Pyreneeën zorgen voor hoop

Pyreneeën zorgen voor hoop

Moeten we ons zorgen gaan maken?

[b]Actueel[/b]
In grote delen van de Alpen ligt te weinig sneeuw voor de tijd van het jaar. Ook Scandinavië kent een slechte start. Enkel de Pyreneeën doen het (deels) beter dan gewoonlijk. Tijd om je zorgen te maken? Een stukje statistiek kan dan rust brengen of voor nog meer onrust zorgen. De winters van 2007-2008 en 2008-2009 begonnen uitzonderlijk goed. Winter 2009-2010 is de eerste winter waar we pas laat sneeuw zagen in november. Onderstaand beeld laat dat goed zien. Het zijn twee webcamshots van Lenk. De eerste van 20 november, de tweede van eind november. Er is dus nog steeds hoop.

[img]http://www.slf.ch/lawineninfo/wochenbericht/2009-10/1116/Lenk\_webcam\_Kopie\_k.jpg[/img]

Aan de andere kant is er winter 2006-2007. De winter waarop [url=http://en.wikipedia.org/wiki/An\_Inconvenient\_Truth]An inconvenient truth[/url] van Al Gore uitkwam en de Alpen volgens velen een van de meest dramatische winters ooit beleefden. Statistisch gezien begon 2006-2007 erg slecht zoals op dit plaatje is te zien.

[img]http://www.slf.ch/lawineninfo/wochenbericht/2006-07/1101/RTEmagicC\_HSgr1800NovLastWeek1.png[/img]

En uiteindelijk werd die winter ook nooit wat volgens velen. Enerzijds terecht. Het was te warm, er viel weinig sneeuw en als het sneeuwde werd het weer snel warm. 2006-2007 is wat dat betreft geen goed uitgangspunt. Hoewel, wie al veel langer mij en wePowder volgt weet dat ik in die winter 21 poederdagen scoorde. Legendarisch was de achtdaagse trip door de Alpen waarin we acht verschillende gebieden bezochten, 4000 kilometer reden en iedere dag verse sneeuw reden. Je moet er wat voor doen toch? Aan de andere kant blijven het statistieken. Want wie goed naar de cijfers kijkt ziet dat winter 2004-2005 ook slecht begon. Terwijl die winter bij velen in de hersenen gegrift staat als DE winter. En dat klopt. het was koud, er viel veel sneeuw in het noorden en noordwesten van de Alpen, maar wel voornamelijk in de vooralpen. De Alpenhoofdkam had te lijden onder een slechte winterstart. Tijdens het najaar viel er weinig sneeuw en toen het begon te sneeuwen was het zo koud dat de sneeuw nooit echt de Alpenhoofdkam bereikte. Iets om de komende weken in de gaten te houden.

[b]Korte termijn[/b]
Alles op de Pyreneeën. Boven de Alpen en de Pyreneeën ligt hogedruk. Daar geen sneeuw dus. Wel in de oostelijke Pyreneeën. Er ligt een klein en venijnig laag voor de kust van Barcelona. Dit laag zorgt net as een Genua laag voor sneeuw vanuit de Middellandse zee. Tussen de Pic du Midi en Andorra rijkelijk sneeuw de komende dagen. Reken op 25-50 cm vers boven de 2000 meter. De sneeuwgrens ligt rond de 1500-1700 meter. Tot en met vrijdag kan het regelmatig blijven sneeuwen, waarbij het zwaartepunt zich verplaatst richting het oosten. Misschien voldoende voor een eerste tourtje komend weekend. Later deze week meer.

[b]Lange termijn[/b]
Tot en met de 20e blijft hogedruk het beeld bepalen in de Alpen en Scandinavië. Pas vanaf de 21e lijkt er iets te gaan veranderen in de 21e.

[b]Powderadvice[/b]
Save your euro’s! De komende acht dagen geen sneeuw van betekenis. Daarnaast ligt er ook nog geen basis in de noordwest- en noordalpen. Voorlopig geen poeder in zicht in Europa. [url=http://www.wepowder.com/weather/forecast/NA]Daarvoor moet je naar Noord-Amerika[/url].

Om de hogedruk weg te krijgen boven de Alpen gaan we aanstaande vrijdag werelds grootste sneeuwdans doen @freeridefilmfestival

from wepowder on Vimeo.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
coenAuteur14 november 2011 · 14:54

Ik duim voor m’n geplande familietrip!
\

Pyreneeën zijn wel echt awesome trouwens! Jammer dat het zo ver rijden is…

Earn your turns...
Gevorderd
TijmenDalAuteur14 november 2011 · 15:36

Hier word ik echt niet blij van… :(

Beginner
HaagjeAuteur14 november 2011 · 16:30

half december moet ik toch echt wat liggen in Val Thorens

Toerist
powderskifun2Auteur14 november 2011 · 17:29

Darnit… Lekker vooruitzicht! Maar ik hou hoop!!! K zit nou net precies op de alpenhoofdkam dit hele seizoen!!! Momenteel in Kaprun en het doet allemaal erg zomers aan…

Beginner
DennnnisAuteur14 november 2011 · 19:18

Sta ik eindelijk eens serieus paraat vanaf september hoeft er niet geknalt te worde…

sneeuw!!!!
Expert
meteomorrisAuteur14 november 2011 · 19:31

@Dennnnis… ticket US? Het gaat daar komend weekend weer los

powfinder.com
Gevorderd
Guy.Auteur14 november 2011 · 21:25

PA#6 in the US… pfffffff, wat doe ik hier!

Beginner
JuizoAuteur14 november 2011 · 22:57

ach ik denk maar zo, in een week kan er een hele hoop vallen en in een week kan veel ook weer weg zijn. Gewoon wachten op de dump waarvan we allemaal weten dat die gaat komen! (svp dit jaar nog)

powder, omdat je het waard bent
Elite
kanskiAuteur16 november 2011 · 17:40

Sssst… is een geheim tip:
\

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!