Pre-poederalert#0

Pre-poederalert#0

Analyses Noord-Amerika en Europa

Daar komt ie dan… De eerste winterprikkels. Wat gaat winter 2011-2012 brengen? Eerst maar eens naar Noord-Amerika kijken. Afgelopen winter zorgde een sterke La Nina voor (bijna) historische beelden. [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/la-nina-het-1e-poederalert-van-winter-2010-20110] Op 10 Augustus[/url] werd La Nina al aangekondigd en dit is het resultaat.

La Nina 2011-2012?
Uit de eerste ENSO-analyses komt de mogelijkheid van een milde la Nina voren. Even ter herinnering. Een la Nina betekent meer kou en vooral meer neerslag in het noordwesten van Noord-Amerika. Kijken we naar de lange termijn analyses van de NOAA, dan wordt dit vermoeden bevestigd. Meer daarover begin september. Maar het lijkt wederom een powrijke winter te gaan worden aan de overkant. Wil je die kant op? De komende maanden meer tools van onze kant om je daarbij te helpen.

En Europa?
Hoe gaat de winter eruit zien in onze achtertuin? Na de sterke La Nina van vorig jaar met een sterk positieve NAO als gevolg (ofwel NAO+) kan ik me voorstellen dat niet iedereen meteen opveert bij de gedachte aan een La Nina. Direkt maar de positieve punten.

  • Er is geen correlatie tussen sneeuw in de Alpen en La Nina.
  • De eerste seizoensvoorspellingen bieden hoop. Het zou kouder dan normaal kunnen worden, met meer neerslag dan gebruikelijk in de noordalpen.

Neerslag
[img]http://farm7.static.flickr.com/6061/6066051393\_4289e91455\_z.jpg[/img][/url]

Temperatuur
[img]http://farm7.static.flickr.com/6184/6066051171\_4ea0203e16\_z.jpg[/img]

Het is nog allemaal gespeculeer, maar we mogen weer. Stoke is ON!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur21 augustus 2011 · 21:23

Stoke is eigenlijk nooit OFF geweest… :-)

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
meteomorrisAuteur21 augustus 2011 · 21:52

Dat kon ook bijna niet met al die surf ;)

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur22 augustus 2011 · 10:46

Waiting for POW

Gevorderd
Guy.Auteur22 augustus 2011 · 11:38

misschien zijn de openingsdata handig om die alvast te vermelden op den duur.

Toerist
powderskifun2Auteur22 augustus 2011 · 12:31

Jippieeeeee!!! Ik heb besloten mijn opleiding te stoppen, en 100% voor het skien te gaan! Ik zit aan de noordelijke zijde van de Alpenhoofdkam, dus ik ga duimen!!! Ik heb er ZO zin in!:D

Gevorderd
RoelaanoAuteur22 augustus 2011 · 12:39

@powderskifun, Waar ga je zitten dan?

Toerist
MarcD2Auteur22 augustus 2011 · 15:40

@Trillian

Je ben niet de enigste ;)

Toerist
powderskifun2Auteur22 augustus 2011 · 16:19

@Roelaano
\

Ik ben er nog niet helemaal uit… Ik moet iig in Tirol zitten ivm met landes bij de TSLV, en ik heb al 2 seizoenen in Ischgl gezeten. Ik weet alleen niet zeker of ik daar nog wel genoeg uitdaging kan vinden…

Gevorderd
RoelaanoAuteur22 augustus 2011 · 21:42

@powderskifun, Kan je dan niet het beste naar st. Aton kijken… Interessant terrein in het gebied zelf en het ligt ook wat centraler in de Alpen.

Toerist
powderskifun2Auteur22 augustus 2011 · 22:21

@ Roelaano
\

Daar heb ik inderdaad over gedacht, maar de skischool daar heeft 300 mensen en de poederstress enorm… Ik ben nu even aan het kijken of Solden een optie is op aanraden van Morris:)

Toerist
WillemITAuteur23 augustus 2011 · 10:22

@powderskifun
\

Ook in Tirol, maar minder bekend, het gebied bij Motafon, Gargellen, Gaschurn, Silvretta Nova.

the mind is like a parachute, it only works when it's open
Toerist
AnoniemAuteur23 augustus 2011 · 17:52

Yesss!!! En net dit weekend de eerste seizoenspas aangeschaft voor de US. Heerlijk nieuws :) @Morris: heeft La Nina ook invloed in Japan?

Expert
meteomorrisAuteur23 augustus 2011 · 20:27

@Fons, ja… La Nina zorgt voor kouder weer dan normaal in Japan en het is er altijd nat door de ligging in zee…
\

Enneeuhh… weer de US dus… Keep us posted!

powfinder.com
Gevorderd
MickoAuteur29 augustus 2011 · 12:10

@powderskifun
\

Ik ben 2 keer aan het begin van het seizoen in Solden geweest en het viel mij op dat je nadat het gesneeuwd had, nog dagen makkelijk bereikbare poeder kon scoren,dus weinig poederstress daar. (misschien later in het seizoen wel). Iets verder de berg op en je zit trouwens in Obergurgl waar erg veel old school piste skiers zitten, dus veel poeder over.

Expert
meteomorrisAuteur29 augustus 2011 · 15:46

@snowzone… ssssttt

powfinder.com
Toerist
MarcD2Auteur29 augustus 2011 · 16:51

kleine aantekening in HET boek gemaakt ^^

Expert
meteomorrisAuteur29 augustus 2011 · 17:29

@MarcD, scherp zo vroeg in het seizoen… ;)

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur29 augustus 2011 · 18:25

:-) nognognog :-)

sbs roelz
Toerist
AnoniemAuteur30 augustus 2011 · 00:55

Hier nog wat stoke vanuit Chili :-)

Heb mezelf ook een Drift HD cam aangeschaft een paar maanden terug, op de motor doet ie het iig perfect. Nu al zin om 'm in de sneeuw te gaan testen :-)
\

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!