aufhellungen möglich, später gibt es dort wenig Niederschlag. Im Süden regnet es bereits am Vormittag, am Alpennordhang vor allem am Nachmittag. Die Schneefallgrenze sinkt von etwa 2500 m auf etwa 2000 m. Bis Samstag Abend werden oberhalb von 2600 m folgende Neuschneemengen erwartet: Am zentralen Alpensüdhang verbreitet 20 bis 40 cm; am Alpennordhang 10 bis 20 cm, lokal bis 30 cm; im Wallis und in Graubünden bis zu 10 cm. Die Mittagstemperatur liegt auf 2000 m bei plus 4 Grad. Der Wind bläst schwach bis mässig, im Hochgebirge zeitweise stark’ (bron SLF)

Zaterdag gaat de sneeuwgrens kortom dalen… om daarna te eindigen tussen de 1500 en 2000 meter

‘Im Norden sind besonders am Sonntag zum Teil ergiebige Niederschläge zu erwarten, besonders in den nordöstlichen Gebieten. Im Westen und im Unterengadin sind die Niederschläge weniger intensiv. Die Schneefallgrenze liegt bei 1600 bis 2200 m. Im Süden sind die Niederschläge vor allem am Montag intensiv. Die Schneefallgrenze liegt bei 1500 bis 2000 m. Die Lawinengefahr steigt verbreitet an. Voraussichtlich ist vom Simplongebiet bis ins nördliche Tessin der Anstieg markant.’

Vooral die laatste zin is interessant. Ik heb nog een laatste doel voor dit seizoen gelegen in de buurt van het Simplongebiet. Samen met 2 anderen wil ik iets heel moois gaan doen. Daarvoor is nog wat verse sneeuw nodig en moet het weer in de week van 9-15 mei goed stabiel worden. Voorlopig ziet het er goed uit. Maar doen de omstandigheden niet mee en blijft het sneeuwen, dan heb ik alvast een doel voor winter 2010-2011.

Maar goed. Terug naar het weer. Koude lucht is op dit moment vanuit het noorden op weg naar het zuiden. Voorlopig lijkt de koude lucht door te gaan dringen tot aan de Pyreneen en de westelijke alpen net te schampen. Verplaats dit koudegebied zich 200 kilometer naar rechts. Dan wordt het winter. Blijft het liggen waar het nu verwacht wordt dan schommelt de sneeuwgrens tussen 2100 meter op zaterdag, 1700 meter op zondag en maandag en 2200 meter op dinsdag. Daarna wordt het spannend en lijkt het kouder te gaan worden.

Het is in ieder geval zeker dat er boven de 2200-2500 meter de komende dagen heel veel sneeuw gaat vallen. Waarom? Kijk eens naar onderstaand kaartje.

Schermafbeelding 2010-04-30 om 23.25.19
Schermafbeelding 2010-04-30 om 23.25.19

Koude polaire lucht uit het noorden en zeer warme lucht vanuit de sahara kiezen ervoor om boven het meest grillige gebergte in Europa hun gevecht te gaan voeren. Dat gaat voor heel veel neerslag zorgen. En veel slecht weer. Grootste probleem is dat de sneeuwgrens hoog ligt en je dus niet lekker tussen de bomen kunt gaan rijden. (De gebieden die nog open zijn liggen overigens ook erg hoog en hebben bijna geen bomen ;)). Tweede probleem is dat het bijna continue blijft sneeuwen. Maar de zon zal er ook af en toe zijn. Als het tijdens de nachten maar af en toe onbewolkt kan zijn, dan kan de vocht weg en volgt er een ochtend heerlijk poederrijden.

Kortom… het gaat sneeuwen… het wordt afzien, het zicht niet altijd optimaal, maar die ene ochtend (die zeker gaat komen) ga je niet vergeten. De laatste poeder van het seizoen. De laatste keer dat luchteloze gevoel onder je voeten, de dimensie tijd achter je latend, wetende dat daarna je zomer kan beginnen en je nog maar 180 tot 210 dagen te gaan hebt voordat je weer kunt… Geniet!!!

Neerslaghoeveelheden de komende week
Rmgfs144sum

Boven de 2000-2500 meter gaat heel veel (natte) sneeuw vallen. Boven de 2700 meter gaat enorm veel droge pow vallen…

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RoelaanoAuteur1 mei 2010 · 00:15

Ik zou der zin van krijgen …

Expert
semmelAuteur1 mei 2010 · 09:57

Gelukkig gaat mijn seizoen in juli weer verder!! :)

Respect the Mountains..!
Toerist
maarten_jAuteur3 mei 2010 · 18:48

heb de komende week vrij, maar twijfel of ik zal gaan. Sneeuwgrens lijkt toch wel erg hoog te zitten. In engelberg zie ik nu op 2100 mtr wat verse sneeuw op de daken, in val thorens lijkt niets gevallen te zijn. De oostenrijkse gletschers zitten in de mist, maar melden geen nieuwe sneeuw. hmm moeilijk… En dat terwijl er hier in Nederlnd een ijskoude noordenwind waait. nog meer mensen in dubio??

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!