Poederalert 18 en 19

Poederalert 18 en 19

Eerst Noorwegen, daarna zuidalpen…

Ik ben weer terug en als gevolg van de sneeuwval in Utah volgde er enkele dagen geen update. We waren te druk met datgene waarom we dit doen doen… Poeder rijden… Na een roadtrip van 17 dagen door Noord-Amerika ben ik in een voorjaarsachtig Nederland beland. Tijdens de veel te lange terugreis (vliegtickets.nl had ons op een niet bestaande vlucht geboekt #fail) heb ik genoeg tijd gehad om goed na te denken hoe we de opgedane kennis over Noord-Amerika met jullie gaan delen. Dat Noord-Amerika echt wel op je wishlist moet staan is het eerste dat we geleerd hebben. Het tweede dat we geleerd hebben is dat je ook daar pas heen moet knallen als ze vallen. En dat laatste blijkt heel goed mogelijk. Zeker als de winter in de Alpen te wensen overlaat. Over Noord-Amerika begin van de winter 2011-2012 meer. Nu terug naar het alledaagse…

Actueel
Want [url=

was dik. Het begon met heel veel sneeuwmeldingen vanuit het noordwesten van de Alpen. En zoals aangekondigd reactiveerde het laag Tim II in de golf van Genua en dat zorgde voor heel veel sneeuw. Maar voordat die sneeuw viel mocht ik eerst nog wat twijfels van jullie kant tot me nemen. Hoewel ik heel duidelijk was in datgene wat zou gebeuren zorgden analyses van Nederlandse en buitenlandse weerinstituten, kwakzalvers en modellenstaarders bij jullie voor verwarring. Omdat ik op dat moment zelf poeder aan het strepen was had ik geen tijd voor een reactie en liet ik de natuur zijn werk doen. Nu wel tijd voor een korte reactie. Laat ik voor eens en voor altijd duidelijk zijn. De (meeste) weermodellen zijn maar matig tot slecht in staat om een Genua-laag te voorspellen. Zeker wanneer het een echte retour d’Est is. Met dit laatste bedoel ik een genua-laag dat het gevolg is van een laag dat vanuit het noordwesten over de Alpen trekt en in de golf van Genua reactiveert. Op zo’n moment wordt er vochtige lucht vanuit de golf van Genue de Po-vlakte ingedrukt en dat zorgt in alle gevallen voor veel sneeuw. Nu ook weer. Ik heb foto’s en video’s gezien die voor jaloerse blikken vanuit Noord-Amerika zorgden. Conclusie: vertrouw niet op de modellen bij sneeuw uit het zuiden. Bij een GO is het een GO. Op dit moment is de poeder van afgelopen week al grotendeels weg. Want verspoord of getransformeerd door de zon. Slechts op hooggelegen noordhellingen en schaduwrijke bossen is nog poeder te vinden. Met name in de Italiaanse Piemonte.

Korte termijn
Tot en met vrijdag ligt er lagedruk in het noorden (Scandinavie) en hogedruk boven de Alpen. Voor de Alpen betekent dat mooi (en warm) voorjaarsweer. Met in de ochtend nog harde pistes omdat het 's nachts vriest en overdag slush. Voor poeder moeten we naar Noorwegen. Tot ver volgende week blijft het daar sneeuwen met temperaturen onder nul en… de dagen worden er al weer langer. Dus wat let je? Poederalert 18 is voor Noorwegen. Morgen een aangescherpt advies voor Noorwegen.

Lange termijn
Poederalert 19 voor de Alpen? Ja! Maar als je wilt gaan, lees dan de komende dagen goed mijn voorspellingen. Waarom? Omdat de details de komende dagen nog kunnen wijzigen. Daarom nu de hoofdlijnen. Het laag Xander dat nu nog ver op de Atlantische Oceaan ligt, gaat afzakken naar het zuiden en het hoog boven de Alpen (tijdelijk?) wegdrukken. Dat zorgt voor een zuid(west)elijke stroming. En bij een zuid(west)elijke stroming gaat het sneeuwen in de Franse zuidalpen en de Zuidalpen. Vanaf zaterdag de eerste sneeuw, waarbij de sneeuwgrens richting de 1100-1600 meter gaat. Morgen meer details. Maar poederalert 19 is in de maak.

