Poederalert#20, even winters

Poederalert#20, even winters

Maar hoe lang?

Poederalert 20 brengt massieve afkoeling, sneeuw, wind en een wispelturige lange termijn

Actueel
De komende 24 uur gaat de temperatuur volledig onderuit in de Alpen. Was het gister lokaal nog 25 graden, woensdagochtend vriest het tot diep in de dalen. Dat scheelt niet 1 jas, maar minimaal 2 jassen. Veroorzaker van dit alles is een koufront met erg instabiele lucht. Gevolg zijn (sneeuw)buien die plaatselijk erg intensief zijn, maar 10 kilometer verder op maar enkele centimeters opleveren. Om die reden zal ik dinsdagavond en woensdagochtend mijn poederadviesalinea nog verder aanscherpen. De rest van het bericht zal blijven zoals het is. De actualiteit van het poederadvies is af te lezen aan het tijdstip waarmee de alinea begint.

[img]http://farm6.static.flickr.com/5187/5612511693\_20e3176d4f.jpg[/img]

Korte termijn
Tot en met vrijdag is het winters in de noordalpen. Vooral de nacht van dinsdag op woensdag wordt erg koud. Veroorzaker van dit alles is het lagedrukgebied Karl II die koude lucht vanuit het noorden richting de Alpen brengt. Allereerst sneeuw in het westen, waar Engelberg, Andermatt, Lotschental en St. Anton van profiteren.

[img]http://farm6.static.flickr.com/5068/5612511735\_962ba85525.jpg[/img]

Maar het hoog Stephanie ligt op de loer en drukt Karl II snel weg naar het oosten. Dat betekent afnemende sneeuw in het westen en sneeuw in het oosten. Woensdag en donderdag dan ook de meeste sneeuw in (het oosten van Tirol) en Steiermark. Het blijft al die tijd koud.

Lange termijn
Wat gaat komend weekend doen? De grote vraag. Het hoog Stephanie komt ten noordwesten van de Alpen te liggen wat ruimte laat voor lage druk ten zuiden van de Alpen en een noordoostelijke tot oostelijke stroming. Dat zou wat restsneeuw in de noordalpen en sneeuw in het zuiden kunnen opleveren. Toch zie je continue twijfels bij alle modellen over dit scenario. Het zelfde geldt voor de nog langere termijn. Komt de westlage op gang met sneeuw in de Franse Alpen? Of blijft Stephanie de boel domineren? Daarover donderdag meer. De korte termijn is helder.

Poederadvies
Woensdag 13 april 7.23 uur. De meeste sneeuw de afgelopen 24 uur viel in het oostelijk deel van de Zwitserse Alpennnoordkam de Oostenrijkse Alrbergregion en de Hohe Tauren. Vanuit Engelberg wordt op de Titlis 30 cm vers gemeld en het is daar zonnig. In Andermatt zelfs sneeuw tot in het dal ([url=http://www.monopol-andermatt.ch/cam/webcam.jpg]klik-klik[/url]), maar een moeizame 18 cm vers op de Gemsstock. Vanuit de Arlbergregion wordt 25-40 cm gemeld en ook Kaprun meldt 40 cm vers, terwijl de rest van Oostenrijk 10-25 cm meldt. Vandaag blijft het nog sneeuwen in het oosten van de Alpen, waar nog eens 5-20 cm vers wordt verwacht. Poederalert 20 is een GO, maar let op de wind en vergeet alle gebieden die niet hoger gaan dan 2200 meter. Hier is de winter voorbij.

Volgende update
Gehele update donderdag 14 april. Tussentijdse poederadvies updates dinsdagavond en woensdagochtend.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Haas™Auteur12 april 2011 · 19:34

Het is net gaan sneeuwen in Davos/klosters. :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
EchoAuteur12 april 2011 · 19:56

Ook ik kan pas donderdagavond weg… maar dan moet het nog wel heel goed zijn…ergens… somewhere…

Do or do not, there is no try (Yoda)
Elite
White_SessionsAuteur12 april 2011 · 22:42

Ik lees Lotschental … Zit er dan ook iets in voor Saas?

