Lawine bij Pow-alert #10 (inc video)

Lawine bij Pow-alert #10 (inc video)

De onderstaande video is gemaakt door een maatje die ik ken van de skischool. Het laat de lawine zien die ervoor gezorgd heeft dat de weg van Ischgl naar Landeck voor een lange tijd dicht is geweest. Ik raad iedereen aan de hele video te bekijken, zonder door te spoelen of weg te klikken. Na het kijken van de video heb ik hieronder tekst en uitleg geschreven!

Het is even geleden dat ik een blog heb gepost en dat terwijl we de afgelopen dagen met cumulatief 1,5 meter sneeuw zijn bestookt. Die stilte kwam niet doordat ik te druk bezig was met poederen, maar door een heel lullig ongeval(letje)… Vorige week maandag was het bij ons in Ischgl nogal wat aan de warme kant. Na een goede dag lesgeven ging ik samen met een collega nog wat techniek trainen. Door de warmte was de sneeuw echter zo zwaar geworden dat je bij elke foute beweging bijna met je snufferd op de grond lag. Lichtelijk overmoedig door de super dagen ervoor trok ik me daar net even te weinig van aan. Bij een sprongetje van offpiste naar onpiste hapte mijn ski en voor ik het wist kon ik van dichtbij bekijken hoe nat de poeder van de afgelopen wel niet geworden was… Uitkomst: Hersenschudding, minimaal 5 dagen rust en een hele berg frustratie.

Het bovenstaande is allemaal op een maandag middag gebeurd. Goed, dinsdag ochtend. Bluebird en natte sneeuw. Prima! Lekker uitzieken op een balkonnetje. Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat mijn koppijn wel in 2 dagen weer weg zou zijn en met de dump in het vooruitzicht was dat maar goed ook, dacht ik. Toen kwam woensdag. Veel wind, maar ook veel sneeuw. Kak, nu begon het toch wel licht frustrerend te worden. Bovendien was de hoofdpijn en sufheid ook alleen maar erger geworden dus mijn plan om donderdag weer boven te staan ging hem niet worden… Donderdag, gigantische sneeuwval en wegblijvende wind; Veel beter krijg je niet! Frustratie alom en alleen thuis. Vrijdag ging het eindelijk wat beter. Skischool bellen dat ik de dag erna weer kon komen werken en voorbereiden op een gruwelijke poederdag. Door de hevige sneeuwval van de dagen ervoor was onze straat wegens lawinegevaar in een richting afgesloten. `s Middags besluit ik nog even te gaan buurten in een van de andere skileraarhuizen, wat me gelijk een mooie gelegenheid geeft om even lekker buiten een stukje te gaan lopen. Over de bergstraat ipv de hoofdweg omdat de lawine hekken allemaal dicht waren. Aangekomen bij mijn collega´s gaat plotseling het luchtalarm af.

Na wat rondbellen blijkt 100 meter van mijn huis een flinke lawine naar beneden te zijn gekomen. Niet alleen de bergweg blijkt geraakt, maar ook de hoofdstraat is door de lawine getroffen. Na wat haastig heen en weer gebel lijkt iedereen in orde te zijn. Er blijkt een taxi te zijn geraakt maar ook alle inzittende daarvan zijn in orde. Dan horen we opeens dat een vriend van me op het moment van de lawine aan het boarden was, op de weg, met een GoPro. De bovenstaande video is het resultaat.

Dit is een bij uitstek een voorval waaruit blijkt dat wegen niet voor niets gesloten worden, en dat er niet voor niets overal sterk gewaarschuwd wordt bij hevige sneeuwval. Gelukkig had m´n maat zijn bindingen niet meer aan want anders had het heel anders af kunnen lopen. Naar aanleiding van dit incident is de hoofdweg naar en van Ischgl uiteindelijk 5 dagen dicht geweest. Enkel de dag na het incident is de weg 2 uur open geweest waardoor ik samen met mijn collega´s nog naar Ischgl konden gaan. De afgelopen week hebben we in een hotel in Ischgl geslapen en het gedaan met de kleren die we toevallig bij ons hadden. Dat was voor mij twee vesten, een tshirt en wat boxers. Jummie! Heerlijk fris…

Maargoed, ondanks het gebrek aan spullen heb ik de afgelopen dagen de beste poeder gereden die ik ooit heb gehad. Zulke diepe sneeuw heb ik echt nog nooit gereden. Helaas is er maar heel weinig op beeld vast gelegt omdat alle leraren het met 2 telefoon laders moesten doen, en mijn GoPro nog thuis lag. Ik ben zonet eindelijk thuisgekomen, dus alle filmpjes en foto´s die ik wel heb kunnen maken komen snel online te staan!