Poederadvies
Tot en met komend weekend moet je naar Noorwegen. Morgen een aangescherpt advies. Vanaf zondag moet je in de zuidalpen zijn.

Volgende update
Donderdag 10 maart een update.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur9 maart 2011 · 10:49

De eerder verwachte noord-west stroom is nu dus echt van de kaart? Of is dat het gebied wat nu naar het zuiden gaat zakken?
\

Wordt de maurienne vallei toch weer een optie…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
sannoAuteur9 maart 2011 · 10:57

Ik hoop dat 19 niet te snel over is want ik kom pas op de 18e in de zuidalpen aan.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Toerist
TezeAuteur9 maart 2011 · 11:08

mmmhh. Dinsdagavond vertrekken we voor een familietripje tem zondag. Bestemming onbekend. Aangezien we de babies (14 maand en 18 maand) meenemen wil ik toch een van dees dagen een appartementje in orde hebben. Mijn taak is simpel deze trip: babysit, voor de aandrijving van het sleetje zorgen… maar als er ergens PA is heb ik wel carte blanch voor 1 a 2 dagen :-)

Toerist
AnoniemAuteur9 maart 2011 · 11:50

lekker vurig bericht, like :P

Gevorderd
coenAuteur9 maart 2011 · 12:17

zaterdag a.s. bestemming: Puy st. Vincent voor de NSAC freeride cursus. Hoop geluk dus met dit poederalert:)

Earn your turns...
Toerist
maatuhAuteur9 maart 2011 · 12:21

Grote dank Morris! Nu nog een (domme?) vraag, ik vraag me af wat er nou ongeveer wordt bedoeld met de Franse Zuidalpen… Ik ga as vrijdag richting Plagne, hopend dat er nog wat gaat vallen…

Toerist
Steven2Auteur9 maart 2011 · 13:02

@sjonnie: wanneer ben jij weer standby? Ik ben nog helemaal stoked van PA17, als het weer dik wordt wil ik weer!!!

Toerist
AnoniemAuteur9 maart 2011 · 14:28

@steven, ga vrijdag een week naar tignes (sun&x-games alert ;) ) dus eind maart/april weer hit and run ready!

Gevorderd
EchoAuteur9 maart 2011 · 15:36

@Morris Thnx voor je update(s) en je begrijpelijk vurige analyse :-) Helaas zal dat met het groter worden van de community alleen maar meer gaan voorkomen en dat verschijnsel vind je overal op Internet. Even registreren en je hebt “het recht” op directe en vooral voor jou juiste informatie. Tssss… Maar daarover heb je vorig jaar ook al een frontpage bericht gewijd, toch… :-)
\

@maatuh het is nu woensdag, als je vrijdag pas vertrekt heb je nog 3 dagen om HET wePowder boek te kopen… weet je precies waar “alle” Alpen liggen én hoe je de MeteoMorris updates moet interpreteren :-)
\

Ik wacht zelf noodgedwongen op PA 20 of 21 …(rond 25 maart???) en hoop voor de noordalpen dan :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Gevorderd
dirksyAuteur9 maart 2011 · 17:06

@ MeteoMorris: goed dat jullie het goed hebben gehad en zover ik vanuit hier mee kon krijgen ook aardig wat poeder hebben gehad! Ik ben sinds ons 1e Amerika bezoek verslaafd geraakt. Heb echter na een jaar met een megadump ook een jaar gehad met maar mondjesmaat poeder. Nu is het ook dan de moeite waard maar ik ben erg nieuwsgierig naar hoe je daar bent gaan poederjagen. Ik zie uit naar je bericht winetr 2001/2012! Gewoon qua praktische zaken, hotel etc. Ik heb ook al eens aan een camper zitten denken. Jammer dat we geen wepowder camper aan die kant hebben… :-)

THANK GOD SUMMER IS OVER!!!
Toerist
PatrickOomsAuteur9 maart 2011 · 19:27

Ik hoop dat de zuid alpen los gaan… van 11 t/m 20 zit in in Risoul!!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!