PA#11 Komt er aan!

PA#11 Komt er aan!

Nogmaals 90 cm vers?
Huidige situatie


Mocht je PA#10 gemist hebben, geen zorgen want PA#11 komt er aan en brengt komend weekend weer vers. Maar zo memorabel als PA#10 gaat deze niet worden. Wat bracht deze veel sneeuw. In de noord- en westalpen ligt gemiddeld 2 tot 3 meter sneeuw. Met als absolute uitschieter de Arlberg met 545 cm op de top. Of wat te denken van deze foto uit Courchevel?. Ik geloof dat men in Frankrijk de slechte winter van vorig jaar wel weer vergeten is. En dat terwijl men in Noord-Amerika nu met weemoed terug denkt aan de La Nina winter van vorig jaar. Tahoe zit nog steeds op sneeuw te wachten en Mt. Baker moet het doen met ‘maar’ 239 cm. Een hogedruk gebied voor de kust van Calififornia houdt sneeuwstormen op afstand en enkel de Canadian Rockies kunnen spreken van een goede winter.

Vandaag valt de laatste sneeuw in het oosten met als zwaartepunt Salzburg en Steiermark. Reken nog eens op 10-20 cm, waarmee er sinds de start van PA#10 zo’n 250 cm is gevallen. Maar de warme lucht ligt op de loer. Vannacht steeg de sneeuwgrens al tot zo’n 1000 meter, waardoor het sneeuw tot 1200 meter vochtig aan het worden is in het oosten. Gelukkig passeert vanmiddag nog een laatste en koufront, waarmee de vochtige sneeuw zich kan zetten en tevens voor nog wat koude sneeuw zorgt.
Korte termijn

Woensdag en donderdag stijgen de temperaturen rap. Een tijdelijk hoog drukt warme bovenlucht richting de Alpen, waarmee de temperatuur op 2000 meter rond nul en +3 belandt. In het oosten blijft het het koudst. Omdat het sinds zaterdag al niet meer sneeuwt in Zwitserland en Frankrijk en het daar afgelopen weekend druk was in de backcountry zal het goed zoeken worden. De combinatie familiegebied, noordhellingen (de sneeuw blijft daar lekker fris) en bossen (ook daar blijft de sneeuw lekker fris) kan je onverspoord opleveren. Want welke familie duikt er nu de bossen in. Ook de lastigere big mountain lijnen in grotere gebieden zullen vanaf vandaag binnen handbereik komen. Het lawinegevaar neemt af, dus wie weet.

Maar voor het echte vers moet je de komende 24 uur nog in het oosten zijn. De where to go gebieden spitsen zich dan ook daar op toe tot en met woensdagavond. Vanaf vandaag dus rap warmer. Gelukkig is het januari. In smalle dalen, bossen en op noordhellingen blijft het koel. Daar moet je zijn vanaf woensdag. Ik zal je woensdag nog wat tips aan de hand doen voor donderdag. En natuurlijk kun je gaan touren. Nog nooit gedaan? Komend weekend kun je compleet verzorgd DEEPER de haute savoie iin..> Poederregio’s: Salzburgerland & Steiermark.Lange termijn

En dan poederalert#11. Deze is voor het oosten van Oostenrijk. Salzburg, Steiermark, Ober en Niederosstereich zijn komend weekend de bestemmingen. Vrijdag komt het oosten van de Alpen weer onder invloed van depressieweer. Op de flank van een hoog in het westen dalen sneeuwfronten af richting Oostenrijk. Deze zogenaamde glijbaan zorgt voor een nordstau van vrijdagavond tot zaterdagnacht. Reken op 30-50 cm gemiddeln, maar zelfs tot 100 cm in de echte staugebieden. Mijn tips voor komend weekend: Krippenstein, en Obertauern voor de betere lijnen, Tauplitz, Loser en Planneralm voor mellow lijnen en Hochkar de geheimtip in het oosten. Op zondag natuurlijk de Edelgriess, de klassieke zuidafdaling op de Dachstein indien de lawinecondities dit toelaten.> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies

Dinsdag en woensdag ga je voor vers naar het oosten (Salzburg en Steiermark). Zie de where to go list. Kies je voor de westalpen, kies dan voor de combinatie familgiebied, noordhellingen en bossen.

Vanaf zaterdag ben je voor Poederalert#11 weer in het oosten (Salzburg en Steiermark).> Where to go: Tauplitz, Obertauern, Saalbach-Hinterglemm, Zauchensee, Kaprun/Zell am See, Krippenstein & Sportgastein.Stay Stoked!
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
micheldommelAuteur10 januari 2012 · 11:12

Hier word ik blij van!!!

Beginner
wimdesAuteur10 januari 2012 · 12:21

net in Vorarlberg, wat een timing :-(

wil de eigenaar van dat hogedruk gebiedje dat even terug komen ophalen aub

Beginner
wimdesAuteur10 januari 2012 · 12:22

net niet nu dus maar komen weekend

Gevorderd
TijmenDalAuteur10 januari 2012 · 12:35

Wie gaat er Alpinkurs doen in Obertauern komend weekend? Oh yeah, oh yeah!

Toerist
AnoniemAuteur10 januari 2012 · 13:23

@tijmendal blijf je daar nog langer in otaurn na je alpinkurs?

Gevorderd
TijmenDalAuteur10 januari 2012 · 13:50

Ik weet het niet. Het enige is dat ik daarna sowieso NIET naar huis wil (of hoef). Als er daar dan nog steeds poeder ligt misschien wel. Hoezo? Ik ben namelijk altijd op zoek naar poederbuddies!

Als iemand na de 21e poeder wil gaan chasen ben ik graag van de partij!

Toerist
jriphAuteur10 januari 2012 · 13:51

ik ga maar eens kijken of er in de Haute Savoie nog wat te touren valt zonder lawine 4-5. ik geloof dat er nu wel base ligt :)

we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
Toerist
AnoniemAuteur10 januari 2012 · 21:16

Heb een collega in Tahoe, is daar echt om te huilen, kunstsneeuw… Laat ik er nu net over twee weken naar toe gaan…

Gevorderd
powderdudeAuteur10 januari 2012 · 21:51

Zaterdag naar St Anton t/m donderdag ! Komt daar nog wat vers bij ?? Of is er nog genoeg te vinden ?? Volgens Veronika van Piste to powder was er nu nog genoeg omdat nog steeds niet alles open was!

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur10 januari 2012 · 22:51

Anton krijgt een paar centimeter hooguit. @Condratos… er zit sneeuw in de lucht voor de PNW, of dat tot Tahoe komt… Check gewoon af en toe ons US weerbericht: http://www.wepowder.com/weather/forecast/NA

powfinder.com
Gevorderd
tank24Auteur11 januari 2012 · 08:51

Yes, laat ik nu net dit weekend gaan…lawinegevaar nog wat zakken

High Roller
Toerist
ebbeAuteur11 januari 2012 · 15:23

toevallig tank! ik ook. nog plek in de auto?

Gevorderd
Haas™Auteur11 januari 2012 · 16:12

Hopelijk pakt Davos/Klosters ook nog een paar centimeter :O

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
lennart75Auteur11 januari 2012 · 21:15

@TijmenDal Jep ik ben erbij. Geef les in OT dus blijf hier daarna ook nog wel ff :)

Gevorderd
junkskiXLAuteur11 januari 2012 · 22:24

Kon het afgelopen weekend niet gaan, enorm balen :-( Maar met PA#11 in het vooruitzicht word ik weer helemaal :-)). Nu nog even met het thuisfront overleggen voor een trip za-ma.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!