Après Areas rock!

Après Areas rock!

De ultieme freeride-bestemming, bestaat die eigenlijk wel? Ja tuurlijk, hoor ik je al denken, dat is namelijk de bestemming met de beste poeder. Uiteraard is verse pow wel een absolute voorwaarde om in mijn ‘overwegingsset van gebieden’ terecht te komen als ik naar de Alpen rij. Maar daar houdt het niet. Sterker nog, daar begint het eigenlijk pas. Want nadat de regio is duidelijk is geworden moet er een keuze gemaakt worden voor een bestemming.

[b]Grote kanonnen[/b]
Hoewel de echt grote kanonnen (zoals Verbier, Chamonix, Tignes, St. Anton) heel veel voordelen hebben, zoals veel terrein, een goede vibe, voldoende acco, etcetc, kennen ze ook aardig wat nadelen. Het grootste nadeel: de dag is om 11.00 uur voorbij. Als hordes sprinkhanen schieten de rijders van de vrije lijnen door een gebied heen, om het compleet aangevreten een paar uur later weer uit te spugen. Vervolgens mag je gaan hiken naar de leftovers. Ook de poederstress die hierbij gepaard gaat is natuurlijk verre van ideaal.

[b]Little areas rock[/b]
Een ander verhaal wordt het als je een klein gebiedje in de buurt aandoet. De Champexen, Marecotten, Damulsen en Sainte Foys van deze wereld. Wat een verademing! Een stuk rustiger, niet al te grootschalig, op het oog minder commercieel, net zulk mooi terrein en misschien wel iets minder keuze, maar genoeg moois om je een paar dagen heeeel goed te vermaken. Vaak is de vibe in deze gebieden super en zijn er minder rijders, waardoor de poederstress minder is. Little areas rock dus? Absoluut!

[b]Saalbach Hintertuttersteinerglemm[/b]
Afgelopen maand heb ik voor mezelf nog een nieuwe categorie gedefinieerd. Een gebied met veel mogelijkheden en oppervlakte en met NUL poederstress. Het was in een gebied dat ik tot voor kort niet zo heel hoog had zitten: Saalbach Hinterglemm. Veel Nederlanders, après-ski paleizen en een skigebied dat officieel door het leven gaat als Skicircus. Niet de definitie van een freeride bestemming toch? Wel dus. Voor het geval je 'm gemist hebt, hierbij nogmaals de edit van Berber Semmelink van een paar dagen in o.a. Saalbach.

[b]De geboorte van de Après Area[/b]
Want hoe relaxed is het in dit soort gebieden na een dump. Prima terrein en nul, maar dan ook echt nul, poederstress. Het gros van de gasten rijdt namelijk gewoon op de piste. Deze Après Areas liggen voornamelijk in Oostenrijk (want veel après-ski en nog relatief weinig freeriders). Wel de lusten van een groot gebied, niet de lasten, maar in sommige gevallen wel wat mellow terrein. Voorbeelden: de Salzburger Sportwelt en het Zillertal. Ischgl is ook zo’n gebied, met steiler terrein, maar met veel après-ski, weinig freeriders (op onze eigen Powderskifun na dan ;) ).

Wat zijn jullie ervaring met deze gebieden? En op welke gebieden zou je zelf het label ‘Apres Area’ willen plakken?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
Steven2Auteur27 december 2011 · 16:45

Je hebt gelijk als je stelt dat we de nieuwe categorie die je introduceert vooral in Oostenrijk moeten zoeken. Ik ken Frankrijk veel beter, maar daar kan ik van zeggen dat de bekende feest-plaatsen als valtho en 2alpes echt héél snel verspoord zijn. Echt iedereen, niet alleen dedicated freeriders maar hele gezinnen, duiken de poeder in.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur27 december 2011 · 17:34

@Steven Precies, heb je helemaal gelijk in. Het is natuurlijk ook de vraag hoe lang deze categorie in Oostenrijk stand houdt omdat het freeriden daar nu eindelijk aan het groeien is (wel langzaam, maar toch). Het schijnt dat Valfrejus in deze twee weken ook snel wordt verspoord door jong en oud zag ik in een andere post, maar goed, dat is dan weer geen apres resort ;)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur27 december 2011 · 18:08

Obergurgl, wel duur maar ook 0.0 poederstress.

Toerist
JanG131Auteur27 december 2011 · 18:28

Het hele Oetztal is van dat type dr dre ;-)

Beginner
DennnnisAuteur27 december 2011 · 19:13

Helemaal mee eens!

Daarbij op te merken valt dat deze gebieden vaak aan de wieg staan van poeder verslavingen… althans dat geld voor mij…

Eerst altijd weken met vrienden en familie op pad. Steeds meer naast de piste, schansjes bouwen op wat meer afgelegen plekjes, door de bossen beneden proberen te komen zonder al te veel hars en groenigheid in je haren. Zo begon het…

Daarna weken op berichtjes van Morris wachten, stoke allom, de auto kreeg al winterbandjes in oktober bij 15 graden, stel nu dat… Gebieden verkennen via GE, lines, etc. en dan komt die dag.

De eerste keren zijn we alsnog veel naar Oostenrijk gereden. Ook heel relax een biertje nadien op de piste, gemudlichkeit en geen poederstress! Zeker als beginde off piste boarder vind ik dat heel prettig. Ik heb iig ontzetten goede herinneringen aan Nauders en La Plagne voor de weken en Damuels voor de weekenden…

Arjen bedankt voor het me laten memorizen :D

sneeuw!!!!
Gevorderd
SPAMAuteur27 december 2011 · 20:01

Ken nog wel een categorie: kinder en familie gebied. Ga als je in Davos bent maar eens naar Madrissa. Bij aankomst met de gondel een skidoor piepercheck en alleen maar kinderen. Neem een van de sleepjes en voila boven het kinder geweld ligt een klein patadijsje waar die koters niet komen.

Wie niet chased moet veel weken boeken!
Gevorderd
Pollux2Auteur27 december 2011 · 21:43

Mmmmm Hinterglemm, good memories :-) Maar als freeride gebied…mwah. Voornamelijk vlakke en korte stukjes. Helemaal met diepe en/of zware sneeuw kom je nergens meer vooruit. Ik zal toch echt altijd voor St. Anton kiezen, neem ik de poederstress wel voor lief.

Toerist
powderskifun2Auteur28 december 2011 · 00:57

Wát een foto!

Expert
costijnAuteur28 december 2011 · 02:49

jaja…en als we dan toch in een apres skigebied zijn moeten we er ook maar een biertje erin hakken ofnie, ik ken dat met die arjen haas en morris haha

Beginner
lauralexmondAuteur28 december 2011 · 12:49

Ik ben na 15 jaar Sainte Foy nog elke keer stoked:) Dus blijf lekker in ons kleine gebiedje!

Toerist
AnoniemAuteur28 december 2011 · 13:47

In mijn tijd als skileraar in Salzburger Sportwelt zijn dit eigenlijk allemaal van dit soort gebieden. Kind vriendelijk, geweldige mensen en weinig fanatieke Freeriders. Großarl, Sport-Gastein, Flachau-winkel, Als daar een dump valt kun je je lol op! Helaas is dat de afgelopen winters maar zelden :-)

Toerist
jriphAuteur28 december 2011 · 15:02

sport gastein +1… dagen na de eerste sneeuwval heel leuk en relaxed lijntjes kunnen trekken. En geen cravesses

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!