We hebben hier veel wind en wolken momenteel en de temperatuur is serieus gedaald. Maar de ijzige pistes van deze voormiddag waren erg slushy in de late namiddag. Een nieuw laagje zou het gebied heel goed doen.

White Sessions
Expert
meteomorrisAuteur13 april 2011 · 08:36

UPDATE: Poederadvies

Woensdag 13 april 7.23 uur. De meeste sneeuw de afgelopen 24 uur viel in het oostelijk deel van de Zwitserse Alpennnoordkam de Oostenrijkse Alrbergregion en de Hohe Tauren. Vanuit Engelberg wordt op de Titlis 30 cm vers gemeld en het is daar zonnig. In Andermatt zelfs sneeuw tot in het dal (klik-klik), maar een moeizame 18 cm vers op de Gemsstock. Vanuit de Arlbergregion wordt 25-40 cm gemeld en ook Kaprun meldt 40 cm vers, terwijl de rest van Oostenrijk 10-25 cm meldt. Vandaag blijft het nog sneeuwen in het oosten van de Alpen, waar nog eens 5-20 cm vers wordt verwacht. Poederalert 20 is een GO, maar let op de wind en vergeet alle gebieden die niet hoger gaan dan 2200 meter. Hier is de winter voorbij.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur13 april 2011 · 08:47

Nee, bij Noord is SAAS geen winnaar.

powfinder.com
Gevorderd
EchoAuteur13 april 2011 · 11:29

Waar ik zo benieuwd naar ben is of die “Kaprun, Arlberg and Engelberg report 30-40 cm of fresh cold smoke blower pow above 2200 meters” nog meer wordt én nog beschikbaar is op vr/za/zo ??? Zucht… Werk…, het zou verboden moeten worden… :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
AnoniemAuteur13 april 2011 · 14:11

Ik wil ook graag antwoord op Echo zijn vraag :) same here…

Gevorderd
koen_djfistelAuteur13 april 2011 · 17:53

zit ik toch wel niet toevallig in montafon, bind ik m’n plank aan en vind ik 30cm vers allover :-) :-) :-)

sbs roelz
Gevorderd
ArjenproadminAuteur13 april 2011 · 17:55

Vandaag Ischgl was top. Ongeveer 25 cm vers op de Idalp, maar door de wind was het op de hellingen waar de sneeuw ingeblazen was top met een cm of 40. Of het dit weekend nog interessant gaat zijn…persoonlijk denk ik dat het weekend voor deze dump te laat komt. Deze faceshots nemen ze me in ieder geval niet meer af!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
skiesterAuteur13 april 2011 · 18:55

het is hier echt opeens enorm koud! Vandaag zitten bibberen in een jas in de zon terwijl ik afgelopen zaterdag nog op 1800 meter in bikini zat te puffen in een bikinitop. Die 2 jassen van Morris kloppen dus wel!
\

En wederom had ik geen geluk qua poeder… Kom ik zondag terug in ENgelberg gaat het dinsdag dumpen! En nu kan ik natuurlijk niet weg…

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Elite
White_SessionsAuteur14 april 2011 · 08:31

thx Morris, Ik hoopte dat er ook wat in zou zitten voor Saas omdat er ook van west gesproken werd … maar het was eerder blinde woede omdat het zo’n kutwinter was qua poeder hier.

Ik vermoed dat het nog eens ferm gaat dumpen als ik terug naar België ben … kwestie van Murphy’s wetten te respecteren

White Sessions
Expert
meteomorrisAuteur14 april 2011 · 08:51

@vagabond…

Instabiele lucht aan de zuidkant kan van vrijdag tot maandag wel voor sneeuw zorgen op de hoger gelegen toppen van Saas. Aan de zuidkant dan zowiezo sneeuw, maar of het jou in vele centimeters bereikt, dat geloof ik niet. Daarvoor zul je echt aan de andere kant moeten zijn.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!