Ik ben de afgelopen dagen nogal weinig met internet bezig geweest dus bij deze: Hoe was de afgelopen dump voor de rest van WePowder?

ThijsKennis

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur11 januari 2012 · 20:01

Jezus, brute shit zeg. Mazzel dat ze bij het begin konden wegkomen. Als ze in die massieve schuiver terecht waren gekomen…

powfinder.com
Expert
BSSKI.chAuteur11 januari 2012 · 20:04

Ik ben blij voor jou je maat en alle andere betrokkenen dat er niets is gebeurd! Video is ongelofelijk!! Take care en geniet van de super sneeuw!

Gevorderd
EchoAuteur11 januari 2012 · 20:09

Heavy shit… :-(

Do or do not, there is no try (Yoda)
Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2012 · 20:23

na een gesloten pas naar anton en gesloten pas naar Montafon waren wij op weg naar Ischgl maar we zijn dus door deze lawine in See gestrand. De heupdiepe poeder die daar lag te wachten, maakte alles goed :-)

Gevorderd
telemikeyAuteur11 januari 2012 · 20:25

De slome, zware zooi die er achter aan komt is ook heftig. Stel je voor dat je (nog niet) zo diep ligt en dan komt die troep er nog even overheen… Pfff.

White room,Pillow lines,I rule
Elite
ErwinAuteur11 januari 2012 · 20:25

Wat een monster! Gelukkig geen gewonden, pfff.

Expert
DexterAuteur11 januari 2012 · 20:46

Pffff……

www.mrtnproductions.com
Toerist
MarcD2Auteur11 januari 2012 · 21:09

wow, close call

Expert
HaasAuteur11 januari 2012 · 22:43

Tjonge jonge jonge… engeltje zat weer steady op 't schoudertje zeker?!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur11 januari 2012 · 22:44

Holy f*ck…

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
koeienlapAuteur12 januari 2012 · 02:04

Dat is scary shit om zo op je af te zien komen zeg… Zelf afgelopen Weekend in Montafon gezeten met oa Poling, vooral zondag St. Gallenkirch was epic, treeruns en pillows ohne ende gereden. Sneeuwdek leek goed stabiel, niks zien schuiven… echter de weg tussen St. Gallenkirch en Schruns werd wel gesloten eind vd dag…wij konden er nog net door iig.

WE´ve got the POWDER
Beginner
polingAuteur12 januari 2012 · 07:59

wat ik niet zo snap is dat ie gast naast de cameraman geheel niet geinteresseerd lijkt, kijkt iig een heel andere kant op. En zij hadden eerder een andere plak (op dezelfde plaats?!) losgetrapt!? of snap ik het nu niet helemaal?

anyway eigenlijk weinig info omtrent de lawine zelf, is er niet meer bekend?

Gevorderd
popskiAuteur12 januari 2012 · 11:48

Is de lawine van helemaal bovenuit losgekomen? Paznauntal is diep en steil, met hellingen die op bijna 3000m starten. Als het dan van bovenuit los komt krijgen de lawines grote omvang en kunnen ze tot in het dal geraken.

Beginner
gideonpAuteur12 januari 2012 · 12:23

wowwa leipe shit. Echt mazzel gehad…

Live to the extreme
Gevorderd
koen_djfistelAuteur12 januari 2012 · 13:32

gek filmke ; maar doet toch weer even stilstaan ; als die 2 een minuutje later waren …

sbs roelz
Gevorderd
$andokanAuteur12 januari 2012 · 14:09

Wat mij echt weer verbaasd, is dat het menneke met zn gele broek GEEN rugzak om heeft dus ook geen schep en sonde bij zich heeft, waarschijnlijk had hij ook geen pieper bij zich?
\

Het verbaasde mij wederom, hoeveel gekken er de afgelopen weekenden overal induiken zonder enige kennis en materiaal.

2 Rad 4 Mum & Dad!
Gevorderd
SteefAuteur12 januari 2012 · 15:24

Wow…heavy zeg!

@Thijs/Powderskifun. Ben heel erg benieuwd waar dit precies heeft plaatsgevonden. Heb een beetje lopen googlen (je zegt dat het op 100 mtr van je huis was, en uit je eigen blog maak ik op dat je in Ulmich woont). Aan de hand van de beelden en google maps denk ik dat het hier is: http://g.co/maps/grgue.

Klop dat? In dat geval ligt er een mooie helling en geul boven…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!